۱۲۹۷۴۱
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

احتمال احضار احمدی‌نژاد و بهبهانی به مجلس

قادرمرزی گفت: درصورتی‌که نیاز باشد تمام مسوولان دوره قبل از جمله آقای بهبهانی و آقای احمدی‌نژاد را به مجلس احضار می‌کنیم. با این حال فکر نمی‌کنم آقای احمدی‌نژاد حضور پیدا کنند چرا که ایشان پاسخگو نیستند و حتی در دادگاه شخصی خود هم حضور پیدا نمی‌کنند.

روزنامه شرق - آمنه شیرافکن: حامد قادرمرزی نماینده مجلس از سقوط هواپیمای «ایران۱۴۰» ساخت ایران گله دارد و شخص محمود احمدی‌نژاد و وزیر مربوطه دولت گذشته را مقصر اصلی مرگ شهروندان ایرانی می‌داند: «درصورتی‌که نیاز باشد تمام مسوولان دوره قبل از جمله آقای بهبهانی و آقای احمدی‌نژاد را به مجلس احضار می‌کنیم. با این حال فکر نمی‌کنم آقای احمدی‌نژاد حضور پیدا کنند چرا که ایشان پاسخگو نیستند و حتی در دادگاه شخصی خود هم حضور پیدا نمی‌کنند.»

فایل صوتی ۴۷ثانیه روی سایت سخنان احمدی‌نژاد در یک مصاحبه تلویزیونی را پخش می‌کند که نشان‌دهنده راه‌اندازی ساخت هواپیمای «ایران۱۴۰» در این دوره است: «این کارخانه قبلا ساخته شده بود اما استقبال نشده بود و متوقف بود، ما آمدیم و به شرکت‌های داخلی گفتیم باید از این بخرید و تقویت کردیم و آنها هم قرارداد بستند، الان هم دارند کار می‌کنند، پنج‌تا وارد خط شده و سالی ۱۰تا هم می‌توانیم بسازیم.»

البته «حمید بهبهانی» وزیر راه‌وترابری احمدی‌نژاد و استاد پایان‌نامه دکترای محمود احمدی‌نژاد هم سال ۸۷ سخنان قابل‌تاملی در همین زمینه مطرح کرده بود: «کتبا می‌نویسم «ایران۱۴۰» از فوکر بهتر است. اگر الان ادعا کنیم می‌توانیم هواپیما بسازیم، خوب شوخی کرده‌ایم. اما اگر به‌تدریج در این مسیر گام برداریم در سال‌های آینده سازنده خواهیم شد. هواپیمای «ایران۱۴۰» نمونه آن است که طراحی آن توسط متخصصان ایرانی انجام گرفته است.»او همچنین گفته بود: «بنده چندبار سوار این هواپیما شده‌ام و حاضرم کتبا بنویسم «ایران۱۴۰» از هواپیمای فوکر بسیار بهتر است. چراکه هم هواپیمای نو و هم خودکفاست. اگر به‌تدریج در مسیر ساخت وارد شویم در آینده می‌توانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم.»

البته بهبهانی همین تازگی‌ها حرف‌هایش را تکذیب کرده و گفته: «بنده منظورم این نبود که این هواپیما از فوکر بهتر است. بلکه در مقایسه با هواپیماهای توپولف روسی گفتم. چرا نمی‌گویند در زمان بنده هواپیمای توپولف روسی که آن‌همه سانحه داده بود و سقوط بسیاری داشت از ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور خارج شده است؟ ما کار بزرگی در این زمینه انجام دادیم.»

اما نامه کتبی وزیر دولت محمود احمدی‌نژاد حالا به درد هیچ‌کدام از بازماندگان خانواده کشته‌شدگان سانحه هوایی نمی‌خورد، آنها هرکدام عزیزی را در پرواز تهران به طبس از دست داده‌اند و شاید بیش از هرچیز دیگری به این فکر می‌کنند که مسبب اصلی این ماجرا که بوده و چه نهادها و سازمان‌هایی در بروز این اتفاق دخیلند؟ قادرمرزی در واکنش به سخنان بهبهانی، وزیر راه دولت احمدی‌نژاد نیز گفته: «اگر زمانی‌که این آقا در حال بیان این سخنان در مورد بهتربودن هواپیمای «ایران۱۴۰» نسبت به فوکر بود، در جلسه حضور داشتم قطعا به ایشان می‌گفتم حرفی که می‌زنید را روی کاغذ بنویسید. نمی‌دانم امثال بهبهانی و احمدی‌نژاد چه اصراری به این داشتند که ما سازنده همه‌چیز باشیم. قطعا ما کوتاه نخواهیم آمد و مسوولان مربوطه فعلی و سابق را به مجلس خواهیم کشاند.»

حالا قادرمرزی با اشاره مستقیم به نقش احمدی‌نژاد و بهبهانی از درخواست مجلس برای حضور این دو در مجلس و توضیح در این‌باره خبر داده است. هرچند حتی حضور آنها هم باری از روی دوش خانواده بازماندگان سانحه هوایی اخیر برنخواهد داشت. صبح یکشنبه هواپیمای «ایران۱۴۰» مسیر تهران- طبس دقایقی پس از بلندشدن از فرودگاه سقوط کرد و ۳۹ نفر از مسافرانش کشته شدند.

قادر مرزی جزییات تازه‌ای از مسایل پشت‌پرده سقوط هواپیمای ۱۴۰ فاش کرده و به «انتخاب» گفته: «هواپیما پیش از پرواز چک نشده و خلبان نیز نسبت به وجود مشکلات فنی در آن هشدار داده بود. هواپیمای سقوط‌کرده از روی نسخه اوکراینی توسط شرکت سپاهان اصفهان مونتاژ شده است.به‌گفته او، «خلبان پس از آنکه متوجه می‌شود یکی از موتورها از کار افتاده فرصتی برای بازگشت به فرودگاه مهرآباد نداشته، به همین دلیل قصد فرودآوردن هواپیما در شهرک آزادی را داشته اما متاسفانه آن حادثه ناگوار پیش آمده.»

او همچنین اضافه می‌کند: «درواقع از زمان تیک‌آف تا سقوط هواپیما تنها چهاردقیقه طول کشیده است. البته اگر هواپیما به برج‌های اطراف برخورد می‌کرد، فاجعه‌ای تاسفبارتر اتفاق می‌افتاد. عامل اصلی سقوط هواپیما مشکل‌پیداکردن موتور سمت راست و توقف حرکت آن بود. بر اثر انفجار هواپیما و پرتاب تکه‌های آن چندین‌نفر مجروح شدند اما خداراشکر هیچ‌یک فوت نشدند.»

او، جهانگیریان، رییس سازمان هواپیمایی و ضعف آن مجموعه را عامل اصلی این اتفاق می‌داند: «برخی از مسوولان مربوطه خودشان را تبرئه می‌کنند، اما باید بگویم، مسوولیت پاسخگویی برعهده آقای جهانگیریان است. این هواپیما، از نظر فنی سالم نبوده و مشکل داشته و باید از رده خارج می‌شده است.»جعبه سیاه دیروز پیدا شد اما به‌گفته سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، بازیابی آن و به‌دست‌آوردن اطلاعات درون آن ۴۰۰ روز طول می‌کشد و حالاحالاها نباید منتظر شنیدن نتیجه بررسی جعبه سیاه باشیم.

عليرضا خسروي، عضو کميسيون عمران هم تاکيد دارد که «اين نوع هواپيما تاکنون چهار مورد تجربه سقوط داشته و کارشناسان خواستار نصب موتورهاي قوي‌تري بر آن بوده‌اند، ايران ۱۴۰ هنوز استانداردهاي خارجي را دريافت نکرده و در شرف اقدام براي کسب اين استانداردها بوده است.» به گفته او، اين نوع هواپيما يک‌بار هم در کشور اوکراين سقوط کرده بود و سپاهان اير شرکت هواپيمايي مالک اين هواپيما سرباز و تعداد محدودي مسافر جابه‌جا مي‌کرد. هواپيما ايران ۱۴۰ استانداردهاي داخلي را براي پرواز دريافت کرده بود اما هنوز استانداردهاي خارجي را دريافت نکرده و در شرف اقدام براي کسب استانداردهاي خارجي است.

مهرداد بائوج لاهوتي نيز در همين زمينه مي‌گويد: «سقوط هواپيماي آنتونوف ۱۴۰ به‌دليل استانداردنبودن پيش‌بيني مي‌شد. تعدادي از هواپيماهاي ۱۴۰ به برخي از ارگان‌هاي دولتي با واسطه فروخته شده است. به علت شرايط تحريمي، ايران به سراغ ساخت اين نوع هواپيماي اوکرايني رفت در حالي که اين اقدام درست نبود.» در روزهاي آينده مجلس با جزييات بيشتري ماجراي سقوط هواپيما را پيگيري خواهد کرد. آن‌طور که قادر مرزي خبر داده به احتمال زياد کميته تحقيق و تفحص درباره حادثه سقوط اخير در مجلس تشکيل خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اونايي كه ميگفتن تحريما كاغذ پاره هستن حالا تحويل بگيرن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج