۱۳۰۲۹۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

چگونه فضای زندگی کودک را ایمن کنیم؟

در پایان دوره یک سالگی که کودکان تلاش زیادی برای ایستادن دارند و سعی‌ میکنند راه بروند. امکان بروز حادثه و آسیب برای آنها بسیار زیاد است .در اینجاست که والدین با دقت کامل باید محیط اطراف کودک را ایمن کنند.

نی نی سایت: نوزاد تازه متولد شده بسیار ناتوان است ولی‌ مسیر رشد و توانایی نوزاد تا رسیدن به مرحله نو پایی‌ بسیار سریع‌ است و در بسیاری از مورد برای والدینی که کودک اولشان متولد شده این سرعت رشد بسیار عجیب و غیر قابل تصور است. نوزاد با توانایی‌های بسیار محدود در طول مدت هشت تا نه ماه توانایی‌های قابل توجهی‌ پیدا می‌کند, ابتدا میتواند غلت بزند و بنشیند‌ و کم کم میتواند چهار دست و پا راه برود و خود را به آنچه جالب است و توجهش را جلب میکند برساند.

چگونه فضای زندگی کودک را ایمن کنیم؟

حرکت کردن حس خوشایندی به کودک میدهد و دریچه تازه‌ای از دنیای بیرون را برای او باز می‌کند. این حس خوش توانا شدن و حرکت کردن جهان‌بینی کودک را افزایش میدهد . کودکان تا حدود ۱.۵ تا ۲ سالگی که بتوانند با تسلط کامل راه بروند و تمام عضلات خود را تحت کنترل داشته باشند متاسفانه خطرات زیادی در کمینشان است .

در پایان دوره یک سالگی که کودکان تلاش زیادی برای ایستادن دارند و سعی‌ میکنند راه بروند. امکان بروز حادثه و آسیب برای آنها بسیار زیاد است . کف پای کودک , عضلات پا و زانوهایش هنوز برای ایستادن کاملا آماده نیستند و تنها برای چند دقیقه میتواند بایستد و به ناگاه به زمین میخورند و نقش زمین میشوند . اگر محیط اطراف کودک ایمن نباشد ضربه حاصل از برخورد کودک با اشیا و یا زمین آسیب‌های جدی جسمی‌ به او وارد می‌کند اگر این آسیب به بخشی از سر او وارد شود در طول مدت زمان آثار بدی را بروز خواهد داد(مانند لکنت زبان و اختلال در صحبت ) و در دیگر موارد نیز باعث پارگی و یا دیگر جراحات عمیق خواهد شد.

در اینجاست که والدین با دقت کامل باید محیط اطراف کودک را ایمن کنند. باید لذت حرکت و کشف دنیا را برای کودکشان با ایمن کردن فضای حرکتی‌ او فراهم کنند. بگذارند که کودک بازی کند ،بیافتد ،بخندد ،اشیا را لمس کند و ... لذت کودکی خود را در محیط ایمن ببرد . برای حاصل شدن این امر باید تا قبل از اینکه زمان حرکت کودک فرا برسد یعنی‌ حدود ۴،۵ ماهگی با دقت تمام محل زندگی‌ خود را آماده کنیم، بر روی ۴ دست پا نشسته و از دید کودک اطراف را ببینید و خطراتی که احتمال وقوع آن است را پیش بینی‌ کنید . حتی آنهایی که به نظرتان کمتر از ۱۰% احتمال وقوع دارد .

در اینجا تعدادی از محل‌های ونقاط خطرناک را که احتمال وقوع آسیب برای کودک وجود دارد را نام می‌بریم تا در هنگام بازدید با دقت بیشتری به آنها توجه کنید.

۱- گوشه‌‌های تیز میز‌ها (مانند تلویزیون ،تخت خواب و ... ) توجه داشته باشید که میز‌های شیشه ای‌ خطرات بیشتری برای کودکان دارند .

۲- لبه‌ تیز مانند لبه‌های کاشی حمام ،لبه‌های میز تلویزیون ،لبه دیوار، کابینت، دیوار‌های پارک و حیاط و ...

۳- گاز آشپز خانه

۴- کابینت آشپز خانه و مواد شوینده درون کابینت و کمدها

۵- پریز‌های برق

۶- پله -نرده های پله

۷- درها

خطرات در واقع در چند دسته برای کودکان هستند :

۱- در واقع محل های خطرناک مثل گوشه ها و لبه های تیز و برنده مثل لبه های میزها , میزهای تلویزیون ,میز ناهارخوری , کابینت و ... لبه های کاشی دیوار حمام و سرویس های بهداشتی و... این گونه خطرات باعث آسیب های جدی بدی می شوند مانند پارگی ها و یا کوفتگی و ضربه های بسیار خطرناک.

۲- سری دیگر وسایلی است که کمک به محفوظ کردن و بستن بعضی کمد ها و کشو ها می کنند. مانند قفسه ها و کمدهایی که در آنها مواد مضر مانند مواد شوینده و اسیدی نگهداری می شود و یا اسبابی که باعث آسیب رساندن به کودک می شود مانند کشویی که در آن چاقو و یا ظروف شکستنی نگهداری می شود.

۳- درها نیز خود بسیاری از اوقات به کودکان آسیب می رسانند. به نظر نمی رسد که کودکی تاکنون له شدن انگشتان را ما بین در و چارچوب و درد وحشتناک حاصل از آن ر ا تجربه نکرده باشد . این درد و آسیب را با وسایلی می توان کمتر کرد. آسیب های حاصل از له شدگی انگشتان کودکان در مهد کودک ها و محل های نگهداری کودک بیشتر احتمال وقوع دارد .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج