جاباما
۱۳۰۷۷۵
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

طنز؛ هنر نزد ایرانیان است و بس!

پخش نسبتا مستقیم مسابقات ورزشی از صدا و سیمای ما، با پخش مستقیم مسابقات در همه رسانه های دیگر فرق دارد و آنچنان به هنرمندی آغشته است که حیف است از آن یاد نکنیم. نمونه اش هم پخش مسابقات جام جهانی بود که صحنه های ماندگاری در ذهن ایرانی ها یادگار گذاشت.

طنز؛ هنر نزد ایرانیان است و بس!



مجله خط خطی - محمد حسین روانبخش:

هنر پخش مستقیم تکراری!

پخش نسبتا مستقیم مسابقات ورزشی از صدا و سیمای ما، با پخش مستقیم مسابقات در همه رسانه های دیگر فرق دارد و آنچنان به هنرمندی آغشته است که حیف است از آن یاد نکنیم. نمونه اش هم پخش مسابقات جام جهانی 2014 برزیل بود که صحنه های ماندگاری در ذهن هنرشناس ایرانی ها به یادگار گذاشت.

مثلا در دقیقه پنج بازی هلند - اسپانیا، یک تماشاگر طرفدار اسپانیا با لبخند به تماشاگر بغل دستی اش ذرت مکزیکی تعارف کرد. چند دقیقه بعد اسپانیا گل زد و باید همه خوشحالی می کردند اما آن تماشاگر باز هم با لبخند به تماشاگر بغلی اش ذرت مکزیکی تعارف کرد و انگار نه انگار که تیم ملی کشورش گل زده، بازی ادامه پیدا کرد و این بار هلند گل زد اما باز هم آن تماشاگر با لبخند به تماشاگر بغل دستی اش ذرت مکزیکی تعارف کرد!

نیمه دوم بازی باز هم هلند به اسپانیا گل زد و باز هم آن تماشاگر همان کار را کرد... تا پایان بازی که اسپانیا 5- یک از هلند شکست خورد. واقعا اگر در کشور دیگری بودیم و چنین صحنه هایی از تلویزیون می دیدیم باید در تعادل روانی آن تماشاگر شک می کردیم اما چون خودمان صدا و سیمای خودمان را می شناسیم در تعادل روانی هیچکس شک نمی کنیم!

در مورد این هنرنمایی صدا و سیما یک داستان جالب هم به وقوع پیوسته: یکی از اتباع آلمان در ایران، بازی فینال جام جهانی را از تلویزیون محترم کشورمان تماشا می کرده که یکباره می بیند یکی از بستگان نزدیکش در ورزشگاه است و اتفاقا دوربین دائم دارد جایی را که او نشسته نشان می دهد و متاسفانه این فامیل نزدیک هم دستش در دماغش است!

در تمام 120 دقیقه بازی آلمان - اسپانیا این فامیل به جای اینکه بازی را نگاه کند به کندوکاو در بینی اش مشغول بوده و واقعا اعصاب فامیلشان که در ایران بوده بهم می ریزد و...

نتیجه اخلاقی: همانطور که تصاویر خارجی برای ما غیراخلاقی است، تصاویر صدا و سیمای ما هم برای خارجی ها غیراخلاقی است!

لیلا یا هاله نور؛ مسئله این است!

دو ماه پیش، لیلا حاتمی به جشنواره فیلم کن رفت و در آنجا رییس جشنواره کن که پیرمردی نود ساله بود (و بنا به نظر صاحبنظران سال ها است بوسه برایش معنا و مفهومی ندارد) به سمت او آمد و با او سلام و علیک مخصوص کرد. این موضوع باعث شد که هنر بعضی دلواپسان وطنی گل کند و رگ های گردنشان به شدت علیه این اقدام غیراخلاقی متورم شود.

به هر حال اینگونه اقدامات فقط برای افراد دارای هاله نور و مادر هوگو چاوز مجاز است و اگر کسی پا در کفش آنها کند، مستحق داد و بیداد است. بنده خدا رییس جشنواره کن، الان نود سال از خدا عمر گرفته اما اگر نهصد سال دیگر هم عمر کند نمی تواند بفهمد که بین او و هاله نور چقدر تفاوت وجود دارد!

باز هم هنر صدا و سیما

در کشور ما اگر هزار هنر وجود داشته باشد، نهصد و نود و نه تای آن مختص صدا و سیما است. مثلا هنر کپی - پیست، یکی از هنرهایی است که صدا و سیما در آن مهارت بسیار دارد ولی تا حالا از روی شکسته نفسی آنرا کمتر رو کرده است اما در ماه مبارک رمضان، یکباره رسانه های غربی مشاهده کردند که ای دل غافل! صدا و سیمای ایران یک سریال معروف آمریکایی را کپی کرده و دوباره ساخته و پخش می کند.

متاسفانه بسیاری از رسانه ها به این امر دامن زدند و انتظار داشتند خدای ناکرده، زبانم لال، مسئولان صدا و سیما در این خصوص لااقل یک عذرخواهی خشک و خالی از مردم داشته باشند اما خوشبختانه اصلا چنین اتفاقی نیفتاد و البته توضیحاتی که بعد از آن داده شد، خیلی روشنگرانه بود: اینکه کپی کاری چیز عجیبی در صدا و سیما نیست و اصولا مرسوم است، مسئولان هم از اول در جریان بودند و اصلا خودشان گفته بودند که مبادا، خدای ناکرده ذکر منبع در تیتراژ صورت بگیرد!

این هم که حتی بعضی از دیالوگ ها کپی است چیزی از ارزش های صدا و سیما نمی کاهد و نشان می دهد زحمتکشان این رسانه به شدت ملی، چقدر حرفه ای هستند و به این ترتیب مسئله حل شد و به رغم توطئه های بیگانگان یک بار دیگر افتخاری به افتخارات صدا و سیما افزوده شد و هنرمندی شان بیش از پیش به جهانیان ثابت شد!

در همان ایام رییس این سازمان برای اینکه نشان دهد که از هر انگشتش هنر می ریزد در مصاحبه با روزنامه خودشان، جام جم، گفت: «باید نهضتی برای تولید مانتوهای مناسب، زیبا و حتی ارزان شکر بگیرد! حافظ می فرماید: «...گفت ای خواجه عاقل! هنری بهتر از این؟!»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تلویزیون ایران واقعا مایه شرمساری است. آدم حتی از افغانی ها هم خجالت میکشد چون در تلویزیون انها ساز و اواز و چیزهای دیگری هست که برای ما خواب و رویاست!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج