۱۳۰۹۶۶
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

ماجرای حضور آمریکایی ها در تبریز

از میان خودروهایی که احتمالا به زودی در تبریز دیده می شود می توان به شورولت مالیبو، بیوک ورانو، کادیلاک ATS، فورد تاروس، فورد EDGE، فورد فوکوس و شورلت سونیک اشاره کرد.

ماجرای حضور آمریکایی ها در تبریز





روزنامه هفت صبح: در ابتدا به چیزی شبیه خواب و رویا می ماند؛ ابرقهرمان هایی را تصور کنید که قبلا نهایتا می توانستید فقط عکس شان را داخل مجله های ماشین ببینید و حالا کنار دستمان هستند و برایمان نوربالا می زنند. این خاصیت اعجاب انگیز منطقه های آزاد تجاری است. قهرمان های افسانه ای حالا قرار است یک قدم جلوتر بیایند؛ تا خود اذربایجان شرقی.

پیش از این آنها تنها می توانستند در محدوده منطقه آزاد تردد کنند اما در صورتی که دولت موافقت کند تردد خودروهای پلاک ارس تا مرکز استان آذربایجان شرقی یعنی تبریز مجاز می شود.

محسن عرب باغی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس دو روز پیش این خبر را اعلام کرد و گفت به زودی این خودروها اجازه ورود به آذربایجان شرقی را پیدا خواهند کرد. این مجوز با توافق مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد با رییس کل گمرک صادر می شود. خروج موقت خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد به شرط ارائه تضمین به صورت سپرده نقدی یا ضمانتنامه بانکی معادل حقوق ورودی به اضافه 50 درصد ارزش خودرو است.

سال گذشته در هفدهمین نمایشگاه خودرو تبریز برای اولین بار خودروهای وارداتی به نمایش درآمدند. بیشتر این خودروها ساخت آمریکا بودند که می توان در این میان خودرو دوج چلنجر بیشتر از سایر خودروها جلب توجه کرد.

از دیگر خودروهای آمریکایی که در منطقه آزاد ارس یافت می شوند می توان به شورولت مالیبو با قیمت 84 میلیون تومان، بیوک ورانو با 88 میلیون و 500 هزار تومان، کادیلاک ATS با 108 میلیون تومان و کادیلاک SRX فول با 194 میلیون تومان، فورد تاروس 6 سیلندر 102 میلیون تومان، فورد اچ 75 میلیون تومان، فورد فوکوس به قیمت 84 میلیون تومان، GMC سیرا با 189 میلیون تومان، فورد F150 تراک به 192 میلیون تومان و شورولت سونیک در دو مدل فول و معمولی به ترتیب با قیمت های 60 و 52 میلیون تومان اشاره کرد.

ماه گذشته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفته بود: «با رایزنی هایی که با تجار و واردکنندگان خودرو به ارس صورت گرفته، واردات خودرو با قیمت مناسب مد نظر است که اقشار کم درآمد نیز قدرت خرید آن را داشته باشند.»

با توجه به این گفته چیزی که جای تعجب دارد، ماده ای از آیین نامه ورود خودرو در سایت سازمان منطقه آزاد ارس است که می گوید «ورود خودرو با قیمت پایین تر از هشت هزار دلار ممنوع است.» در حال حاضر 24 شرکت در این منطقه مجوز ورود خودرو به کشور را دارند.

هزینه واردات خودرو در منطقه آزاد ارس چقدر است؟

واردکنندگان خودرو موظفند اظهارنامه ای که حاوی مشخصات خودرو است را به همراه اسناد مرتبط با آن به گمرک سازمان منطقه آزاد ارس ارائه دهند. گمرک سازمان پس از رسیدگی به این مدارک، عوارض ورود را که معادل 5 تا 45 درصد ارزش کالا است و توسط هیات مدیره سازمان تعیین و ابلاغ می شود، دریافت می کند. به عوارض ورود خودروهایی که نمایندگی ندارند، معادل پنج درصد اضافه می شود. البته در عوارض، تخفیف هایی نیز صورت می گیرد؛ به این صورت خودروهایی که از کشورهای مبدا وارد می شوند تا 20 درصد عوارض تخفیف داده می شود.

همچنین به خودروهایی که دارای نمایندگی و خدمات بعد از فروش در منطقه هستند نیز معادل 10 درصد عوارض تخفیف داده می شود. فهرست عوارض ورود، شماره گذاری و سالانه برای هر سال توسط هیات مدیره سازمان تعیین و جزء لاینفک این شیوه نامه است. واردکننده پس از پردخت عوارض و اخذ گواهی از گمرگ سازمان، به همراه خودرو و اسناد مربوطه به واحد راهنمایی و رانندگی منطقه جهت شماره گذاری مراجعه می کند. این واحد پس از بررسی اسناد و مدارک نسبت به تعیین شماره پلاک و نصب آن و صدور کارت شناسایی خودرو اقدام خواهد کرد. پس از نصب پلاک، صدور کارت شناسایی خودرو و اطلاع رسانی این مراتب، گمرک سازمان ضمن صدور اجازه تردد در محدوده قانونی تعیین شده، نسبت به ثبت شماره پلاک و دیگر مشخصات در سوابق اقدام می کند.

چه کسانی می توانند خودرو وارد کنند؟

درخواست ورود خودرو به منطقه توسط اشخاص حقیقی مشروط به حداقل سه سال اقامت در محدوده منطقه است که با ارائه اجاره نامه رسمی واحد مسکونی یا سند مالکیت ملک محل اقامت یا محل کار یا حکم اشتغال شاغلان در ادارات و نهادهای دولتی صورت می گیرد.

اشخاص حقوقی نیز در زمان درخواست باید حداقل یک سال قبل در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی سازمان منطقه آزاد ارس ثبت و مجوز فعالیت از معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان دریافت کرده باشند که البته تشخیص نیاز و تعیین تعداد ورود خودرو ساخت خارج از کشور با پیشنهاد معاون اقتصادی و سرمایه گذاری و تصویب سازمان منطقه آزاد ارس صورت می گیرد. مجوز ورود خودرو شش ماه اعتبار دارد. هر فرد می تواند هر پنج سال یک بار برای ورود خودرو به این منطقه اقدام کند.

خودروهای وارداتی چه شرایطی باید داشته باشند؟

طبق قوانین مناطق آزاد، خودروهای سال و دو سال پایین تر به شرط اینکه صفر کیلومتر باشند مجوز ورود به منطقه را دریافت می کنند. تمامی خودروها باید دارای استاندارد جهانی یورو، دارای گارانتی بین المللی، خدمات پس از فروش، خدمات پشتیبانی و تامین قطعات منطبق بر شماره شاسی باشند.

شرکت های واردکننده نیز باید دارای تعمیرگاه مجاز و امداد خودرو باشند و همه تجهیزات مربوط به تعمیرات یعنی دیاگ های خودروهای وارداتی باید در تعمیرگاه مجاز شرکت واردکننده موجود باشند. شرکت واردکننده باید تمامی مراحل مربوط به ترخیص، فروش، شماره گذاری، بیمه، تهیه و نصب GPS استاندارد و تهیه کارت تردد را انجام و خودرو را پس از پایان مراحل قانونی تحویل خریدار کند. شرکت های واردکننده موظفند پس از گرفتن سفارش از مشتری مربوطه طی 24 ساعت شماره شاسی خودرو خریداری شده را اعلام کنند. این شرکت ها همچنین باید از مبدا وارداتی خودرو دارای دفتر نمایندگی یا از شرکت معتبر نمایندگی داشته باشند.

تحویل خودرو سفارشی در مدت 10 روز کاری انجام خواهد گرفت. این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که کلیه مقررات و ضوابط مربوط به سازمان منطقه آزاد ارس درخوص خودرو خریداری شده باید رعایت شوند.

گمرک منطقه آزاد ارس در مناطق متصل به سرزمین اصلی از صاحبان خودرو تعهدنامه ای به عنوان تضمین می گیرد تا اگر تخلفی نسبت به خروج از محدوده صورت بگیرد، اقدامات قانونی را انجام دهد. برای کنترل تردد خودروهای وارداتی در منطقه روی این خودروها دستگاه GPS با هزینه صاحب خودرو نصب می شود.

اگر صاحب خودرو از محدوده قانونی خود خارج شود بار اول باید مبلغ 500 هزار تومان جریمه نقدی پرداخت کند. بار دوم خودرو او به مدت یک ماه متوقف و برای بار سوم مجوز تردد خودرو باطل می شود. برای خروج از محدوده قانونی منطقه و ورود به سرزمین اصلی، صاحبان خودرو موظفند به گمرک منطقه مراجعه و مجوز لازم را برای خروج از منطقه دریافت کنند. صاحبان این خودروها موظفند هر شش ماه یک بار ضمن مراجعه به گمرک سازمان به همراه خودرو خود گواهی لازم را اخذ کنند.

خودروهایی که در منطقه آزاد ارس خرید و فروش می شوند

شورولت مالیبو

مالیبوهای 2014، جلوبندی های جدیدی مشابه مدل ایمپالا دارند و مهم تر اینکه بهبود قابل توجهی در سیستم تعلیق و فرمان الکترونیکی خودرو داشته اند. گیربکس آنها شش دنده اتوماتیک است که به صورت دستی نیز می توان دنده ها را شیفت داد. در عین حال، هنوز مشکل مالیبوی 2013 در تغییر دنده ها حل نشده و راضی کننده نیست.

بیوک ورانو توریو 2013

موتور بیوک ورانوی توریو با داشتن یک قلب 250 اسبی می تواند این سدان فشرده آمریکایی را در تنها 6.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین برای طی مسافت 400 متر نیز تنها به 14.7 ثانیه زمان نیاز دارد.

کادیلاک ATS

سدان ATS مجهز به سیستم دستیاری سیری اپل است که با کنترل های صوتی دستور می گیرد. همانند گذشته در مدل 2015 می توان موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر با قدرت 202 اسب بخار یا 2.0 لیتری چهار سیلندر توربو با قدرت 321 اسب بخار یا شش سیلندر 3.6 لیتری با 14 درصد افزایش نسبت به سال 2014 به 400 نیوتن متر رسیده است.

فورد تاروس

گیربکس شش سرعته اتوماتیک این خودرو نیز که قدرت تولیدی را به چرخ های جلو منتقل می کند، مصرف سوخت تاروس را به 13.1 لیتر در شهر و 8.4 لیتر در جاده می رساند. نسل ششم فورد تاروس که به عنوان مدل 2011 و 2012 در بازارها وجود دارد، با قیمت پایه ای 25,500 دلار به فروش می رسد اما قیمت پایه ای فیس لیفت همین نسل که به عنوان مدل 2013 راهی بازار شده از 26,600 دلار آغاز می شود.

فورد اِچ

سیستم تعلیق جدید فورد اِچ به صورت مک فرسون همراه با اتصالات چندگانه در جلو و تعلیق مستقل عقب با 26 درصد افزایش سختی همراه بوده است. ویژگی هایی نظیر فرمان تطبیقی الکتریکی، دستیار پارک، کروز کنترل هوشمند همراه با یک دوربین دید 180 درجه در جلو، سنسورهای پارک در جلو و عقب، صندلی های گرم شونده در جلو و تهویه مناسب، سیستم های ایمنی فعال مانند نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک متقابل، کمربندهای ایمنی عقب بادشونده و کیسه هوا برای زانوها را در اچ 2015 خواهید یافت.

فورد فوکوس

مشتریان جدید فوکوس از آرامش و سکوت بیشتری به واسطه عایق های ضخیم تر و افزایش قطر شیشه ها منتفع خواهند شد. در زیر هود فوکوس 2015 یک موتور 1.0 لیتری آکوبوست فورد پنهان شده است. این موتور با یک گیربکس شش سرعته دستی به صورت استاندارد ارائه می شود و فورد امیدوار است بتواند رکورد مصرف سوخت پایین در بین خودروهای غیرهیبریدی را با این موتور از آن خود نماید. مدل SE فوکوس هم با پکیج و کیت اسپرت ارائه خواهد شد. رینگ های 17 اینچی آلیاژی با چرخ های 215/50 HR-17 و پدال شیفترهای تغییر دنده در پشت فرمان برای مدل های اتوماتیک، از جمله ویژگی های این مدل ها خواهد بود.

GMC سیه را

پیکاپ GMC، از یک طراحی داخلی جدید بهره برده و در موارد بسیاری، ارتقا یافته است. این خودرو با موتور 3.5 لیتری V8 همراه با سیستم گیربکس اتوماتیک شش دنده عرضه شده است. طبق گفته GMC، موتور 3.5 لیتری با مدیریت فعال سوخت همراه است و از سیستم «غیرفعال سازی سیلندر برای صرفه جویی در مصرف سوخت» استفاده می کند. این سیستم با تغییر بین حالت های V8 و V4، در مصرف سوخت صرفه جویی می کند. البته این تغییر در حین رانندگی با سیه را احساس نخواهد شد. سیستم گیربکس شش دنده اتوماتیک نیز به صورت مناسب و آرامش بخش، وضعیت دنده سرعت را در رانندگی کنترل می کند.

فورد F-150

این مدل به صورت استاندارد از موتور 5.3 لیتری V6 تنفس طبیعی استفاده می کند. وزن مدل جدید با توجه به بدنه آلومینیومی، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

شورلت سونیک

کمپانی شورولت امکان انتخاب دو نوع موتور با قدرت های متفاوت را برای صاحبان شورولت سونیک 2014 در هر دو مدل سدان و هاچ بک فراهم آورده است. موتور چهارسیلندر 1.8 لیتری DOHC مجهز به سوپاپ با زمانبندی متغیر در کنار گیربکس پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک این خودرو، قدرتی معادل 138 اسب بخار و گشتاوری در حدود 170 نیوتن متر تولید می کند. شتاب صفر تا 100 این موتور 9.7 ثانیه و مصر سوخت آن در شهر - بزرگراه - ترکیبی به ترتیب 11-8-9 لیتر به ازای 100 کیلومتر رانندگی تخمین زده شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همینطور یواش یواش سراسری کنید بعد ببینیم کسی خودرو ایرانی می خرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج