۱۳۱۱۲۹
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

پاسخ پزشکان به سوالات شما

پاسخ پزشکان به سوالات شما
مجله زندگی ایده آل:

چرا در سرم غده وجود دارد؟!

مردی 38 ساله هستم و در سرم غده‌هایی وجود دارد که به مرور زمان رشد می‌کند. در واقع آنها را از مادرم به ارث برده‌ام و بین 5 فرزند فقط من به آن مبتلا شده‌ام. علت، عوارض و راه درمان این غده‌ها چیست و آیا فرزندانم هم به این غده‌ها مبتلا می‌شوند؟

دکتر حمیدرضا ترابی، متخصص مغز و اعصاب:

این غده‌ها احتمالا غده‌های چربی است که در 20 تا 30 درصد از موارد بر اثر ژنتیک ایجاد می‌شود. غده چربی اگر بزرگ نباشد و از نظر زیبایی مشکلی ایجاد نکرده باشد، عارضه‌ای نخواهد داشت و نیازی به درآوردن آن وجود ندارد اما اگر چسبندگی داشته باشد یا دردناک باشد و بزرگ شود لازم است حتما به جراح مراجعه و آن را خارج کنید.

پاسخ پزشکان به سوالات شما

این خال نشانه سرطان است؟!

یک خال مادرزادی بسیار زیبا روی بازویم دارم. طول این خال بیضی‌شکل پنج میلی‌متر است و رنگ آن قهوه‌ای روشن است. چند سالی است وسط این خال قهوه‌ای تیره شده و چند تار مو در آن رشد کرده است. گاهی ‌اوقات هم خارش می‌گیرد. آیا ممکن است به سرطان پوست مبتلا شوم؟ در ضمن اختلال هورمونی دارم و تار موهایم درشت است.

دكتر بهروز باريك بين، متخصص پوست و مو:

خال‌های مادرزادی که اغلب دارای مو هستند، بهتر است در زمان مناسب به طور کامل جراحی و برداشته شوند. البته این جراحی روی بازو با خطر رخداد گوشت اضافه همراه است. این خال‌ها میزان اندکی خطر تبدیل شدن به سرطان خال یا ملانوم را دارند. در واقع هر چه خال بزرگ تر باشد این خطر بیشتر است. اگر نمی‌خواهید از نظر زیبایی این خال را بردارید، حداقل بهتر است توسط متخصص پوست تحت نظر باشید و در صورت لزوم بیوپسی (نمونه‌برداری) انجام دهید.

موم پوست را خشک می‌کند؟!

خانمی ۲۸ ساله هستم. همیشه برای صورتم از موم و عسل استفاده می‌کنم. آیا این کار می‌تواند باعث خشک و چروک شدن پوستم شود؟

خیر، فقط شست‌وشوی زیاد با مواد شوینده ممکن است پوست شما را خشک کند.

چرا دخترم موهایش را می‌کند؟

دخترم چند سال است که موهای سرش را می‌كند؛ طوری كه گهگاه یك قسمت از موهایش خالی می‌شود. باید چه کار کنم؟

دكتركتايون خوشابي، متخصص سلامت روان:

این اختلال «تریکوتیلومانیا» یا وسواس کندن مو نام دارد که معمولا مربوط به موهای سر است اما گاهی تسری پیدا می‌کند و فرد موهای مژه، ابرو و سایر قسمت‌های بدنش را هم می‌کند. به هر حال این اختلال نوعی عادت و وسواس محسوب می‌شود طوری که فرد احساس اجبار به کندن مو پیدا می‌کند و با انجام آن به نوعی لذت هم می‌برد. درمان این اختلال کار راحتی نیست اما گاهی اوقات استفاده از داروها برای کنترل وسواس همزمان با رفتاردرمانی می‌تواند کمک‌کننده باشد، پس باید حتما او را نزد روانپزشک ببرید.

پاسخ پزشکان به سوالات شما

چرا دخترم فقط بستنی می‌خورد؟

دختر ۲۶ ماهه‌ام هیچ تمایلی به خوردن لبنیات ندارد و فقط بستنی را دوست دارد. چه‌کار کنم دچار کمبود مواد مغذی نشود؟

دكتر اكبر كوشانفر، متخصص کودک:

بستنی برای کودکان زیر ۲ سال اصلا توصیه نمی‌شود. کودکان بالای ۲ سال هم باید تحت شرایط خاصی بستنی بخورند. اول از همه برای اینکه آسیبی به دندان‌های‌شان نرسد، بهتر است از دادن بستنی‌های یخی به آنها خودداری کنید. همچنین بهتر است بستنی خیلی سفت نباشد تا کودک مجبور شود آن را گاز بزند بلکه باید نرم باشد و به آرامی خورده شود. علاوه بر این بستنی نباید خیلی سرد باشد زیرا ممکن است انتهای حلق را تحریک کند یا باعث تحریک عصبی و سردرد شود.

بستنی‌ها بهتر است ساده باشند و از مواد رنگی شیمیایی تشکیل نشده باشند. مقدار آن هم بهتر است در حد ۴ تا ۵ قاشق مرباخوری باشد و از ۳ یا ۴ سالگی به عنوان دسر بعد از غذا درنظر گرفته شود. بستنی‌ها چون خوشمزه هستند، اغلب کودکان از آنها استقبال می‌کنند به‌خصوص در فصل تابستان. اما باید بدانید مصرف زیاد آن گاهی اوقات باعث می‌شود کودک از لبنیات دیگر مانند شیر و ماست استقبال نکند. شما باید عادت غذایی کودک‌تان را طوری شکل دهید که لبنیاتی مثل شیر و ماست جزء غذاهای اصلی‌اش باشند و بستنی فقط به عنوان دسر به او داده شود. سعی کنید به تدریج بستنی کمتری برای او بخرید و حجم آن را هم کم کنید. در مقابل، مصرف شیر و ماست را طبق میل کودک افزایش دهید.

چه وقتی تزریق چربی توصیه نمی‌شود؟

دختری ۲۷ ساله هستم. سینه‌هایم بسیار كوچك هستند و این مسئله چند سال است که اذیتم می‌كند. در سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی از دمبل استفاده كرده‌ام و با حركات كششی بازوهایم ورزیده و عضلانی شده اما روی سینه‌ام تاثیری نداشته است. باید چه‌کار کنم؟

دكتر عباس پريساي، متخصص جراحي‌هاي زيبايي و درمان چاقي‌هاي مفرط:

بهترین گزینه دائمی برای افزایش حجم سینه پروتز است. روش دیگر هم تزریق چربی است که به دلیل سرعت جذب، احتمال توده‌ای شدن، محدودیت در تزریق و افزایش حجم توصیه نمی‌شود. این روش فقط در موارد خاص کاربرد دارد. کم‌خطرترین روش با بهترین نتیجه و ماندگاری قابل قبول بین این دو روش، پروتز سینه است.

پاسخ پزشکان به سوالات شما

تزریق بوتاکس کنار لب و بینی ممکن است؟

آیا می‌توان اطراف لب و بینی را بوتاكس تزریق كرد؟ آیا تزریق در این نواحی در حالت خندیدن تاثیر می‌گذارد؟

دكتر بیتا پاک‌طینت، متخصص پوست، مو و زیبایی:

پوست اطراف لب‌ها به‌خصوص در خانم‌ها عروق خونی کمتری نسبت به پوست مردان دارد و با نامناسب بودن گردش خون زیر پوست این ناحیه، احتمال ایجاد چروک‌ در اطراف لب افزایش می‌یابد. همچنین انقباض عضلات اطراف لب‌ها در لایه‌های پوست می‌تواند منجر به کشش پوست به سمت داخل شود و به این ترتیب زمینه ایجاد چروک فراهم می‌شود. این چروک‌ها روی لب بالا شایع‌‌تر‌ هستند. از سوی دیگر حرکت‌های مکرر عضلات درگیر در این ناحیه، عمق چروك‌ها را افزایش می‌دهد.

برای از بین‌بردن این چروک‌ها ابتدا باید تغذیه خود را اصلاح کنید و از مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه غافل نشوید. همچنین باید از كشیدن سیگار اجتناب کرده و از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. می‌توانید هم زمان از فیلرها و بوتاکس هم بهره بگیرید. البته عمق و وسعت چروک‌ها در انتخاب روش درمانی موثر است. تزریق بوتاکس از بیشتر یا عمیق‌تر شدن چروک‌ها جلوگیری می‌کند و باعث دوام اثر فیلرها می‌شود. بوتاکس معمولا روی نقاط مشخصی از عضلات اطراف دهان تزریق می‌شود.

علاوه براین، افرادی که لبه بینی‌شان به طور غیر ارادی هنگام صحبت کردن، خندیدن، لبخند زدن یا نفس کشیدن باز می‌شود، ممکن است با تزریق بوتاکس بتوانند این وضعیت را اصلاح كنند. در این موارد بوتاكس به داخل عضله بازکننده سوراخ بینی تزریق می‌شود. علاوه بر این، با افزایش سن نوک بینی به پایین متمایل می‌شود. این حالت به دلیل کشش نیروی جاذبه و فعالیت زیاد عضله پایین آورنده تیغه بینی اتفاق می‌افتد. در بعضی از افراد هم پایین بودن نوک بینی مادرزادی است.

در مواردی هم نوک بینی هم‌زمان با حرکات لب یا صحبت کردن پایین می‌آید که در این افراد استفاده از بوتاکس به بالا بردن نوک بینی کمک می‌کند. در افرادی که گوشه دهان‌شان به سمت پایین متمایل است هم تزریق بوتاکس می‌تواند خطوط ماریونت (خطوط اندوه) را برطرف کند. البته استفاده از بوتاكس در نیمه تحتانی صورت باید با احتیاط خاصی انجام شود زیرا این ناحیه به علت تكلم و تنفس بسیار حساس است و در صورت به‌وجود آمدن عارضه با فرض موقتی بودن آن باز هم مشكل‌آفرین خواهد بود. پس تا حد امكان باید از انجام آن به جز در موارد خاص پرهیز کرد.

حنا در بارداری ممنوع است؟

آیا استفاده از حنای هندی برای رنگ كردن موی سر برای خانم‌های باردار مشكل‌ساز است؟

دكتر آزيتا صفارزاده، متخصص زنان:

اگر از منشا آن مطمئن هستید و می‌دانید فقط گیاهی است، استفاده از آن مشکلی ندارد اما از آنجایی که نمی‌توانیم واقعا از همه مارک‌ها و موادی که فروخته می‌شوند مطمئن باشیم، بهتر است از رنگ‌های بدون آمونیاک استفاده کنید. روی بسته‌بندی این رنگ موها عبارت «بدون آمونیاک» نوشته شده است و انواع مارک‌های مشهور و معمولی از این رنگ مو تولید می‌کنند.

پاسخ پزشکان به سوالات شما

این جراحی کجا انجام می‌شود؟

قبلا در مجله نوشته شده بودید که برای رفع شلی مثانه می‌توان از یك عمل جراحی سرپایی استفاده کرد. آیا این عمل جراحی فقط در تهران انجام می‌شود یا انجام آن در شهر اصفهان هم امكان‌پذیر است؟

دکتر تراب پرهیز، متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار:

اگر منظورتان از شلی مثانه، بی‌اختیاری ادراری به دنبال سرفه، عطسه و شلی گردن مثانه و نارسایی اسفنکتر مجرا باشد با روش‌های جدید و تنظیم گردن مثانه به‌وسیله مش‌های بسیار کوچک به صورت سرپایی و بدون درد می‌توان آن را برطرف کرد. شلی گردن مثانه معمولا به دنبال بارداری، زایمان یا حتی بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد و درمان آن نیاز به تخصص و تجربه خاصی دارد. این عمل جراحی معمولا توسط پزشکان ارولوژیست خانم انجام می‌شود و پزشک باید دوره‌های تخصصی و تکمیلی مثانه و گردن مثانه را در کشورهای فرانسه یا ایتالیا و ... گذرانده باشد تا عمل جراحی با نتایج بسیار عالی همراه شود.

نمک و آبلیمو دندان را سفید می‌کند؟

خانمی ۳۲ ساله هستم. در اینترنت خواندم که با زدن نمک و آبلیمو روی مسواک می‌توان دندان‌ها را به‌راحتی سفید کرد. آیا چنین چیزی حقیقت دارد؟

دكتر علي‌آقازاده، دندانپزشک:

در حقیقت این ترکیب به علت خاصیت سایندگی نمک و اسیدی آبلیمو، لایه روی مینای دندان را برمی‌دارد و استفاده مداوم از آن به دندان آسیب می‌رساند بنابراین احتمال پوسیدگی را افزایش می‌دهد و دندان به گرما، سرما و شیرینی حساس می‌شود. همچنین بعد از قطع مصرف آن، دندان‌ها دوچندان رنگ می‌گیرند چون سطح مینا بر اثر آسیب‌دیدگی رنگ‌پذیرتر از قبل می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون خیلی عالی بودند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج