جاباما
۱۳۱۱۴۴
۵۰۲۴
۵۰۲۴
پ

حقایقی درباره خفاش‌ های خون آشام

یک پژوهش جدید نشان داده که خفاش‌های خون آشام به خاطر تغذیه از خون بخش زیادی از حس چشایی خود برای تشخیص مزه تلخ را از دست داده‌اند.

حقایقی درباره خفاش‌ های خون آشام

برترین ها: یک پژوهش جدید نشان داده که خفاش‌های خون آشام به خاطر تغذیه از خون بخش زیادی از حس چشایی خود برای تشخیص مزه تلخ را از دست داده‌اند.

به گزارش برترین ها به نقل از بی‌بی‌سی، مزه تلخ بخشی از سیستم دفاعی برای پرهیز از خوردن مواد سمی است و تاکنون اینطور تصور می شد که تمام جانوران از این قابلیت برخوردار هستند. پژوهشگران می گویند که تغذیه مطلق این نوع خفاش ها از خون و استفاده از بو و درجه حرارت برای تشخیص موقعیت خود، احتمالا باعث شده که توان چشیدن مزه تلخ دراین جانوران به مرور کاهش یابد.

این پژوهش در عین حال نشان داده که ضعف در تشخیص مزه تلخ درمیان جانوران از آنچه که تاکنون تصور می شد فراگیرتر است. نتایج این تحقیقات در مجله آکادمی سلطنتی علوم بریتانیا منتشر شده است.

معمولا مواد سمی برای جانوران مزه تلخ می دهند. اما مشخص شده که برخی از انواع دلفین ها و نهنگ ها برای تشخیص این مزه حس چشایی ضعیفی دارند. احتمالا دلیلش این است که آنها غذای خود را یکجا می بلعند و بنابراین چشیدن مزه برای آنها غیرضروری است.

خفاش های خون آشام تنها گونه پستانداران هستند که فقط از خون تغذیه می کنند و به این خاطر بعید است در محیط وحش با مواد سمی روبرو شوند. هدف پژوهشگران این بود که ببینند آیا بین منبع تغذیه و ضعف چشایی آنها ارتباطی وجود دارد یا نه.

حقایقی درباره خفاش‌ های خون آشام

پروفسور هوبین ژائو از دانشگاه ووهان مسئول این پژوهش جدید قبلا کشف کرده بود که خفاش های خون آشام قدرت تشخیص مزه شیرین و ترش را از دست داده اند. پژوهشگران با بررسی ژنوم های چهار گونه مختلف از خفاشان ژن های مسئول تشخیص مزه تلخ را در بدن آنها پیدا کردند. به همین خاطر آنها ابتدا به این نتیجه رسیدند که همه خفاشان قدرت تشخیص مزه تلخ را دارند.

سپس نتایج این نمونه برداریها در سه گونه از خفاشان خون آشام را با یازده گونه از خفاشان معمولی مقایسه کردند. آنها متوجه شدند که خفاشان خون آشام حدود ۴۷ درصد از قدرت تشخیص مزه تلخ را از دست داده اند در صورتیکه این ضعف چشایی در خفاشان معمولی حدود ۴ درصد بود.

هر چند خفاشان خون آشام هنوز حدی از گیرنده های مربوط به تشخیص مزه تلخ را حفظ کرده اند ولی پژوهشگران معتقدند که بعید است که این گیرنده های حسی در انتخاب نوع غذای آنها دخیل باشد. شاید بتوان به این نتیجه رسید که اجداد خفاشان خون آشام در اصل از خون تغذیه نمی کردند.

پروفسور ژائو می گوید: «ما در این پژوهش متوجه شدیم که خفاش های خون آشام به تشخیص مزه تلخ نیازی ندارند ولی هنوز هم به گیرنده های حسی مربوط به تشخیص این مزه برای سایر فعالیت های خود نیاز دارند. به نظر می رسد که خفاش های خون آشام برخلاف سایر پستانداران در مراحل اخیر تحول خود این قدرت چشایی را از دست داده اند. بنابراین شاید بتوان گفت که آنها در این اواخر منبع تغذیه خود را از حشرات به خون تغییر داده‌اند.»

او می افزاید: «نکته مهم این است که خفاشان یک نمونه منحصر به فرد برای تشخیص روند تکامل گیرنده های حس چشایی در کل پستانداران هستند.»

قرار است پژوهش در مورد نقش حس چشایی مزه تلخ خفاشهای خون آشام در سایر زمینه های حیات این جانور ادامه یابد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج