۱۳۲۲۸۴
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

غذاهای سالم و خوشمزه برای همه (۱)

فر را روی حرارت ۳۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. ظرف ویژه کیک‌پزی را بردارید؛ کف آن را چرب کنید و داخل آن کاغذ مخصوص شیرینی‌پزی بیندازید. روی کاغذ، کمی آرد یا کاکائوی خشک بریزید و ظرف را کنار بگذارید.

غذاهای سالم و خوشمزه برای همه (1)
مجله سیب سبز:

موکا با طعم آرامش

با کیک شکلاتی ریلکسی را تجربه کنید

غذاهای سالم و خوشمزه برای همه (1)

مواد لازم برای کیک

۱. پودر کاکائوی تلخ: یک و یک‌چهارم پیمانه
2. آرد کیک‌پزی: دو و نیم پیمانه
۳. شکر: دو و نیم پیمانه
4. بکینگ‌پودر: دو و نیم قاشق چای‌خوری
۵. نمک: یک و یک چهارم قاشق چای‌خوری
6. تخم‌مرغ: دو عدد کامل و یک عدد زرده
۷. آب گرم: یک و یک‌چهارم پیمانه
8. سرشیر یا خامه: یک و یک‌چهارم پیمانه
۹. روغن مایع: یک‌دوم پیمانه
10. وانیل: یک و نیم پیمانه

مواد لازم برای کرم موکا:

1. کائولا: یک‌چهارم پیمانه
۲. قهوه فوری دانه‌ای: .
یک قاشق غذاخوری
۳. شکلات با شیرینی متوسط: ۲۸۴ گرم
4. زرده تخم‌مرغ: شش عدد
۵. شکر بلوری: سه‌چهارم پیمانه
6. شربت ذرت: نصف پیمانه

مواد لازم برای تهیه کائولا:

1. قهوه فوری: دوسوم پیمانه
۲. آب جوشیده: دو پیمانه
3. شکر قهوه‌ای: دو پیمانه
۴. شکر سفید: دو پیمانه
5. کره: یک‌چهارم پیمانه
۶. وانیل: یک قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه ملحقات دیگر:

۱. گاناچه ( ۱۱۴ گرم شکلات با شیرینی متوسط، نصف پیمانه خامه)
2. کرم تزئین (یک و نیم پیمانه تافی آب کرده، دو بسته تافی آب نشده)

روش تهیه:

1. فر را روی حرارت 350 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. ظرف ویژه کیک‌پزی را بردارید؛ کف آن را چرب کنید و داخل آن کاغذ مخصوص شیرینی‌پزی بیندازید. روی کاغذ، کمی آرد یا کاکائوی خشک بریزید و ظرف را کنار بگذارید. آرد، شکر، کاکائو، بکینگ پودر و نمک را داخل ظرف بزرگی بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس تخم‌مرغ‌ها، یک عدد زرده، آب گرم، سرشیر یا خامه، روغن و وانیل را به مخلفات اول اضافه کنید. به مدت سه دقیقه این مجموعه را با همزن برقی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. مواد آماده شده را داخل ظرف کیک که قبلا آماده کرده بودید، بریزید و 32 تا 35 دقیقه صبر کنید تا کیک بپزد.

2. در این زمان در فر را باز نکنید. بعد از این زمان کیک را بیرون بیاورید. یک خلال دندان داخل کیک وارد کرده و درآورید. اگر هیچ ماده‌ای به آن نچسبیده بود، کیک پخته است. با چاقو تیز و بلند، دور کیک را از کاغذ شیرینی‌پزی جدا کنید. بگذارید تا خنک شود سپس با چاقو آن را از عرض به دو قسمت تقسیم کنید.

3. بعد از اینکه کیک خنک شد، پایین آن را داخل ظرفی بگذارید سپس به اندازه یک فنجان از کرم موکا را روی آن اسپری کنید. لایه دوم را روی کیک بگذارید و بقیه کرم را روی همه بدنه کیک بمالید. تکه‌های تافی و تافی آب شده را به اطراف کیک بمالید. بخشی از تافی‌ها و تافی آب شده را روی مرکز کیک هم اضافه کنید. سپس گاناچه را روی این مجموعه بریزید؛ به شکلی که مانند تصویر کیک با کمک این شربت، تزئین شود. با تکه‌های بزرگ شکلات تزئین لازم را انجام دهید. کیک را برای دقایقی داخل یخچال بگذارید. کیک شما برای پذیرایی آماده است.

نظر متخصص تغذیه

شکلات آرامبخش است

خوردن شکلات به دلیل کافئین موجود در آن آرام‌بخش است. تخم‌مرغ یکی دیگر از اجزای اصلی این خوراکی است، به همین دلیل مصرف این کیک نیاز بدن به پروتئین را تامین می‌کند اما دو نکته را فراموش نکنید؛ اول اینکه کالری این کیک بالاست و دوم اینکه به دلیل تخم‌مرغی که دارد، مصرف آن برای افرادی که مشکل کبدی دارند، مناسب نیست.

نظر متخصص طب سنتی

گرمی‌تان نکند

مقدار شکلات این کیک بالاست. شکلات و قهوه خوراکی‌هایی با طبع گرم هستند. بهتر است این کیک زمانی که هوا گرم است زیاد مصرف نشود زیرا از دیدگاه طب سنتی خوراکی سنگینی است و هضم آن در شرایطی که هوا گرم است، مناسب نیست. بهتر است همراه خوردن این کیک کمی چای ترش بخورید تا هضم آن آسان‌تر شود. خوردن این کیک برای افراد با طبع سرد و سرد و تر مناسب است.

روش تهیه ملحقات

1. طرز تهیه شربت کائولا

قهوه را داخل قابلمه بریزید. به آن آب جوشیده را اضافه کنید و هم بزنید. به تدریج مواد دیگر را هم اضافه کنید و هم زدن را قطع نکنید تا شربت نسبتا غلیظ و یکنواختی آماده شود. این شربت را می‌توانید به مدت شش تا هشت ماه داخل یخچال نگه داشته و از آن در تهیه انواع کیک‌هایی که از این نوع شربت دارند، استفاده کنید.

2. طرز تهیه کرم موکا

شربت کائولا را گرم کنید تا بجوشد سپس قهوه فوری به آن اضافه کرده و حرارت را زیاد کنید. ظرف را از روی گاز بردارید و بگذارید محلول به دمای اتاق برسد. شکلات را 30 ثانیه داخل مایکروفر بگذارید تا آب شود. شکلات را به محلول اولیه اضافه کنید و 15 دقیقه حرارت دهید تا محلول یکنواختی به‌دست آید. دوباره آن را بگذارید تا دمای آن به دمای اتاق برسد. زرده‌ها را بزنید تا کاملا سفید شود. شکر و شربت ذرت را با هم مخلوط کنید و حرارت دهید تا محلول یکنواختی به‌دست بیاید. موادی را که قبلا با هم مخلوط و آماده کرده بودید، به‌تدریج به زرده‌ها اضافه کنید و در مرحله آخر شربت کائولا را اضافه کنید.

3. طرز تهیه گاناچه

شکلات و خامه را در ظرفی ریخته و داخل مایکروفر بگذارید و 15 تا 30 ثانیه حرارت را ادامه دهید تا اینکه مخلوط براق، یکنواخت و تیره شکلات ایجاد شود. هرچه این محلول تیره‌تر و یکنواخت‌تر باشد، جلوه خاص‌تری به کیک می‌دهد.

ماهی با نان ساجی

غذاهای سالم و خوشمزه برای همه (1)

مواد لازم

۱. ماهی تیلاپیلا،بدون استخوان: ۵۰۰ گرم
2. روغن زیتون بکر: دو قاشق غذاخوری
۳. نان ساجی یا ترتیلا: ۱۲ تکه
4. کلم قرمز: نصف یک کلم
۵. تمر هندی: دو قاشق غذاخوری
6. جعفری خرد شده: یک پیمانه
۷. پیاز سفید: یک عدد کوچک

مواد اولیه برای سس باجا

۱. سس مایونز: نصف پیمانه
2. آب نارنج یا لیمو: نصف پیمانه
۳. نمک و فلفل: به مقدار دلخواه

روش تهیه:

۱. ماهی‌ها را با ضخامت پنج سانتی‌‌متر ببرید و حدود ۱۰ دقیقه در نمک، فلفل و تمبرهندی بخوابانید. آنها را از نمک و فلفل درآورده و داخل ماهیتابه بگذارید. شعله گاز را کم کنید تا به‌آرامی بپزد و آب بیندازد.

۲. بعد از تمام شدن آب آن، کمی روغن زیتون کف ماهیتابه بریزید و بگذارید ماهی تا حدی سرخ شود. ماهی‌ها را از ماهیتابه خارج کنید و بگذارید کمی خنک شود. کلم و پیازها را کاملا باریک خرد کنید. داخل هر نان ابتدا یک تکه ماهی بگذارید سپس مخلفات را روی آن بریزید. سس را به این مجموعه اضافه کنید. برای تهیه سس همه مواد آن را با هم مخلوط کرده و هم بزنید تا یکنواخت شود.

نظر متخصص تغذیه چیست؟

منبع امگا۳

ماهی تیلاپیلا یکی از ماهی‌های چرب است و میزان اسید چرب امگا۳ آن بالاست بنابراین مصرف آن برای سالخوردگان، کودکان و زنان در دوران شیردهی مناسب است. علاوه بر این، ماهی حاوی ویتامین E است. این ویتامین نوعی آنتی‌اکسیدان است. بنابراین مصرف این ماهی باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود، ضمن اینکه به سلامت پوست کمک می‌کند.

نظر متخصص طب سنتی چیست؟

ویژه گرم مزاج‌ها

تمبر هندی و ماهی هر دو مزاج‌شان سرد است. با خواباندن ماهی داخل تمبر هندی هم طعم و بوی نامطلوب آن از بین می‌رود و هم ماهی طعم ترش خاصی می‌گیرد.

سوپ سیب‌زمینی و گوجه‌ هندی

غذاهای سالم و خوشمزه برای همه (1)

مواد لازم :

۱. سیب‌زمینی بزرگ: دو عدد
2. گوجه‌فرنگی بزرگ: دو عدد
۳. روغن: یک قاشق غذاخوری
4. عصاره قلم گوسفند: یک کاسه متوسط
۵. زیره سبز: نصف قاشق چای‌خوری
6. دانه خردل: نصف قاشق چای‌خوری
۷. زردچوبه: نصف قاشق چای‌خوری
8. فلفل دلمه‌ای بزرگ: یک عدد خرد شده
۹. نمک: نصف قاشق چای‌خوری
10. آبلیموی تازه: نصف قاشق غذاخوری
۱۱. زنجبیل: یک قاشق غذاخوری خرد شده
12. جعفری: 10 ساقه خرد شده
۱۳. آب: به مقدار لازم

روش تهیه:

۱. سیب‌زمینی را نیم‌پز کرده و صبر کنید خنک شود. سپس آنها را پوست کنده و به صورت خلالی بزرگ خرد کنید. تابه بزرگی را بردارید و داخل آن روغن بریزید. گوجه‌فرنگی‌ها را خرد کنید و داخل قابلمه توگود، ویژه پختن سوپ بریزید. پس از آنکه کمی تفت داده شد، زیره، خردل، فلفل خرد شده، نمک و زنجبیل را داخل آن بریزید.

۲. اکنون زیر شعله را کم کنید اما مخلوط این مواد با گوجه‌فرنگی را هم بزنید تا مانند سس نسبتا غلیظی درآید. سیب‌زمینی را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. سپس کمی آب داخل آنها ریخته و عصاره قلم گوسفند را به آن اضافه کنید. زیر شعله را کم کنید تا سوپ جا بیفتد. یک ربع پیش از سرو سوپ، آبلیمو را داخل سوپ بریزید. سوپ را داخل کاسه‌های کوچک ریخته و روی آن را مانند تصویر با جعفری تزئین کنید.

نظر متخصص تغذیه چیست؟

یک پیش غذای مفید

مواد اولیه این سوپ، گوجه‎فرنگی و سیب‌زمینی است. هر دوی این خوراکی‌ها منبع ویتامین C هستند. علاوه بر اینکه فلفل سبز نیز حاوی این ویتامین است. بنابراین با خوردن این سوپ، سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود. علاوه براینکه ویتامینC آنتی‌اکسیدان بوده و مانع از ابتلا به انواع سرطان‌ها شده و به حفظ سلامت پوست نیز کمک فراوانی می‌کند.

عصاره قلم گوسفند نیز حاوی همه ترکیب‌های مفید داخل گوشت قرمز است. بنابراین اضافه شدن آن به این سوپ، کیفیت آن را چند برابر می‌کند. دانه خردل به دلیل تندی که دارد به افزایش متابولسیم بدن کمک می‌کند. بنابراین می‌تواند کلید کاهش وزن باشد.

سبک بودن این غذا یکی از ویژگی‌های دیگر آن است، بنابراین مصرف آن به عنوان پیش‌غذا گزینه مناسبی است. برای آنکه این سوپ سالم‌تر باشد، بهتر است به جای اضافه کردن آبلیمو در آخرین مرحله پخت، آن را بعد از سرو سوپ کنار هر ظرف بگذاریم تا به این ترتیب ویتامین C موجود در آن خیلی از بین نرود.

نظر متخصص طب سنتی ‌چیست؟

گرم مزاج‌ها نخورند

آنهایی که از آداب و رسوم غذا خوردن مردم هند آگاه هستند، می‌دانند که مردم این کشور علاقه خاصی به چند ماده غذایی مانند گوجه‌فرنگی، برنج، سیب‌‌زمینی و انواع حبوبات و غلات دارند. ادویه‌ها نیز جایگاه خاصی در سنت تغذیه‌ای مردم هند دارند. فقر و ذبح نکردن گوشت بعضی حیوانات مانند گاو و گوساله شاید یکی از دلیل گرایش به گیاهخواری به صورت ناخواسته در این کشور است.

اما با وجود اینکه مردم هند بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده می‌کنند و این تاحدودی نکته مثبتی محسوب می‌شود اما استفاده بیش از اندازه از ادویه‌ها، غذاهای هندی را به غذاهای نامناسبی برای افرادی که مزاج گرم، به‌ویژه گرم و خشک دارند، تبدیل کرده است زیرا مصرف غذاهای پرادویه به دلیل طبع گرمی که دارند باعث خشکی طبع و واکنش‌های حساسیتی و گوارشی در افراد گرم‌مزاج می‌شوند. بنابراین این غذا به دلیل ادویه‌ها و فلفل سبز موجود در آن که همگی طبع گرمی دارند برای افراد گرم‌مزاج مناسب نیست اما آنهایی که مزاج سرد، به‌ویژه سرد و تر دارند می‌توانند از این غذا بخورند.

بشقاب مارچوبه و کدو

غذاهای سالم و خوشمزه برای همه (1)

مواد لازم:

۱. مارچوبه: ۲۰ شاخه
2. کدو سبز نازک: نیم کیلوگرم
۳. گوجه‌فرنگی: پنج عدد قرمز و رسیده
4. لبو: پنج عدد
۵. کنجد: یک قاشق غذاخوری
6. ریحان قرمز تازه: 250 گرم
۷. روغن زیتون: دو قاشق غذاخوری
8. زیره: به میزان دلخواه
۹. لیموترش: به میزان دلخواه

روش تهیه:

۱. لبو‌ها را خوب بشویید. آنها را داخل قابلمه‌ گذاشته و حداقل سه لیوان آب در آن بریزید. بگذارید لبوها خوب بپزند سپس آنها را از قابلمه بیرون بیاورید تا خنک شوند. اکنون نوبت مارچوبه‌هاست. آنها را خوب پاک کنید. قابلمه را آب کرده و روی گاز بگذارید تا بجوشد. وقتی جوش آمد کمی نمک داخل آن ریخته و مارچوبه‌ها را درسته، بدون آنکه خرد کنید، داخل آب جوش بریزید. به این ترتیب ویتامین‌های داخل مارچوبه کمتر از بین می‌رود.

۲. بهتر است آب را قدری کم بریزید که بعد از نیم‌پز شدن مارچوبه، آب قابلمه هم تمام شده و ویتامین‌هایی که از داخل مارچوبه بیرون آمده هدر نرود و دوباره به خودش برگردد. اگر دوست دارید کدو را هم به همین شکل نیم‌پز کنید سپس آن را حلقه کنید. کنجد و زیره را دو دقیقه تفت دهید.

۳. اکنون نوبت سرو سالاد است. لبوها را به قطری که دوست دارید، به صورت عرضی ببرید سپس کدوها را حلقه کنید. مارچوبه‌ها را یا به شکلی که می‌بینید یا به هر شکلی که دوست دارید روی کدوها قرار دهید.

۴. گوجه‌ها را هم یا مانند شکل یا به سلیقه خودتان برش بزنید. برای تزئین کردن نهایی بشقاب سبزیجات از ریحان قرمز و مخلوط زیره و کنجد کمک بگیرید. روی همه این مواد روغن زیتون بریزید. اگر دوست داشتید، می‌توانید کمی لیموترش تازه روی سبزیجات بریزید. این مقدار مواد اولیه برای تهیه سالاد ویژه چهار نفر است.

نظر متخصص تغذیه چیست؟

بشقابی پر از آنتی‌اکسیدان

رنگ قرمز لبو و رنگ قرمز گوجه‌فرنگی نشان می‌دهد این دو خوراکی حاوی آنتی‌اکسیدان لیکوپن هستند. رنگ سبز مارچوبه و کدو نیز بیانگر وجود کلروفیل در این دو سبزی است. علاوه براینکه ریحان نیز قرمز- بنفش است و این نشان می‌دهد حاوی آنتی‌اکسیدان آنتوسیانین است. بنابراین خوردن این سالاد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

کنجد حاوی روغن‌های غیراشباع مفید است که همراه با روغن زیتون نیاز بدن به اسیدهای چرب مفید غیراشباع را تامین می‌کند. کنجد حاوی ویتامین‌های خانواده B است. به همین دلیل خوردن آن باعث آرامش اعصاب نیز می‌شود. همه خوراکی‌های بشقاب مورد نظر حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. بنابراین با خوردن آنها حجم معده پر شده و مانع از پرخوری خواهد شد. گوجه‌فرنگی و ریحان هر دو حاوی ویتامین C هستند. بنابراین خوردن آنها در این فصل سال، باعث حفظ لطافت پوست می‌شود. با وجود همه ویژگی‌های این سالاد، اگر دچار مشکل نفخ معده هستید، این سالاد را نخورید یا لبو را از آن حذف کنید.

نظر متخصص طب سنتی چیست؟

آرامبخشی طبیعی

مارچوبه طبیعت گرم و خشکی دارد؛ بنابراین مصرف آن بیشتر برای افرادی که طبع سرد یا سرد و تر دارند مناسب است. این گیاه حاوی پتاسیم است. بنابراین خوردن آن به آرامش اعصاب کمک می‌کند. مارچوبه برای پاکسازی کبد و طحال که خودشان محل پاکسازی خون هستند، مفید است.

مصرف مارچوبه برای درمان اختلال در قاعدگی مناسب بوده و بعد از یائسگی نیز به کنترل حالت‌های ناخوشایند این دوره کمک می‌کند. علاوه بر خوردن این گیاه به صورت آب‌پز، می‌توان از دم‌کرده آن نیز استفاده کرد. به این ترتیب که ۲۰ گرم آن را در یک لیتر آب ریخته و بگذارید بجوشد. از این دمنوش می‌توانید یک تا دو فنجان در روز بنوشید. عصاره مارچوبه آرام‌بخش است؛ بنابراین مصرف دمنوش آن برای کنترل اعصاب نیز توصیه می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرانک

      مارچوبه از کجا بیاریم اونوقت؟؟؟

    • بدون نام

      سایت برترین ها با نمایش عکس غذاهای خوشمزه و خوش رنگ هر روز باید ما رو دیوانه و گرسنه کنه. چه بد بختی هست.

    • sadegh

      تهیه مواد لازم اینجور غذاها، آدمو بیخیال غذا میکنه
      چ خبره...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج