۱۳۲۹۹۱
۴ نظر
۵۰۱۵
۴ نظر
۵۰۱۵
پ

فوتبال ایران به این بازیکنان دل‌خوش است

تیمی که کارلوس کی روش تحت عنوان تیم ملی ایران به جام جهانی برزیل برده بود با میانگین سنی ۲۸.۱ سال هشتمین تیم مسن این تورنمنت محسوب می شد. حالا سوال این است که اگر ما در جام جهانی بعدی تیمی جوان تر - مثلا با میانگین سنی ۲۷ سال - بخواهیم چه باید بکنیم؟

فوتبال ایران به این بازیکنان دل‌خوش است





مجله تماشاگر: تیمی که کارلوس کی روش تحت عنوان تیم ملی ایران به جام جهانی برزیل برده بود با میانگین سنی 28.1 سال هشتمین تیم مسن این تورنمنت محسوب می شد. حالا سوال این است که اگر ما در جام جهانی بعدی تیمی جوان تر - مثلا با میانگین سنی 27 سال - بخواهیم چه باید بکنیم؟ برای رسیدن به این عدد روی کدام بازیکن ها می توان حساب کرد؟ اگر فکر می کنید طی کردن فاصله 28 تا 27 کاری ندارد و یک سال فاصله زیادی نیست، لطفا فکر نکنید! چون در زمینه میانگین سنی تیم های فوتبال، یک سال هم رقم کمی نیست. کافی است بدانید که فاصله ما به عنوان هشتمین تیم پر سن و سال جام جهانی با مسن ترین تیم این جام (آرژانتین با میانگین 28.9) کمتر از یک سال بوده است.

در جام جهانی 2014، تیم ملی غنا با میانگین سنی 25.4 سال جوان ترین تیم را داشت و آرژانتین با میانگین سنی 28.9 مسن ترین تیم جام بود که در پایان رتبه دوم را به دست آورد. قهرمان جام یعنی تیم ملی آلمان با 26.3 سال سن ششمین تیم جوان بود. در این بین فرانسه با میانگین 27 سال یعنی همان عددی که ما برای جام بعدی مد نظر داریم در رتبه بیستم قرار گرفته بود. رسیدن تیم ملی ایران به میانگین سنی 27 سال مستلزم کنار رفتن نیمی از بازیکنان فعلی که سن و سالی بالای 32 سال دارند و البته جایگزین شدن جوان هایی است که اگر قرار باشد در سال 2018 با 24، 25 سال سن آمادگی حضور در روسیه را داشته باشند. پس امروز باید حدودا 21، 22 ساله باشند. اینها مهمترین نام هایی هستند که برای حضور در جام جهانی بعدی و ساختن تیمی جوان و قبراق به ذهن می رسند.

حامد لک

  • متولد آذر ماه 1369
  • سابقه بازی در تیم ملی امید
  • باشگاه فعلی: تراکتورسازی تبریز

فوتبال ایران به این بازیکنان دل‌خوش است

تا قبل از اینکه بازی های جام جهانی به انجام برسد، آینده برای حامد لک امیدوارکننده تر به نظر می رسید. آن روزها تصور می شد دروازه بان اول ایران در برزیل رحمان احمدی است و با توجه به سن و سال بالای رحمان، سرمربی تیم ملی بعد از جام جهانی باید به دنبال سنگربان جدیدی برای پوشیدن پیراهن شماره یک باشد اما ناگهان علیرضا حقیقی گلر اصلی شد و حالا حامد لک و بیرانوند و بقیه باید با کسی رقابت کنند که سن و سالش چندان هم بیشتر از خودشان نیست. با ادامه روندن موجود، گرفتن پیراهن شماره یک از حقیقی کار ساده ای نیست اما به هر حال اگر گشایشی در کار باشد، حامد یکی از گزینه ها برای سبقت گرفتن از حقیقی خواهد بود.

علیرضا بیرانوند

  • متولد شهریور ماه ۱۳۷۱
  • سابقه بازی در تیم ملی امید
  • باشگاه فعلی: نفت تهران

دروازه بان خوش قد و بالای نفت تهران با سابقه 10 بازی در تیم ملی امید و یک بازی در تیم ملی جوانان قبل از جام جهانی به جمع بازیکنان منتخب کارلوس کی روش هم راه یافت. او و حامد لک که اتفاقا هر دو از دیار لرستان می آیند از مرغوب ترین داشته های ما در پست شماره یک به شمار می روند. بیرانوند ماه رمضان امسال در برنامه «ماه عسل» مسیر سخت و عجیبی را که برای موفقیت طی کرده بود برای علاقه مندانش تعریف کرد. اگر روند پیشرفت او با همین شیب تند ادامه داشته باشد شاید در جام جهانی 2018 گلر 26 ساله ای داشته باشیم که زمانی کارگر پیتزافروشی بوده است.

محمد رضا خانزاده

  • متولد اردیبهشت ماه 1370
  • سابقه بازی در تیم های ملی جوانان و امید
  • باشگاه فعلی: پرسپولیس تهران

فوتبال ایران به این بازیکنان دل‌خوش است

مدافع محبوب کارلوس کی روش و حاضر همیشگی لیست هایی که سرمربی پرتغالی صادر می کند. خانزاده اگر در بین مربیان لیگ برتری هم همان محبوبیتی را داشت که نزد کی روش دارد، فرصت بیشتری برای رشد و پیرفت در فوتبال ایران پیدا می کرد اما فصل قبل با کم توجهی علی دایی یک نیم فصل را از دست داد تا در نیم فصل دوم ذوب آهن را برای ادامه فوتبالش انتخاب کند. در سال هایی که جلال حسینی کم کم به سن بازنشستگی نزدیک می شود و شجاع خلیل زاده از شمایل امیدوارکننده اش طی سال های گذشته فاصله گرفته است، خانزاده می تواند به حضور در دفاع میانی تیم ملی طی دو سال آینده امیدوار باشد.

محمد امین حاج محمدی

  • متولد بهمن ماه ۱۳۶۹
  • سابقه بازی در تیم ملی جوانان و امید
  • باشگاه فعلی: نفت تهران

اسم و فامیل طولانی اش برای هواداران فوتبال چندان آشنا نیست اما از آن دسته مدافعانی است که هم فیزیک مناسبی دارد، هم خوب دفاع می کند و هم راه های گلزنی به خصوص در هنگام ضربات ایستگاهی را بلد است. محمد امین از موثرترین شاگردان گل محمدی در لیگ سیزدهم بود و علاوه بر تلاش در حفظ دروازه نفت دو گل سه امتیازی و حساس هم برای تیمش به ثمر رساند. او در فصل نقل و انتقالات مشتری سرشناسی به نام پرسپولیس داشت که البته انتقالش به این تیم محقق نشد و در نفت تهران ماند. او در سال 2018 بیش از 27 سال سن خواهد داشت اما به هر حال برای یک مدافع عنصر تجربه اهمیت زیادی دارد و برای تشکیل تیمی با میانگین 27 سال به مدافعان 28 ساله هم نیاز خواهیم داشت.

علیرضا رمضانی

  • متولد خرداد ماه 1372
  • سابقه بازی در تیم ملی جوانان
  • باشگاه فعلی: استقلال تهران

فوتبال ایران به این بازیکنان دل‌خوش است

در هفته های اخیر خیلی ناگهانی در فوتبال ایران چهره شد و شاید برای اینکه نامش را در میان پدیده ها و ملی پوشان آینده قرار بدهیم خیلی زود باشد اما به هر حال برای اینکه استقلالی ها هم نماینده ای در میان امیدهای آینده داشته باشند ذکر نام رمضانی خالی از لطف نیست. او سابقه بازی در مقاومت سپاه تهران و نفت و گاز گچساران را در کارنامه دارد و طی هفته های اخیر از فرصت هایی که امیر قلعه نویی در اختیارش گذاشته به خوبی استفاده کرده است. سازنده گل سه امتیازی استقلال در هفته دوم، در زمان جام جهانی روسیه ۲۵ ساله خواهد بود.

علیرضا جهانبخش

  • متولد مرداد ماه ۱۳۷۲
  • سابقه بازی در تمامی رده های ملی
  • باشگاه فعلی: نایمخن هلند

تنها عضو این لیست که سابقه بازی در جام جهانی برزیل را هم دارد. علیرضا که در برزیل هم حضور موفقی داشت با توجه به حضور در تیم هلندی نایمخن می تواند مراحل ترقی را خیلی سریع تر از هم سن و سال هایش طی کند. او یکی از امیدهای اصلی ما برای درخشش در تیم ملی طی سال های آتی است. جوان بسیار خوش اخلاق فوتبال ما، در سال 2018 تازه 25 ساله خواهد بود و احتمالا با حدود 50 بازی ملی یکی از باتجربه های تیم محسوب خواهد شد.

شاهین ثاقبی

  • متولد شهریور ماه 1372
  • سابقه عضویت در تیم ملی جوانان
  • باشگاه فعلی: تراکتورسازی تبریز

وقتی علی کریمی از تراکتورسازی رفت، پیراهن شماره ۸ او مشتری های زیادی پیدا کرد و حتی حامد لک هم قصد داشت با شماره ۸ داخل دروازه تیمش بایستد! اما این پیراهن در نهایت به یار تازه وارد تیم، شاهین ثاقبی رسید که برای گذراندن خدمت سربازی از ملوان به تراکتور آمده بود.

همین نکته نشان می دهد تراکتوری ها حساب زیادی روی شاهین باز کرده اند و او قرار است یکی از ستاره های تیمش باشد. ثاقبی که فصل قبل زیر نظر اسکوچیچ شکوفا شد، مایه های تبدیل شدن به یکی از ستاره های آینده فوتبال ایران را دارد.

امید عالیشاه

  • متولد خرداد ماه ۱۳۷۰
  • سابقه حضور در تیم های ملی جوانان و امید
  • باشگاه فعلی: پرسپولیس تهران

فوتبال ایران به این بازیکنان دل‌خوش است

وقتی در اولین بازی رسمی اش برای پرسپولیس با شماره ۲ به زمین آمد و ستاره میدان شد به نظر می رسید فوتبال ایران خیلی زودتر از آنچه تصور می شد، جانشین مهدی مهدوی کیا را پیدا کرده است اما نمایش های او با فراز و نشیب های فراوانی همراه است و دلیل عمده این افت و خیزها را باید به مصدومیت های متعدد این جوان نسبت داد. او اگر سالم و سرحال باشد با سرعت خیره کننده و تکنیک مثال زدنی اش خط طولی زمین را مثل آب خوردن طی می کند و در کمترین زمان به محوطه جریمه رقبا می رسد. فوتبال ایران امید زیادی به امید عالیشاه دارد به شرطی که این زانوی شکننده یاری کند و هر بار امید را چند گام به عقب برنگرداند.

علی کریمی

  • متولد بهمن ماه ۱۳۷۲
  • سابقه ملی ندارد
  • باشگاه فعلی: سپاهان اصفهان

همنام بودن با یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران تا به حال برای کسی خوش یمن نبوده اما شاید برای هافبک جوان سپاهان ماجرا به شکل دیگری پیش برود. فوتبال ایران بعد از جادوگر شماره 8 یکی دو بار دیگر بازیکنانی با نام علی کریمی را به خود دید که هیچ کدام از آنها به رده های ملی نرسیدند. حالا یک جوان اصفهانی که باید پیشرفت خودش را مدیون زلاتکو کرانچار باشد، مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی در سال های آتی است.

بختیار رحمانی

  • متولد مهر ماه 1368
  • سابقه حضور در تمامی رده های ملی
  • باشگاه فعلی: فولاد خوزستان

یکی دیگر از حاضران در لیست تیم ملی که در برزیل حضور داشت اما فرصت بازی پیدا نکرد. بختیار رحمانی جوان ترین کاپیتانی است که توانسته جام سنگین قهرمانی در لیگ برتر ایران را بالای سر ببرد اما کمتر از یک سال بعد از این افتخار دچار مشکلاتی شده که فعلا او را از بازی در لیگ برتر ایران محروم کرده است. به احتمال فراوان بختیار تا پایان این فصل رنگ زمین های فوتبال را نخواهد دید اما او آنقدر با استعداد هست که در بازگشت دوباره به میادین یک بار دیگر به سطح اول برگشته و حتی یکی از هافبک های تیم ملی در جام جهانی بعدی باشد.

پیام صادقیان

  • متولد اسفند ماه ۱۳۷۰
  • سابقه بازی در تمامی رده های ملی
  • باشگاه فعلی: پرسپولیس تهران

فوتبال ایران به این بازیکنان دل‌خوش است

جوان اول با تکنیک اما پرحاشیه پرسپولیس با تنه ای که هفته گذشته به داور زد ۳ ماه محروم شد اما حتی اگر یک سال هم از فوتبال محروم می شد، نمی توانستیم نامش را از میان امیدهای آینده فوتبالمان خط بزنیم. او اگر از تار عنکبوتی که دورش تنیده شده رها شود می تواند سال ها پیراهن اصلی تیم ایران را بر تن کرده و پشت سر مهاجمان جولان بدهد؛ به شرطی که بر احساساتش غلبه کند و بر سر آتش همیشه روشن خشمش همان بلایی را بیاورد که بر سر مدافعان روبرویش نازل می کند.

مهدی شریفی

  • متولد مرداد ماه ۱۳۷۱
  • سابقه بازی در تیم ملی جوانان و حضور در تیم ملی بزرگسالان
  • باشگاه فعلی: سپاهان اصفهان

بعد از ظهور امین جهان عالمیان و مرادمند و حسین پاپی و ... در سپاهان، زلاتکو کرانچار با میدان دادن به مهدی شریفی آس بزرگش را رو کرد و نشان داد چشمان تیزبینی برای کشف استعدادهای جدید دارد. شریفی در اوج گمنامی به ترکیب اصلی یکی از قطب های فوتبال ایران رسید و چنان آماری از گلزنی به جا گذاشت که انگار سال هاست در این سطح بازی می کند و هیچ معنایی برای واژه کم تجربگی قائل نیست. او ناگهان به بهترین گلزن سپاهان در لیگ و آسیا بدل شد و این عملکرد را در حالی به نمایش گذاشت که سابقه حضورش در سطح اول فوتبال ایران به یک فصل کامل هم نمی رسید! حدس و گمان ها در مورد آینده تیم ملی را به هر شکلی ارنج کنیم، نمی توانیم از نام مهدی شریفی بگذریم.

فرشاد احمدزاده

  • متولد مهر ماه 1371
  • سابقه بازی در تیم ملی امید
  • باشگاه فعلی: تراکتورسازی تبریز

جوان خوش تکنیک و گلزن تراکتورسازی یکی از پدیده های غافلگیرکننده لیگ سیزدهم بود. او طی دوران حضورش در پرسپولیس فرصتی برای ابراز وجود پیدا نکرد اما به محض اینکه راهی تبریز شد، چشم مجید جلالی را گرفت و از فرصتی که آقا معلم در اختیارش گذاشته بود به خوبی سود برد. احمدزاده تازه ۲۲ ساله شده و برای جوانی در این سن، رسیدن به آمار خوب گلزنی در فصل گذشته دستاورد کمی نیست؛ آن هم به تیم های بزرگی که نام العین امارات و استقلال تهران هم در میانشان دیده می شود.

سامان نریمان جهان

  • متولد فروردین ماه ۱۳۷۰
  • سابقه بازی ملی در رده امید
  • باشگاه فعلی: تراکتورسازی تبریز

یکی از سوغاتی های ویژه ای که رسول خطیبی با خودش از گسترش فولاد به تراکتورسازی آورد، سامان نریمان جهان بود که زننده اولین گل تراکتورسازان در لیگ چهاردهم شد. سامان سابقه بازی در تیم ملی امید را هم دارد و در زمان جام جهانی 2018 دقیقا 27 ساله خواهد بود. او یکی از بهترین هافبک های لیگ طی یکی دو سال اخیر بوده و برای اینکه در لیست ملی پوشان ایران قرار بگیرد، نیاز به ادامه همین روند طی سال های آینده دارد.

سردار آزمون

  • متولد دی ماه 1373
  • سابقه بازی در تمامی رده های ملی
  • باشگاه فعلی: روبین کازان روسیه

فوتبال ایران به این بازیکنان دل‌خوش است

سردار در همین جام جهانی گذشته هم می توانست یکی از ۲۳ بازیکن تیم ملی باشد اما نام او در میان آخرین خط خورده های تیم قرار گرفت تا برای بازی در بزرگترین تورنمنت فوتبال دنیا لااقل ۴ سال دیگر هم انتظار بکشد. شاید تقدیر او این باشد که افتخار بازی در جام جهانی درست در همانجایی برایش رقم بخورد که تجربه بازی باشگاهی در خارج از ایران رقم خورده است؛ یعنی در روسیه.

کاوه رضایی

  • متولد فروردین ماه ۱۳۷۱
  • سابقه حضور در تمامی رده های ملی
  • باشگاه فعلی: سایپا البرز

مهاجم 22 ساله ای که علی دوستی مهر مدعی است روزی در بهترین باشگاههای اروپایی بازی خواهد کرد؛ فصل پیش را با بازی در خط حمله سایپا سپری کرد و دومین گلزن برتر این تیم بود. کاوه سابقه بازی ملی را در تمام رده های پایه از نوجوانان و جوان گرفته تا تیم امید در کارنامه اش دارد و در سال 92 آقای گل امیدهای آسیا شد. در رده بزرگسالان نیز اگر فرصت بیشتری در اختیار او قرار می گرفت شاید تا همین امروز چند بازی و گل ملی به کارنامه خودش اضافه می کرد اما آینده برای او تازه آغاز شده و می تواند در تغییر و تحولات تیم ملی طی دو سال آتی جایگاه خوبی برای خودش دست و پا کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سروش رفيعي رو يادتون رفت بگين

    • هموطن

      واي به حال فوتبال ما لابد بازم به دوران اوج مون برگشتيم.هييي روزگار.عرضه نگه داشتن چار تا بازيكن خو رو هم نداشتن

    • sina

      اینا که هنوز طفلن

    • shima

      پبام صادقیان محبوب هر چی دله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج