جاباما
۱۳۳۱۹۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

اکثر بیمارستانهای دولتی غیرقابل بازسازی اند

وزیر بهداشت امروز در نشستی عنوان کرد که بسیاری از بیمارستان‌های دولتی بیش از ۵۰ سال قدمت داشته و قابل نوسازی و بازسازی نیستند.

ایسنا: وزیر بهداشت امروز در نشستی عنوان کرد که بسیاری از بیمارستان‌های دولتی بیش از ۵۰ سال قدمت داشته و قابل نوسازی و بازسازی نیستند.

دکتر سیدحسن هاشمی در ابتدای نشست هم‌اندیشی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با مدیران ارشد وزارت بهداشت، ادامه طرح تحول سلامت را نیازمند حمایت دولت و مجلس خواند و بر لزوم یکپارچه کردن خدمات بهداشتی در روستاها تاکید کرد.

او که صبح امروز ۳ شهریور ماه در بیمارستان قلب شهیدرجایی سخن می‌گفت، ادامه داد: به همان میزان که نیروی تخصصی در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد، باید خدمات‌مان را در این حوزه ارتقا دهیم. ضروری است جهت ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی، کشورهای موفق را الگوی راه خود قرار دهیم.

وی در ادامه گفت: در زمینه مشکلات ساختاری آماده اجرایی کردن دیدگاه‌های مجلس شورای اسلامی در زمینه کاهش تصدی‌گری، ترغیب بخش خصوصی و ایجاد مشوق‌ها برای این بخش هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره به این که یکی از کارهای اصلی ما توجه به ساختار بخش سلامت است تا بتوانیم هزینه‌های درمان را نیز در راستای آن کنترل کنیم، ادامه داد: در نظر داریم که دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها بتوانند دخل و خرج‌شان را در قالب تشکیل هیات امنا، مدیریت کنند. امیدوارم بتوانیم حرکتی کنیم تا بخشی از مدیریت وزارت بهداشت توسط کارشناسان و متخصصان علم مدیریت و اقتصاد صورت گیرد و این کار صرفا به دست پزشکان انجام نشود.

تعدد نیروی انسانی و کسری بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی

هاشمی با بیان این که یکی از مشکلات در حوزه بهداشت و درمان به نیروی انسانی مربوط می‌شود، گفت: ما ۲۷۰ هزار ردیف استخدامی داریم، در حالی که نیروی انسانی که حقوق دریافت می‌کنند ۴۳۰ هزار نفر است و این روند باعث کسری بودجه دانشگاه‌ها شده است.

ضرورت یکپارچه کردن خدمات بهداشتی در روستاها

وزیر بهداشت با تاکید بر آن که طرح تحول سلامت از نظر پایداری منابع نیازمند یاری دولت و مجلس به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه است، افزود: مشکلات حوزه بهداشت مفصل است؛ به طوری که اکنون ۵۰ علت مرگ و میر در کشور ما مرتبط با فشار خون و بیماری‌های قلبی است و بسیاری از این بیماری‌ها سنین ۳۵ تا ۵۰ سال را گرفتار می‌کند.

هاشمی گفت: از این رو ضروری است برای یکپارچه کردن شبکه خدمات بهداشتی که ۳۰ سال است فقط در روستاها اجرا می‌شود، تلاش کنیم تا کل کشور از نظر ابتلا به بیماری‌های مختلف پایش شده و پیشگیری از این بیماری‌ها را آغاز کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: علاوه بر این سیستم تغذیه نیز باید حاوی برنامه‌ای موثر و جدی باشد تا طی یک دوره ۱۰ ساله بتوانیم شیب صعودی بیماری‌های قلبی و فشار خون را کاهش دهیم.

پزشک خانواده، نیازمند منابع پایدار

وی با بیان این که ایجاد شبکه پزشک خانواده نیاز به پایداری منابع دارد، گفت: بسیاری از معلولیت‌های ناشی از مشکلات روانی و اجتماعی با راه‌اندازی و استقرار شبکه پزشک خانواده قابل پیشگیری است.

بخش خصوصی را در ساخت بیمارستان‌های جدید مشارکت دهیم

هاشمی با اشاره به این که بسیاری از بیمارستان‌های دولتی بیش از ۵۰ سال قدمت داشته و قابل نوسازی و بازسازی نیستند، اظهار کرد: این در حالیست که هنوز جایی برای بخش خصوصی در احداث بیمارستان‌های جدید تعریف نشده و ضروری است به این منظور فضای مناسب را ایجاد کنیم و با تقویت بیمه‌ها، هزینه‌های مردم را در این بیمارستان‌ها کاهش دهیم.

ضرورت وضع قوانین دائمی برای تشویق بخش خصوصی در ساماندهی اورژانس‌ها

وزیر بهداشت در ادامه سخنانش با تاکید بر این که اورژانس پیشانی کار ما است اما، هنوز خیلی از راه‌های صعب‌العبور به پایگاه‌های اورژانس دسترسی ندارند، گفت: هم اکنون ۱۵ هزار نیروی اورژانس در کشور کم داریم. این درحالیست که بخش خصوصی حاضر نشده در حوزه اورژانس سرمایه گذاری کند؛ چرا که قوانین دائمی برای حمایت از این بخش هنوز تعریف نشده است. بر این اساس قوانین دائمی به منظور تشویق بخش خصوصی از جمله برای ساماندهی به وضعیت اورژانس‌ها بسیار ضروری است.

هاشمی ادامه داد: امیدواریم تغییر اساسی جدی در حوزه خدمت رسانی ایجاد شود. اگر می‌گوییم سلامت محور توسعه است، باید برای آن هزینه کنیم؛ چراکه این هزینه در واقع سرمایه‌گذاری برای آینده است و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

بیمه تقویت و بساط زیرمیزی برچیده شود

وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد: ضروری است به تقویت بیمه‌ها بیشتر توجه کنیم تا بتوانیم تعرفه‌ها را واقعی و پدیده زیرمیزی را در تمام شهرستان‌ها و کلان شهرها جمع‌آوری کنیم.

سیاست‌های کلی سلامت در تمامی قوانین لحاظ شود

وی با اشاره به سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که تکلیف تولیت سلامت را مشخص کرده است، گفت: منابع حوزه سلامت باید تجمیع شده و محوریت وزارت بهداشت در نظام بیمه‌ای لحاظ شود؛ چرا که ضرورت دارد خدمات جدید تحت پوشش بیمه قرار گیرند و محوریت وزارت بهداشت در مدیریت نظام بیمه‌ای در این خصوص تعیین کننده است. ضمنا سیاست‌های ابلاغی در قانون بودجه، قانون تنظیم مقررات و برنامه ششم توسعه باید لحاظ شود تا بتوانیم امیدوار باشیم که نظام سلامت ایرانیان سر و سامان گیرد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص میزان رضایتمندی مردم از حوزه سلامت گفت: فرمایشات ایشان ناظر به این موضوع است که ایجاد رضایتمندی مردم از نظام در واقع یک کار بهشتی است.

هاشمی ادامه داد: امیدواریم کمیسیون بودجه همانطور که سال گذشته در تخصیص منابع به حوزه سلامت کمک فراوانی کرد، امسال نیز این حوزه را از حمایت‌های خود بهره‌مند کند.

نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با مدیران ارشد وزارت بهداشت صبح امروز ۳ شهریور ماه در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج