۱۳۳۳۲۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سهم ایرانی ها از اسکار ۲۰۱۴

با توجه به فرصت یک ماهه باقی مانده تا معرفی فیلم به اسکار ، این سوال مطرح است که سینمای ایران فرصت اسکار امسال را به کدام اثر سینمایی می‌دهد؟

خبرگزاری ایسنا: با توجه به فرصت یک ماهه باقی مانده تا معرفی فیلم به اسکار ، این سوال مطرح است که سینمای ایران فرصت اسکار امسال را به کدام اثر سینمایی می‌دهد؟

این روزها که باز هم به مهلت انتخاب نماینده ایران برای این دوره از مراسم آکادمی اسکار نزدیک‌ می‌شویم، پیش‌بینی اینکه کدام آثار سینمایی می‌توانند به عنوان گزینه سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی شوند؛ بحث قابل توجهی است خصوصا با توجه به حواشی که هر ساله برای معرفی فیلم ایرانی به اسکار وجود دارد.

طبق قوانین آکادمی اسکار، فیلم‌هایی که از ۹ مهرماه ۹۲ (اول اکتبر ۲۰۱۳) تا هشتم مهرماه ۹۳ (۳۱ دسامبر ۲۰۱۴) در کشور مبداء اکران شده‌اند، می‌توانند به عنوان نماینده کشورشان به این مراسم معرفی شوند. همچنین ۹ مهرماه آخرین مهلت تحویل نسخه‌ای از فیلم‌ها به دفتر آکادمی اسکار برای حضور در بخش غیرانگلیسی زبان است.

به گزارش ایسنا،امید می‌رود با توجه به فرصت تقریبا یک ماهه باقی‌مانده، باز هم مسولان سینمایی فرصت‌سوزی نکنند و در یک زمان مناسب و با کارشناسی دقیق فیلم مناسب را به آکادمی اسکار معرفی کنند.

قطعا در میان ۶۵ فیلم ایرانی به نمایش درآمده در یک سال گذشته گزینه‌های معدودی هستند که مناسب معرفی به آکادمی اسکار می‌باشند؛ با توجه به کیفیت فیلم‌ها و همچنین حضورهای جهانی و پخش‌کنندگان بین‌المللی‌ آنان؛ پس امید است در میان همین گزینه‌های محدود هم انتخاب شایسته‌ای صورت بگیرد.

خبرنگار ایسنا تمام فیلم‌هایی که در یک سال گذشته اکران شده (فارغ از بحث کیفیت) لیست کرده که در ادامه می آید:

فیلم‌های اکران شده در سال ۹۳ (تا اکران دوم عید فطر)

خط ویژه (مصطفی کیایی)، چ (ابراهیم حاتمی‌کیا)، با دیگران (ناصر ضمیری)، طبقه حساس (کمال تبریزی)، معراجی‌ها (مسعود ده‌نمکی)، زندگی جای دیگری است (منوچهر هادی)، پنج ستاره (مهشید افشارزاده)، اشباح (داریوش مهرجویی)، متروپل (مسعود کیمیایی)، زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو (روح‌الله حجازی)، پنجاه قدم آخر (کیومرث پوراحمد)، دربست آزادی (مهرشاد کارخانی)، رد کارپت (رضا عطاران)، ‌برف (مهدی رحمانی)، رهاتر از دریا (حمید طالقانی)، تجریش ناتمام (پوریا آذربایجانی)، اینجا شهر دیگری است (احمدرضا گرشاسبی)، آذر شهدخت پرویز و دیگران (بهروز افخمی)، فرشته‌ها با هم می‌آیند (حامد محمدی)، امروز (رضا میرکریمی)، کلاشینکف (سعید سهیلی)، ننه قلی (پرویز صبری)، خواب‌زده‌ها (فریدون جیرانی)، شهر موش‌ها (مرضیه برومند)، آتش‌بس ۲ (تهمینه میلانی)، خانوم (تینا پاکروان)، آرایش غلیظ (حمید نعمت‌الله).

فیلم‌های اکران شده سال ۹۲ (بعد از نهم مهرماه)

گناهکاران (فرامرز قریبیان)، بشارت به یک شهروند هزاره سوم (محمدهادی کریمی)، ۵۸۷ روز انتظار (احمد عبداللهیان)، خاک و مرجان (مسعود اطیابی)، آزادراه (عباس رافعی)، تنهای تنهای تنها (احسان عبدی‌پور)، ترنج (مجتبی راعی)، استرداد (علی غفاری)، آسمان زرد کم‌عمق (بهرام توکلی)، نازنین (مهدی گلستانه)، عملیات مهد‌کودک(فرزاد اژدری)، سر به مهر (هادی مقدم‌دوست)، ابرهای ارغوانی (سیامک شایقی)، جیب‌بر خیابان جنوبی (سیاوش اسعدی)، خسته نباشید! (محسن قرایی، افشین هاشمی)، بوی گندم (محمدرضا خاکی)، روز روشن (حسین شهابی)، سگ‌های پوشالی (رضا توکلی)، برلین منفی هفت (رامتین لوافی)، اکباتان (مهرشاد کارخانی)، پنج‌شنبه آخر ماه (ماشاله شاهمرادی‌زاده)، چارسو(فرهاد نجفی)، سه نفر روی خط(خسرو ملکان)، صبح خاکستر (حسن ناظر)، دل بیقرار (قربان محمد‌پور)، فیلادلفی(اسماعیل رحیم‌زاده و سیدمجتبی اسدی‌پور)، دو ساعت بعد، مهرآباد(علیرضا فرید)، بزرگمرد کوچک (صادق‌ صادق‌دقیقی)، شرقی(عبدالرضا منجزی).

سال گذشته فیلم «گذشته»ی اصغر فرهادی کارگردان ایرانی که سه سال قبل طلسم اسکار را برای سینمای ایران با فیلم «جدایی نادر از سیمین» شکست، از سوی ایران به آکادمی اسکار معرفی شد.

سینمای ایران سه سال گذشته توانست طلسم اسکار غیر انگلیسی‌ زبان را بشکند و سرانجام «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی این جایزه را دریافت کرد.

سال قبل‌تر فیلم «یه حبه قند» رضا میرکریمی از سوی بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد اما بلافاصله وزارت ارشاد،اسکار را تحریم کرد و این فیلم ارسال نشد.

پیش‌تر فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته‌ی مجید مجیدی که در سال ۱۳۷۷ با عنوان نماینده‌ی ایران به اسکار معرفی شد، برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیر انگلیسی زبان در سال ۱۹۹۹ انتخاب شد.

طبق روال هر ساله اوایل مهر ماه مهلت ارسال فیلم غیرانگلیسی زبان به آکادمی اسکار است.

طبق آنچه در سایت آکادمی اسکار آمده است، «انتخاب فیلم‌ها در هر کشوری توسط یک سازمان و یا یک هیات داوری متشکل از هنرمندان و اهالی صنعت سینما، انجام می‌شود.»

فقط فیلم‏هایی که طی یک سال گذشته در قطع ‌۳۵ یا ‌۷۰ میلی‏متری و از طریق فروش بلیت در هر کشوری به نمایش عمومی درآمده باشند می‏‌توانند به آکادمی اسکار معرفی شوند. غیرانگلیسی‌زبان بودن و داشتن پخش‌کننده بین‌المللی و نمایش خارجی نیز از دیگر شرایط اولیه نامزدی اسکار است.

بنا بر این گزارش، هرساله کشورهای مختلف فیلم‌هایش را به اسکار معرفی می‌کنند و در نهایت ‌۵ فیلم برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان، نامزد می‌شوند.

سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال ۱۳۵۶ فیلم «دایره‌ی مینا» ساخته‌ی داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ی ایران در سال ۵۷ راهی آکادمی اسکار شد.

سینمای ایران به مدت ۱۶ سال نماینده‌ای به اسکار معرفی نکرد تا سال ۱۳۷۳ که فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته‌ی عباس کیارستمی معرفی شد و سپس در سال ۱۳۷۴ «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی، سال۷۵ فیلم معرفی نشد، ۷۶ «گبه» محسن مخملباف، ۷۷ «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، ۷۸ «رنگ خدا» مجید مجیدی، ۷۹ «زمانی برای مستی اسبها» بهمن قبادی ، ۸۰ «باران» مجید مجیدی ، ۸۱ «من ترانه ۱۵ سال دارم» رسول صدرعاملی ،‌ ۸۲ «نفس عمیق» پرویز شهبازی‏، ۸۳ «لاک‌پشتها هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی و ۸۴ «خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، ۸۵ «کافه ترانزیت» ، ۸۶ «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور و ۸۷ «آواز گنجشکها» مجید مجیدی،۸۸ «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال ۸۹ «بدرود بغداد» مهدی نادری به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج