۱۳۳۵۶۰
۱۴ نظر
۵۹۳۰
۱۴ نظر
۵۹۳۰
پ

سریال های لهجه دار و پرحاشیه ایرانی

هنوز راهی طولانی برای جا انداختن اینکه شخصیت های یک داستان نماینده قومیت ها نیستند وجود دارد. از آن سو تعداد بازیگران مطرحی که بتوانند با لهجه ای مشخص، به درستی دیالوگ بگویند انگشت شمار است.

سریال های لهجه دار و پرحاشیه ایرانی





روزنامه هفت صبح: اینکه چرا در سینما و تلویزیون کمتر شاهد فرهنگ و گویش قومیت های مختلفی هستیم هزاران دلیل دارد. در کنار نمونه های خوبی مثل «روزی روزگاری»، هستند سریال های متعددی که به خاطر لهجه ای خاصت دچار حاشیه و جرح و تعدیل شده اند.

این گزارش قصد قضاوت و احتمالا ارائه راهکار ندارد؛ بهانه تدوینش «جاده قدیم» است که در آستانه پخش با سدی به نام لهجه برخورد کرد. نکته پایه ای و مهم این است که در غالب اعتراض ها رد حضور مسئولان بیشتر از مردم است و خیلی اوقات مردم شهر و منطقه ای خاص راحت تر با کاراکترهای بعضا منفی داستان و گویش نادرست آنها کنار آمده اند.

با اینحال به نظر می رسد هنوز راهی طولانی برای جا انداختن اینکه شخصیت های یک داستان نماینده قومیت ها نیستند وجود دارد. از آن سو تعداد بازیگران مطرحی که بتوانند با لهجه ای مشخص، به درستی دیالوگ بگویند انگشت شمار است. در این میان حساب شیرازی ها سوا است؛ اعتراضی از سوی مسئولان و مردم این خطه به گوش نرسیده؛ حتی اگر «آقای همساده» مظلوم ترین آدم دنیا باشد؛ مرحبا... مروری داریم بر شش سریالی که لهجه برای آنها دردسرساز شده...

جاده قدیم

چطور اتفاق افتاد؟

بهرام بهرامیان در تازه ترین سریالش داستانی فانتزی را دستمایه ساخت قرار داد و اینگونه راه حواشی احتمالی برای «جاده قدیم» را بست. او اما نمی دانست که در آستانه پخش با مشکل بزرگتری به نام «لهجه» دچار خواهد شد.

سریال قرار بود 25 مرداد روی آنتن شبکه دو برود اما همچنان پشت کنداکتور پخش مانده است و مشخص نیست مسئولان چه راهکاری برای حل این مشکل دارند. حتما می دانید که داستان سریال درباره یک روستایی ساده دل، از ناکجاآباد است که برای معیشت قصد دارد به تهران بیاید اما اتفاقات پیش بینی نشده ای منتظر او است.

سریال های لهجه دار و پرحاشیه ایرانی

حاشیه ها:

ظاهرا مسئولان سیما بعد از بازبینی «جاده قدیم» به این نتیجه رسیده اند که وجود لهجه، دردسرهایی را به همراه خواهد آورد، از همین رو پیشنهاد دوبله سریال را مطرح می کنند که با مخالفت کارگردان روبرو می شوند. در حال حاضر سرنوشت پخش سریال در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ یا بهرامیان حاضر به انجام دوبله می شود یا اینکه مدیران قانع شده و سریال را به همان شکل روی آنتن می فرستند.

واکنش عوامل:

هنوز واکنشی رسمی از سوی عوامل سریال «جاده قدیم» رسانه ای نشده اما در مراسم رونمایی سریال، امید سهرابی به عنوان نویسنده تاکید کرده بود: «لهجه های سریال من درآوردی و ابداعی است و به منطقه خاصی اشاره نمی شود.» علی تقی پور، تهیه کننده سریال هم به ضرس قاطع اطمینان داده بود که لهجه سریال چون به جایی تعلق ندارد هیچ حاشیه ای به همراه نخواهد داشت.

پایتخت

چطور اتفاق افتاد؟

قضیه اعتراض مازندرانی ها به لهجه بازیگران «پایتخت» به زمان ساخته شدن اولین سری آن برمی گردد. آن زمان تیم سیروس مقدم و الهام غفوری تصمیم گرفتند کمدی شان را در مازندران و با استفاده از گویش مردم این خطه بسازند.

سریال های لهجه دار و پرحاشیه ایرانی

حاشیه ها:

زمان «پایتخت ۱» اعتراض به گویش مازندرانی بازیگران «پایتخت» خیلی فراتر از اظهارنظر مردم بود. آن زمان نماینده مردم شرق مازندران، استان مازندران، امامان جمعه بابلسر و قائمشهر و ... همگی علیه این سریال اعتراض کردند.

زمان پخش «پایتخت ۳» این مسئله دوباره تکرار شد. بیشتر از ۵۰ نفر از مردم مازندران مقابل استانداری تحصن کردند و بار دیگر اعتراض ها به مجلس کشیده شد و جمعی از نمایندگان مازندران در اعتراض به پخش سریال پایتخت ۳ در ایام نوروز طی نامه ای از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

واکنش عوامل:

درباره واکنش های زمان پخش اولین «پایتخت» مقدم مصاحبه ای انجام داد و گفت که خب قاعدتا تمام شهرستانی ها لهجه دارند و باید یک مقدار سعه صدرشان را بالا ببرند. درباره اعتراض های پایتخت ۳ هم حسن وارسته، یکی از نویسندگان سریال گفت: «برای لحظه لحظه این سریال فکر کرده ایم. من و آقای الوند قبل از اینکه وارد نگارش قصه شویم هر جا احساس می کردیم دیالوگ ما رنگ و بوی توهین دارد بدون اینکه حتی کسی به ما بگوید آن را حذف می کردیم.»

ما فرشته نیستیم

چطور اتفاق افتاد؟

فلورا سام در روزهایی داشت سریالش را برای باکس نوروز شبکه تهران آماده می کرد که حساسیت های هموطنان لر بعد از «سرزمین کهن» به اوج رسیده بود. خانم سام اما به زعم اینکه لهجه های لری سریال «ما فرشته نیستیم» در خدمت داستان است و هیچ ربطی به اتفاقات فرامتنی «سرزمین کهن» ندارد از فاطمه گودرزی، محمود جعفری و علی صادقی خواست موقع رویارویی با خانواده و فامیل لری صحبت کنند. گمان می کرد اینطوری هم حس داستان باورپذیرتر می شود و هم خدمتی به یکی از لهجه های شیرین کشورمان کرده. سام اصالتا شیرازی است و لهجه اش قرابتی به گویش لری دارد.

سریال های لهجه دار و پرحاشیه ایرانی

حاشیه ها:

درست در آستانه پخش مسئولان شبکه تهران ایده سام را پس زدند و ترجیح دادند برای فرار از حساسیت های احتمالی که با «سرزمین کهن» دو برابر شده بود گویش تهرانی جایگزین گویش لری شود. برای همین لهجه لری گودرزی، جعفری و صادقی دوبله شد.

واکنش عوامل:

تقریبا همه عوامل سریال از تغییر لهجه دلخور بودند تا جایی که کارگردان اعتقاد داشت حذف لهجه لری ضربه ای اساسی به سریالش زده. فلورا سام که در «باغ سرهنگ» از لهجه گیلکی و در «توطئه فامیلی» از لهجه شیرازی استفاده کرده این بار حسابی زیر فشار بوده: «ما دنبال مسخره کردن هیچ لهجه ای نبودیم ولی از صدا و سیما اعلام کردند این سریال نمی تواند با لهجه لری پخش شود. اگر اصرار می کردیم، این سریال همانند «سرزمین کهن» به آرشیو می رفت.»

در مسیر زاینده رود

چطور اتفاق افتاد؟

حسن فتحی در ادامه تجربه گرایی اش این بار به اصفهان رفت و داستان جنجالی سریالش را در نصف جهان روایت کرد. حتما خاطرتان هست که «در مسیر زاینده رود» چطور به پشت پرده فوتبال نیش می زد و به نوعی قصد افشاگری داشت. از قضا سریال از این ناحیه دچار حاشیه نشد؛ از جایی ضربه خورد که قرار بود نقطه اتکایش باشد: «لهجه اصفهانی».

سریال های لهجه دار و پرحاشیه ایرانی

سازندگان برای باورپذیر بودن سریال از بازیگران خواستند به لهجه اصفهانی دیالوگ بگویند اما برخی از آنها با وجود حضور مشاور لهجهه (مهرداد ضیایی، بازیگری که اصالتا اصفهانی است) از پس ریزه کاری های این گویش شیرین برنیامدند.

حاشیه ها:

مخاطبان غیراصفهانی متوجه نادرست بودن لهجه نمی شدند اما مردم اصفهان با لهجه ای غریب روبرو بودند؛ با اینحال هیچگاه فریاد وااسفا سر ندادند و این بار هم مشخصه همیشگی شان یعنی «با جنبه بودن» را اثبات کردند. برعکس مردم، مسئولان به شدت از سریال دلخور و عصبی بودند. محمد تقی رهبر، نماینده وقت اصفهان اعتقاد داشت سریال به مردم اصفهان توهین کرده و از آن سو استاندار خواستار توقف هر چه سریع تر این سریال شد.

واکنش عوامل:

حسن فتحی به شدت از رفتارهایی که با سریالش شد عصبانی بود تا جایی که اعلام کرد هرگز در هیچ شهرستانی سریال نخواهد ساخت. تهیه کننده اما همواره قصد آرام کردن فضا را داشت و بارها تاکید کرد: «اگر لهجه های اصفهانی در این سریال به خوبی ادا نشده است، من به نمایندگی از گروه، از کلیه مردم اصفهان عذرخواهی می کنم.»

فاصله ها

چطور اتفاق افتاد؟

زمان پخش سریال فاصله ها، کاراکتر یاور با بازی محمد حمزه ای، به خاطر لهجه لری، مورد اعتراض قرار گرفت. جالب اینجاست که یاور یکی از شخصیت های فرعی سریال بود و حضورش در خط اصلی آن تغییری به وجود نمی آورد.

سریال های لهجه دار و پرحاشیه ایرانی

حاشیه ها:

بیشتر معترضان معتقد بودند که در سریال، تمام نقش های خوب و اثرگذار به تهرانی ها داده شده و فقط کارگر سطح پایین سریال، به زبان لری حرف می زند. برخی دیگر از آنها هم گفته بودند که کارگردان فقط برای بالا بردن سطح کمدی کار، شخصیت یاور را اضافه کرده و قصد تمسخر لهجه لری را داشته.

در یکی از بیانیه های اعتراضی آنها آمده بود: «اخیرا در سریال «فاصله ها» شاهد کاراکتری در نقش «یاور» هستیم که در آن آدمی ساده دل، کودن و ناهنجار به زبان لری بروجردی سخن می گوید. چگونه است که تمام کسانی که در سریال ها و برنامه های تلویزیونی به لری صحبت می کنند همگی آدم هایی از اقشار بسیار پایین، بی سواد و کم خرد جامعه نشان داده می شوند؟»

واکنش عوامل:

با بالا گرفتن این اعتراض ها، کارگردان تصمیم گرفت نقش یاور را تا حدی در سریال کمرنگ کند و بعد از این اتفاق، محمد حمزه ای در گفتگو با پایگاه خبری لرنا، راجع به این مسئله توضیح داد و گفت: «یاور یک کاراکتر کاملا ساده و صادق است و فکر می کند دیگران هم مثل خود او هستند. چرا شما فکر می کنید هر کس ساده و صاف و صادق و بی آلایش باشد، عقب مانده و خنگ است؟ همین تصورات است که موجب می شود گویش و زبان و لهجه های محلی زیر سوال بروند. شما این نقش یاور را در جهت معرفی این لهجه و فرهنگ در نظر بگیرید نه در جهت تحقیر آن.»

یک مشت پر عقاب

چطور اتفاق افتاد؟

علیرضا خمسه در سریال یک مشت پر عقاب نقش یک سرگروهبان آذری را ایفا می کند که در عین جدیت رگه هایی از کمدی هم دارد. این کاراکتر قاعدتا به دلیل آذری بودنش باید با گویش ترکی حرف می زد و خمسه هم تلاش زیادی کرده بود که این لهجه را خیلی درست و بدون ایراد اجرا کند اما شرایط به گونه ای شد که در نهایت سریال دوبله و لهجه آذری به کل حذف شد.

سریال های لهجه دار و پرحاشیه ایرانی

حاشیه ها:

پیش از سریال «یک مشت پر عقاب»، چندین و چند سریال در تلویزیون تولید شد که کاراکترهایشان گویش آذری داشتندو بدون هیچ مشکلی پخش شدند. از جمله این سریال ها می توان به «خاله خانم» و «هتل پیاده رو» اشاره کرد که هر دوی این سریال ها جزو کارهای کمدی تلویزیون بودند و اکبر عبدی هم بازیگر مشترک آنها بود.

اتفاقا یکی از وجوه جذاب این سریال ها که موجب پرمخاطب شدنشان شد، همین ترکی صحبت کردن کاراکتر عبدی در این دو سریال بود اما اینکه چرا گویش ترکی خمسه که نقش کوتاهی هم در سریال «یک مشت پر عقاب» داشت به یکباره مسئله ساز می شود، دلایلی فرامتنی داست.

مهمترین دلیل ایجاد این حساسیت به اتفاقاتی مربوط می شد که در آن برهه در کشور اتفاق افتاده بود. در آن برهه زمانی به دلیل اعتراض شدید آذری ها به چاپ کاریکاتوری در یکی از روزنامه های صبح، جو جامعه ملتهب شده بود و مسئولان تلویزیون برای اینکه به این جو دامن نزده باشند، دست به این خودسانسوری زدند و ترجیح دادند که لهجه ترکی از این سریال کلا حذف شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به سریال در مسیر زاینده رود این قضیه خیلی بیشتر از اینا ضربه زده
      قرار بود چند تا از سکانس ها ی آخر سریال رو تو سی و سه پل بگیرن اما مردم اصفهان آقای فتحی رو تهدید کرده بودن که اگه به اصفهان بیاد اتفاق بدی براش میفته اونم از رو ترس مجبور شد سکانس رو تو یه زور خونه تو تهران بگیره


      به نظرم شهرستانی ها باید باعث افتخارشون باشه که تو سریال به لهجه ی خودشون حرف بزنن

      پاسخ ها

      • رضا

        یه فیلم افتخار داره آخه؟ مگه اتم کشف میکنن که افتخار باشه؟برن از اون خارجیای کافر یاد بگیرن که اونقدر فیلم میسازن یکیش به اونیکی شبیه نیس و اول و اخر تنوع هست و مخاطب رو میخکوب میکنه جلو تی وی نه اینکه بیان زبون ترک و لر و عرب و عجم مسخره بازی دربیارن حرفی برای گفتن ندارن بهتره فیلم نسازن . همون خوب بود که در خانه سینما تخته بود

    • بدون نام

      لطفا نظر یه عده معدود رو به حساب همه مازندرانیها نگذارید.اتفاقا خیییلی از ما مازندرانیها پایتخت وخانواده نقی معمولی رو دوست دارن و خواهان ادامه این سریال هستن ، چون محسن طنابنده کارش رو درست انجام میده و لهجه رو مسخره نمیکنه برخلاف خیلیها

      پاسخ ها

      • هتی

        این نظر شماست که به چهار نفر دور و بر خودت نگاه میکنی و فکر میکنی معترضان معدود بودن... ما که تو ساری زندگی میکنیم تا به حال ندیدیم کسی با این لهجه صحبت کنه این لهجه برای گرگان بود نه مازندران..همنطوری که خودشون تو پایتخت1 گفته بودن... ولی فیلم رو تو ساری و قائمشهر گرفتن..هنوز که هنوزه از مازندران خارج میشیم شروع میکنن به تیکه انداختن..دو حالت داره یا شما و دور و بریات لهجه خیلی غلیظ دارن و متوجه قضیه نشدی یا از استان خارج نشدی..ما عید سمت متل قو رفته بودیم رومون نمیشد به ملت بگیم مازندرانی هستیم بخاطر مسخره کردن این افرادی که حالا همه دم از با فرهنگی میزنن..اره گویش ما خیلی هم قشنگه به شرطی که مردم ما با فرهنگ باشن...

      • مینا

        عزیزم تنابنده با ت ، نه ط.

    • بدون نام

      بقول اصلان آ
      رایشگاه زیبا حرف باید منطق داشته باشد! حتی واسه اعتراض... . فقط یه نکته . من ساکن شیرازم. این هفته تلویزیون خلاصه سریال بیداری رو پخش کرد. خدمتکارشون شیرازی صحبت می کرد. توی سینما هم فیلم آذر پرویز... رو دیدم که نظافتچی شون شیرازی بود. آخه این درسته؟

    • بدون نام

      اگر از بازيگري استفاده شود كه اصالتا از اقليت و يا قوم خاصي باشد و لهجه را درست ادا كند كسي اعتراض نمي كند اعتراض زماني است كه لهجه به صورت مسخره اي تقليد مي گردد و به نظر خودشان خيلي هنرمندانه تقليد شده است

    • بدون نام

      منم میگم !توی سریال و فیلمها چرا همه ی آدمهای ضعیف شهرستانی هستند ولی با کلاس ها تهرانی هستند؟

      پاسخ ها

      • هتی

        واقعا درست گفتی...همیشه تحقیر میشن و سطح پایینن و واسه کارگری اومدن تهران... تا حالا شده یه شهرستانی تو یه فیلم مدیر عامل شرکتی باشه؟

    • شيرازي

      من بعنوان يك شيرازي اعلام مي كنم ما كه جنبشو داريم اصلا همه فيلمها را با لهجه ي زيباي شيرازي پخش كنيد. بعضي ها شورشو دراوردند

    • بدون نام

      متأسفانه وقتي نويسنده خلاقيت نداره و نميتونه بيننده رو جذب سريال كنه به استفاده از لهجه براي جذاب كردن موضوع استفاده ميكنه يا ميره از روي سريالهاي خارجي كپي ميكنه، خوب وقتي ايده ندارين نسازين چرا مردم رو آزار ميدين

    • سارا

      حیف سریال سرزمین کهن

    • محمد حسین

      نمیدونم تبلیغ جدید بانک کشاورزی که اصفهانی حرف میزنه را دیدین یا نه.الحق و الانصاف حالتون به هم نمیخوره از حرف زدنشون؟ (مخصوصا صدای اون پسر جوونه) خب وقتی حرف زدن ما را به افتضاح میکشن چطور توقع دارن ناراحت نشیم.البته برخورد های چاله میدونی مثل درگیری یا تهدید و غیره را قبول ندارم چون اون اشخاص حتی شاید نیت خوبی از کارشون داشته باشن ولی حداقل وقتی میبینن تازه بدتر میشه توقع دارم نوبت بعدی نکنن دوباره اون کار رو! مثلا من نمیتونم بفهمم این همه مجری و گوینده اصفهانی ما داریم خب به جای این که یه نفر رو زوووور کنید اصفهانی حرف بزنه یکی از اونا رو بیارید که طبیعی و بهتر کارتون انجام بشه

    • ....

      برای من جالب همه دنیا دارن فیلم میسازند
      نمونه ش هند که میان مردم یک شهر بد نشان میدهند
      تمام دنیا فیلم میسازنند شخص اول کشور فاسد دکتر فاسد و...اعتراضی نیست
      اما توایران اگر مثلا یک دکتر استکان از دستش بیافتد بشکند وایلا
      خب حالا که چی اخ چه توهیینی
      چرا اینقدر مردم ایران اینجوری هستند
      علاوه بر هزار افتخار فشنگ مون بی جنبه وانتقاد پذیر نبودن هم اضافه کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج