جاباما
۱۳۳۵۷۰
۳۹ نظر
۵۲۳۹
۳۹ نظر
۵۲۳۹
پ

چرا «شاهگوش» این طوری تموم شد؟!

پرونده «شاهگوش» در روزهای گذشته با توزیع قسمت بیست و هشتم در میان دلخوری مخاطبان و کلی علامت سوال بسته شد؛ در شش برداشت نخستین سریال میرباقری در شبکه خانگی را مرور می کند.

چرا «شاهگوش» این طوری تموم شد؟!





روزنامه هفت صبح: «شاهگوش» هم تمام شد؛ سریالی که از اواخر مهر سال گذشته در کنار دیگر محصولات شبکه نمایش خانگی به دست علاقمندان می رسید تا مخاطبان هر بار گوشه ای از معمای قتل رحمان کله پز را به تماشا بنشینند. در کنار آن، چیزی که مخاطبان را به پیگیری داستان ترغیب می کرد، اتفاقات پیرامونی قتل رحمان بود؛ به همراه یک مشت آدم «خوشحال» کلانتری 100 ملت و شخصیت هایی که پای شان به پرونده باز می شد. آدم های زیادی به داستان سریال داود میرباقری آمدند اما معدودی گل کردند و خیلی از آنها اتفاقا پاشنه آشیل «شاهگوش» شدند. سریال بالا و پایین زیاد داشت و حالا میرباقری با اندوخته ای جدید برای «ماه تی تی» خیز برداشته و قول داده قدرتمندتر ظاهر شود... شش برداشت از «شاهگوش» را در این مطلب بخوانید.

1- قاتل رحمان کیست؟

از زمانی که یک پژو سبز لجنی در گرگ و میش یک روز کاری، رحمان کله پز را زیر گرفت، همه هم و غم رییس کلانتری 100 ملت و به تبع آن مخاطبان «شاهگوش» یافتن قاتل است. شاخک ها وقتی تیزتر می شود که پای آدم های معروف و غیرمعروف زیادی به این پرونده باز می شود.

میرباقری با این تمهید همه را پای میز محاکمه نشاند و در حین بازرسی عیارشان را محک زد. در قسمت ماقبل آخر با مشخص شدن ماهیت پسر سردار (نماینده آقازاده ها) و مجری تلویزیون (نماینده آدم معروف ها) در قسمت پایانی اما جهت فلش از روی همه متهمان برداشته و به سمتی دیگر می رود؛ به سمت کسی که تا الان هیچ ردی از او در سریال نبود و در همه این مدت چند خیابان آن طرف کلانتری منتظر ماموران نشسته بوده. میرباقری هیچ تصویری از قاتل نشان نمی دهد و فقط ما صدای او را می شنویم. رمزگشایی از این معنی برعهده خود شما.

چرا «شاهگوش» این طوری تموم شد؟!

۲- نظر مخاطبان درباره پایان «شاهگوش»

«شاهگوش» به واسطه حجم تبلیغات و مانور زیاد روی کاراکتر «شب نما» خیلی خوب شروع کرد اما در ادامه و با کشدار شدن داستان، بخش عمده ای از مخاطبانش را از دست داد. حالا هم مخاطبان وفادار سریال از پایان بندی آن چندان راضی نیستند.

حالا بیایید مرور کنیم کامنت هایی را که در صفحه منتسب به «شاهگوش» در فیس بوک به اشتراک گذاشته شده اند. یکی از کاربران که خیلی عصبانی است نوشته: «آخرش خیلی مسخره شد. نه خنجری پیدا شد نه قاتل معلومه کیه...»

کاربر دیگری هم با طرح یک سوال نظرش را عمومی کرده: «برخلاف اون چیزی که توی «آنچه خواهید دید» قسمت ۲۷ نشون داد، اصلا خانواده مقتول، قاتلو ندیدن، خنجری پیدا نشد. اون اساتید دانشگاه کی تبرئه شدن؟ دوستان لطفا جواب بدید اگه شما می دونید.» این یکی خیلی عصبانی بوده: «حیف اون پولی که ریختیم تو حلقتون.» در لابلای کامنت ها چند نفری هم با گفتن «خسته نباشید» از سازندگان تشکر کرده اند.

۳- تایم سریال و مسئله ای به نام بیزینس

همانطور که خود میرباقری هم در قسمت آخر اشاره می کند، شبکه نمایش خانگی یک بیزینس است. جناب میرباقری با علم به این مسئله در «شاهگوش» یکی از قواعد مهم بیزینس را رعایت نکرد. او به عنوان نفر اول مجموعه باید حواسش به تایم سریال می بود و به اندازه هزینه درج شده روی محصولش، به مشتری جنس می داد نه کمتر.

تایم «شاهگوش» بعد از چند قسمت از ۷۵ دقیقه به مرور کم شد و حتی در برخی قسمت ها به ۵۵ دقیقه مفید هم رسید! کف تایم یک فیلم در شبکه نمایش خانگی ۹۰ دقیقه است؛ بنابراین شاهگوشی ها می توانستند کل سریال را با کمی کوتاه کردن قسمت ها به جای ۲۸ قسمت در ۱۴ قسمت نود دقیقه ای روانه بازار کنند. در این صورت سریال هم بیهوده کش نمی آمد. سازندگان «شاهگوش» با پخش منظم سریال هم قواعد بیزینس را رعایت کردند و هم اعتماد مخاطبان را به دست آوردند اما از کم فروشی شان نمی توان به راحتی گذشت.

چرا «شاهگوش» این طوری تموم شد؟!

۴- سوال های بی پاسخ شاهگوش

بله؛ عمده موفقیت و محبوبیت «شاهگوش» به واسطه کاراکترهای جذاب آن مثل «شب نما»، «خنجری»، «زهره»، «خفته»، «سرخی»، «آب پرور» ... و تقابل آنها بود اما سریال بیس اصلی اش را بر یک علامت سوال بنا نهاده بود. قاتل رحمان کله پز کیست؟

پیرو همین معما خیلی ها به قصه وارد شدند اما در پایان، سرنوشت غالب آنها بدون جواب رها شد... از آن سو همچنان برای مخاطبان این علامت سوال وجود دارد که سرنوشت خنجری به کجا رسید؟ خود میرباقری بهتر می داند که ایرانی ها، قصه های کلاسیک با پایان مشخص را بیشتر دوست دارند و البته از سر هم بندی بیزار هستند!

کاراکتر خنجری درست در اوج قصه به بدترین شکل حذف شد تا او هم به سرنوشت غالب کاراکترهای محوری دچار شود. یکی از داستان های فرعی قصه ماجرای گم شدن کیف کاراکتر سیروس گرجستانی بود که آن هم با وجود پرداخت زیاد، به نتیجه مشخصی نرسید. از این دست علامت سوال ها در «شاهگوش» فراوان است.

۵- اوج ابی و سقوط شب نما

سایت «شاهگوش» سعی کرده از طریق طرح نظرخواهی های مختلف، مخاطبان را درگیر سریال کند. آخرین مورد به انتخاب بازیگر محبوب مخاطبان اختصاص داده شده؛ نتیجه هم در نوع خود جالب است. طناز طباطبایی بازیگر نقش گندم با ۲۸.۸ درصد در صدر ایستاده و مهرداد صدیقیان (ابی درویش) با ۲۵.۲۷ رتبه دوم را به دست آورده. این در حالی است که صدیقیان در چند قسمت آخر ظاهر شد. حمیدرضا آذرنگ با نقش سرگرد سرخی ۱۰.۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده و سبقتی چشمگیر از مافوقش در سریال (اسد خفته) گرفته است. فرهاد اصلانی تنها ۳.۳ درصد رأی مخاطبان را به دست آورده.

امتیاز چهاردرصدی رضا کیانیان (قاف کاف) به خاطر بازی اغراق شده اش طبیعی است اما شرایط سه بازیگر محبوب سریال یعنی احمد مهرانفر (خنجری)، محسن تنابنده (شب نما) و هادی کاظمی (زهره) یک غافلگیری است. مهران فر ۹ درصد امتیازها را کسب کرده و تنابنده و کاظمی هر کدام با دریافت ۶.۹ در پله بعدی ایستاده اند.

چرا «شاهگوش» این طوری تموم شد؟!

۶- حرف های میرباقری با چهره ای متفاوت

میرباقری در قسمت پایانی با ظاهری متفاوت از همیشه روبروی دوربین نشسته و چند کلامی با مخاطبان سریالش گپ زده. صحبت او البته درباره ساختار و محتوای «شاهگوش» نیست و بر دو محور استوار است: یکی تاکید بر کپی نکردن محصولات شبکه خانگی و دیگری رونمایی از سریال جدیدش یعنی «ماه تی تی».

میرباقری در پارت اول صحبتش به بحث دولتی بودن تلویزیون و نبود شبکه خصوصی اشاره می کند و می گوید: «ما در کشور شبکه هایی نداریم که مستقیما مردم در آن دخیل باشند. شبکه های ما عمدتا دولتی است… شبکه خانگی این امکان را به وجود آورده که بتوانیم یک شرایط بینابین داشته باشیم…»

بعد هم از مردم به خاطر کپی نکردن «شاهگوش» تشکر کرده و از توزیع سریال جدیدش در آینده ای نزدیک خبر داده است. میرباقری این وعده را هم داده که «ماه تی تی» با قصه جذاب تر و تکنیک قوی تر به دست مخاطبان برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حدیث

      اینقد کشش دادن توی قسمتای وسط بعد آخر سر همه چیزو توی دوتا قسمت تموم کردن... تازه توی قسمت 27 اینقد ماجرای جدید پیش آوردن ک من فکر نمیکردم حالا حالاها تموم شه... بد تموم شد...

    • بدون نام

      افتضاح تموم شد، از میر باقری بعید بود!

    • حسن

      سه چهار سال پیش قهوه تلخ چنان ضربه ای به اعتماد عمومی زد که اثرات ان زدودنی نخواهد بود مخصوصاٌ در بخش شبکه خانگی.

    • کیارش

      خیلی کارش از مدیری مضخرفتر بود.مدیری قسمت اخر نداد اما میرباقری قسمت اخر داد اما یه چیز افتضاح داد.معلوم نشد خنجری چی شد این خیلی حرصمو دراورد.حالا خوبه کپی شو خریدم زیاد ضرر نکردم

      پاسخ ها

      • لیا

        واقعا که خجالت نمی کشی که کپی اش رو خریدی ؟

      • عدی

        خنجری که کارتن خوابه

      • بدون نام

        جان عدی
        سریال جدیدو نمیگه. شاهگوشو میگه
        . چهار سال دیر کامنت گذاشتی

    • بدون نام

      من که شاهگوش و دوست داشتم.
      خواهشا اینقدر نقد نکنین اجازه بدین فیلم سازا 2 تا فیلم بسازن...
      از دست این نقدا دیگه فیلم نمیسازن همش باید دری وری ببینیم!

    • زنبور

      جناب داوود خان خیلی افتضاح تمومش کردی.

      که چی متهم رو نشون ندادی؟؟؟؟؟

      که چی از قسمت آخر سانسور کردی؟؟؟

      داوود خان قسمت آخر رو باختی ....

    • زنبور

      دوستان

      جالب اینجاست که چند قسمت اول رو کارت جایزه گذاشتند و بعدش حذفش کردن و 2000 تا اس زدن و سئوالات الکی پرسیدن.

      داوود خان قسمت آخر سریال رو باختی ....

    • بدون نام

      خیلی افتضاح تموم شد
      خنجری کجا رفت
      قاتل کی بود
      داداش دختره با اون ادعا چه زود با پسره کنار اومد
      کیف زرگنده چی شد
      چرا همه چی نصفه تموم شد
      از داوود میر باقری با اون سابقه ی درخشان خصوصا مختارنامه
      همچین خرابکاری بعید بود

    • مینا

      من هم موا فقم خیلی خیلی مسخره است

    • بدون نام

      خیلی مضخرف بود حیف پول حیف وقت اگه میدونستم اینطوری تموم میشه اینهمه پوله سی دی اورجینال نمیدادم

    • هانیه حسین آبادی

      خیلی بد تموم شد
      اصلا نفهمیدیم خنجری کجا رفت
      اصلا نفهمیدیم غاتل کی بود
      همه چی نصف کاره تموم شد
      خیلی مسخره بود

    • نیلوفر

      چقدمسخره چقدمزخرف چقدافتضاح تموم شد

    • ارسطو

      یعنی باور کنیم که موضع شما کاملا بیطرفانه است!!!!!!!!!!!
      فقط نقد می کنید؟؟؟؟؟؟؟

      نه واقعا داریم؟!؟!

    • آرش

      قدیم تو فیلم های پلیسی قاتل بود یا بالا خره مجرم بود که دستگیر کنن ولی جداً نمیدونم...

    • بدون نام

      من از هنرمندای عزیز و استید گل که دائما از مردم میخواهند که کپی نککند و کپی کردن یک نوع دزدی محسوب می شود سوال دارم!!!!نازنینا، دوستای اهل فرهنگ و اندیشه، سردمداران اخلاق و معرفت شما که قاتبه این مردم هستید چرا به شعور و احترامی که مردم برای شما قائل هستند احترام متقابل نمیگزارید....من از همین جا اعلام میکنم هم خودم هم خانواده و دوستان اطرافیانم را بشدت برای خرید شاهگوش و همایت از آقای میر باقری ترقیب کردم و اصلا راضی نبودم به هیچ عنوان....اما برای سریال جدیدشون دندون طلا قطعا نقطه مقابل را انجام خواهم داد چون واقعا به شعورم با این سریال بی احترامی شده است....

    • ناشناس

      واقعا واسه این همه مردم و خودم تاسف میخورم که اینجوری وقتمون رو پای این سریال گذاشتیم که اخرش سرشار از سوالای بی جواب شد قاتل؟؟کیف؟؟ازدواج خفته؟؟؟ازدواج گندم؟؟سرنجام بعضی از متحما به خاطر جرم های دیگه ای که مرتکب شده بودن؟؟و ...؟؟؟؟؟؟؟
      اخرش رو بدجور جا زدین اقای میرباقری
      ایشالله طریال های بعدیتون این نقص هارو نداشته باشه

    • محدثه

      فیلم خوبی بود.
      ولی چرا قاتل معلوم نشد؟

    • خواهر شما

      شاهگوش خوب بود ولی وسطاش خیلی مسخره شده بود
      قسمت های اخر عالی بود ولی چرا قاتل مشخص نبود به نظرم بی معنی تموم شد..

    • هانیه

      خیلی مسخره بود باید قاتلو نشون میدادن یا فیلم نسازین یا میسازین درست اخرشم نشون بدین بدم میاد از فیلمای بی سرو ته

    • امیر

      سلام به همه همه ی نظرا درست بود
      از میر باقری بعید بود اول شاهگوش رو بد تموم کرد که هیچ چی معلوم نشد ازش نه قاتل رحمان که نشونش نداد یا کلا پیدا نمیشد یا پیدا میشه باید نشونش بدن حالا میر باقری توقع داشت مردم دندون طلا رو بخرن اونم اورجینال خراب کردی میر باقری واقعا که

    • کیمیا

      اقای میرباقری ممنون شما و تمامی بازیگران این مجموعه زحمت کشیدید.من به خوب یا بد این مجموعه کاری ندارم.عقل حکم میکنه دراین جور مواقع به جز گله و شکایت و نقد کمی هم تشکر و قدردانی کنم.این خاصیت ما ایرانی هاست ک بی چشم و رو هستیم.و قدر دان چیزی نیستیم حتی اگه از نظر ما بد باشه.این مجموعه و پرسنلش زحمت خودشونو کشیدن

    • کیمیا

      ممنون از اقایان فرهاد اصلانی،شهرام حقیقت دوست،احمد مهرانفر.شما بزرگواران عالی هستید

    • محمد رضا

      فیلم خوبی بود ولی حیف که اخر بد تموم شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی فیلم خوبی بود واقعا دستتون درد کنه

    • محمد رضا

      فیلم خوبی بود ولی حیف که اخر بد تموم شد میخوام بدونم قاتل رحمان کله پز کیست همین با تشکر

    • حسن

      متاسفهم،همین.

    • پیمان

      سریال بدی نبود و آخرش هم که به شخصیت و شعور مخاطب توهین میکنه واقعا مزخرف و ضعیف به پایان رسوندش


      براتون متاسفم همین......

    • محمد

      فیلم خیلی قشنگی بود مخصوصا خانوم گلچین ولی که چیش بد بود قسمت اخر بد بود ببخشید بخشید گند زدی با اخرش

    • غزل خانووم

      فیلم خیلیییییییییییییییییی قشنگی بووود اما نقطه ضعفش تو قسمت اخر بود

    • سرگرد خفه هستم

      اینا مثلا اومدن با مجهول تموم کردن سریال بشن مثل خارجیا...آخه مرد حسابی یک مورد دو مورد سه مورد نه دیگه مورد ب مورد همه بشه ببینده عاقل باشه. ضمنا الان مد شده تو سریالهای یواس ای که همونی فکرشو نمیکنی و محبوب هست رو قیچی کنی ..ی کم یاد بگیرید بعد بسازید‌.راستی چرا همش ما باید تقلید کنیم اونا بشن مرجع؟ اوکی هستی یا نه اقای کارگردانه کار دان تهی زاده

    • مهران

      قاتل خجسته بود و داستان رو برای خفته برعکس تعریف کرد و ازون جایی که شوهرش آدم نرمالی نبود و به قول خودشون روان پریش بود و بعد از طلاق دوباره عاشق خجسته شده بود برای رهایی خجسته اومد خوشو فدا کرد اگر دقت کرده باشین توی دیالوگش به مصرف دارو اشاره کرد که گفت اگر فرار نمیکردم جان یه آدم دیگه هم در خطر بود

    • نیلو

      سلام شاه گوش اولش عالی بود ولی پایانش مزخرف هیچی معلوم نشد همه سر کار بودیم

    • ریحانه

      ر نظر من عالی بود شما ک عرضه ندارین ی فیلم بیارین تازه آب دادن می گیرید کی شما رو مجبور کرده ک ببینید وقتی نمیدوستین تا ادعاتونم میشه عجب ادمایی هستین شما فقط ادعا فقط ترو خدا بس کنید دگ خجالت داره هی آقای میر باقری هی آقای میرباقری شما ی شنگول منگول بودین ک سازندش یکی دگ بوده حالا واسم شاخ شدی ن آب دادن میگیریم ها بسه
      اونا خلی زحمت کشیدن حتی اگ فیلمشو زشت باشه اونا خعلی زحمت کشیدن من همین جا از بازیگران خوب شاهگوش تشکر میکنم با تشکر از زحمات شما

    • النا

      فیلم خیلی خوبی بود
      ولی آخرش بد تموم شد اگه قاتل رو مشخص میکردن بهتر بود خیلی فیلم خوبی بود

    • آراد

      من فهمیدم


      برادر فهامه که سابقه هم داشت
      فکر کنید

    • سيامک

      حيف اون اينترنتي وقتي که براي اين فيلم مزخرف بي سرانجام اقاي ميرباقري وکس وکارش حروم کرديم ازاين به بعد توي هرفيلمي اسم يکي ازاين ميرباقري ها باشه تلوزيونو خاموش ميکنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج