۱۳۴۰۲
۵۰۳۳
۵۰۳۳
پ

اعلام علت گرانی ارز از سوی بانک مرکزی

قیمت ارز چرا ناگهان افزایش یافت؟

حجم ارز به فروش رسیده توسط بانک مرکزی از حجم واردات رسمی کشورهم کمتر بوده است.

حجم ارز به فروش رسیده توسط بانک مرکزی از حجم واردات رسمی کشورهم کمتر بوده است.

معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد بانک مرکزی در هشت ماهه امسال بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار ارز در بازار به فروش رسانده است وی در این مصاحبه در توضیح مصارف ارز به فروش رسیده، اعلام کرد: بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون ۳۳ میلیارد دلار برای واردات کشور ارز پرداخت کرده ، حتی بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای خرید خودروهای خارجی را هم تأمین کرده است.

وی افزود: بانک مرکزی کل نیاز ارزی کشور را حتی در چارچوب خطوط ریفاینانس و یوزانس تأمین می کند از همین رو مشکلی برای پرداخت ارز برای نیاز واقعی مردم وجود ندارد.

معاون ارزی بانک مرکزی ضمن بیان اینکه ارز مورد نیاز مردم هم‌اکنون تأمین می‌شود، تصریح کرد: البته برخی مواقع این ارزها با هجوم وارد بازار می‌شود و قیمت ارز تحت تأثیر قرار می گیرد.

اما نکته قابل تامل انکه بر اساس امارهای گمرک ایران ارزش کالاهای وارداتی به کشور در هفت ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۳۴.۵ میلیارد دلار بوده است و به طور حتم با اعلام امارهای مربوط به آبان ماه می توان که حجم واردات صورت گرفته به کشور باید از مرز ۳۹ میلیارد دلار نیز عبور کرده باشد، با مقایسه بین این دو رقم می توان گفت حجم ارز به فروش رسیده در مقایسه با تقاضای واقعی بازار نیز نشان از کسری چند میلیارد دلاری دارد.

با توجه به این مابه التفاوت بین عرضه دلار صورت گرفته از سوی بانک مرکزی و میزان واردات به ثبت رسیده در گمرکات کشور و بدون لحاظ کردن میزان تقاضای کاذب می توان گفت یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ ارز در بازار کسری عرضه در مقایسه با تقاضای واقعی و غیر کاذب بازار ارز است.

این کسری عرضه ارز توسط بانک مرکزی می تواند البته ناشی از کسری موجودی نقدی ارز در کشور و ضرورت حفظ اندوخته استراتژیک باشد.

نکته جالب انکه طی سالهای اخیر برای نخستین بار است بانک مرکزی در مورد تامین تقاضای ارزی که صرف قاچاق می شود موضع گیری کرده است و این اظهارات که البته کلید آن در روز سی ام مهرماه توسط رئیس کل بانک مرکزی زده شد، جای تامل دارد زیرا در پی این اظهارات بود که به ناگهان شاهد جهش قیمت ارز در بازار داخلی بودیم.

روزی که محمود بهمنی از عدم تامین ارز بازار قاچاق سخن گفت قیمت ارز در حدود ۱۲۶۰ تومان بود و امروز قیمت هر دلار در بازار کشور به ۱۳۴۲ تومان رسیده است.

منبع: فارس

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

قیمت ارز چرا ناگهان افزایش یافت؟


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج