۱۳۴۵۸۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

سی سال هنر خیابانی سیاسی +عکس

سی سال قبل، هنرمندی فرانسوی به نام تیِری نوآر، به‌طور مخفیانه تصاویری از فیل‌ها، خرگوش‌ها و چهره‌ها بر دیوار برلین کشید که تنها یک عمل خرابکارانه‌ی اعتراضی محسوب نمی‌شد، بلکه بسیار خطرناک هم بود.

یک پزشک: سی سال قبل، هنرمندی فرانسوی به نام تیِری نوآر، به‌طور مخفیانه تصاویری از فیل‌ها، خرگوش‌ها و چهره‌ها بر دیوار برلین کشید که تنها یک عمل خرابکارانه‌ی اعتراضی محسوب نمی‌شد، بلکه بسیار خطرناک هم بود. نوآر همین‌طور هر چند صد متر از دیوار را نقاشی می‌کرد که نه تنها مسخره بودن وجود مرز را نشان می‌داد، بلکه دیوار را از وجهه‌ای دیگر مورد توجه قرار داد و هنرمندان دیگر را نیز به این کار تشویق نمود.

تعدادی از هنرمندان، موسیقی‌دان‌ها و روشنفکران در دهه‌ی ۱۹۸۰ به‌رغم وجود مشکلات، در برلین‌غربی بودند. در گروهی که شامل «دیوید بووی» و «ایگی پاپ» هم می‌شد، هنرمند جوان سرکش فرانسوی هم بود که تیری نوآر صدایش می‌زدند. وی متولد سال ۱۹۵۸ در شهر لیون بود. نوآر در سال ۱۹۸۲ تنها با دو چمدان کوچک به برلین عزیمت نمود. به‌طور تصادفی، او در ماریانِن پلاتز ساکن شد که نزدیک مرز براین شرقی و غربی بود و چشم‌اندازی از دیوار، دیده می‌شد. یک روز در سال ۱۹۸۴، نوآر قلم‌مو به دست گرفت و شروع کرد به کشیدن نقاشی روی دیوار. او این کار را هر روز و به‌مدت ۵ سال انجام داد. هدف نوآر، زیباسازی دیوار نبود، بلکه ه چالش کشیدن آن را می‌طلبید. خود نوآر می‌گوید: «من کاری نکردم، جز آن‌که در برابر اندوه دیوار واکنش نشان دهم.» در طول این مدت، نوآر نقاشی‌هایی می‌کشید و به رستوران‌های محلی می‌فروخت تا مبلغی برای تهیه مایحتاج‌ش به دست آورد.

تا زمان وجود دیوار، اروپا کاملاً به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده‌بود و تهدید جنگ اتمی میان قدرت‌های بزرگ، جدی به نظر می‌آمد. با فروریختن دیوار در سال ۱۹۹۰ و تضعیف وجهه‌ی کمونیسم، این خطر همواره حس می‌شد. با این وجود، جهان بارها با مشکلات امنیتی گوناگونی مواجه شده و مناطق مختلف اروپا و به ویژه، اتحاد جماهیر شوروی، شاهد درگیری‌های خونینی بوده‌اند. وضعیت کنونی در اوکراین، دوباره می‌تواند بی‌ثباتی را به اروپا بازگرداند.

در زمان نقاشی دیوار، کارهای نوآر اهمیتی ویژه و سمبلیک در ستایش آزادی در جدال با کمونیسم داشت. این سمبل جست‌وجو برای آزادی، تا امروز و تا زمانی که دیوارها در جهان برای جدا کردن فیزیکی و استعاری انسان‌ها به کار روند، پایا می‌ماند.

دیوار را تحریم کنید!

سی سال هنر خیابانی سیاسی +عکس

زبان تصویری که نوآر در نقاشی‌های دیواری‌اش ایجاد کرده‌بود، در فرهنگ عامه چنان محبوب گشت که در فیلم «بال‌های آرزو» از «ویم وندرس» در سال ۱۹۸۷ و کاور آلبوم U۲، Acthung Baby، نیز راه یافت. در آستانه‌ی بیست و پنجمین سال فرو ریختن دیوار برلین، اولین نمایشگاه نوآر با نام «نوآر: نگاهی به گذشته» از چهارم آوریل تا ششم می در لندن برپا شد.

توریست‌ها و خرگوش

سی سال هنر خیابانی سیاسی +عکس

این قسمت از دیوار برلین در فیلم «بال‌های آرزو» اثر وندرس دیده‌شد، تکه‌های این قسمت از دیوار در مجموعه‌ای خصوصی در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.

سی سال هنر خیابانی سیاسی +عکس

امضای دیوار برلین

سی سال هنر خیابانی سیاسی +عکس

دیوار شروع به فروریختن کرده و نوآر همچنان در حال نقاشی روی آن است.

سی سال هنر خیابانی سیاسی +عکس

سقوط دیوار برلین

سی سال هنر خیابانی سیاسی +عکس

یک نقاشی دیواری از دهه ۸۰ روی دیوار برلین.

سی سال هنر خیابانی سیاسی +عکس

منظره دیوار در دهه ۸۰

سی سال هنر خیابانی سیاسی +عکس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج