۱۳۵۴۴۰
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (۲)

در این مطلب سریالی تصمیم داریم جاهای دیدنی و گشتنی ایران را برایتان معرفی کنیم. در هر مطلب، دو تا سه مکان که به هم نزدیک هستند را معرفی می کنیم که بتوانید از زیبایی های ایران زیبایمان غرق در لذت بشوید.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)
برترین ها:

در این مطلب سریالی تصمیم داریم جاهای دیدنی و گشتنی ایران را برایتان معرفی کنیم. در هر مطلب، دو تا سه مکان که به هم نزدیک هستند را معرفی می کنیم که بتوانید در عرض یک یا دو روز از آنها دیدن کنید و از زیبایی های ایران زیبایمان غرق در لذت بشوید.

دریاچه عباس آباد - مازندران

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)


«عباس آباد» نام دریاچه ای زیبا در نزدیکی شهر بهشهر است. این دریاچه در میان جنگل های انبوه مازندران یکی از دیدنی ترین مناظر ایران رو می سازد. علاوه بر زیبایی، قدمت این دریاچه مصنوعی و سازه های اطراف آن که مربوط به دوره صفویان است بر اهمیت این مجموعه افزوده است.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

مسیر دسترسی

جهت دسترسی به این دریاچه در ابتدای جاده بهشهر-گلوگاه در سمت راست وارد جاده عباس آباد شده و با طی مسافت تقریبی ۶ کیلومتر از میان جاده پر پیچ و خم عباس آباد و عبور از روستای علی تپه (یا التپه)به دریاچه عباس آباد می رسید.
مسیر این دریاچه یکی از مسیر های زیبای جنگلی در ایران است که از میان جنگل های انبوه و میان درختان سبز و سر به فلک کشیده می گذرد.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

این دریاچه در فاصله تقریبی ۶۰ کیلومتر از شهر ساری ، ۱۱۰ کیلومتر از «سد سلیمان تنگه» و ۱۲۰ کیلومتر از «دریاچه میانشه» قرار گرفته است.

این مجموعه شامل دریاچه مصنوعی، دو برج آجری بلند، عمارت میان دریاچه و سازه های دیگری است که به دستور شاه عباس اول ساخته شده است.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

برج های آجری که در فاصله کمی از دریاچه ساخته شده اند ۱۹۰ متر با هم فاصله دارند.

در میان دریاچه، عمارتی مربعی شکل وجود دارد که هنگامی که آب دریاچه بالا باشد در زیرآب مدفون و با کم شدن آب دریاچه به تدریج نمایان می شود. گفته می شود که این بنا به وسیله پلی به خارج دریاچه مربوط می شده است اما اکنون اثری از آن نیست.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

مساحت تقریبی دریاچه ۶ هکتار است که در اثر ساخت سد عباس آباد به منظور آبیاری زمین های اطراف ایجاد شده است.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

علاوه بر موارد گفته شده، در کنار دریاچه باغ بزرگ ۱۴۰ هکتاری عباس آباد، امکانات تفریحی نظیر رستوران، چایخانه، نمازخانه وجود دارد که بازدید و اقامت از این دریاچه رو راحت تر می کند.


ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

قایق سواری در دریاچه توسط قایق های پدالی هم میتواند گزینه خوبی برای لذت بردن هرچه بیشتر از این منطقه باشد.



دریاچه اُوان - قزوین


دریاچه اوان کجاست دریاچه اوان(ovan) دریاچه طبیعی که در کنار روستای اوان و در استان قزوین قراردارد،چشم انداز این دریاچه بسیار بسیار زیباست و یکی از زیباترین مناطق ایران به شمار می رود.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

مسیر دسترسی


جهت دسترسی از تهران در مسیر اتوبان تهران-قزوین حرکت کنید و در انتهای اتوبان و چند کیلومتر قبل از قزوین ( 2 کیلومتر بعد از عوارضی قزوین ) مسیر فرعی سمت راست اتوبان که با تابلو «الموت» نشان داده شده است را ادامه دهید. برای طی مسیر می توانید از نقشه زیر کمک بگیرید.


پس از طی مسافت تقریبی ۴۰ کیلومتری به رجایی دشت می رسید، اگر قصد خرید وسایل یا خوراکی دارید باید از رجایی دشت خریداری کنید چون تا دریاچه دیگر جایی برای خرید وجود ندارد و فقط روستاهای اطراف دریاچه وسایل محدودی برای فروش دارند.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)


از رجایی دشت مسیر دریاچه را حدود 20 کیلومتر ادامه دهید و سپس وارد راه آسفالت سمت چپ جاده که با تابلو زیر مشخص شده شوید.


چنانچه وارد راه فرعی نشوید و میسر این جاده را ادامه دهید، راه شما را به «قلعه الموت» می رساند. این قلعه تاریخی در فاصله تقریبی ۴۵ کیلومتری دریاچه قرار دارد.


جاده دسترسی به دریاچه اوان با اینکه در منطقه صعب العبور و کوهستانی قراردارد اما آسفالت است. جاده دسترسی به دریاچه حدود 20-30 متر بالاتر از سطح دریاچه است.


شنا و ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است.

تنگه واشی - تهران


وقتی در میان صخره های سر به فلک کشیده قدم میزنید در حالی که هیچ اثری از آفتاب در تابستان نیست و وقتی پاهایتان تا زانو و شاید تا کمرتان در آب سرد است گویی به دنیای دیگری رفته اید و از گرما و شلوغی تابستان رهایی یافته اید. تنگه واشی یکی از دلچسب‌ترین تفرجگاه های ایران است.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)


تنگه واشی به «تنگه ساواشی» و «تنگه سوباشی» معروف است. واژه سوباشی در زبان آذری به معنای «سرچشمه» است. تنگه واشی در فاصله تقریبی 17 کیلومتری از شهر فیروزکوه قرار دارد.(فیروزکوه در فاصله 125 کیلومتری تهران است). این منطقه در استان تهران و در نزدیکی مرز استان مازندران قرار گرفته است.

مسیر دسترسی:


برای رسیدن به این محل ،پس از خروج از شهر فیروزکوه و طی مسافت ۲ کیلومتر به سمت تهران، راه آسفالت سمت راست جاده را به سمت تنگه طی می کنیم. تابلو تنگه ساواشی این راه فرعی را کاملا مشخص کرده است. پس از طی مسیر ۱۰ کیلومتر به روستای «جلیزجند» خواهید رسید.(در میانه راه با یک دوراهی مواجه می شوید که راه سمت راست را ادامه دهید همچنین در ورودی روستا نیز با دوراهی دیگری مواجه می شوید که باز هم راه سمت راست را ادامه دهید.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)


پس از طی 4.5 کیلومتر بعد از روستا به انتهای مسیر ماشین رو می رسید. در این محل می توانید اتومبیل خود را در پارکینگ بگذارید و پیاده روی را آغاز کنید. از این مکان با طی مسافت تقریبی 1 کیلومتر به ابتدای تنگه اول می رسید. از ابتدای تنگه اول تا آبشار انتهای راه، مسیری چشم نواز و زیبا را در سه بخش پیش و رو خواهید داشت.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

• بخش اول : مسیر تنگه اول تا ابتدای دشت ساواشی(حدود ۲۵۰ متر)


• بخش دوم:راهپیمایی دشت ساواشی(حدود 1700 متر)


• بخش سوم:مسیر تنگه دوم تا رسیدن به آبشار(حدود ۸۰۰ متر)

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

مسیر تنگه اول شامل شکافی عمیق در میان کوه های سر به فلک کشیده است. صخره هایی که بعضا ارتفاع آنها به بیش از ۱۰۰ متر می رسد و تنها راه عبور را به مسیر هموار و مسطح میان دو صخره منتهی می کند. ارتفاع صخره های اطراف مانع تابش نور آفتاب در اغلب اوقات روز می شود و مسیری خنک را برای شما به ارمغان می آورد و وقتی خنکای این تفرج بیش از پیش می شود که شما ناچارید اکثر مسیر تنگه را از میان آب گذر کنید.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

پس از طی مسیر تنگه اول به دشت مسطح و زیبایی می رسید که با طی مسافت تقریبی دو هزار متر از میان این دشت زیبا و از کنار رودخانه به تنگه دوم می رسید. اگر مسیر تنگه دوم را طی کنید به آبشاری هرچند کم ارتفاع اما زیبا در انتهای مسیر می رسید. مسیر تنگه دوم به دلیل واقع شدن در دل کوه دارای چشمه های کوچک اما زیبایی است که از میان کوه سرازیر می شود. ارتفاع آبشار حدود ۱۵ متر است و در زیر آن برکه کوچکی از آب ایجاد شده است . تنگه دوم به تنگه «سا» معروف است. آب این رودخانه از کوه دیلار در ۱۸ کیلومتری شمال شهر فیروزکوه سرچشمه می گیرد و به طول ۲۵ کیلومتر در منطقه ادامه دارد.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

آبشار از روی صخره ای سرازیر می شود که فرورفتگی در آن قرار دارد که امکان رفتن به پشت آبشار و تجربه محصور شدن بین آبشار و صخره را برایتان میسر می کند. بهتر است برای عبور از تنگه ها از کفش راحت و ورزشی استفاده کنید و اگر پر شدن آب در کفش برایتان آزار دهنده است، می توانید از دمپایی های پلاستیکی که در روستای جلیزجند و در ابتدای مسیر پیاده روی توسط افراد محلی فروخته می شود، استفاده کنید.


سعی کنید وسایل مختصر و مفیدی همراه خود به آبشار ببرید. پیشنهاد ما این است که صبح زود راهپیمایی را شروع کنید و تا ظهر به اتومبیل خود برگردید و نهار را در مناظر زیبای ابتدای مسیر بخورید تا زحمت حمل وسایل نهار را تا آبشار به خود ندهید. پشنهاد دیگر این است که افراد سالمند و بچه ها را از مسیر تنگه ها عبور ندهید زیرا عبور از مسیر تنگه های برای این افراد مناسب نیست.


البته میتوانید با کرایه اسب که توسط افراد محلی برای حمل مسافر به کار برده می شود استفاده کنید که بسته به زمان مراجعت شما و انصاف صاحبان اسب ها بین ۱۰ الی ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

کتیبه فتحعلی شاه:


تنگه واشی علاوه بر طبیعت دل انگیز آن محل قرار گیری کتبیه ای زیبا مربوطه به دوره قاجار است. این کتیبه که در میانه های مسیر تنگه اول و بر روی دیوار صخره سمت راست مسیر قرار گرفته است مربوط به دوره فتحلی شاه قاجار است. گفته می شود که دشت ساواشی یکی از شکارگاه های فصلی قاجار بوده است.

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

این کتیبه در حدود ۴۰ متر مربع وسعت دارد و تصویر شاهزاده های قاجار به همراه اسب هایشان در حال شکار را نمایش می دهد. به دلیل مناظر بدیع این تنگه و نزدیکی آن به تهران و همچنین محدودیت بازدید آن در فصولی از سال، مسیر آن همواره میزبان گردشگران زیادی است که به دنبال گذراندن اوقاتی خوش در این مسیر هستند پس چنانچه موقعیت بازدید در روزهای وسط هفته و غیر تعطیل از این محل را دارید درنگ نکنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • saeide

      تنگه واشی یادش بخیر اولین بار رفتیم نمیدونستیم چجور بود ! میدیدیم مردم از تو آب دارن میان میگفتیم ببین اینارو !
      بعد ک جلوتر رفتیم دیدیم نع باید بیای پایین و از تو آب بری . یه کیفی داشت ک نگو .
      یبار کم مونده بود کفشمو آب ببره !!!!!

    • سفر

      پاینده ایران..........

    • بدون نام

      آبشار کبودوال در گرگان را یادتون رفت بگید. خیلی زیباست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج