۱۳۵۸۷۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

تجربه سیاهی در سرزمین سیاهان +عکس

آثار احمد نادعلیان، هنرمند محیط گرا و هنر محیطى، در بیش از چهل کشور، از مشرق تا جزایر ژاپن و شمال تا جزایر شمالى فنلاند و در غرب تا غربى ترین نقطه امریکا پراکنده اند.

تجربه سیاهی در سرزمین سیاهان +عکس
برترین ها: آثار احمد نادعلیان، هنرمند محیط گرا و هنر محیطى، در بیش از چهل کشور، از مشرق تا جزایر ژاپن و شمال تا جزایر شمالى فنلاند و در غرب تا غربى ترین نقطه امریکا پراکنده اند.

او درباره ماهى هاى حکاکى شده اش بر سنگ هاى حاشیه رودخانه ها مى گوید: "در دهه گذشته طى سفرهاى متعدد به گوشه و کنار جهان، همانند یک آئین، سنگ هایم را که داراى نقش خیالى ماهى هستند، به درون رودخانه ها، آبراه ها، دریاچه ها و دریاها پرتاب کردم."

آقای نادعلیان این بار به آفریقا سفر کرده است و با مشارکت جمعى از هنرمندان آن سرزمین، دست به خلق آثار هنری گوناگونی زده است؛ نقاشى بر ماسک هاى آفریقایى، برگزارى کارگاه نقاشى، چیدمان هاى طبیعى، طراحى از حیوانات براى اجراى مهرهاى استوانه اى و اجراى مجموعه "تجربه سیاهى در سرزمین سیاهان" که با همکارى و همراهى هنرمندانى از تانزانیا، کنیا و اوگاندا در مرکز فرهنگى زنگبار صورت گرفته است. نادعلیان در طى این اجرا از آنان خواسته تا پوست چهره، دست ها و پاهایش را کاملا سیاه کند: "با این چهره و اندام سیاه در کوچه هاى زنگبار راه رفتیم و آنها از من عکاسى کردند."

او درباره انگیزه سفرش به آفریقا مى گوید: "دلایل متعددی موجب شد که من به آفریقا بروم. تقابل و تعامل ما با شرق و غرب همواره موضوع بحث بوده است. اما ما کمتر ارتباط فرهنگی و هنری خود را با آفریقا مرور کرده ایم و در جهت توسعه آن کمتر تلاش کرده ایم."

تجربه سیاهی در سرزمین سیاهان +عکس

احمد نادعليان در اين سفر از برخى زنان زنگبارى خواسته است نقش مايه هايى را كه براى طراحى با حنا به كار مى برند با رنگ به پس زمينه نقاشى او اضافه كنند.

تجربه سیاهی در سرزمین سیاهان +عکس

نادعليان از اين هنرمند خواسته تا پوست چهره، دست ها و پاهايش را با رنگ سياه كند. او با اين چهره و اندام سياه در كوچه هاى زنگبار راه می رفت و هنرمندان از وى عكاسى مى كردند.

تجربه سیاهی در سرزمین سیاهان +عکس

اجرای پروژه هنرى "تجربه سیاهی در سرزمین سیاهان" با همکاری و همراهی هنرمندانی از تانزانیا، کنیا و اوگاندا در "مرکز فرهنگی زنگبار" انجام گرفته است.

احمد نادعلیان که در جزیره هرمز زندگى مى کند، یکى از دغدغه هایش، یافتن سرنخى از ریشه هاى مشترک بومى هاى حاشیه خلیج فارس، از جمله مردمان جزیره هرمز با سیاهپوستان آفریقایى بوده است. به عقیده او نشانه هایى همچون شکل زندگى و اشتراکات آیینى، فرهنگ غذایى، موسیقى و رنگ پوست بومیان هرمزى، این گمان را که روزگارى عده ای از مردم آفریقا به ایران آمده اند تقویت مى کند.

آقای نادعلیان دراین باره مى گوید: "زمانی این گمان تقویت می شود که بعضی از آنها در مراسم آئینى زار با آوا های سواحیلی آشنائی دارند. همواره دوست داشته ام پیشینه قومی و تاریخی افرادی که با آنها زندگی می کنم را بهتر بشناسم."

تجربه سیاهی در سرزمین سیاهان +عکس

نقاشى با رنگ بر چهره زن آفريقايى.

تجربه سیاهی در سرزمین سیاهان +عکس

نادعليان مى گويد: "مفهوم دوگانه ای را که نقش مار در فرهنگ های مختلف دارد دوست دارم. از سویی نماد جاودانگی و باروری و از سوی دیگر یادآور رانده شدن انسان از بهشت است."

تجربه سیاهی در سرزمین سیاهان +عکس

نادعليان بسيارى از حجارى هايش را در گوشه و كنار جهان دفن كرده و نقشه‌اى براى آنها در سايتش فراهم ساخته است. نقش‌هاى دفن شده اغلب ماهى، حيوانات و اثر رد پا يا دست انسان هستند.

تجربه سیاهی در سرزمین سیاهان +عکس

مُهرى كه نادعليان در طى سفرش به آفريقا، با موضوع زايش و متاثر از باورها و اعتقادات بدوى سياهان آفريقايى طراحى كرده است.

تجربه سیاهی در سرزمین سیاهان +عکس

احمد نادعليان، در جزيره كوچكى به نام صخره ، در ميان آب هاى اقيانوس هند، واقع در كشور تانزانيا.

تجربه سیاهی در سرزمین سیاهان +عکس

طراحى ماسك توسط احمد نادعليان.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج