جاباما
۱۳۶۵۳
۵ نظر
۵۰۲۲
۵ نظر
۵۰۲۲
پ

جواهری در دست

راهنمای قدم به قدم خرید گوشی تلفن همراه

به هزار و یک دلیل قصد دارید یک گوشی تلفن همراه جدید بخرید اما هنوز تصمیم تان را نگرفته اید. وقتی پشت ویترین موبایل فروشی می روید. رنگ و لعاب دل فریب گوشی ها قدرت تصمیم گیری صحیح را از شما می گیرد.

به هزار و یک دلیل قصد دارید یک گوشی تلفن همراه جدید بخرید اما هنوز تصمیم تان را نگرفته اید. وقتی پشت ویترین موبایل فروشی می روید. رنگ و لعاب دل فریب گوشی ها قدرت تصمیم گیری صحیح را از شما می گیرد. وقتی هم از دوستان و آشنایانتان سوال می پرسید هرکدامشان یک چیز متفاوت می گوید و این مسئله حسابی گیج تان می کند.

راهنمای قدم به قدم خرید گوشی تلفن همراه

از یک طرف می دانید گوشی تلفن همراه همیشه پیش چشم تان است و اگر در مرحله خرید خیلی دقت نکنید این مسئله میت واند بعدها بی اندازه برایتان اندوه بار تمام شود. این راهنمای کوچک و جمع و جور دقیقا برای همین مواقع نوشته شده است. برای اینکه قبل از رفتن به فروشگاه بتوانید یک انتخاب دقیق و متناسب با نیازتان داشته باشید و آنچه می خرید تا مدت های زیادی دل زده تان نکند. البته اگر خیلی اهل گوشی عوض کردن باشید نیاز چندانی به خواندن این نوشته ندارید.

۱ - من از کدام دسته ام؟

خیلی ها کم توقع هستند و تنها انتظاری که از گوشی شان دارند این است که زنگ بخورد و پیام کوتاه بفرستد. شرکت های تولید گوشی تلفن همراه هم هرگز چنین مشتری هایی را از دست نخواهند داد. اگر همین الان به یک موبایل فروشی بروید، نمونه های زیادی گوشی تلفن همراه مطابق با ذائقه این آدم ها پشت ویترین به چشم می خورد. اتفاقا صاحبان چنین عقیده ای نسبت به سایر افراد عمر بیشتری دارند!

دسته بعدی آدم هایی هستند که به عکاسی علاقه مندند اما حمل یک دوربین دیجیتال مجزا چندان برایشان رضایت بخش نیست. شرکت های تولیدکننده گوشی به شکلی باور نکردنی این افراد را دوست دارند و اگر خوب دقت کرده باشید هر از چندگاه دوربین قوی تری روی محصولاتشان نصب می کنند. این دسته از افراد خیلی زود به این نتیجه می رسند که حمل یک دوربین دیجیتال برایشان مناسب تر است.

من دسته دیگری از افراد را سراغ دارم که خیلی سریع یک حافظه پرظرفیت برای گوشی جدیدشان می خرند تا فایل های موسیقی شان را همیشه همراه داشته باشند. هندزفری گوشی هم مدام داخل کیفشان قرار دارد و به محض دست یافتن به فرصتی مناسب با کمک این تجهیزات سیستم پخش موسیقی انفرادی شان را برپا می کنند. این افراد با اینکه الزاما آدم های گوشه گیری نیستند اما شارژ گوشی را بیش از همه اطرافیانشان دوستدارند.

راهنمای قدم به قدم خرید گوشی تلفن همراه

یک دسته دیگر هم وجود دارند که عاشق و دلباخته پیام کوتاهند، از اینترنت موبایل استفاده می کنند، برنامه های روزمره شان را با کمک تقویم و یادآور وشی تنظیم می کنند و ... این دستگاه خیلی علاقه دارند تا به همه نشان دهند مدیر یک شرکت مهم تجاری یا دانشجوی رشته کامپیوتر هستند.

شرکت های تولید گوشی در سال های اخیر با کشف قابلیت بالقوه این افراد نسل جدیدی از موبایل ها را روانه بازر کرده و این طور که پیداست این رفاقت حالا حالاها تمام شدنی نیست. این اواخر هم سروکله دسته جدیدی از افراد پیدا شده است. این افراد راست راست توی خیابان راه می روند وگوشی تلفن تک شان را با روکش طلا و تیتانیوم توی چشم بقیه می کنند. این دسته به شکلی عجیب جیب هایی عمیق دارند. حالا می توانید قدم دوم را محکم بردارید. خودشناسی مسئله مهمی است که به سادگی حاصل نمی شود.

۲ - با کدام مدل گوشی راحت ترم؟

در ابتدا گوشی ها بسیار ساده بودند. یک صفحه نمیاش در بالا، کلیدهای قبول یا رد تماس در گوشه های پایین صفحه نمایش، یک کلید جهت دار در مرکز و درنهایت ۱۲ دکمه (شامل عددهای صفر تا ۰۹*و#) اما تولیدکننده های موبایل مثل برق و باد فهمیدند که راز ماندگاری و بقایشان تنوع بخشیدن به سلیقه مردم است.

به این ترتیب اول ایده ساخت گوشی های تاشو (کتابی) را عملی کردند، بعد به سراغ تلفن های کشویی (خشابی) رفتند. مدتی بعد گوشی هایی از آستین آنها بیرون زد که با فشار سرانگشتان یا قلم های مخصوص کنترل می شوند. گوشی های QWERTY آ[رین دسترنج مخیله خلاق مهندسان طراح تلفن همراه است.

هنوز مشخص نیست کدام پدرآمرزیده ای برای اولین بار چون انداخت که گوشی های تاشو برای خانم ها ساخته می شود. حرف این بابا بی هیچ بررسی و تحقیقی تا مدت ها قانون نانوشته خرید تلفن همراه شناخته می شد اما سرانجام خوشبختانه شرکت نوکیا با تولید گوشی های تاشو در ابعاد گوشت کوب، دسته هونگ و حتی پاره آجر خط بطلانی بر این باور غلط کشید، پس بی خود برای خودتان دردسر درست نکنید. گوشی های ساده، تاشو (کتابی)، کشویی (خشابی) فقط برای سلیقه های متفاوت افراد طراحی شده اند. با هرکدامشان که راحت تر باشید گوشی محبوب شماست.

راهنمای قدم به قدم خرید گوشی تلفن همراه

بدون صفحه لمسی ها انگشت هایتان بی کار می مانند؟ مشکلی نیست، می توانید یک Touch Screen خوب بخرید و تا مدتی سرگرم شوید. فقط بد نیست بدانید تب تند این مدل گوشی ها خیلی زود عرق کرده است و به لطف یکی دو شرکت کره ای بازار فعلا اشباع شده است. خریداران هم پس از اطلاع از مصائب تایپ SMS با Touch Scriinها در حال فروختن گوشی های گران قیمتشان با کلی ضرر و زیان مالی هستند. بیش از اندازه SMS تایپ می کنید؟ QWERTYها دلبر گمشده تان است. در این مسئله شک نکنید. شکر خدا عرضه این دسته گوشی ها به شکل گسترده ای رواج پیدا کرده است. با این حال ظاهر همه آنها بسیار به هم شباهت دارد.

۳ - از کی بپرسم؟

حتما می دانید خانواده عروس خانم در مرحله انجام تحقیقات چه بلایی سر آقای داماد می آورد. حالا هم که شما قرار شده پول های نازنینتان را به خانه بخت بفرستید دست کم مثل این سنت دیرینه تحقیقات را جدی بگیرید. مثلا بروید از یک فروشنده یا کسی که چهارتا پیراهن بیشتر پاره کرده درمورد امکانات گوشی که انتخاب کرده اید سوال بپرسید، بروید ریخت و قیافه گوشی را از نزدیک و داخل ویترین مغازه ببینید، به اینترنت سر بزنید و ببینید در تالارهای گفت و گو خوره های گوشی چه حرف هایی پشت سر چیزی که انتخاب کرده اید می زنند. اگر هم در اطرافتان کسی هست که قبل از شما همان مدل گوشی را خریده حتما با او طرح دوستی بریزید. البته خیلی به حرف هایش اعتماد نکنید. تجربه شخصی من نشان داده خیلی از این آدم ها فقط برای اینکه جلوی شما کم نیاورند، با قیافه ای حق به جانب مدعی می شوند گوشی مزخرفشان خیلی هم خوب کار می کند و مشکلی با آن ندارند!

۴ - زرنگ باشم؟

قرض می کنیم همه چیز را مو به مو درست انجام داده اید و می دانید کدام گوشی را باید بخرید. پس یک کفش آهنی به پا کنید و به یکی از مراکز فروش بروید، وارد اولین فروشگاه شوید، قیمت گوشی و نوع گارانتی آن را سوال کنید. این کار را در فروشگاه بعدی، بعدی و بعدی انجام دهید. سعی کنید قیمت ها را به حافظه بسپارید. پس از یک دور کمی به خودتان و کفش های آهنی تان استراحت دهید. حتما متوجه شده اید که قیمت یک مدل گوشی در فروشگاه های مختلف تا چه اندازه متفاوت است. نوع گارانتی، رنگ گوشی و به خصوص عقب افتادن اجازه مغازه از دلایل این امر است.

یک اختلاف نظر اساسی را همین جا با هم حل کنیم. گارانتی اصلی در گوشی های تلفن همراه برخلاف آنچه عامه مردم تصور می کنند به معنای ۳۰-۲۰ هزار تومان قیمت بیشتر نیست. گارانتی اصلی یعنی گوشی از کانال قاچاقی وارد کشور نشده است، اصل است، لوازم جانبی همراهش کامل است، تایپ پیام های کوتاه فارسی در آن امکان پذیر است و چندتایی نرم افزار به درد بخور دارد. اگر این ها قانع تان نمی کند باید یک بار قصه دوستان چینی مان را که با تلاشی طاقت فرسا در کنج سوت و کور انباری هایشان قطعه های چند گوشی از رده خارج شده را سرهم می کنند تا در پایان یک گوشی مثلا نو به بازار بفرستند، برایتان تعریف کنم.

حالا با چیزهایی که می دانید یک راست بورید سر بخت منصف ترین فروشنده با گارانتی اصلی.

راهنمای قدم به قدم خرید گوشی تلفن همراه

۵ - حواس جمع باشم؟

وقتی موبایل را روشن می کنید دستگاه از شما ساعت و تاریخ را می پرسد. البته گوشی های موبایل بدون ساعت تاریخ هم می توانند سر کنند. این کار فقط می تواند به شما نشان بدهد که گوشی کاملا آکبند است و برای اولین بار روشن می شود. اگر این افتاق نیفتاد با لبخندی بر لبانتان از مغازه بیرون بیایید و به سراغ فروشنده دیگری بروید.


گوشی دوربین دارد؟ همین حالا آن را تست کنید. سلامتی پیکسل های صفحه نمایش، اسپیکرها، میکروفن، بلندگو و دکمه های صفحه کلید را هم امتحان کنید، ضرر نمی کنید. بعد از فروشنده بخواهید به وسیله بلوتوث یک فایل برایتان بفرستد اما قبل از تمام این کارها ابتدا شماره سریال پشت دستگاه را با شماره سریال روی جعبه و سپس سریال ثبت شده در حافظه گوشی چک کنیدن. اگر کد نمایش شماره سریال موجود در حافظه را نمی دانید از فروشنده بخواهید آن را برایتان وارد کند.

این کار قبل از گرفتن پول مهم ترین وظیفه اوست. اگر این کار را نکنید ممکن است صاحب یک گوشی جدید شوید که قبلا صاحبی داشته و دست بر قضا صاحبش خبر ندارد شما گوشی اش را در برابر پرداخت مبلغی پول بی زبان خریده اید. بعد ممکن است حتی نتوانید این موضوع را در دادگاه مقابل قاضی اثبات کنید و برای خوردن آب خنک به جایی بروید که در آن اصلا به گوشی تلفن همراه نیازی پیدا نمی کنید. برای محکم کاری فاکتور مهر شده با آدرس و تلفن معتبر فروشگاه را هم بگیرید.

کجا؟ اکثر فروشنده ها وقتی چشمشان به پول می افتد فراموشکار می شوند. پس وظیفه شماست که به او یادآوری کنید کارت گارانتی را مهر کرده و تحویلتان دهد. گوشی تلفن همراه بدون گارانتی مثل عروس بی مهریه است!

منبع: روزنامه هفت صبح

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

راهنمای قدم به قدم خرید گوشی تلفن همراه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • yas

      merc az etelaate khobi ke dadin

    • شیوا

      من واقعا نیاز به کمک دارم هیچی از این چیزا نمیدونم

    • علی

      مرسی...خیلی اطلاعات خوبی بود...

    • mitra

      سلام.میشه منو راهنمایی کنید؟ بین گوشی سونی و سونی اریکسون و سامسونگ در حال حاضر کدوم بهتره؟قیمتش تا 400 تومن باشه.سیستم اندروید داشته باشه،دوربینش خوب باشه،تاچش خوب کار کنه و اینکه حالا حالاها هم خراب نشه و کار کنه.من چیز زیادی از گوشی نمیدونم

    • somayye

      سلام. میخواستم راهنماییم کنید برای خرید گوشی.تا قیمت400 تومان. و عمر مفید طولانی. من کسی نیستم که همش گوشی عوض کنم.میخوام دوربینش خوب باشه یا حداقل با نوکیا73 که دارم برابر باشه. و وای فا داشته باشه.ممنون میشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج