۱۳۷۱۴۰
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

اعتراف صریح دبیر کل سازمان ملل درباره ایران

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: ایران قدرتی منطقه‌ای است و مدتهاست که در منطقه ایفای نقش می‌کند. من از دولت ایران می‌خواهم که برای برقراری صلح و ثبات در منطقه نقش سازنده‌ای ایفا کند.

خبرگزاری فارس: در ادامه سیاست اخیر آمریکا، دبیر کل سازمان ملل متحد بر ضرورت تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با گروهک داعش تأکید کرد. وی همچنین ایران را قدرتی منطقه‌ای دانست و در خصوص غزه از تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب خبر داد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه الحیاة چاپ لندن، درباره مسائل مختلفی به محوریت موضوع مبارزه با داعش صحبت کرد.

بان کی مون در این گفت‌وگو از ایران به عنوان قدرتی منطقه‌ای یاد کرد و از تهران خواست تا برای «صلح و ثبات در منطقه، نقشی سازنده داشته باشد و در حفاظت از امنیت و شراکت کامل در منطقه سهیم باشد».

دبیر کل سازمان ملل در این گفت‌وگو، بر ضرورت رویارویی با گروهک «داعش» تأکید و حمایت خود از حرکت بین‌المللی برای تشکیل ائتلافی در این خصوص به رهبری آمریکا و اروپا را اعلام کرد.

تأکید بان کی مون بر ائتلاف بین‌المللی پس از آن مطرح شد که در روزهای اخیر آمریکا تحت نام مبارزه به گروه‌های تکفیری در حال ایجاد ائتلافی بین‌المللی است. امری که برخی تحلیلگران پیشاپیش بر شکست آن تأکید کرده‌اند.

بان کی مون در این گفت‌وگو با اشاره به عراق، از تشکیل دولت جدید در آن استقبال کرد و همه مذاهب و اقوام را به میانه‌روی و شرکت در روند سیاسی فراگیر فراخواند.

در خصوص سوریه، و در ادامه سیاست آمریکا، بان کی مون ادعاهای قبلی خود را درباره عدم مشروعیت رئیس جمهوری سوریه تکرار کرد و ریشه و علت ادامه کار گروه‌های تروریستی را، عدم حل بحران سوریه دانست.

درباره جنگ غزه نیز بان کی مون از تشکیل کمیته حقیقت‌یابی درباره حمله اسرائیل به مدارس وابسته به سازمان ملل در غزه خبر داد و گفت که سازمان ملل برای تشکیل این کمیته مقدمات را آماده می‌کند و درباره کشته شدن کارمندانش در این مدارس تحقیق خواهد کرد.

وی این اقدام را جدا از اقدامات کمیته حقوق بشر سازمان ملل درباره جنگ غزه دانست و افزود: درباره کشته و مجروح شدن کارمندان سازمان ملل و نابود شدن تاسیسات آن تحقیق و مسئولان آن بازخواست خواهند شد، هر کس میخواهند باشند.

متن پرسش‌ها و پاسخ‌های بان کی مون (به طور خلاصه درباره ائتلاف بین‌المللی آمریکا درباره داعش )

- در صورتی که اقدام نظامی علیه (گروهک تکفیری) داعش صورت گیرد، آیا نیازی به قطعنامه شورا امنیت وجود دارد؟

اگر قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت صادر شود، شیوه برجسته و مناسبی خواهد بود ولی اکنون آنها (تروریست‌ها) به صورت وحشیانه می‌کشند و این مسئله هرگز قابل پذیرش نیست. از این روی برخی از کشورها بدون اینکه فعالیت نظامی هوایی و یا زمینی ترتیب دهند، تدابیر نظامی را اتخاذ کرده‌اند،

- آیا در سازمان ملل بودجه‌ای وجود دارد که برای مبارزه با تروریسم اختصاص یافته باشد؟

سازمان ملل بودجه اختصاصی برای این منظور ندارد. حمایت سخاوتمندانه (عبدالله بن عبدالعزیز) پادشاه عربستان برای توانمندی کشورهای متأثر از حملات تروریستی است. به عنوان مثال تلاش می‌کنیم تا شمار زیادی از کشورهای آفریقایی مانند نیجریه، کنیا و سومالی توانمندی خود را به دست آورند.

- اطلاع دارید که روسیه به این ائتلاف خواهد پیوست؟

مطمئن نیستم. دولت روسیه باید خود تصمیم بگیرد.

- نظرتان درباره (حضور ایران در این ائتلاف) ایران چیست؟

بار دیگر می‌گویم. این مسئله به کشورها بازمی‌گردد که تصمیم بگیرند. این ائتلاف به صورت رسمی تأسیس نشده است. از این رو، فهمیدم که برخی از کشورها که آمریکا، انگلیس و فرانسه عهده‌دار هدایت آنها هستند و برخی از کشورهای اروپایی و استرالیا و برخی از کشورهای دیگر این مسئله را بررسی می‌کنند. ولی این مسئله به خود کشورها باز می‌گردد که در این ائتلاف شرکت خواهند کرد یا خیر. ولی به عنوان دبیر کل (سازمان ملل متحد) می گویم که یک کشور واحد یا مجموعه‌ای از کشورها یا یک سازمان نمی‌توانند به تنهایی رفتار کنند. این مسئله باید با حمایت و همراهی نیروهای جامعه بین الملل صورت گیرد.

نفوذ ایران

- نفوذ ایران در عراق مشهود است. شما از ایران می‌خواهید برای اینکه راهبرد مبارزه با داعش پیشرفت داشته باشد، چه اقدامی در عراق انجام دهد؟

ایران قدرتی منطقه‌ای است و مدتهاست که در منطقه ایفای نقش می‌کند. من از دولت ایران می‌خواهم که برای برقراری صلح و ثبات در منطقه نقش سازنده‌ای ایفا کند.

- نقش سازنده چگونه تعریف می‌شود؟ یعنی چه؟

هر کاری که انجام بدهند، باید در حفظ امنیت و مشارکت فراگیر سهیم باشد. این چیزی است که از آنان (ایرانی‌ها) می‌خواهیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج