۱۳۷۳۳۶
۸ نظر
۵۵۴۹
۸ نظر
۵۵۴۹
پ

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

به قطع شهرت جیبلی وام دار بدعت و خلاقیت هایائو میازاکی است و آثار او از محبوبیت بی مثالی در میان تمام آثار این کمپانی برخوردار است. به بررسی کوتاهی از آثار منحصر به فرد این کارگردان می پردازیم.

برترین ها:

نام: هایائو میازاکی

زادروز: ۵ ژانویهٔ ۱۹۴۱ ‏(۷۴ سال) - بون‌کیو، توکیو، ژاپن

ملیت: ژاپنی

پیشه: کارگردانی، فیلم‌نامه‌نویسی، تهیه‌کننده، پویانما

سال‌های فعالیت: ۱۹۶۳ تا کنون

همسر: آکمی اوتا

فرزندان: گورو میازاکی

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

هایائو میازاکی (به ژاپنی: 宮崎 駿 Hayao Miyazaki) (زادهٔ ۵ ژانویه ۱۹۴۱)، کارگردان معروف ژاپنی آثار پویانمایی است. وی علاوه بر کارگردانی، طراح، گرافیست، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم‌های پویانمایی است. او در پروسه‌ای که بیش از پنجاه سال به طول انجامید، تحسین بین‌المللی را به عنوان آفریننده ی فیلم‌های انیمیشن بدست آورد و به همراه ایسائو تاکاهاتا، استودیوی پویانمایی جیبلی را بنا نهاد. موفقیت‌های میازاکی در حد انیماتور والت دیزنی نیک پارک و کارگردان آمریکایی، استیون اسپیلبرگ یا اورسن ولز است. او در بون‌کیو واقع در توکیو متولد شد. میازاکی انیمیشن حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۶۱ زمانی که به توئی انیمیشن پیوست آغاز کرد.

در آنجا، میازاکی به عنوان هنرمند طراح In-Between برای انیمیشن سفرهای گالیور فراتر از ماه کار می‌کرد و در این فیلم ایده‌های خود را در فیلم گنجاند و بدین صورت پایان فیلم را رقم زد. او درآن دهه به کار در نقش‌های مختلف در صنعت انیمیشن ادامه داد تا زمانی که قدرت کارگردانی اولین فیلم برجسته خود لوپین III: قصر کاگلیوسترو که در سال ۱۹۷۹ منتشر شد را پیدا کرد. پس از موفقیت فیلم بعدی او با عنوان ناوسیکا از دره باد به همراه ایسائو تاکاهاتا استودیو جیبلی بنا نهاد. از آن به بعد (تا زمان بازنشستگی موقت خود در سال ۱۹۹۷ پس از ساخت شاهزاده مونونوکه) او تولید بسیاری از فیلم‌های برجسته را بر عهده گرفت.

با اینکه فیلم‌های میازاکی به مدت طولانی موفقیت‌های تجاری و منتقدانه‌ای را در ژاپن بدست آوردند، او تا حد زیادی در غرب ناشناخته باقی‌مانده بود تا زمانی که میرامکس فیلم شاهزاده مونونوکه را منتشر کرد. این فیلم بالاترین فروش در ژاپن را داشت ( تا آنکه در سال ۱۹۹۷ توسط فیلم تایتانیک رکوردش شکسته شد) و این اولین فیلم انیمیشنی بود که که جایزه ی تصویر سال (Picture of the year) را در جوایز آکادمی ژاپن گرفت . میازاکی پس از زمان بازنشستگی موقت خود با «شهر اشباح» به انیمیشن بازگشت. این فیلم حتی فروش تایتانیک را نیز در ژاپن شکست و موفق به دریافت جایزه ی تصویر سال (Picture of the year) در جایزه آکادمی فیلم ژاپن شد و اولین فیلم انیمیشن برنده جایزه اسکار بود و همچنین برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شده‌است.

زندگی

هایائو میازاکی در ٥ ژانویه ١٩٤١ به عنوان دومین فرزند از خانواده یک پیمانکار هواپیما متولد شد. در طول جنگ دوم جهانی خانواده میازاکی ابتدا به اوتسونومیا و سپس به کانوما که کارخانه هواپیماسازی میازاکی در آن قرار داشت نقل مکان کردند. هرچند در دوران جنگ خانواده اش اوضاع اقتصادی مناسبی داشتند اما خود میازاکی معتقد است مشاهده اوتسونومیای در حال سوختن آن هم در حالی که تنها چهار و نیم سال داشت تاثیر عمیقی بر ذهنش گذاشته است. وی پس از اتمام مدرسه، در سال ١٩٦٣ تحصیلات خود را در زمینه‌ی علوم سیاسی و علم اقتصاد در دانشگاه گاکوشوین به پایان رساند، در حالی که در باشگاه تحقیقاتی ادبیات کودکان فعالیت داشت.

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

زندگی حرفه‌ای

او در سال ١٩٦٣ به استودیوی تولید فیلم توئی پیوست. در این استودیو، میازاکی به پیشرفت کاری خارق‌العاده‌ای دست یافت و از آن پس به عنوان طراح در سریال‌های مختلف انیمیشنی دعوت به کار شد. از جمله این انیمیشن‌ها می‌توان به سری کارتون‌های هایدی سال ١٩٤٧، اشاره کرد.

در سال ١٩٧٩ با نوشتن فیلم قلعه کاگلیوسترو، رویای فیلمنامه‌نویسی او به حقیقت پیوست. وی در سال ١٩٨٥ به اتفاق ایسائو تاکاهاتا، استودیویی بنا نهاد که بعدها دارای شهرتی جهانی و عملاً سکوی ترقی و پیشرفت حرفه‌ای برای سایر هنرمندان در زمینه‌ی پویانمایی شد. درآمد حاصل از فروش فیلم دومین فیلم میازاکی نائوسیکا از دره باد محصول ۱۹۸۴ که براساس مانگایی به همین نام ساخته شده امکان تاسیس استودیوی ژیبلی و در نتیجه مکان و امکان تولید فیلم‌های سایر فیلمسازهای مستعد را فراهم آورد.

میازاکی در کنار فیلمهای کوتاه، هفت فیلم سینمایی نیز در استودیوی ژیبلی تولید کرد. و با همین رویداد، او یکی از مهمترین نمایندگان تولید انیمیشنهای ژاپنی شد.

در سال ١٩٩٧، پس از ساخت فیلم پرنسس مونونوکه که در آن دوره از موفق‌ترین انیمیشن‌ها بود، میازاکی عقب‌نشینی خود را از مقام کارگردانی اعلام کرد تا جایی برای استعدادهای جوان‌تر باز کند و البته در سال ٢٠٠١ دوباره به عرصه کارگردانی بازگشت. بازگشتی پر سر و صدا با فیلم شهر اشباح، فیلمی که رکورد پرفروشترین فیلم‌های انیمیشن در سطح جهانی را به خود اختصاص داد و جوایز خرس طلایی در سال ٢٠٠٢ و اسکار ٢٠٠٣ را از آن خود کرد.

فیلم بعدی میازاکی قصر متحرک هاول در سال ٢٠٠٤ به سینماها راه یافت. پروژه بعدی او پونیو روی صخره کنار دریا نام داشت که در ژوئیه سال ٢٠٠٨ در سینماهای ژاپن در اولین دور اکرانش، بیش از ١٬٢ میلیون بیننده داشته‌است. این فیلم در سال ٢٠٠٨ برای شرکت در شصت و پنجمین فستیوال فیلم ونیز دعوت شد. در سال ٢٠٠٦ فیلمی با نام حکایت دریای زمین نیز توسط پسر میازاکی، گورو میازاکی بدون کوچترین دخالت او در همان استودیوی فیلم جیبلی ساخته شد. بعد از دو سال تاخیر میازاکی اینبار با دنیای اسرار آمیز آریتی در سال ۲۰۱۰ به سینما بازگشت (که در این فیلم نویسندگی و تهیه‌کنندگی را بر عهده داشت) این فیلم در آمریکا بسیار فروش کرد و جزو ۴ انیمه برتر آمریکا قرار گرفت.

سپس در سال ۲۰۱۱ میازاکی پرژه بعدیش که فیلم برفراز تپه لاله‌ها بود (در این فیلم نویسنده و تهیه کننده بود و کارگردانی پسرش «گورو میازاکی») را ارائه داد که داستان دختری بود که پدرش را در جنگ بین ژاپن و کره از دست داده است و میازاکی بر خلاف فیلم‌های دیگرش بیشتر به مسائل کشورش پراخته بود. بالغ بر ۴۴۵۰۰۰ نفر این فیلم را در زمان اکران دیده‌اند. بعد از آن میازاکی به مدت دو سال فیلمی را روی پرده سینما نبرد تا سال ۲۰۱۳ که با فیلم باد وزیدن گرفته به سینماها بازگشت که این فیلم اعتراضات زیادی را هم برای او به دنبال داشت. تا جایی که به او اتهام حمایت از سازندهٔ هواپیماهای جنگی را که باعث جنگ افروزی بیشتر می‌شوند زدند و گفنتد فیلم جدید او کاملاً سیاسی است و جبهه گیری‌های خود او را نشان می‌دهد.

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

موضوع انیمیشن‌ها

در فیلم‌های میازاکی می‌توان به آمیختگی فرهنگ سنتی از یک سو و تکنیک مدرن و نابودی طبیعت از سویی دیگر اشاره کرد. میازاکی در مصاحبه‌ای می‌گوید: من به مرحله‌ای رسیده‌ام که جز ساختن فیلم‌هایی که در آن‌ها از مشکل انسانیت به عنوان بخشی از اکوسیستم اشاره نشده باشد، راهی ندارم. میازاکی برای نشان دادن این موضوع از نشانه‌های ژاپنی و اروپایی استفاده کرده‌است. به عنوان مثال موضوع فیلم قصر متحرک هاول با اینکه رمانتیک است و در قصری زیبا و رمانتیک در الزاس آلمان است، ولی در عصر ماشین و صنعت اتفاق می‌افتد. موضوع داستانی فیلم بر اساس آتش سوزی و ویرانی شهر کولمار بر اثر اصابت یک بمب هوایی است، تصاویر این فیلم تکان‌دهنده و تأثیرگذار، در واقع به نوعی صنعت زدگی، ناسیونالیسم و میلیتاریسم را به سوال می‌کشند. فیلم شاهزاده مونونوکه نیز از مضمونی مشابه برخوردار است. شخصیت اول این فیلم پسری است که شاهزاده قبیله‌ی خود بوده و به دلیل جنگ با یک خدا و لمس شدن و اهریمنی شدن دستش توسط او که به وسیله انسان‌ها با گلوله‌ای آهنین به موجودی اهریمینی تبدیل شده بود، از قبیله جدا میشه و تمام تلاش خود را می‌کند تا بین خدایان جنگل و دختری به نام «مونونوکه»، که بزرگ شدهٔ جنگل و گرگ‌ها است، با کارکنان کارخانه ذوب آهن و رئیسشان دوستی برقرار کند.

در این فیلم هم تکنیک مدرن با موجودات و نیروهای تخیلی نشات گرفته از روایت‌های سنتی ژاپنی است، سر و کار دارد. اغلب قهرمان‌های فیلم‌های میازاکی نقشی واسطه‌ای بین سنت و صنعت (مدرنیته) دارند. یکی از موضوعاتی که میازاکی همواره آن را به تصویر کشیده‌است نیز هواپیماهای فانتزی و یا همان کشتی‌های هواگرداست و به علت جاافتادگی این هواپیماهای فانتزی در فیلم‌های میازاکی در قرن ١٩ می‌توان فیلم‌های او را جزو دسته فیلم‌های استیم‌پانک شمرد.

فیلم‌شناسی

تا سال‌های ١٩٨٠ روی فیلم‌های میازاکی به خصوص در امریکا و فرانسه به شدت کار می‌شد، به گونه‌ای که به علت تغییرات گسترده در دیالوگ‌ها و برش‌های فیلم‌های وی به قدری به کلیت و شخصیت فیلم لطمه می‌خورد که استودیوی ژبیل برای مدتی به ناچار این دو کشور را از حق اکران فیلم‌های میازاکی محروم ساخت. پس از عقد قرارداد پخش بین استودیو ژیبل و شرکت پروژه‌های دیسنی در سال ١٩٩٦ بنای ممنوعیت هرگونه تغییر و یا برش در فیلم‌های میازاکی و در نتیجه اجازه پخش مجدد فیلم‌ها در غرب، گذاشته شد بطوری که این دست فیلم‌ها دوباره به شکل حرفه‌ای در بازار پخش شده و به فروش رسیدند و در این میان شاهزاده مونونوکه، اولین فیلم میازاکی بود که بدون هرگونه برش و حذفی به سینماهای آلمان راه یافت.

به قطع شهرت جیبلی وام دار بدعت و خلاقیت هایائو میازاکی است و آثار او از محبوبیت بی مثالی در میان تمام آثار این کمپانی برخوردار است. به بررسی کوتاهی از آثار منحصر به فرد این کارگردان می پردازیم.

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

لوپین ۳: کاخ کالیوسترو (۱۹۷۹)

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

این اثر نخستین تجربه کارگردانی میازاکی است و از این نظر دارای اهمیت است. داستان این انیمیشن، درباره لوپین، دزدی جنتلمن است که طی اتفاقاتی با دختری به نام کلاریس آشنا می شود، تصمیم می گیرد او را از دست کنت کالیوسترو و ازدواج اجباری با او نجات دهد و کنت خلافکار را راهی زندان کند.

نااوشیکا از دره باد (۱۹۸۴)

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

تا پیش از خداحافظی میازاکی از دنیای انیمیشن، هنوز طرفداران ژاپنی او امیدوار بودند که او، نسخه جدید نااوشیکا را بسازد. شاید همین نکته به خوبی بیانگر جایگاه این انیمیشن باشد. «نااوشیکا از دره باد»، داستان شاهزاده خانمی صلح دوست و شجاع است که تمام تلاش خود را می کند تا دو کشور در حال جنگ را از نزاع و نابود کردن زمین و یکدیگر بازدارد؛ زمینی که با آلاینده ها فرسوده شده و تعادل زیست محیطی اش را از دست داده.

لاپیوتا: قلعه ای در آسمان (۱۹۸۶)

سال هاست که انسان ها، توانایی ساخت شهرهایی را که در آسمان به پرواز درمی آیند، از دست داده اند و تمام این شهرها نیز - به جز یکی - نابود شده اند. لاپیوتا، تنها شهر معلق و متحرک است که در آسمان ها وجود دارد و راه رسیدن به آن، گردنبندی است با کریستالی خاص که به گردن دختربچه ای آویزان است.

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

انیمیشن «قلعه ای در آسمان»، داستان این دختر است که به همراه دوستش می خواهند به لاپیوتا برسند و در این راه باید با دزدان دریایی، آدم بزرگ های جدی و سختگیر و دیگر مشکلات دست و پنجه نرم کنند.

همسایه من توتورو (۱۹۸۸)

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

داستان درباره خانواده ای است که برای زندگی به حومه شهر می آیند و دو دختر خانواده با توتورو، روح جنگل و دوستان او آشنا می شوند و ماجراهای زیادی را از سر می گذرانند. به نظر من این اثر شادترین و دلنشین ترین اثر میازاکی است، چرا که در آن نه از آلوده شدن طبیعت خبری هست، نه از انسان های حریص و زیاده خواه. داستان رابطه ای شاد و سالم میان انسان و طبیعت را بیان می کند، رابطه ای که کودکان نقشی مهم در شکل گیری اش دارند.

شاهزاده مونونوکه (۱۹۹۷)

«شاهزاده مونونوکه»، پرفروش ترین انیمیشن میازاکی و در زمان خود، پرفروش ترین فیلم ژاپن بوده است. تم اصلی داستان شاید جدال صنعت و طبیعت باشد؛ نیاز انسان ها به صنعت برای بقا و آسیبی که به واسطه صنعت به طبیعت وارد می کنند.

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

شخصیت این کار برخلاف نااوشیکا، لاپیوتا و همسایه من توتورو، یک پسر جوان است؛ پسری که طی دفاع از دهکده اش، نفرین می شود و برای یافتن علت این نفرین و برطرف کردنش وارد سفری دراز می شود که در آن با شاهزاده مونونوکه، محافظان جنگل و جنگ آنها با انسان ها آشنا می شود.

شهر اشباح (۲۰۰۱)

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

می توان «شهر اشباح» را معروف ترین کار میازاکی دانست چرا که این انیمیشن اولین و آخرین ساخته اوست که برنده جایزه اسکار شده است. داستان این انیمیشن معروف و زیبا، ماجرای دختربچه ای است که با عبور از یک درگاه، وارد دنیای خدایان، جادوگران و هیولاها می شود و به نوعی در بطن ماجراهایی که در این دنیا رخ می دهد، قرار می گیرد. در این دنیا که انسان ها در آن به حیوان تبدیل می شوند، این دختر تلاش می کند تا خانواده اش را که تغییر شکل داده اند، نجات دهد و به دنیای خود بازگردد.

قلعه متحرک هاول (۲۰۰۴)

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

میازاکی در این اثر، برخلاف اغلب کارهایش به اقتباس رو آورده و فیلمنامه اش را براساس داستانی از دیانا وین جونز نوشته است. (لوپین ۳ نیز اقتباس است.) در قلعه متحرک هاول، تفاوت دیگری نیز به چشم می خورد. عموما در داستان های میازاکی، شخصیت اصلی یا نوجوان است یا کودکی است در آستانه نوجوانی اما در «هاول»، قهرمان داستان دختر جوانی است که در اثر نفرین به یک پیرزن تبدیل می شود و به ناچار برای رهایی از این طلسم، درصدد جستجوی جادوگری برمی آید که در خانه ای متحرک زندگی می کند.

باد برمی خیزد (۲۰۱۳)

این کار، آخرین اثر میازاکی، کارگردان بزرگ دنیای انیمیشن است؛ ساخته ای که با آن از دنیای تولید انیمیشن خداحافظی می کند و همانطور که گفته، با خیال راحت به طراحی مانگاهایش می پردازد؛ جایی که تمام آنچه که نیاز دارد، قلم و کاغذ است و نباید نگران هزینه های تولید باشد.

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

میازاکی در آخرین ساخته خود، زندگی نامه جیرو هیروکیشی مهندس خبره ای که جنگنده های هوایی ژاپن در جنگ جهانی دوم را طراحی کرده است را به تصویر می کشد اما واژه زندگینامه نباید شما را هراسان کند. میازاکی چاشنی تخیل و فانتزی را حتی به این کارش اضافه کرده و زندگی جیرو را فراتر از مرزهای محدود واقعیت به تصویر کشیده است.

دنیای مرموز آریتی (۲۰۱۰)

خانواده کلاک بندانگشتی در خانه بزرگ خانواده ای دیگر زندگی می کنند و با «قرض گرفتن» اشیای کوچک آنها خانه و زندگی شان را سر و سامان می بخشند. همه چیز به خوبی و خوشی پیش می رود تا اینکه دختر خانواده، آریِتی با پسرک گوشه گیر و مریض احوال صاحب خانه ملاقات می کند.

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

این انیمه، به نویسندگی میازاکی و کارگردانی هیروماسا یونه بایاشی، جوانترین کارگردان استودیو جیبلی است و از کتابی با نام The Borrowers به نویسندگی مری نورتون اقتباس شده است. «آریتی» که یکی از پرفروش ترین تولیدات جیبلی است، در صدر فهرست پرفروش های سال ۲۰۱۰ سینمای ژاپن قرار گرفت و منتقدان بسیاری از آن تقدیر کردند.

اجرای موسیقی فوق العاده این فیلم بر عهده آهنگساز و خواننده فرانسه زبان، سیسیل کُریل قرار داشت که خود از طریق یک نامه طرفداران آثار خود را به استودیو جیبلی شناساند.

زمزمه قلب (۱۹۹۵)

دختر نوجوانی که به مطالعه علاقمند استف نامی را کشف می کند که پیش از او همه کتاب های کتابخانه را امانت گرفته است. بعدها به وسیله گربه ای عجیب او با پسرک صاحب این نام آشنا شده و این آشنایی او را به تحقق رویای همیشگی اش، نویسندگی، تشویق می کند.

هایائو میازاکی و انیمیشن های محبوب اش

این داستان زیبای عاشقانه با نویسندگی هایائو میازاکی و کارگردانی یوشیفومی کوندو و با اقتباس از مانگایی به همین نام به اکران درآمد. این انیمیشن تنها اثر کارگردان پیش از مرگش در ۱۹۹۸ است؛ کارگردانی که از نظر استودیو جیبلی می توانست جانشین بر حق میازاکی باشد.

«زمزمه قلب» در صدر پرفروش ترین های شبکه خانگی در سال ۱۹۹۵ قرار گرفت و در فهرست ۵۰ تایی انیمیشن های برتر تایم اوت لاندن و فهرست ۲۵ تایی بهترین انیمیشن های Film۴ جایگاهی را به خود اختصاص داد.

مدفن کرم های شب تاب (۱۹۹۸)

سِیتا و خواهر کوچکش ستسکو خانه و مادرشان را در طی بمباران های ژاپن در جنگ جهانی دوم از دست می دهند و تلاش می کنند در پناهگاهی رها شده در پشت شهر به زندگی خود ادامه دهند. این اثر به نویسندگی و کارگردانی ایسائو تاکاهاتا و با اقتباس از شبه زندگینامه ای به همین نام به قلم آکیوکی نوساکا تولید شد. منتقدان بسیاری این انیمیشن را تحسین کردند و منتقد روزنامه شیکاگو سان تایمز، آن را جزو برجسته ترین آثار ضد جنگ قرن بیستم برشمرد.

با اینحال تاکاهاتا برچسب «ضد جنگ» بودن را روی این فیلم نمی پذیرفت و تاکید داشت که این اثر بیانگر رابطه و زندگی یک خواهر و برادر تحت تاثیر انزوای بعد از جنگ است. این فیلم در میان ۵۰ انیمیشن برتر مجله تام اوت جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کارشناس

      طراحی به کارتون ادم باازادی طبیعی خیلی قشنگ فوق العاده بود فیلم ها کارتون وکتا ب منتشر می شود باید بااوسپاسگزاری وتشکر کنیم خوشم میاد

    • بیننده

      کارهاشون عاااالیه من چند تاشو دیدم

    • زهرا

      مدفن کرم های شب تاب خیلی قشنگ بود تا حدی ک پاش گریه کردم! اصلا این یه اثر شاهکار از میازاکی سان بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انیمه ای زیبا در این حال غمگین

    • علی

      اگ میشد فیلم شهر اشباح با شاهزاده مونونوکه 2رو درست میکردن خیلی عالی میشد.واقعا خیلی خیلی قشنگه.کاش درست کنن کاش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باهات موافقم
        اگه بسازند که واقعا عالی میشه

    • فهیمه

      دوستان کسی هست که لیست کاملی از تمام آثار میازاکی رو به من معرفی کنه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ویکی پدیا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج