جاباما
۱۳۷۸۲
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

تلخ و شیرین ویتامین خواری!

ویتامین خواری برای زنان باید ممنوع شود؟!

آیا شما هم طرفدار ویتامین ها و مولتی ویتامین ها هستید به این صورت که یک عدد قرص بالا بیندازید و مواد مغذی به اندازه یک روز به دست آورید؟ مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل ها طول عمر را کاهش می دهد.

آیا شما هم طرفدار ویتامین ها و مولتی ویتامین ها هستید به این صورت که یک عدد قرص بالا بیندازید و مواد مغذی به اندازه یک روز به دست آورید؟ مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل ها طول عمر را کاهش می دهد. این خبر نتیجه پژوهشی روی ۴۰ هزار زن در مدت ۲۲ سال است که می توان نتایج آن را بر مردان نیز منطبق دانست.

ویتامین خواری برای زنان باید ممنوع شود؟!

پس از بررسی داده ها و گزارش های مصرف مکمل ها و میزان مرگ و میر، به نظر می رسد هفت مکمل، مرگ را تسریع می بخشند که عبارتند از: ویتامین B۶، فولیک اسید، آهن، منیزیم، روی، مس و مولتی ویتامین ها. این افزایش در میزان مرگ و میر دربر دارنده طیفی از ۲/۲ درصد (مربوط به مولتی ویتامین ها) تا ۱۸ درصد (مربوط به مس) است. با همه اینها آیا باید مصرف ویتامین ها را متوقف کرد؟ البته که نه، زیرا...

۱- این نتایج حاصل یک تحقیق با یک گروه محدود است؛ یعنی پژوهشگران گروهی را در یک بازه زمانی مورد مطالعه قرار دادند. اگرچه در این پژوهش عواملی نظیر سن، دیابت، تحرک بدنی، فشار خون و عادات غذایی مورد کنترل قرار گرفتند اما عواملی نیز این نتایج را مخدوش و تحریف کرده اند.

ویتامین خواری برای زنان باید ممنوع شود؟!

۲ - این پژوهش بر گروهی از زنان مسن انجام گرفته و میانیگن سنی آنها ۶۲ سال بوده است که نمونه نماینده مناسبی برای جمعیت آماری نمی تواند باشد. به علاوه، مکمل های آهن خطر بیماری های قلبی را در زنان پس از یائسگی افزایش می دهد. همچنین، مس که میزان زید آن برای بدن سمی و خطرناک است، در برخی خوراکی های طبیعی مانند سبزیجات و آجیل وجود دارد و بهتر است از مواد طبیعی وارد بدن شود. از این رو، معدودی از افراد به مکمل های مسی نیاز دارند.

۳ - افرادی که ویتامین مصرف می کنند، عموما گزینه های کمرت سالم را انتخاب می کنند. تلقی افراد از فواید مولتی ویتامین ها باعث می شود که بسیاری از افراد به برناماه غذایی و برنامه های ورزشی خود وفادار نباشند و این تصور ایجاد شود که مصرف روزانه مکمل ها آسیب ناپذیری آنها را افزایش خواهد داد. الین ویتامین ها نیستند که مقصر هستند بلکه انتخاب افراد در مصرف ویتامین ها به جای ورزش و برنامه غذایی مناسب خطرناک است.

۴ - برخی ویتامین ها و مکمل ها سودمند و مفید هستند. بی شک، میزان پایین ویتامین D با بیماری های قلبی، چاقی و دیابت نوع دو همراه است. با اینکه بدن ما ویتامین D موردنیاز خود را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و برخی غذاها کسب می کند، بسیاری از افراد با کمبود ویتامین D مواجهند و باید ویتامین D موردنیاز را از طریق مکمل ها جذب کنند. همچنین به توصیه متخصصان قلب، باید در هفته، سه وعده غذایی را به ماهی های سرشار از امگا۳ اختصاص داد، اما کدام یک از ما به این توصیه عمل می کنیم؟ به همین دلیل، بسیاری از متخصصان، مصرف این مکمل ها را توصیه می کنند. مردانی که میزان امگا۳ آنها بالاست - خواه امگا۳ را از طریق منابع طبیعی به دست آورده باشند خواه مکمل ها - خطر مرگ آنها بر اثر بیماری های قلبی کاهش خواهد یافت. در پژوهشی در ایتالیا، با افزودن یک گرم روغن ماهی به مواد غذایی کسانی که از حمله قلبی جان سالم به در برده اند، خطر مرگ تا ۳۰ درصد و خطر مرگ بر اثر حمله قلبی تا ۴۵ درصد کاهش یافته است.

۱ - قبل از مصرف ویتامین ها و پیش از ترک آنها از میزان ویتامین ها مطلع شوید. هر چیزی حتی آب اگر به میزان بسیاری زیاد مصرف شود برای سلامتی مضر است. بسیاری از مکمل ها حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند. پیش از مصرف، از میزان هریک از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مکمل ها آگاه شوید.

ویتامین خواری برای زنان باید ممنوع شود؟!

۲ - به کیفیت مکمل ها و ویتامین ها توجه کنید. برخی مکمل ها دربردارنده ترکیباتی بیش از حد مجاز و ناسالم هستند و بیشتر از آنکه مفید باشند، مضرند. از این رو، از مکمل های باکیفیت و مطمئن استفاده کنید.

۳ - پیش از هر چیز به غذا اهمیت دهید. زیرا همه غذاها حاوی ویتامین ها و مواد غذایی و همچنین اجزای دیگری همچون فیبر به اندازه کافی هستند و فواید آنها بیشتر از قرص ویتامین است. خوردن غذاهای گوناگون این امکان را به شما می دهد که همه مکمل های غذایی را جذب کنید بدون اینکه حتی به این قرص ها لب بزنید. خوردن این غذاها باعث می شود قلب خود را قوی کنید، به استخوان های خود نیرو ببخشید و متابولیسم بدن خود را تقویت کنید.

منبع: مجله تندرستی

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

ویتامین خواری برای زنان باید ممنوع شود؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج