۱۳۷۸۷
۱۹ نظر
۵۱۳۴
۱۹ نظر
۵۱۳۴
پ

گفت و گو با دکتر سید وحید شریعت، روانپزشک

بهترین روش ترک اعتیاد

بسیاری از افراد معتاد بارها و بارها تصمیم می گیرند اعتیاد خود را کنار بگذارند اما در این راه شکست می خورند. بنابراین به نظر می رسد خیلی از معتادان درباره دلایل عود اعتیاد خود نیازمند اطلاعات بیشتری باشند و باید با روش های علمی و اصولی ترک اعتیاد آشنا شوند.

برترین ها به نقل از مجله تندرستی: بسیاری از افراد معتاد بارها و بارها تصمیم می گیرند اعتیاد خود را کنار بگذارند اما در این راه شکست می خورند. بنابراین به نظر می رسد خیلی از معتادان درباره دلایل عود اعتیاد خود نیازمند اطلاعات بیشتری باشند و باید با روش های علمی و اصولی ترک اعتیاد آشنا شوند.

بهترین روش ترک اعتیاد

به این بهانه ما نیز با دکتر سیدوحید شریعت، روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت و گویی داشته ایم تا درباره روش های ترک اعتیاد اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

*آقای دکتر، چه روش های متداولی برای درمان اعتیاد وجود دارد؟

به طور کلی دو نوع رویکرد در این زمینه وجود دارد؛ درمان نخست مبتنی بر پرهیز کامل و دیگری در مان های کاهش آسیب است، در روش اول میزان عود و بازگشت دوباره بالاست چون بر پایه سم زدایی است و بعد از سم زدایی که به طور معمول از چند روز تا چند هفته انجام می شود، فرد از هیچ مخدری استفاده نمی کند. در این درمان از روش هایی مانند مشاوره، روان درمانی و درمان های دارویی برای جلوگیری از عود استفاده می شود.

*درباره ویژگی های مشاوره و روان درمانی توضیح می دهید؟

مشاوره و روان درمانی به صورت گروهی و یا فردی انجام می شود. در گروه درمانی، عده ای درباره مشکلاتشان با هم حرف می زند و طی این تبادل نظر هرکدام با مشکلات دیگری که البته شاید مشابه مشکل خودش باشد، آشنا شده و از راه حل های احتمالی و تجربیات افراد آگاه می شود. در گروه، اعتماد به نفس افراد بیشتر می شود زیرا آنها می بینند که افراد دیگری هم با مشکلات مشابهی دست به گریبان هستند و متوجه می شوند که مشکل مربوط به شخص خودشان نیست بلکه مربوط به بیماری آنهاست. در مشاوره انفرادی، بیمار با راه های کاهش احتمال عود اعتیاد به وسیله یک مشاور یا روان شناس آشنا می شود. در این مشاوره فرد می تواند آنچه را که تمایلی به مطرح کردن آن در جع ندارد، بازگو کند.

*در مشاوره فردی چه نکات کلیدی باید رعایت شود؟

نوع رابطه مشاور و بیمار بسیار حائز اهمیت است. برای داشتن یک مشاوره مفید وجود یک رابطه خوب درمانی میان بیمار و درمانگر ضروری است. رابطه ای که در آن بیمار بتواند به راحتی با مشاور خود ارتباط برقرار کند و از مشکلاتش سخن بگوید. در این شرایط مشاور با دادن آموزش های لازم در زمینه توانایی حل مساله و کم کردن استرس در راستای کم کردن احتمال بازگشت و عود اعتیاد بیمار تلاش می کند. او همچنین درباره شرایطی که ممکن است موجب بازگشت اعتیاد فرد شود، به او آگاهی های لازم را می دهد.

*این درمان ها تا چه اندازه مانع از عود هستند؟

اعتیاد، عودکننده است؛ بنابراین همه این درمان ها فقط تا حدی موثر هستند و بیشتر آنها مانع از عود نمی شوند.

*احتمال بازگشت در چه افرادی بیشتر است؟

افرادی که مشکلات متعددی مانند مصرف طولانی مدت مواد، استعمال مواد سنگین مانند کراک، مشکلات خانوادگی و اجتماعی دارند.

*درباره این افراد استفاده از کدام روش های ترک موثر است؟

درمان های جایگزین؛ چون این افراد با عوامل برانگیزاننده متعددی رو به رو هستند.

بهترین روش ترک اعتیاد

*ترک های مکرر و ناموفق چقدر در موفقیت درمان موثر است؟

بستگی به فرد دارد؛ زمینه های شخصیتی، بیماری های جسمی و روانی توأم با اعتیاد و نوع مصرف در این زمینه موثر هستند؛ به طور مثال، معتادان تزریقی و کسانی که از هروئین و کراک استفاده می کنند و همچنین معتادانی که به افسردگی، اختلال شخصیت دوقطبی مبتلا هستند، سخت تر قادر به ترک خواهند بود.

*عامل مهم بازگشت بیمار به اعتیاد چیست؟

علت عود و بازگشت به اعتیاد کاملا روانی است. فرد از نظر روانی به مصرف دوباره احساس نیاز می کند. احساس نیاز یا به عبارتی کرم مصرف، تمایل شدیدی است که فرد برای رهایی از افکار و مشکلات متعدد به استفاده از مواد متوسل می شود. آنها برای فرار از مسائل، راحت ترین و سریع ترین راهی را که می شناسند انتخاب می کنند؛ گزینه ای که به دلیل احساس لذت زودگذر آن انگیزه بیشتری هم برای انتخابش دارند.

*درمان کاهش آسیب چطور؟ آیا این روش برای گروه خاصی از بیماران کاربرد دارد؟

باتوجه به اینکه درمان پرهیز مواد برای همه بیماران کافی نبود و فقط گروه خاصی را تحت پوشش قرار می داد، کم کم راه های کاهش آسیب مورد استفاده قرار گرفت. در این روش فرد به جای تزریق مواد مخدر، از جایگزین هایی مانند متادون و بوپرونورفین استفاده می کند. در این روش، هم تزریق موادمخدر جای خود را به مواد کم عارضه می دهد و هم فرد کمتر در معرض بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت و سایر مشکلات قرار می گیرد. این داروها فرد را از مواد جدا کرده و میل شدید فرد را نسبت به مصرف مواد برطرف می کند. در این روش هم از گروه درمانی و مشاوره های فردی استفاده می شود.

*این روش نسبت به سم زدایی دارای چه معایب و محاسنی است؟

درصد بیشتری از افراد آن را ادامه می دهند و فرد می تواند بعد از مدتی مصرف داروها را کاهش داده و یا قطع کند. این فرد برخلاف معتاد می تواند به روال عادی زندگی خود بازگردد، سر کار برود و رفتارهای بزهکارانه و قانون شکنی در او تا حد قابل ملاحظه ای از بین می رود؛ تا جایی که به نظر می رسد ما در این دوره با تغییر الگوی شخصیت بیمار رو به رو می شویم اما مشکل این است که فرد باید به طور مرتب مواد جایگزین را دریافت کند.

*تا چه مدت؟

بستگی به میل و تصمیم بیمار دارد؛ درصدی از افراد می توانند در فواصلی که اغلب سه، چهار سال است با کاهش تدریجی دوز، درمان را قطع کنند و برخی نینزن باید تا پایان عمر آن را ادامه دهند. در هر صورت، بیمار باید در این زمینه حتما با پزشک خود مشورت کند.

*تاثیرات روانی این شیوه درمان چگونه خواهد بود؟

دیگر از احساس تغییرات شدیدی که هنگام مصرف مواد داشته اند، خبری نیست و به ثبات نسبی در زندگی خود دست پیدا می کنند و از نیاز شدیدی که به مصرف مواد و یا تزریق داشته اند، خبری نیست.

حتی احساس سرخوشی شدید بعد از مصرف و خماری شدید قفقدان مواد هم در آنها از بین می رود. استفاده از این داروها به هیچ وجه با تغییرات محسوس و شدید مواد در آنها توام نخواهد بود و این تغییرات بسیار کم است.

*در ترک با این روش تا چه حد احتمال بازگشت وجود دارد؟

کسی که از درمان های جایگزین با دوز مناسب و کافی استفاده می کند، نمی تواند دوباره از مواد استفاده کند چون مصرف مواد دیگر برای او همراه با سرخوشی نخواهد بود و حتی احتمال مسمومیت و گاه مرگ دارد. داروهای جایگزین، بیشتر گیرنده های بدن فرد را پر می کند و مخدر، دیگر اثری در این فرد نخواهد داشت.

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

بهترین روش ترک اعتیاد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پریسا

      چقدر میشه به شخصیکه حدود سه ساله ترک کرده و خودشم از گذشته خودش بیزاره و فرد تحصیلکرده ایم هست اعتماد کرد و به درخواست ازدواجش جواب مثبت داد؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچ گونه تضمینی وجودندارد

    • هادی

      با اهالی اعتیاد

      ای به زنجیر کشیده شدگان بدست خویشتن ! خود را به زنجیر کشیدید تا بتوانید دیگران را تحمّل کنید و
      دیگران نیز شما را و نیز خود ، خویشتن را در رابطه با دیگران . شما معتاد ھیچ چیزی نیستید بلکه معتاد

      رابطه اید ، روابطی ناحق ! شما در فرار از تنھائی به این اسارت افتاده اید . ھرکه تنھا شد و تنھائی اش
      را دوست داشت ھرگز معتاد نمی شود زیرا محتاج کسی بعنوان گریزگاه نمی شود .

      آنچه را که عشق و عاطفه و دوستی می نامی مھد اعتیاد و علّت اسارت توست . این دروغ را برانداز تا
      اعتیاد برافتد . چرا که خواه ناخواه از محبوبت انتقام خواھی گرفت . مخواه که محبوب باشی تا مجبور به

      عشق نمائی نشوی تا به دام اعتیاد گرفتار میائی .
      رازت را با صدای بلند گفتم تا شاید نجات یابی.

      از کتاب " ابرانسان" علی اکبر خانجانی

    • هادی

      تنها راه قطعی ترك اعتیاد


      - ترک کسانی که به همراھشان مواد مصرف می کنید.

      - تبدیل مصرف مواد از عیاشی به دارو ، و سپس کاھش تدریجی مواد بدون جایگزین.

      - ترک ستم به اھل خانه و رجعت به کانون خانواده.

      - ترک گناھان بزرگ مثل زنا، ربا ، رشوه و قمار.

      - ترک روابط ریائی.

      - طلب حلالی از کسانی که از شما دل آزرده اند.

      - رویکرد به فعالیتھای جسمانی بھراه نرمش و استفاده از طبیعت.

      - مصرف فراوان شیر و عسل و میوه جات.

      - جستجوی شغلی حلال ھر چند با درآمدی اندک.

      - این حقیقت را بدانید که ھرگز نمی توان مواد مخدر را به صرف مضرّاتش ترک نمود ھمانطور که نمی توان جھنّم را بخاطر عذابھایش ترک نمود . بدانید که اعتیاد غل و زنجیری است که
      انسان را در ستم محدود می کند . پس دست از ستم بکشید تا این زنجیر از شما باز شود .
      استاد علی اکبر خانجانی

    • طاها

      سلام .من از کپسولهای گیاهی مصرف کردم وبه تدریج دوز انها را کم نتیجه خوبی گرفتم.

    • بدون نام

      ما در ایران معتاد مواد مخدر نداریم. همه اینهایی که ما معتاد مینامیم در واقع اعتیاد به آشغال و کثافاتی دارند که به اسم تریاک و هرویین و غیره به آنها غالب میکنند. معتادان واقعی قیافه های درب و داغونی دارند. مثل بعضی مقامات امریکایی .

    • شروين

      به نظرو جيزي كه 20ساله تو ايران و 56 تو آمريكا و كشورهاي ديكه جواب داده انجمن معتادان كمنام همون(ان اي)جون تجربه يه معتاد به معتاد ديكر است كه الآن هم حدود 90هزارنفر با اين شيوع تونستن باك بمونن و به بهترين شكل زندكي كنن

    • الناز

      اصن ترک اعتیاد بطور داعم امکان پذیره دکتر؟؟

    • Ab.Hakim

      سلام من خودم 10سال تاریاک استفاده کردم خسته شدم اینقد کوشش کردم که حتا به خودکشی تصمیم گرفتم درد به راحتی تحمل میکنم یک چیزی از فکرم بیرون نشد حتا یک سال پاک بودم نقطه زرف که دارم نتونستم مقابله کنم فکر احساس مکنم می‌کنم چیزی گم کردم افسورده هستم تا زمان که پس مصرف کنم از بی فکری خود ما شنبدم دیدم که هیرونی زوتر روش میکند سرحال میشود علامت های که من بعد ترک دارم از هیرونی می پرسیدم نداشت یک سال شد به هیروین شروع گردم یک بار ترک کردم دباره مصرف میکنم از خود از مصرف از زنده ماندن خسته شدم بخاطر خدا هرکس تجربه دارد کومگم کند پیام بده به واتساپ تلیگرام اقتصاد خوب ندارم راه زندگی را گم کردم چهار فرزند دارم که فرزند بزرگ من 9سال دارد خاص به رضای خدا تجربه دارید بهم همکاری کنید تا فردا بهتر داشته باشم ممنون

      پاسخ ها

      • مجید

        سلام
        بهترین روش ترک اعتیاد رفتن به کلاس کنگره 60 هست بدون درد و خماری و از روش دارو و روان درمانی استفاده می کنند
        بهت قول میدم به راحتی ترک می کنی

    • گمنام

      سلام,من ۶سال مصرف دارم هرچی کسیدم جز سفید,دیگ واقعا خسته شدم امیدوارم همه برای هم دعا کنیم تا انشالا روزی از این بلای خانمان سوز رهایی پیدا کنیم...آمین

    • هرمز

      تمـــــــام تبلیغات ماهواره ای همش کلاهبــــــرداری عیانی هست که اولا خــــــودشان معتادند بعدشم مردم را....فرض کرده اند به نظر من ترک موادمخدر تریاک وشیره را باکم کردن مقدار مصرف بصورت هفتگی راحت میشه انجام داد اما مهم لغزش بعدازترک میباشد که فقط فقط ازطریق خـــانواده ومشاوره و امید دادن به فرد ترک کننده وایتکه هیچ وقت اسم ترک کردنش راپیشش نیاریم وبصورت کلی کاری کنیم که فراموش کنه که قبلا معتاد بوده و اونم ازطریق امیدوارکردن فرد وپذیرفتنش درجمع خــــانواده ورساندش به چیزهایی که اگر معتاد نمیشد بهش دست میافت میسرمیشود من هیچ اطلاعاتی شکـــــرخداازمواد سفید ندارم اما بصورت هفته ای به اندازه عدسی ازتریاک وشیره رااگر کم کنیم راحت میتوان کم کم قطع مصرف کرد چون حداقل ۴۰روز برای کسی که روزی ۳یا۴گـــــرم شیره یاتریاک استفاده میکنه وقت لازمه پس ترکهای ۱۰یایک هفته ای کاملا دروغ دروغه محضه

    • فرید

      سلام وقت بخیر فقط یه چیزی بگم برام دعا کنید

    • عظیم

      سلام دوستان من عظیم هستم معتاددرحال بهبودی روزی ۵گرم شیره سوخته وتریاک مصرف میکردم الان راستش شده بعدحدود۵روزمصرفم شده به اندازه یه بس که شب بتونم بخوابم آیابعدازیکماه که این روش رواگرادامه بدم راحت میتونم ترک کنم لطفاراهنمایی کنیدممنون که به حرفام گوش دادید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام من روزی ۷الی ۸ گرم مصرف کردم باتوکل به خدا اگه از سرت بیرون بره بقایش یه سر ما خوردگی شدید حساب کن فقط از خدا بخواه از ذهنت بیرون بره چون من مصرف زیاد بود وخود سرانه دارو مصرف کردم با دوز خیلی پایین خیلی عذاب کشیدم به خدا توکل کن چیزی نیست

    • علی

      س دوستان من حدود3ماه هست که اعتیادشدیدی به هروئین پیداکردم والان خیلی عذاب می شم وا ترس دردنمیتونم ترک کنم بخداچندبارتلاش کردم ترک کنم که ازشدت دردزیادنتونستم ازشماعاجزانه میخوام بهم راهکاری بدیدکه بتونم بادردکمی ترک کنم ممنون میشم کمکم کنید

    • سیاوش

      دکتر آرتور آنو میگه انسانها در درون خود سنگر های دفاعی دارند در برابر مشکلات هر زمان بر اثر سختی های بیش از حد این سنگرها از بین برود ، آن شخص دست به ایجاد سنگرهای کاذب و مصنوعی میزند که الکل یا مواد مخدر است .

    • بدون نام

      سلام من 10روزه نمیکشم ولی هنوز شباخواب نمیبره روزا بدنم حس ندارولی ناچارن دارم تحمل میکنم چاری جز تحمل نیست ولی من قرص هیچ مصرف نکردم ولی شبا خیلی اذیت میشم خیلی ولی یک بارهم توذهن خودمم نگفتم.میکشم همیشه میگم بی خیال روزای خوبم میرسه به امیده بهبودی

    • بدون نام

      سلام من 10روزه نمیکشم ولی هنوز شباخواب نمیبره روزا بدنم حس ندارولی ناچارن دارم تحمل میکنم چاری جز تحمل نیست ولی من قرص هیچ مصرف نکردم ولی شبا خیلی اذیت میشم خیلی ولی یک بارهم توذهن خودمم نگفتم.میکشم همیشه میگم بی خیال روزای خوبم میرسه به امیده بهبودی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج