۱۴۰۲۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

آلزایمر چاره دارد..؟

فراموشی را این گونه دور بزنید!

محققان دانشگاه ماساچوست معتقدند که سیب، تولید نورون های انتقال دهنده عصبی را تحریک می کند یعنی همان کاری که داروی آلزامیر انجام می دهد. مصرف منظم آب سیب نه تنها کمک می کند تا عملکرد ذهنی افراد در بهترین شرایط خود قرار داشته باشد، بلکه قادر است بروز علایم ابتلا به آلزایمر را به تاخیر بیندازد و روش های درمانی آن را افزایش دهد.

ورزش و پیاده روی

ورزش باعث حفظ سلامت مغز می شود. فعالیت فیزیکی منظم، گردش خون را در مغز افزایش می دهد و مواد مغذی لازم را برای مقاوم شدن بافت ها در برابر آلزایمر فراهم می کند.

هیچ چیز جای پیاده روی را نمی گیرد. پس خودتان را به پیاده روی عادت دهید. فقط کافی است ۳۰ دقیقه در روز پیاده روی کنید یا ۳ مرتبه برای ۱۰ دقیقه روی تردمیل قدم بزنید.

مصرف روزانه ۱ یا ۲ عدد سیب

محققان دانشگاه ماساچوست معتقدند که سیب، تولید نورون های انتقال دهنده عصبی را تحریک می کند یعنی همان کاری که داروی آلزامیر انجام می دهد. مصرف منظم آب سیب نه تنها کمک می کند تا عملکرد ذهنی افراد در بهترین شرایط خود قرار داشته باشد، بلکه قادر است بروز علایم ابتلا به آلزایمر را به تاخیر بیندازد و روش های درمانی آن را افزایش دهد.

فراموشی را این گونه دور بزنید!

نوشیدن چند فنجان قهوه

گری آرنداش، محقق مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر می گوید: «من سعی می کنم روزی ۵ فنجان قهوه بخورم.» او معتقد است کافئین از بروز آلزایمر در مغز جلوگیری می کند. نتیجه یک آمار نشان داد که نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۶۵ درصد کاهش می دهد.

خوردن شکلات تلخ

شکلات تلخ قادر است گردش خون را در مغز افزایش دهد، فشارخون را کاهش دهد و مانع بروز سکته مغزی شود. تمامی اینها نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقلی دارند. حتما مطمئن شوید که میزان کاکائوی محصول تان حداقل ۷۰ درصد باشد.

وب گردی روزانه

بله، یک جستجوی اینترنتی ساده، به شرطی که هر روز انجام شود، می تواند مغزهای سالخورده را تحریک و حافظه را تقویت کند. پس می توانید بازی های هوشی آنلاین انجام دهید.

انجام کارهای جدید

زمانی که شما به موضوع جدیدی می اندیشید یا کار جدیدی انجام می دهید، سلول های مغزی تان تحریک می شوند. افرادی که به فعالیت های ذهنی جدید می پردازند، خطر ابتلا به آلزایمر را در خود کاهش می دهند.

خوردن یک فنجان توت

محققان دانشگاه تافت می گویند: «اگر می خواهید حیوانات آزمایشگاهی پیر و فراموشکار را جوان تر و باهوش تر کنید، فقط به آنها توت فرنگی، تمشک سیاه و شاتوت بدهید. چقدر؟ روزی حداقل یک فنجان.»

مصرف مولتی ویتامین

مولتی ویتامین مخصوصا اگر حاوی آنتی اکسیدان های بالایی ماننده E، C و آلفالیپوییکا سید باشد، پیرشدن مغز را به تعویق می اندازد. مطمئن شوید در روز ۵۰۰ میکروگرم B۱۲، ۸۰۰ میکروگرم فولیک اسید و ۲۰ میلی گرم B۶ دریافت می کنید.

خوردن غذاهای حاوی ادویه کاری

عناصر تشکیل دهنده ادویه کاری به عنوان مانعی در برابر ابتلا به آلزایمر شناخته شده اند و تقویت کننده حافظه هستند. کشور هند که ادویه کاری محصول عمده آن به شمار می رود، پایین ترین آمار ابتلا به آلزایمر را به خود اختصاص داده است.

فراموشی را این گونه دور بزنید!

ملاقات با دوستان و اقوام

هرچه دایره دوستان و نزدیکانتان بزرگ تر با شد، بهتر است. افراد برون گرا با روابط اجتماعی بالا، هرچه پا به سن می گذارند، کمتر دچار ضعف شناختی (آلزایمر) می شوند. ازدواج نیز از پیشرفت بیماری آلزامیر جلوگیری می کند.

ادامه تحصیل

آمارها نشان می دهد هرچه تحصیلات شما بالاتر باشد شانس تان نیز در مقابله با آلزایمر بیشتر خواهد بود. شاید این موضوع به این خاطر است که افراد تحصیلکرده از مواد مغذی بیشتری استفاده می کنند و در طول زندگی خود از مراقبت های پزشکی بهتری هم بهره می برند.

غلبه بر استرس

استرس نقش بسزایی در پیشرفت آلزایمر دارد. بدن با تنولید مقدار بیشتری کورتیزول نسبت به استرس واکنش نشان می دهد. کورتیزول هورمونی است که قسمت مربوط به حافظه را در مغز منقبض می کند. هرچه در مواجهه با بحران ها آرام تر و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت، کورتیزول کمتری در بدنتان تولید می شود.

داشتن رژیم غذایی مناسب

تا جایی که ممکن است کمتر چربی حیوانی مصرف کنید تا میزان آسیب پذیری خود را نسبت به آلزامیر کاهش دهید. میزان شیوع آلزایمر در هر کشوری با میزان مصرف چربی در آن کشور مرتبط است. مثلا در آمریکا ۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال از این بیماری رنج می برند درحالی که میزان شیوع این بیماری در چین و نیجریه که کمترین میزان مصرف چربی را دارند، فقط یک درصد است.

پرهیز از مصرف نیکوتین و الکل

در گذشته این باور وجود داشت که افراد سیگاری کمتر از غیرسیگاری ها به آلزایمر مبتلا می شوند اما مطالعات اخیر نشان می دهند که سیگارکشیدن خطر ابتلا به آلزایمر را ۲ برابر می کند.

افراد سیگاری با مصرف بالا، یعنی حداقل یک پاکت در روز، ۲ تا ۳ سال زودتر از آنهایی که کمتر سیگار می کشند دچار آلزایمر می شوند. همچنین افراد معتاد به الکل که روزی بیش از ۲ لیوان نوشیدنی الکلی مصرف می کنند، ۴ تا ۸سال زودتر از افراد غیرالکلی به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

فراموشی را این گونه دور بزنید!

مصرف ویتامین E

ویتامین E باعث افزایش میزان باروری در موش ها می شود. این ویتامین برای قلب مفید است و بسیاری از پزشکان آن را در میان بیماری های عروقی تجویز می کنند به خصوص در درمان بیماری التهاب مفاصل. ویتامین E باوجود خواص آنتی اکسیدانی خود می تواند بروز بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازد.

آنتی اکسیدان ها آثار منفی رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. این رادیکال ها دارای الکترونی اضافی هستند که به پروتئین موجود در مغز و دیگر قسمت های بدن آسیب می رسانند و به روند پیری سرعت می بخشند. بدن انسان به طور طبیعی این رادیکال های آزاد را خنثی می کند اما ویتامین E در این دفاع به او کمک می کند.

مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی

میلیون ها نفر از ما برای رهایی از هر دردی از این داروها استفاده می کنیم. از سردرد گرفته تا درد التهاب مفاصل. در سال های اخیر محققان میزان شیوع آلزایمر را بین افرادی که از بیماری آرتریت روماتویید رنج می برند و برای مدتی از این داروها استفاده کرده اند، ۵۰ درصد کمتر از آنهایی که از این نوع داروها مصرف نکرده اند، تخمین می زنند. بیماران آلزایمری که آسپرین یا دیگر داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی مصرف می کنند، عملکرد ذهنی و کلامی بهتری دارند و در مجموع پیشروی بیماری شان به طور مشهودی آهسته تر است.

منبع: هفته نامه سلامت

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

فراموشی را این گونه دور بزنید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج