۱۴۱۳۵۹
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

کاوشگر مریخ‌نورد ناسا به نام «کنجکاوی» از وقتی که در ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ بر سطح مریخ فرود آمد تا به حال تصاویر بسیار دقیق و شفافی از سطح سیاره سرخ ثبت کرده است. مریخ‎ در منظومه شمسی بیشترین شباهت را به کره ‌زمین دارد.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

برترین ها: کاوشگر مریخ‌نورد ناسا به نام «کنجکاوی» از وقتی که در ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ بر سطح مریخ فرود آمد تا به حال تصاویر بسیار دقیق و شفافی از سطح سیاره سرخ ثبت کرده است. مریخ‎ در منظومه شمسی بیشترین شباهت را به کره ‌زمین دارد.

این کاوشگر پیچیده‌ترین کاوشگری است که سازمان فضایی آمریکا، ناسا، به سیاره سرخ فرستاده است. این خودروی شش-چرخه که ۲.۹ متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند بر روی سطح سیاره حرکت کند که حدود چند ده متر در روز است و از موانعی تا ارتفاع ۷۵ سانتیمتر بالا رود و دارای یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می‌دهد تا بیش از ده سال به حرکت ادامه دهد؛ که برای بازدید از همه کفِ دهانه و حتی صعود به قله کوه شارپ در مریخ زمانی کافی است.

این وسیله که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می‌تواند از خاک نمونه برداری کند و سنگ‌ها را سوراخ کند. یک بازوی روباتیک، نمونه‌ها را برای آنالیز ترکیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می‌کند.

۱. در این تصویر که ۸ بهمن ۱۳۹۱ ثبت شده است بازوی کاوشگر «کنجکاوی» مشغول نمونه‌برداری از سطح مریخ است. در دماغه کاوشگر کنجکاوی مته مخصوصی بر روی یک بازوی ربات نصب شده که می‌تواند با نمونه برداری اولین آزمایش‌ها را بر روی خاک مریخ انجام دهد.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

۲. نمایی از سطح مریخ که توسط دوربین کاوشگر مریخ‌نورد ناسا به نام «کنجکاوی» گرفته شده است.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

۳. ماموریت «کنجکاوی» پرهزینه‌ترین، پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین کاوشی است که تا به حال بر سطح مریخ انجام شده است. این کاوشگر به به دو جفت دوربین ناوبری (NavCams) مجهز است که با اسکن کردن سطوح پیش رو به مهندسان ناسا در زمین کمک می‌کند تا کاوشگر را در جهت درست هدایت کنند. با کمک دوربین‌های اجتناب از خطر که در پایین خودرو نصب شده‌اند، کاوشگر می‌تواند بدون برخورد با موانع خطرناک به راه خود ادامه دهد.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

۴. مریخ‎ در منظومه شمسی بیشترین شباهت را به کره ‌زمین دارد.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

۵. کاوشگر «کنجکاوی» به اندازه یک اتومبیل کوچک است، شش چرخ دارد و می‌تواند تا ۹۰ درجه بچرخد.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

۶. پیش از این مریخ‌نورد «کنجکاوی» در جست‌وجوی آثار حیات بر کره مریخ موفق به کشف بستر یک رودخانه‌ قدیمی شده بود. در تصویرهای ارسالی این کاوشگر ریگ‌هایی دیده می‌شوند که به گفته‌ی کارشناسان بر اثر جریان آب شکل گرفته‌اند.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

۷. به گفته‌ دانشمندان ناسا در کاوش‌هایی که قبلا بر روی مریخ انجام شده نشانه‌هایی از وجود آب به دست آمده بود اما تصویرهای جدید در نوع خود تاکنون بی‌نظیر بود‌ه‌اند.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

۸. دانشمندان معتقدند گرچه همسایه‌ی سرخ زمین امروز خشک و غبارآلود به نظر می‌رسد، اما زمانی گرم‌تر و مرطوب‌تر از حال بوده است. این زمان سه تا چهار میلیارد سال پیش تخمین زده می‌شود. «کنجکاوی» نخستین مریخ‌نوردی است که قادر است با بررسی لایه‌های مختلف مریخ دانشمندان را در بازسازی گذشته‌ این سیاره یاری کند. نمایی از سطح مریخ.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

۹. نمایی از مریخ‌نورد «کنجکاوی» بر سطح مریخ.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

۱۰. «کنجکاوی» یک آزمایشگاه سیار است که توسط ۵ هزار دانشمند و محقق از ۳۷ کشور ساخته شده است. ساخت آن ۱۰ سال طول کشید، ۹۰۰ کیلو وزن و سه متر طول آن است. ساخت آزمایشگاه «کنجکاوی» نزدیک به ۲ و نیم میلیارد دلار هزینه‌ برداشته است. نمایی ثبت شده توسط کاوشگر «کنجکاوی» از سطح مریخ.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

۱۱. نمایی از مریخ‌نورد «کنجکاوی» پیش از ارسال به سطح مریخ. فرود مریخ‌نورد کنجکاوی، یکی از دشوارترین عملیات فرود فضایی و پیروزی بزرگی برای مهندسان ناسا به شمار می‌رود، این فرود به علت جو نازک مریخ، خطرات بسیاری داشت، اما با استفاده از چتر و راکت‌های پرتابی و بازوهای فضایی سرعت آن از حدود ۲۲ هزار کیلومتر در ساعت آنقدر کاهش یافت که توانست با موفقیت بر سطح مریخ بنشیند. از ۱۴ فضاپیمای بدون سرنشینی که تا کنون از این مرکز فضانوردی به مریخ فرستاده شده، تنها ۶ فروند با موفقیت بر سطح آن نشسته‌اند. ناسا برای انجام این ماموریت، حدود ۱/۹ میلیارد یورو هزینه کرده‌است. زمان ارسال فرمان‌های زمینی کنترل به کنجکاوی، ۱۴ دقیقه به‌طول می‌انجامد. در این مدت، این ربات هوشمند به‌طور خودکار عمل می‌کند.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

۱۲. این آزمایشگاه سیار با خود ۱۰ شاهکار فن‌آوری را حمل می‌کند. یکی از آن‌ها لیزری است که از فاصله ۲۰ متری بسوی سنگ‌های مریخ شلیک و آن را بصورت مذاب در می‌آورد. کنجکاوی سپس با نور حاصله از این پلاسما می‌تواند ترکیب شیمیایی مواد سنگ‌ها را تشخیص دهد.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا

۱۳. کاوشگر «کنجکاوی» ۱۷ دی ۱۳۹۱ برای اولین‌بار غبار از روی یک تکه سنگ در مریخ برداشت و سنگ را تمییز کرد.

«کنجکاوی»؛ کاوشگر مریخ‌نورد ناسا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ستاره

      وای خدای من
      چقد هیجان انگیز بود
      قربون خدا برم من انقد شگفتی روی همین زمین خودمون هست بعداین همه سال بشر نتونسته هنوز همشو کشف کنه
      حالا اینهمه سیاره دیگه هم هست
      فقط خدامیدونه اونجاها چه خبره

      پاسخ ها

      • حدیث

        :) آخی.. چقد خوب حرف دل منو زدی ستاره جون...
        منم داشتم ب همین فکر میکردم

    • شهلا

      آیا اندازه قد در ناسا مهمه باید چه اندازه باشه اگه کمتر باشه چی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج