۱۴۱۴۶۹
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

دلیل گرایش جوانان ایرانی به «ازدواج سفید»

معاون وزیر در امور جوانان درباره روند بی رغبتی جوان ها به ازدواج و رو آوردن آنها به ازدواج سفید گفت: ازدواج سفید نوعی رابطه عاطفی و به خصوص نیاز جنسی است که بین زن و مرد اتفاق می افتد. ازدواج هایی که دختران و پسران بدون آنکه عقد کنند زیر یک سقف می روند. جوان ها برای پاسخ به نیازهایشان به این ازدواج تن می دهند.

خبرآنلاین: معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، گفت: مسئله انتخاب همسر یکی از مشکلات کنونی در زمینه ازدواج است و همین موضوع باعث شده است که ۳۰۰ سایت به صورت غیرقانونی و غیر اخلاقی در زمینه همسریابی فعالیت کنند.

نشست خبری معاون ساماندهی امور جوانان به مناسبت هفته ازدواج امروز در سازمان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

در این نشست محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان به ارائه عملکرد یکسال گذشته پرداخت و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی طرح بسیار خوبی را در زمینه همسریابی تحت عنوان طرح مشترک همسان گزینی ارائه کرده است که در روز چهارشنبه ۹ مهر نشست تخصصی با حضور سازمان ها و صاحب نظران این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اکنون ۳۰۰ سایت غیرقانونی و غیراخلاقی در زمینه همسریابی فعالیت می کنند که برای همسان گزینی، سازمان تبلیغات اسلامی طرحی را آغاز کرده و قرار است با همکاری وزارت ورزش و جوانان این طرح فعال شود. این نشست علمی تخصصی با سازمان تبلیغات اسلامی و صاحب نظران برگزار می شود تا زمینه های راه اندازی این سامانه با رویکرد ایرانی و اسلامی فراهم شود.

گلزاری با اشاره به اقدامات انجام شده برای پر رنگ شدن جوانان در برنامه ششم توسعه گفت: راه اندازی مراکز پیشگیری و کنترل خشم پس از تغییرات داخل شهرداری به تعویق افتاد. البته قصد داریم با مساعدت معاونت های پیشگیری و فرهنگی قوه قضاییه و وزارت بهداشت این مراکز را راه اندازی کنیم. علاوه بر آن این موضوع جزو دومین دستور جلسات شورای عالی جوانان است تا این موضوع در کل کشور انجام شود.

جشنواره های نمادین برگزار نمی کنیم

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در دولت قبل شاهد برگزاری جشنواره های نمادین در حوزه جوانان بودیم، به عنوان مثال برگزاری یک جشنواره ۵ میلیارد تومان هزینه داشت، در صورت بودجه امور جوانان وزارتخانه بسیار کمتر از این مقدار است این کارها اموری سطحی و نمادین بودند که هیچ خروجی برای جوانان نداشت.

او گفت: اکنون نیز پیشنهاداتی در خصوص هفته ازدواج به ما داده می شود مانند برپایی سفره های عقد سنتی و مدرن که تقریبا ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد. اما مورد موافقت ما قرار نگرفت، چرا که معتقد هستیم جشنواره ها باید خروجی مشخصی داشته باشند. برنامه ما این است که برترین های حوزه ازدواج را با مکانیزم های علمی مشخص کنیم، در حال حاضر جای خالی بهترین نویسندگان و بهترین کتاب ها در حوزه ازدواج خالی است.

شبکه های اجتماعی را نمی شود مسدود کرد

گلزاری درباره شبکه های اجتماعی گفت: اخیرا اظهاراتی در خصوص مسدود شدن شبکه های اجتماعی در جامعه مطرح می شود، اما باید دقت داشت که این شبکه ها توان بزرگی در جامعه هستند و تأثیرگذاری آن را در جاهای مختلف دیده ایم. شبکه های اجتماعی را نمی توان نادیده گرفت و می توان از آن به عنوان اولین کشور پرجمعیت دنیا نام برد و وزیر اطلاعات و وزیر ارشاد نیز بارها به این موضوع تأکید کردند که شبکه های اجتماعی واقعیتی است که نمی توان آنها را مسدود کرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: همانطور که با ویدئو و ماهواره نتوانستیم مقابله کنیم، شبکه های اجتماعی نیز قابلیت مسدود شدن را ندارند و نباید به دلیل مضرات آن فواید آن را نادیده بگیریم. باید به موضوع شبکه های مجازی همه جانبه نگاه کرد و همانطور که نمی توان جوانان را نادیده گرفت، این شبکه ها را نیز نمی توان نادیده گرفت و بخاطر ۲۰ یا ۳۰ درصد از جوانانی که دچار مشکل هستند، نباید کل شبکه ها زیر سؤال برود.

ساز و کار کارت جهیزیه

گلزاری در خصوص طرح کارت جهیزیه و اعطای آن به جوانان گفت: این طرح ابعاد مختلفی دارد که باید حل شود، در این طرح صنایع معتبر داخلی که لوازم خانگی تولید می کنند، می توانند کالاهای خودشان را با مکانیزم ساده و ارزان تر از فروشگاه و انبار به جوانان بفروشند. اما تخفیفات داده شده از سوی شرکت های لوازم خانگی باید بیش از تخفیفات رایج باشد.

او گفت: سایت ثبت نام معتبر داخلی بر روی پورتابل وزارتخانه قرار گرفته است و از شرکت ها خواهشمندیم به سایت مراجعه کنند و با یک تخفیف قابل توجه برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کنند. برای این کار بانک ها نیز باید وارد میدان شوند تا ضمانت های لازم به شرکت های تولید کننده لوازم خانگی داده شود و تا دو هفته آینده نتایج نهایی این طرح اعلام خواهد شد.

اشتغال و تحصیلات عالیه نسبت معکوس دارند

گلزاری با اشاره به افزایش بیکاری در بین جوانان گفت: اکنون ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی داریم و ۸ میلیون بیکار که این آمار ۱۵ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: متاسفانه اشتغال و تحصیلات عالیه نسبت معکوس دارند و هرچه تحصیلات جوانان بالاتر رود میزان بیکاری آنها نیز افزایش پیدا کرده است و اگر دغدغه جوانان ۳ چیز باشد مشکل تحصیل آنها حل شده است و مشکل اشتغال و ازدواج همچنان به قوت خود باقی است.

گلزاری در خصوص اشتغال جوانان گفت: وزارت کار باید به صورت جدی وارد میدان شود اما در جلسه شورای عالی جوانان وزیر کار در جلسه حضور نداشت.

او با اشاره به کاهش بودجه جوانان کشور در سال های اخیر، گفت: در سال ۸۶، ۶ دهم درصد نسبت به کل بودجه عمومی کشور مخصوص جوانان بوده است که این رقم در سال ۹۳ دو دهم درصد شده است. اکنون پیگیر هستیم تا جوانان در قانون بودجه سال آینده به صورت جدی دیده شوند، همچنین بودجه جوانان به یک سوم تقلیل پیدا کرده است.

خدمات مشاوره ازدواج باید بیمه شود

معاون وزارت ورزش و جوانان با اشاره به لزوم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره پیش از ازدواج گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک برنامه پیشنهادی به مجلس، بیمه شدن تمام خدمات مشاورهای را ارائه داده است، اما تأکید ما تنها مشاوره های پیش از ازدواج است که جزئیات آن را نیز مشخص کرده ایم. پیشنهاد ما این است که مشاوره قبل از ازدواج در ۳ تا ۵ جلسه در مراکز مشاوره دارای مجوز تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد و ابتدا و انتهای آن برای تمام مردم یکسان باشد. این طرح تحت عنوان سند ملی مشاوره قبل از ازدواج در حال پیگیری است و ما باید بیمه مشاوره های قبل از ازدواج را جدی بگیریم و مطرح کرده ایم که اگر در سال ۸۰۰ هزار واقعه ازدواج صورت گیرد، حداقل ۵۰۰ هزار واقعه با مشاوره انجام شود.

گلزاری با بیان اینکه خانواده و ازدواج بحث محوری نظام است و تشکیل خانوادهای آگاهانه، آسان و پایدار از تأکیدات مقام معظم رهبری است، گفت: تشکیل زندگی آسان به تنهایی مفید نیست و ازدواج باید بخوبی شکل بگیرد، ۳۰ درصد از ازدواج ها قبل از ۵ سال به طلاق منجر می شود و این بنیانی نیست که بتوان بر روی آن حساب باز کرد. باید برنامه جدی برای بعد از طلاق نیز برنامه ریزی کرد، طلاق برای بسیاری از خانواده ها یک سونومی است که تمام ابعاد خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد.

ازدواج سفید، یک نوع رابطه عاطفی و نیاز جنسی است

معاون وزیر در امور جوانان در پاسخ به خبرآنلاین درباره روند بی رغبتی جوان ها به ازدواج و رو آوردن آنها به ازدواج سفید گفت: ازدواج سفید نوعی رابطه عاطفی و به خصوص نیاز جنسی است که بین زن و مرد اتفاق می افتد. ازدواج هایی که دختران و پسران بدون آنکه عقد کنند زیر یک سقف می روند. جوان ها برای پاسخ به نیازهایشان به این ازدواج تن می دهند و این ازدواج ها هم حتی در کشورهای غربی با آسیب های زیادی روبه رو بوده است.

به عقیته او این پدیده غیر طبیعی در ایران و بین جوان ها زیاد نیست: با آموزش هایی که در برنامه این وزارت هست قرار است فرهنگسازی ازدواج ایجاد شود و امیدوارم جوانان به ازدواج قانونی تشویق شوند.

شورای عالی جوانان

او همچنین در خصوص آخرین وضعیت قانون ازدواج جوانان، گفت: این موضوع در جلسه شورای عالی جوانان نیز مطرح شد که این قانون، قانون پرباری است و باید زمینه های اجرایی شدن آن فراهم شود. بخش هایی از این قانون نیازمند بازنگری است، اکنون وزارت ورزش و جوانان با همکاری معاونت راهبردی ریاست جمهوری، کارهای بازنگری این قانون را در دستور کار داریم. همچنین شاید تا دو هفته آینده تجدید نظر در این قانون به اتمام برسد و بتوانیم آن را برای اجرا آماده کنیم.

معاون وزارت ورزش و جوانان با اشاره به توقف دو ساله شورای عالی جوانان گفت: پس از یک توقف دو ساله شورای عالی جوانان دوباره برگزار شد، در این شورا باید ۹ نفر از وزرا و معاونان وزرا حضور داشته باشند. ما گله داریم از برخی از وزرا که در این جلسه حضور پیدا نکردند. با اینکه ما بارها به آنها تأکید کرده بودیم که این شورا برای اولین بار در دولت یازدهم تشکیل می شود. این شورا هر ۳ ماه یک بار باید تشکیل شود و امیدوار هستیم که جلسه بعدی شورای عالی جوانان در دی ماه برگزار شود. همچنین جشنواره ازدواج با این رویکرد ۱۱ دی ماه همزمان با سالروز ازدواج حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت خدیجه(ص) برگزار خواهد شد.

معاون وزارت ورزش و جوانان گفت: در طی سال های اخیر دعوایی میان سازمان نظام روانشناسی و وزارت ورزش و جوانان در خصوص اعطای مجوز برای مراکز مشاوره ازدواج وجود داشت که خوشبختانه با رایزنی های انجام شده، وزارت ورزش و جوانان این مجوز را از سازمان نظام روانشناسی گرفته است و توانسته مجوز مراکز مشاوره ازدواج را اعطا کند و به این ترتیب دعوای دو ساله وزارتخانه و سازمان نظام روانشناسی حل شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ازدواج سفید اصلاً هم بد نیست الان ازدواج می کنی دو ساعت نمیشه مهریه اجرا میذارن یا چرا باید خرج خونه رو مرد بده چرا مرد باید نفقه بده. الان مثل گذشته نیست که جای زن در اندرونی باشه

    • فریبا

      این یعنی بی دینی! یعنی نزول بلا....... پناه بر خدا!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج