جاباما
۱۴۱۷۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

رکورد شکنی جدید قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت دلار در بازار آزاد روز پنج‌شنبه به ۱۳۶۵ تومان هم رسید تا تبعات تعیین قیمت سکه با مبالغ گران در بانک مرکزی به راحتی تاثیر خود را در بازار ارز نشان دهد.

قیمت دلار در بازار آزاد روز پنج‌شنبه به ۱۳۶۵ تومان هم رسید تا تبعات تعیین قیمت سکه با مبالغ گران در بانک مرکزی به راحتی تاثیر خود را در بازار ارز نشان دهد.

روز پنج‌شنبه قیمت دلار دربازار آزاد با عبور از مرز ۱۳۶۰ تومان تا ۱۳۶۵ تومان هم گزارش شد که نسبت به نرخ ۱۳۴۵ تومان روز چهارشنبه و سه‌شنبه، تا ۲۰ تومان هم افزایش داشته است.

قیمت دلار تا ساعات بعد از ظهر تا ۱۳۵۶ تومان افت کرد. در این میان برخی کارشناسان نسبت به افزایش آتی قیمت دلار تا پایان سال و احتمال عبور قیمت آن از حد ۱۴۰۰ تومان هم اظهار نگرانی مي‌کنند.

روز چهارشنبه بانک مرکزی قیمت سکه را با یک افزایش ناگهانی تا ۶۱۷ هزار تومان بالا برد که معادل دلاري آن بر اساس قیمت جهانی طلا در حدود ۱۵۰۰ تومان محاسبه شد.

بازار شایعات ژئوپلیتیک نيز داغ است و در عین حال بازار‌های جهانی نیز شاهد افزایش قیمت دلار در برابر سایر ارزها از جمله یورو است. اشتیاق برای خرید ارز زیاد است و دلار با توجه به وخامت روز افزون بحران بدهی‌ها در اروپا همچنان گزینه اولویت‌دار سفته بازان است.

قیمت دلار مرجع روز پنج‌شنبه بدون تغییر ۱۰۸۸۲ ریال باقی‌ماند. ازاین رو بالا رفتن قیمت دلار بازار آزاد تا ۱۳۶۵ تومان موجب افزایش شکاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی تا ۲۷۲ تومان شده است. درهمین حال بانک مرکزی روز پنج‌شنبه قیمت دلار بازار فرعی با ۱۶ ریال افزایش ۱۱ هزار و ۹۹۱ ریال تعیین شد.

در روزهای اخیر با آمدن معاون ارزی جدید در بانک مرکزی رویه تزریق ارز به صورت مداخله‌اي با قیمت تقریبا ۲۰ تومان زیر قیمت بازار (نرخ چهارم)، به صرافان متوقف شده و برای تنظیم قیمت دلار به شیوه‌های قبل از جمله تزریق دوباره ارز از دبی و بعضا وجود برخی دلالان برای کنترل روانی بازار آزاد متوسل شده‌اند.

روز پنج‌شنبه در یکی از مراکز ویژه داد و ستد ارز در حوالی چهارراه استانبول قیمت دلار در ساعات اولیه همان ۱۳۴۵ تومان روز چهارشنبه بود. با گذشت ساعاتی از دادو ستد‌ها در بازار قیمت دلار در بازار آزاد تا ۱۳۶۲ و حتی ۱۳۶۵ تومان هم بالا رفت.

با جارزدن برخی از عوامل ناشناخته برای فروش دلار به قیمت ارزان‌تر، قیمت دلار حتی تا ۱۳۲۷ تومان نیز افت کرده و مجددا تا بعد از ظهر قیمت دلار به ۱۳۵۶ تومان رسيد. به گفته برخی از فعالان بازار طی هفته‌های اخیر برخی از دلالان رقم‌هایی در حدود ۲۰ میلیون تومان، ۱۴میلیون تومان و ۷ میلیون تومان نیز از داد و ستد دلار زیان دیده‌اند.

در این میان زیان ۲ تا ۳ میلیون تومان در این بازار برای دلالان دلار اتفاقی کاملا عادی است. در بازار ارز قیمت برخی ارزها افزایش و قیمت برخی دیگر کاهشی بود. یورو با ۳ تومان افزایش به ۱۸۲۸ تومان فروخته شد.

این در حالی است که ارزش یورو در بازار‌های جهانی افت زیادی داشته است. قیمت پوند انگلیس و صد ین ژاپن در مقابل با کاهش ۱۰ تومانی به ترتیب ۲۱۳۵ تومان و ۱۷۳۰ تومان اعلام شدند. قیمت ریال عربستان در بازار بدون تغییر ۳۵۵ تومان ثابت ماند. اما درهم امارات با ۱ تومان کاهش در بازار آزاد ۳۶۷ تومان فروخته شد. دلار کانادا دیروز با ۵ تومان افزایش ۱۳۳۵ تومان شد. اما دلار استرالیا بدون تغییر ۱۳۷۰ تومان باقی ماند.

نرخ ارز در بازار فرعی

بانک مرکزی مشابه روزهای قبل قیمت دلار و درهم امارات را در بازار فرعی افزایش داد، اما قیمت یورو و پوند انگلیس را کاهش داد. روز پنج‌شنبه دلار آمریکا با ۱۶ ریال افزایش ۱۱ هزار و ۹۹۱ ریال تعیین شد. قیمت درهم امارات نیز با ۴ ریال افزایش ۳۲۶۵ ریال تعیین شد. در مقابل قیمت یورو با ۸۶ ریال کاهش ۱۶ هزار و ۳۳ ریال اعلام شد. نرخ پوند انگلیس هم ۵۷ ریال افت کرده و ۱۸ هزارو ۶۸۳ ریال تعیین شد.

نرخ سکه در بازار و بانک

در آخرین روز هفته گذشته قیمت سکه در بازار آزاد با ۵۰۰۰ تومان افزایش به ۶۲۰ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم هم با همین میزان افزایش ۶۳۰ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه و ربع سکه با ۲۰۰۰ تومان و ۱۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۳۰۰ هزار تومان و ۱۵۲ هزار تومان فروخته شدند. هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت هم با ۱۸۰۰ تومان افزایش، ۲۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد.

بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را ۳۶۴۰ تومان کاهش داد و ۶۱۴ هزار و۱۲۰ تومان تعیین کرد. نرخ نیم سکه نیز با ۱۰۴۰ تومان کاهش قیمت ۲۹۷ هزار و ۹۶۰ تومان اعلام شد. در همین حال قیمت ربع سکه را بانک مرکزی ۱۷۶۰ تومان ارزان کرده و ۱۴۹ هزار و ۲۴۰ تومان اعلام کرد. در این میان قیمت سکه گرمی بدون تغییر ۷۹ هزار و ۴۰ تومان باقی ماند.

بازار‌های جهانی

قیمت طلا نیز در مقابل بالا رفتن قیمت دلار از یک سو و فروش عمده به دلیل تلاش برای جبران افت ارزش سهام بورس‌های جهانی با نوسان روبه‌رو بود. در این میان نگرانی از افت نرخ رشد اقتصادی در جهان به ویژه در کشورهای توسعه یافته و همچنین در چین بر کاهش تقاضای آتی و افت قیمت طلا دامن زده است.

قیمت طلا در پایان معاملات روز پنج‌شنبه در سطح ۱۶۹۵ دلار بسته شد. بهای طلا در روز گذشته پس از افت و خیز بین دو سطح ۱۶۷۰ تا ۱۶۹۰ دلار تا غروب به محدوده ۱۶۸۰ دلار رسید.موسسه رتبه‌سنجی مودیز نیز رتبه اعتباری مجارستان را نیز مانند پرتغال بی‌ارزش اعلام کرد. همچنین رتبه اعتباری در پرتغال توسط موسسه رتبه‌سنجی فیچ بی‌ارزش اعلام شد. در این کشور اعتصابات گسترده فراگیر شده و فقرا برای دریافت غذای رایگان منتظر کمک مراکز خیریه در خیابان صف مي‌کشند.

قیمت استقراض در اغلب کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و اسپانیا افزایش یافته و علاوه بر این کشورها اوراق قرضه ۱۰ ساله در آلمان هم در معرض فروش قرار گرفته که بر اساس آخرین خبرها با استقبال قابل انتظاری روبه‌رو نبوده است. مرکل، صدراعظم آلمان در روز پنج‌شنبه مخالفت خود را با انتشار اوراق قرضه مشترک یورو اعلام کرد که به گفته کارشناسان روند بهبود اوضاع اقتصادی منطقه یورو را با چشم‌انداز منفی روبه‌رو ساخته است.

ارزش یورو در برابر دلار آمریکا روز گذشته تا ۳۳/۱ افت کرد. خبرگزاری رویترز نیز در خبری در مورد افت قیمت طلا به بن بست رسیدن رهبران اروپا دریافتن بهترین راه حل برای بحران بدهی در این قاره را دلیل افت ارزش طلا در روز‌های اخیر عنوان کرد. بنابراین گزارش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین حد طی ۷ هفته اخیر رسیده که موجب فشار بیشتر بر قیمت طلا شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

رکورد شکنی جدید قیمت دلار در بازار آزاد


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج