جاباما
۱۴۱۸۰۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

آشنا: به حل مساله هسته ای نزدیک شدیم

مشاور فرهنگی رییس جمهوری درباره مذاکرات نیویورک گفت: در نیویورک در زمینه مساله هسته ای ایران طبیعتا پیشرفتی حاصل نشد نه در مذاکرات وزرای خارجه و نه مذاکرات سران، اما اتفاق مهمی در زمینه هسته ای در نیویورک رخ داد، همه آمدند، فهمیدند و اعلام کردند که ما به حل مساله بسیار نزدیک هستیم و این امیدواری در همگان مشاهده شد.

خبرگزاری ایرنا: مشاور فرهنگی رییس جمهوری با بیان این که هر تلاش دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای ایران باید پیگیری شود، گفت: در سفر حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» به نیویورک همه متوجه شدند که مساله منطقه، موضوع هسته ای ایران نیست بلکه مساله بسیار مهم تر مبارزه با تروریسم است که جمهوری اسلامی ایران می تواند در آن مشارکت داشته باشد.

«حسام الدین آشنا» در تشریح سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک اظهارداشت: در گذشته سخنان مقامات کشورهای غربی این بود که همه چگونه علیه ایران متحد شوند اما اکنون می گویند چگونه به ایران کمک کنیم.

وی با بیان این که همه برای حل مساله هسته ای ایران همدلی دارند، خاطرنشان کرد: در دیدارهای رییس جمهوری همدلی برای حل مساله هسته ای ایران مشاهده شد.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری ادامه داد: در نیویورک در زمینه مساله هسته ای ایران طبیعتا پیشرفتی حاصل نشد نه در مذاکرات وزرای خارجه و نه مذاکرات سران، اما اتفاق مهمی در زمینه هسته ای در نیویورک رخ داد، همه آمدند، فهمیدند و اعلام کردند که ما به حل مساله بسیار نزدیک هستیم و این امیدواری در همگان مشاهده شد.

آشنا تصریح کرد: از سوی دیگر همه این نگرانی را ابراز کردند که اگر نتوانیم این فرصت تاریخی را به دست آوریم یا این فرصت تاریخی را حفظ کنیم، بدیل و جایگزین این توافق معلوم نیست چیز خوبی باشد، حتی در ملاقات دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس هم این موضوع به صراحت بیان شد.

وی افزود: در دیدارهای مقامات فرانسه، آلمان و سایر کشورها با رییس جمهوری اسلامی ایران نیز رویکرد حل مساله بیشتر از رویکرد سخت گیرانه وجزیی نگرانه ای بود که در گذشته وجود داشت.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری تاکید کرد: هر تلاش دیپلماتیکی که به سمت حل مساله هسته ای ایران برود و به حل آن کمک کند باید پیگیری شود.

آشنا با بیان این که اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل برای همه کشورها دو ویژگی دارد، گفت: نخست این که مواضع کشور خود را مطرح کنند و مواضع سایر کشورها را نیز بشنوند و همچنین ملاقات های دوجانبه را ترتیب دهند، چرا که بسیاری از سران کشورها آنجا حضور دارند و می توان در زمان صرفه جویی کرد و به جای مسافرت های طولانی، در یک مسافرت چندین ملاقات انجام داد.

وی با یادآوری این که این دو نکته در مورد ایران نیز مصداق دارد، تصریح کرد: البته نکته سومی هم در مورد کشور ما وجود دارد و آن پرونده ای ساختگی در موضوع هسته ای است که باید حل شود.

وی تاکید کرد: بنابراین هر تلاش دیپلماتیکی که به سمت حل مساله برود و به حل آن کمک کند، باید پیگیری شود. دکتر روحانی نیز با این دید سه گانه وارد نیویورک شد و در هر سه زمینه تلاش کرد تا گامی به پیش بردارد.

بازتاب مثبت مصاحبه ها، سخنرانی و دیدارهای رییس جمهوری در نیویورک

مشاور فرهنگی رییس جمهوری به سخنرانی رییس جمهوری و همچنین مصاحبه های دکتر روحانی در نیویورک اشاره کرد و افزود: بازتاب هایی که سه مصاحبه و سخنرانی رییس جمهوری در شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در رسانه های آمریکایی داشت و در دیدارهای حجت الاسلام روحانی نیز مشاهده شد، مثبت بود.

آشنا، دیدگاه مثبت نسبت به سخنان و دیدارهای رییس جمهوری را شامل دو مورد دانست و خاطرنشان کرد: نخست احساس احترامی است که درمورد ایران به وجود آمده و ایران هراسی به ایران دوستی و به تعبیری به تلاش برای حل مساله ایران توسط همگان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: این موضوع بسیار مهم است، در گذشته سخنان مقامات کشورها این بود که همه چگونه علیه ایران متحد شوند اما اکنون می گویند چگونه به ایران کمک کنیم.

سه مصاحبه مفصل روحانی با مردم آمریکا

رییس مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری همچنین گفت: رییس جمهوری در سخنرانی در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد و هم مطالب خاصی را برای افکار عمومی آمریکا و افکار تخصصی این کشور یعنی اندیشکده ها، فعالان اقتصادی و نخبگانی آمریکایی که به ویژه روی مساله ایران متمرکز هستند، ارایه کرد.

آشنا با یادآوری این که رییس جمهوری سه مصاحبه اساسی با مردم آمریکا انجام داد، اظهار داشت: یکی از این مصاحبه ها در تهران با شبکه ان بی سی، دو مصاحبه دیگر نیز با چارلی رز مجری شبکه پی بی اس و کریستین امان پور مجری سی ان ان بود.

روحانی سخنانی گفت که شنیده شود

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت این سفر با گذشته چه بود؟، گفت: تفاوت این بود که دکتر روحانی تلاش کرد، سخنانی بگوید که شنیده شود نه صحبتی که فقط گفته شود.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری ادامه داد: در روابط دوجانبه با کشورهای مختلف و دیدارهایی که انجام شد، از اولین تا آخرین دیدار، به جز این که شاهد احترام بودیم، یک موضوع دیگر را نیز شاهد بودیم و آن پذیرش نقش موثر و بی بدیل ایران درتحولات منطقه ای به ویژه مبارزه با تروریسم بود.

تلاش برای حذف ایران از صحنه، تلاش بی فایده و مضر است

آشنا همچنین به مساله تروریسم در منطقه اشاره کرد و گفت: اتفاق مهمی در منطقه افتاده است، همه متوجه شدند تلاش برای حذف ایران از صحنه، هم تلاش بی فایده و هم مضر است، یعنی نه به کسی کمک می کند، نه کسی را در منطقه بالاتر می برد و نه کمکی به حل مشکل می کند.

وی ادامه داد: به تعبیر دقیق تر همه متوجه شدند که مساله منطقه، مساله هسته ای ایران نیست بلکه یک مساله بسیار مهم تری وجود دارد که اتفاقا ایران می تواند در آن مشارکت بسیار فعالی داشته باشد.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری با بیان این که سوال غربی ها این است که آیا ایران به ائتلاف می پیوندد یا نه؟، خاطرنشان کرد: ایران می گوید ما به دولت هایی که از ایران درخواست کمک کنند، دولت های درگیر جنگ؛ کمک می کنیم و ما به درخواست دولت ها وارد شدیم و می شویم.

آشنا همچنین گفت: به نظر می آید منطق ایران، منطق پذیرفتنی تری حتی در جامعه آمریکا است. امیدواریم که نتایج این گونه تلاش های دکتر روحانی و تیم وی برگشت عزت عزتمندانه ایران به صحنه روابط بین الملل با قدرت و تاثیرگذاری بیشتر و نتایج بهتر برای ملت ایران باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج