۱۴۱۸۳۱
۱ نظر
۵۲۷۱
۱ نظر
۵۲۷۱
پ

بعد از «بله گرفتن» تازه اول راهید!

عروس‌خانم «بعله» اولیه را گفته و مراسم خواستگاری با همه حاشیه‌ها و متن‌های خود به اتمام رسیده و خانواده‌های دوطرف نظرات خود را اعلام کرده‌اند.

همشهری آنلاین - مرضیه موسوی: عروس‌خانم «بعله» اولیه را گفته و مراسم خواستگاری با همه حاشیه‌ها و متن‌های خود به اتمام رسیده و خانواده‌های دوطرف نظرات خود را اعلام کرده‌اند.

بزرگ‌تر‌ها مهريه و شيربها و چه و چه را تعيين كرده و همه‌‌چيز را بريده و دوخته‌اند. اگر شرط و شروطي بوده مطرح شده و تكليف حق كار و درس و مسكن و... هم روشن شده است. وقت آن رسيده كه اين وصلت شرعا و قانونا رسميت پيدا كند. راهي كه بايد براي رسميت بخشيدن به ازدواج يك زوج طي كرد چندان دراز و پرپيچ و خم نيست. با اين حال به كمي زمان نياز دارد. يك هفته شايد كمترين زماني باشد كه مي‌توان براي آن درنظر گرفت. البته در مواقعي خاص ظرف ۲‌روز هم مي‌توان همه مراحل اين كار را طي كرد. با اين مراحل بيشتر آشنا شويد.

بعد از «بله گرفتن» تازه اول راهید!

گام اول: دريافت نامه از محضر

اولين گام براي ثبت ازدواج انتخاب محضر است و مراجعه به اين محضر ثبت ازدواج. در اين مراجعه به همراه داشتن مدارك شناسايي زوجين و شناسنامه پدر زوجه الزامي هست. البته براي ثبت عقد به مدارك شناسايي پدر داماد هم نياز است. مدارك را به همراه يك قطعه عكس ۴× ۳ به دفتردار تحويل دهيد تا نامه‌اي دريافت كنيد كه در آن زوجين به آزمايشگاه مورد نظر براي انجام آزمايش‌هاي قبل از ازدواج معرفي مي‌شوند. اين نامه مهر و امضاي محضر را دارد و يك قطعه عكس از زوجين بالاي آن منگنه شده است. در اين نامه جايي براي مهر و امضاي آزمايشگاه گنجانده شده است. بدون داشتن اين معرفي‌نامه، آزمايشگاه زوجين را نمي‌پذيرد. معمولا هر دفتر ثبت ازدواج بسته به موقعيت مكاني‌اي كه دارد زوجين را به نزديك‌ترين آزمايشگاه معرفي مي‌كند.

گام دوم: مراجعه به آزمايشگاه

مهم نيست چه روزي به آزمايشگاه مراجعه مي‌كنيد. مهم اين است كه ۸ صبح در آزمايشگاه حضور داشته باشيد در غيراين صورت بايد روز ديگري را براي انجام آزمايش انتخاب كنيد. ناشتا بودن، شرط اوليه براي انجام آزمايش اعتياد است كه با نمونه‌گيري از ادرار انجام مي‌شود. هنگام اين آزمايش، شما با دوربين مدار بسته تحت نظارت هستيد تا تقلبي انجام ندهيد. معرفي‌نامه محضر را به قسمت پذيرش تحول دهيد و منتظر باشيد تا نامتان اعلام شود. براي انجام آزمايش اعتياد لازم است مواردي را رعايت كنيد. ازجمله اينكه يك هفته قبل از انجام آزمايش از مصرف برخي از دارو‌ها خودداري كنيد، مثل داروهاي كدئين‌دار و مسكن‌هاي مخدر. ظاهرا مصرف داروي ويتامين ب كمپلكس هم در چند روز قبل از انجام آزمايش نتيجه آزمايش را با اختلال روبه‌رو مي‌كند. اگر داروي خاصي هم مصرف مي‌كنيد حتما از قبل با پزشك خود مشورت كنيد تا درصورت امكان، قبل از انجام اين آزمايش، آن را استفاده نكنيد.

گام سوم: واكسن كزاز براي شما

بايد منتظر بمانيد تا همه زوج‌هايي كه براي انجام آزمايش قبل از ازدواج به آزمايشگاه مراجعه كرده‌اند مرحله انجام آزمايش را پشت سر بگذارند. در اين فاصله فرصت داريد تغذيه‌اي به‌عنوان صبحانه ميل كنيد چون تا ظهر وقت زيادي باقي مانده و بايد ساير مراحل را پشت سر بگذاريد. سومين مرحله مخصوص خانم‌هاست؛ بايد با راهنمايي مسئولان آزمايشگاه به اتاق واكسن مراجعه و به نوبت، واكسن كزاز را دريافت كنند. كساني كه بيش از ۱۰ سال از تزريق اين واكسن به بدنشان مي‌گذرد بايد اين واكسن را دريافت كنند؛ هرچند به تمام افرادي كه براي انجام آزمايش‌هاي پيش از ازدواج به آزمايشگاه مراجعه مي‌كنند تزريق اين واكسن توصيه مي‌شود. آقايان از اين مرحله معاف هستند در عوض گام بعدي شامل حال آنها مي‌شود.

گام چهارم: آزمايش خون براي مردان

چهارمين خان مربوط به آقايان است؛ از آنها نمونه خون دريافت مي‌شود تا ۲ بيماري خوني در آنها بررسي شود؛ هپاتيت و تالاسمي. تالاسمي خود ۲ نوع ماژور و مينور دارد و نوع آن در تعيين نتيجه آزمايش ازدواج تأثير زيادي دارد. تالاسمي مينور نوعي كم خوني قابل درمان است و تالاسمي ماژور كم خوني بسيار شديد است كه قابل درمان نيست. نتيجه اين آزمايش خيلي زود و در‌‌ همان روز مراجعه به آزمايشگاه آماده مي‌شود و زوجين قبل از دريافت نامه به محضر، از آن مطلع مي‌شوند. به زوجيني كه در خانواده و يا اطرافيانشان مواردي شامل بيماري‌ها و اختلال‌هاي ژنتيك ديده مي‌شود توصيه مي‌شود كه علاوه بر انجام آزمايش‌هاي معمول پيش از ازدواج، براي انجام آزمايش ژنتيك در كلينيك‌هاي مربوطه اقدام كنند. اگر آزمايشتان مشكلي نداشت كه هيچ، اما اگر دچار بيماري هپاتيت يا تالاسمي بوديد بايد كار ديگري انجام دهيد كه در پايين صفحه به آن اشاره شده است.

گام پنجم: جلسه آموزشي

زوجين براي اينكه با زندگي مشتركي كه پيش رو دارند بهتر آشنا شوند و پيش‌زمينه‌اي از آن داشته باشند، بايد در جلسه آموزشي‌اي كه در آزمايشگاه برگزار مي‌شود شركت كنند. اين جلسه يك ساعته براي آقايان و خانم‌ها جداگانه برگزار مي‌شود و در پايان اين كلاس آموزشي، در مقابل نام شركت‌كنندگان در كلاس امضاي تأييد جا مي‌گيرد. اين يكي از امضاهايي است كه در پايان مراحل در آزمايشگاه، براي دريافت تأييديه الزامي است. افرادي كه ازدواج مجدد را تجربه مي‌كنند از شركت در اين كلاس‌ها معاف هستند. با اين حال درصورت تمايل مي‌توانند در كلاس حضور داشته باشند. در پايان كلاس كتابچه يا جزوه‌اي مربوط به آموزش‌هاي قبل از ازدواج به زوجين داده مي‌شود. پايان كلاس آموزشي در آزمايشگاه با ورود به مرحله آخر در اين مركز همزمان مي‌شود.

گام ششم: نامه از آزمايشگاه

شايد لازم باشد كمي در آزمايشگاه منتظر بمانيد. با اين حال قبل از ظهر نتيجه نهايي آزمايش‌ها مشخص مي‌شود و مي‌توانيد قبل از بازگشت به خانه برگه آزمايش و تأييديه آزمايشگاه را دريافت كنيد. متصدي به نوبت نام‌هاي زوج و زوجه را مي‌خواند و برگه نهايي را به‌دست آنها مي‌دهد. در اين برگه امضاهايي مربوط به انجام آزمايش اعتياد، دريافت واكسن كزاز براي زوجه و نتيجه آزمايش خون زوج و تأييديه شركت در جلسه آموزشي ديده مي‌شود و مطلوب بودن همه اين موارد را به محضرخانه اطلاع مي‌دهد. حالا كه اين نامه و نتيجه آزمايش را دريافت كرده‌ايد يك‌ماه فرصت داريد تا با مراجعه به محضر، اين تأييديه را ارائه دهيد. نتيجه اين آزمايش تنها براي مدت يك‌ماه اعتبار دارد و اگر در اين مدت عقدتان را ثبت نكرديد بايد آزمايش تجديد شود.

گام هفتم: زماني براي ثبت ازدواج

حالا كه نامه تأييديه آزمايشگاه را دريافت كرده‌ايد بايد دوباره به محضر مراجعه كنيد؛ اين بار براي ثبت رسمي ازدواج. البته اين كار با تعيين وقت قبلي از محضر انجام مي‌شود. اگر بر حسب نياز بعد از دريافت معرفي‌نامه براي آزمايشگاه مدارك خود را از محضر پس گرفته‌ايد، بايد دوباره آن را به محضر ارائه دهيد. اطلاعاتي مانند نوع عقد و مدت آن، ميزان مهريه و شيربها، شروط عقد و... در زمان تعيين وقت از محضر بايد به محضردار ارائه شود. روزي كه براي ثبت رسمي ازدواج به دفا‌تر ثبت مراجعه مي‌كنيد بعد از جاري شدن خطبه عقد و اعلام شرط و شروط ازدواج، بايد دفتر بزرگ محضر را به همراه دفترچه‌اي كه در اختيار شما قرار مي‌دهند امضا كنيد. تعداد اين امضا‌ها كم نيست و هر كدام درباره موضوع خاصي است كه بايد قبل از امضا با دقت بخوانيد. اگر بين خانواده‌هاي دوطرف در زمان خواستگاري توافقي كتبي انجام شده باشد لازم است اين اسناد هم قبل از جاري شدن عقد به محضر ارائه شود.

گام هشتم: دريافت عقدنامه

بسته به شلوغي و يا خلوتي محضردار مورد نظر، از ۳ تا ۱۰ روز طول مي‌كشد تا عقدنامه رسمي زوجين آماده شود و اطلاعات درج‌شده در آن در اسناد رسمي به ثبت برسد و عقد، جنبه رسمي پيدا كند. ثبت عقد در شناسنامه هم توسط‌ همان محضر انجام مي‌شود و براي اين كار هم مدت زماني را بايد درنظر گرفت. حالا ديگر عقدنامه هم به دست‌تان رسيده و ازدواج، رسميت پيدا كرده است. نخستين كاربرد اين عقدنامه اين است كه به وسيله آن مي‌توانيد براي دريافت وام ازدواج اقدام كنيد. اين وام كم بهره‌ترين وامي است كه بانك‌ها پرداخت مي‌كنند. براي همين هم متقاضيان زيادي دارد. اين نكته را به‌خاطر داشته باشيد كه تنها تا ۶‌ماه پس از تاريخ تنظيم و صدور عقدنامه امكان دريافت وام ازدواج را داريد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آیینه

      سلام این متن واقعا عالی و کاربردی بود ممنون از شما
      فقط اگر امکان داره لطفا متن و موارد مربوط به آن دفتر بزرگه را که همه متاسفانه نخونده تند و تند امضا می کنند و به اضافه موارد کامل که در عقد نامه در تمام صفحاتش آمده را هم در پست دیگری بگذارید واقعا ممنون شما خواهم بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج