۱۴۲۱۹
۵۰۴۰
۵۰۴۰
پ

مدعی در بین برترین سدان های سایز متوسط

جگوار سری XF مدل ۲۰۱۲

در چند سال گذشته شرکت های مشهور خودروسازی انگلیسی با تغییر استراتژی و همکاری با غول های خودروسازی جهان و سرمایه گذاری گسترده در بازارهای بکر و کشورهای درحال توسعه، به دنبال بازگشت به روزهای خاطره انگیز گذشته هستند.

در چند سال اخیر انگلیسی ها در صنعت خودروسازی هرگز حال و روز خوشی نداشته اند. پس از دوران طلایی خودروهای انگلیسی در اواسط قرن بیستم، آرام آرام غبار ناتوانی بر پیشانی صنعت خودروسازی انگلیس نشست تا شرکت های خودروسازی این کشور، یک به یک محکوم به شکست شوند اما در چند سال گذشته شرکت های مشهور خودروسازی انگلیسی با تغییر استراتژی و همکاری با غول های خودروسازی جهان و سرمایه گذاری گسترده در بازارهای بکر و کشورهای درحال توسعه، به دنبال بازگشت به روزهای خاطره انگیز گذشته هستند.

جگوار سری XF مدل 2012

شرکت جگوار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و نهایتا پس از سال ها دست و پا زدن در میان مشکلات مادی در سال ۱۹۸۹ به شرکت فورد فورخته شده و در کنار شرکت هایی چون ولوو، آستون مارتین و لندروور، گروه خودروسازی PAG را تشکیل دادند اما با آغاز بحران های مالی کمرشکن در میان خودروسازان آمریکایی سرانجام شرکت فورد نیز پس از ۲۰ سال تصمیم می گیرد مالیکت کمپانی جگوار را در سال ۲۰۰۸ واگذار کند.

بدین ترتیب شرکت فورد سهام جگوار را به «تاتاموتورز» هندوستان واگذار می کند تا سرانجام شرکت جگوار بتواند امروز پس از گذشت تقریبا سه سال از آخرین تغییرات مدیریتی، دوران بحران با پشت سر گذاشته و به روزهای آینده امیدوار باشد.

جگوار سری XF مدل 2012

با اینکه در حال حاضر شرکت تاتامو تورز مالکیت این شرکت را در اختیار دارد اما تمامی سیاستگذاری های کلان جگوار و همچنین دفترل اصلی این شرکت در کشور انگلیس واقع شده است. امروز می خواهیم با یکی از جدیدترین و آخرین محصولات این خودروساز صاحب نام انگلیسی آشنا شویم. در نوشتار پیش رو نگاهی نو خواهیم داشت به «جگوار سری XF» مدل ۲۰۱۲ که نسخه جدید آن اخیرا روانه بازار شده است.

جگوار سری XF مدل 2012

داستان تولد

نسل نخست سری XF محصولات جگوار، نخستین بار در سال ۲۰۰۷ و در جریان نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد. این خودرو که در کلاس خودروهای سدان لوکس متوسط قرار دارد، با هدف رقابت با رقبایی چون مرسدس بنز E-Class و ب.ام. و سری ۵ معرفی و روانه میدان شده است.

طراحی این سری از محصولات جگوار برعهده طراح بنام دنیای خودروسازی یعنی «یان کلوم» اسکاتلندی که هم اکنون نیز ریاست دپارتمان طراحی کمپانی چگوار را برعهده داردفب ود. تولید XF حدود شش ماه پس از معرفی آن در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، در سایت تولیدی جگوار واقع در شهر بیرمنگام انگلیس آغاز شد اما حدود سه سال پس از عرضه نسل نخست XF در بازارهای جهانی، شرکت جگوار تصمیم می گیرد دستی بر سر و گوش سدان متوسط خود کشیده و از سال آینده میلادی این خودرو را با چهره ای به روز و جوان تر آماده نبرد با رقبای قدرتمند خود کند. نسخه Face Lift یا همان بهینه سازی شده جگوار XF، اخیرا و در جریان نمایشگاه خودروی نیویورک مورد پرده برداری قرار گرفت. حال خواهیم دید که شرکت جگوار برای رقابت با رقبای آلمانی خود چه خوابی دیده است!

جگوار سری XF مدل 2012

طراحی XF، ثمره یک انقلاب

پس از دهه میانی قرن بیستم که هنر انگلیسی ها در طراحی و ساخت خودرو زبانزد خاص و عام بود، آرام آرام شاهد افول هنر انگلیسی ها و به خصوص شرکت جگوار در زمینه خلق یک خودروی زیبا و اغواگر بودیم. به طوری که در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی و سال های آغازین قرن بیست و یکم، طرح های قدیمی و کسل کننده محصولات جگوار بارها مورد غضب نشریت تخصصی و برنامه های تلویزیونی بریتانیا از جمله مجله What Car و برنامه Top Gear واقع شد و کارشناسان و منتقدان طراحی صنعتی از محصولات جگوار با عنوان خودروهای خواب آور یاد می کردند! اما همان گونه که پیش تر اشاره شد، اعمال تغییرات مدیریتی در سطوح مختلف این شرکت و ورود «یان کلوم» معروف به دپارتمان طراحی جگوار همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده و انقلاب بزرگی را در این شرکت به پا ساخت.

جگوار سری XF مدل 2012

چهره ظاهری نسخه بهینه سازی شده XF را عضلانی تر و خشن تر از پیش خواهید یافت. بهره گیری از تکنولوژی Bi-FunctionHID زنون در چراغ های جلو و گرافیک زیبای چراغ های عقب که فناوری طیفی LED را در خود جای داده است. نمای ظاهری XF را بسیار پویا و مدرن جلوه می دهد. همچنین چراغ های جلوی XF مجهز به سامانه Day Light بوده که این امر روشنایی طیف LED چراغ های جلو در هنگام روز را سبب شده و باعث می شود شناسایی XF از دیگر خودروها از فاصله دور نیز به راحتی مقدور باشد. همچنین شرکت جگوار دو نوع رینگ آلیاژی اسپورت ۱۹ و ۲۰ اینچی را برای مدل ۲۰۱۲ این خودرو در نظر گرفته است که این رینگ ها به همراه سپر و آینه های باز طراحی شده، نمای جانبی XF را بسیار دینامیک و فراتر از کلاس خود نشان می دهد.

در فضای داخل کابین XF نیز داستان تا حدودی به همین منوال است. گویی دنیای از چوب گردو، پشم اعلا و چرم آلکانترا وظیفه برگزاری مراسم خوش آمدگویی به داخل یک خودروی اصیل انگلیسی را برعهده دارند! هیجان انگیزترین عنصر طراحی داخلی جگوار XF، اهرم دنده این خودرو است که پس از روشن شدن خودرو بالا آمده و ظاهر شده و پس از خاموش کردن خودرو، دوباره در مخفیگاه خودو در زیر کنسول میانی می رود. به همه این موارد، سامانه تهویه مطبوع تمام اتوماتیک با قابلیت یونیزه کردن هوا، صفحه نمایش لمسی Full Color و سیستم صوتی حرفه ای ۱۲۰۰ واقتی ساخت شرکت Bowers & Wilkins را به همراه ساب ووفر و ۱۷ بلندگو اضافه کنید تا به سرعت دریابید که شرکت جگوار در داخل این خودرو هیچ چیز کم نگذاشته است.

جگوار سری XF مدل 2012

جگوار XF روی جاده

تجربه نشان داده است که اگر انبوهی از چرم طبیعی، چوب درختان نایاب و حتی روکش های طلا را در خودرو در اختیار داشته باشید، بازهم نمی توان از توانایی های دینامیکی خودرو به راحتی چشم پوشی کرد! ناگفته پیداست که شرکت جگوار نیز اگر قصد رقابت با پرچمداران کلاس سدان های متوسط دارد باید شناختی دقیق از آنچه خریداران این رده از خودروها از گزینه ایده آل خود می خواهند، داشته باشد. جگوار برای اینکه بتواندن طیف گسترده تری از مشتریان را به سمت این خودرو جذب کند. نسخه جدید XF را با پنج پیشرانه ۴ الی ۸ سیلندر عرضه خواهد کرد. جدیدترین این پیشرانه ها یک پیشرانه ۴ سیلندر توربو دیزلی به حجم ۲/۲ است که توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت را خواهد داشت.

جگوار سری XF مدل 2012

این پیشرانه که می تواند بیشینه گشتاوری معادل ۴۵۰ نیوتن متر را در اختیار راننده قرار دهد و ۸۱ ثانیه زمان می خواهد تا XF را از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسانده و سپس این خودرو را به سقف سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت برساند. علاوه بر پیشرانه فوق، شرکت جگوار دو پیشرانه ۶ سیلندر ۲۴۰ و ۲۷۵ است بخاری برای این خودرو در نظر گرفته است که در کنار جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک می توان انتخاب طیف گسترده تری از مشتریان جوان تر با شد اما گل سرسبد پیشرانه های ارئه شده در نسخه جدید XF، دو پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری هستند. اولی با قدرت خروجی ۳۸۵ اسب بخار و دیگری با قدرت خروجی ۵۱۰ اسب بخار و گشتاور ۶۲۵ نیوتن متری، ارقامی که به راحتی می توانند شیفتگان سرعت و هیجان را قلقلک دهند! قوی ترین و گران ترنی نسخه تولیدی این خودرو که با کد XFR شناخته می شود. علاوه بر قدرت و گشتاور وسوسه کننده خود، مجهز به شاسی تقویت شده و رینگ های ۲۰ اینچی به صورت استاندارد خواهد بود.

شرکت جگوار اعلام کرده است که نسخه XFR به راحتی از پس رقیب اصلی خود یعنی مرسدس بنز AMGE۶۳ برمی آید، ادعایی که هرچند بعید به نظر می رسد اما زنگ خطری است برای آلمانی های مغرور که چند دهه است با خودروهایی نظیر «مرسدس بنز E-Class AMG»، «ب.ام.و M۵» و «آئودی S۶» مدعیان بلامنازع سدان های سایز متوسط اسپورت هستند.

منبع: روزنامه هفت صبح

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

جگوار سری XF مدل 2012

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج