جاباما
۱۴۲۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

شما با مشكلات زندگي مشترك چه برخوردي مي‌كنيد؟

بحران‌هاي روزانه زندگي زناشويي

براي همه ما پيش مي‌آيد كه در صبح يك روز عادي ناگهان با يك بحران در زندگي مواجه شويم و اين موضوع اصلا غيرمنتظره نيست. مشكلات بدون آن‌كه بخواهيم به سراغ‌مان مي‌آيند

گاهي ما در بروز مشكلات مقصريم و گاهي هيچ تقصيري نداريم و سايرين مشكلاتي براي‌مان ايجاد مي‌كنند كه موذيانه وارد زندگي ما شده و آرامش ما را به هم مي‌زنند! در زندگي مشترك هم بروز مشكلات اصلا غيرعادي نيست و دائما اتفاق مي‌افتد. حالا سوال اينجاست: آيا صحبت كردن در مورد مشكل ايجاد شده واقعا به حل آن كمك مي‌كند يا اين‌كه بايد بار سنگين آن را به تنهايي به دوش بكشيم؟! نكته مهم اينجاست كه واقعا صحبت در مورد مشكلات به حل آن كمك مي‌كند. در دنياي روان‌شناسي، يكي از موثرترين روش‌ها چه از نظر مدت زمان برگشت به حالت عادي و حل مشكل و چه از نظر دوام راه‌حل، اين است كه فرد در مورد مشكل به وجود آمده، صحبت كند. صحبت كردن با فرد اين فرصت را مي‌دهد كه درون خود را كاووش كرده و بفهمد چه مسائلي باعث بروز تنش در او شده و به دنبال آن بتواند بر راه‌حل‌هاي كاهش بحران تمركز كند. در يك سنجش ملي در آمريكا، از هر ۱۰ آمريكايي ۹ نفر ابراز كردند صحبت درماني به آن‌ها كمك كرده است.

بحران‌هاي روزانه زندگي زناشويي


چطور حرف بزنیـم؟

چطور بعد از يك دعوا مي‌توان ارتباط برقرار كرد؟ واقعا اگر روابط بين زن و شوهرها هميشه در بستري از گل‌هاي رز، شمع، عشق و خوشي غوطه‌ور بود چقدر دلنشين و رمانتيك مي‌شد؛ اين‌طور نيست؟! درست است كه تمام زن و شوهرها از دعوا و مرافعه دوري مي‌كنند اما يك واقعيت وجود دارد: يك لحظه ممكن است عاشقانه در كنار هم باشيد و درست در لحظه‌اي ديگر به جدايي فكر كنيد! بسياري مواقع در زندگي مشترك احساس مي‌كنيم كه زندگي و رفتار شريك زندگي‌مان به يك بازديد و تجديدنظر جدي نياز دارد و در بسياري موارد در چنين شرايطي مشاجره و جروبحث اتفاق مي‌افتد كه در حال حاضر مي‌خواهيم بدانيم بعد از يك جو سنگين و غيردوستانه و مشاجره (به هرشكل) چطور مي‌توان دوباره ارتباط برقرار كرد و دعواها را پشت سر گذاشت؟
شايد اين ۶ گام به شما كمك كند دعوا را در گرد و غبار گذاشته و دوباره به جاده بي‌انتهاي عشق برگرديد.


از لبه تيز تيغ فاصله بگيريد و بگذاريد هواي تازه جريان پيدا كند

بهترين راه توقف جروبحث آن است كه آن را در نطفه خفه كنيد. اگر اين اتفاق در همان ابتدا رخ نداده، پس حالا براي جلوگيري از ادامه جروبحث، حتما بايد آن را رعايت كرد. به آقايان توصيه مي‌شود خونسردي خود را حفظ كرده و به مسائل بدون تعصب و غضب فكر كنند. خانم‌ها هم بايد بدانند جنگ سرد به صورت قهر، نيش، كنايه و بي‌محلي جواب نمي‌دهد. با رعايت اين مسائل مي‌توانيد به همسرتان نزديك شويد.


يك ترفند خوب اجرا كنيد

بهتر است تمام تمركزتان بر اين باشد كه چطور مي‌توانيد به راه‌هاي ارتباطي با همسرتان دست پيدا كنيد و به چه ترفندها و اقداماتي نياز داريد. اقدام بسيار خوبي كه پيشنهاد مي‌شود اين است كه كمي به عقب برگرديد و به اين فكر كنيد كه چقدر همسرتان را دوست داريد. در اين بين به نيازهاي خودتان هم فكر كنيد و به خودتان زمان دهيد كه بتوانيد به‌تدريج زخم‌هاي درون‌تان را ترميم كنيد.


به‌تدريج وارد برقراري ارتباط شويد

كمي ارتباطات معمول را تعطيل كنيد و به اصطلاح استراحت بدهيد، سپس آرام و تدريجي به هم نزديك شويد. شروع تدريجي ارتباط را وقتي آغاز كنيد كه نسبت به همسرتان احساس مثبتي پيدا كرده باشيد، چون وقتي عواطف منفي همچنان بر وجودتان حاكم باشد هيچ اقدامي ممكن نيست و هر راهكاري با مانع روبه‌رو مي‌شود. اگر عصبانيت، آزردگي‌خاطر يا درماندگي هنوز بر شما حاكم است اين را نشانه‌اي بدانيد حاكي از اين‌كه هنوز آماده وارد شدن به مرحله حل مشكل نيستيد.


هيچ‌چيز خيلي جدي نيست

بعد از گذشت مدت زماني، برگرديد و دوباره با هم صحبت كنيد. اين صحبت كردن بايد به روشي كاملا دوست‌داشتني و با احترام صورت بگيرد. هدف اين نيست كه موتور جروبحث دوباره روشن شود. ماجرا را راحت بگيريد و مسير مكالمه را روشن و باز نگهداريد، چون حتي با گذشت زمان شايد هنوز هيچ‌كدام‌تان منطقي و بي‌طرف نشده باشيد. رفتارهايي ساده مثل لبخند، گرفتن دستان يكديگر يا خنداندن طرف مقابل همه راهكارهاي خوبي هستند كه روابط يخ‌زده را دوباره گرم مي‌كنند.


بحران‌هاي روزانه زندگي زناشويي

آقايان به بخشش نياز دارند

آقايان يك خصوصيت منحصربه‌فردي دارند. معمولا بعد از يك جروبحث و بحران، نياز دارند به آن‌ها گفته شود كه بخشيده شده‌‌اند. ۴ كلمه معجزه‌گر براي حمايت از يك مردي كه آزرده شده يا عصباني است اين است كه بگوييد: «تقصير تو نبود» مردان از اين‌كه مورد انتقاد قرار بگيرند نفرت دارند و اگر حس كنند همسرشان او را نمي‌پسندد يا تائيد مي‌كنند بسيار وحشت دارند. وقتي يك خانم اشتباهات همسرش را مي‌بخشد و از آن‌ها مي‌گذرد، نه تنها او را براي اين‌كه دوباره عاشقش بشود، آزاد مي‌گذارد بلكه به خودش هم فرصت مي‌دهد تا اشتباهات و نقايص خودش را هم ببخشد.


هر دو طرف بايد مسئوليت شخصي گفتار و رفتارشان را بپذيرند

زن و شوهر نمي‌توانند بعد از دعوا روي اشتباهات يكديگر دست بگذارند و انتظار بهبود روابط را داشته باشند. هر دو طرف موظفند كوتاهي‌ها و نقايص خود را بشناسند و خود را براي حركت به سمت اوضاع بهتر و بهبود روابط مسئول بدانند. آقايان بايد منصف، عادل و نسبت به موضوع با دقت بوده و توجه نشان دهند و خانم‌ها بايد از اين فرصت استفاده كنند تا مهارت‌هاي ارتباطي جديد را به كار برده و بهبود ببخشند تا شوهرشان را مطمئن كنند همچنان موردتحسين آن‌هاست و آقا را به‌خاطر اين دعوا و جروبحث سرزنش نخواهند كرد.


با كي صحبت كنيم؟

اگر قرار باشد در مورد مشكلات صحبت كنيم، به چه كسي بايد رجوع كنيم؟ بهترين توصيه به‌خصوص در حل مشكلات زندگي مشترك اين است كه با يك فردي كه در زمينه روانشناسي و حل مسائل خانوادگي تخصص دارد صحبت كنيد. دليل اين توصيه هم کاملا واضح است: در حل مشكل به يك فرد معتمد و بي‌طرف نياز داريد كه هيچ جبهه‌گيري در مورد هيچ‌كدام از اعضاي خانواده نداشته باشد و ضمنا از نظر علمي و تجربه، دانش و مهارت حل مشكل را داشته باشد. اين فرد فقط مي‌تواند يك مشاور و متخصص روان‌شناسي يا روان‌پزشك باشد.


حالا چرا مشاور؟

چون اين افراد 2 ويژگي بسيار سودمند دارند:
اول اين‌كه فردي كه مشكلي دارد حمايت بي‌قيد و شرط فرد مشاور را دارد. فرد مشاور و متخصص (تحت هر عنواني كه باشد) دانش و مهارت كافي دارد كه با همدردي كامل به صحبت‌هاي شما گوش دهد و حمايتي به شما پيشنهاد مي‌كند كه بدون پيش‌داوري و قضاوت است. به اين معني كه بر‌خلاف «دنياي واقعي» در جلسات مشاوره شما تنها موردي هستيد كه تمام تمركز روي‌تان قرار مي‌گيرد.
دوم اين‌كه مشاور به شما يا هر مددجوي ديگر ياد مي‌دهد به‌طور واقعي و درست مسئول چه چيزهايي هستيد و چه مواردي قابل كنترل نيست.


عاقبت حرف نزدن!

اما عواقب صحبت نكردن در صورت بروز مشكل:
تاثيرات منفي صبحت نكردن در مواقع بروز بحران و مشكل به خوبي مشخص شده است. تحقيقات نشان مي‌دهد در افرادي كه عواطف و احساسات خود را تلنبار مي‌كنند و آن‌ها را بيان نمي‌كنند به‌طور قابل توجهي استرس و تنش جسمي و روحي افزايش پيدا مي‌كند. اضطراب، افسردگي، خستگي، درد مزمن و ناراحتي‌هاي گوارشي در افرادي كه در حل مشكل اقدام نكرده و آن را در خود نگه مي‌دارند بسيار ديده مي‌‌شود. اگرچه صحبت در مورد مشكلات، نمي‌تواند بلافاصله اين بيماري‌ها را برطرف كند اما در درازمدت آن‌ها را از بين برده يا اگر به موقع باشد جلوي بروز اين بيماري‌ها را مي‌گيرد.

منبع : مجله سیب سبز

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج