۱۴۲۶۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

سکته قلبی به مرز ۴۰ سال رسیده است

سکته قلبی تقصیر مردم و دولت است!

«سن سکته قلبی در ایران کاهش یافته است». متخصصان، عوامل مختلفی را در این مساله دخیل می دانند که بعضی از آنها دست خود ماست که می توانیم با اصلاح سبک زندگی خود احتمال بروز مشکلات قلبی و در نتیجه سکته را کاهش دهیم و بعضی هم البته دست دولتمردان است.

برترین ها به نقل از مجله تندرستی

: «سن سکته قلبی در ایران کاهش یافته است». این خبر را تاکنون چند متخصص قلب اعلام کرده اند؛ ازجمله می توان به سخنان دکتر طاهره سماوات، کارشناس مسوول بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت اشاره کرد که اعلام کرد سن بروز سکته قلبی کاهش یافته و به مرز ۴۰ سالگی رسیده است.


سکته قلبی تقصیر مردم و دولت است!

به گزارش برترین ها متخصصان، عوامل مختلفی را در این مساله دخیل می دانند که بعضی از آنها دست خود ماست که می توانیم با اصلاح سبک زندگی خود احتمال بروز مشکلات قلبی و در نتیجه سکته را کاهش دهیم و بعضی هم البته دست دولتمردان است.

جوانان در خطرند

آمارها نشان می دهد که نخستین عامل مرگ و میر ایرانیان بیماری های قلبی عروقی است.

سکته قلبی تقصیر مردم و دولت است!

اگر در گذشته افراد بالای ۶۰ سال در معرض خطر چنین بیماری هایی بودند حالا هشدارهای زیادی درمورد کاهش سن ابتلا به بیماری ها و حتی سکته قلبی داده می شود؛ به گونه ای که حتی بعضی از متخصصان معتقدند سن این مشکلات به زیر ۳۰ سال کاهش یافته است (خبرگزاری مهر) و در حال حاضر در میان جوانان و زنان شیوع بیشتری دارد؛ این درحالی است که سکته قلبی در میان مردان شایع تر است.

بیماری ها و سکته های قلبی هزینه های زیادی را از نظر مادی و روانی به فرد و خانواده او وارد می کنند و برای بخش درمان هم هزینه های زیادی را درپی دارند.

کم تحرکی و عادت های بد غذایی

کارشناسان و متخصصان در تاثیر چند عامل بر کاهش سن سکته در ایران متفق القولند؛ ازجمله می توان به کم تحرکی، عادت بد غذایی و افزایش استرس اشاره کرد.

به گزارش برترین ها فشار خون بالا هم یکی از عوامل افزایش سکته قلبی دانسته شده است؛ به گونه ای که کارشناس مسوول بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت می گوید فشار خون ۲۸ درصد از مردم بالاست. ازجمله نشانه های تغذیه نادرست ایرانیان آمارهایی هستند که رئیس اداره بهداشت مدارس وزارت بهداشت اعلام می کند؛ به گفته دکتر گلایل اردلان ۶۴ درصد مردم از روغن های جامد برای پخت و پز غذا استفاده می کنند و ۱۹ درصد جوانان و کودکان سر میز شام به غذای خود نمک اضافه می کنند.

عوامل محیطی مانند سموم دفع آفات راه یافته در محصولات کشاورزی و آلودگی هوا از دیگر عوامل افزایش مشکلات قلبی و کاهش سن سکته قلبی در ایران است. این عوامل به صورت غیرمستقیم بر بیماری های قلبی اثر دارند؛ برای مثال باعث افزایش فشار خون می شوند.

کنترل این عوامل محیطی از دست مردم خارج است و به برنامه های مسوولان و مدیران جامعه باز می گردد ولی سازمان بهداشت جهانی معتقد است ۸۰ درصد از موارد حمله های قلبی قابل کنترل هستند.

توصیه هایی برای سلامت قلب

*تحرک و فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید. ورزش هایی می توانند در کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها و نارسایی های قلبی موثر باشند که تپش قلب را افزایش دهند؛ پس پیاده روی آهسته هرچند برای میانسلان و سالمندان مفید است اما برای جوانان کارایی چندانی ندارد؛ به ا ین قشر سنی ورزش هایی مانند شناو دویدن توصیه می شود. روزانه حدقل نیم ساعت را به ورزش اختصاص دهید. فرزندان خود را از کودکی با اهمیت تحرک و ورزش آشنا کنید.

*از خوردن بیش از حد غذاهای فست فود، روغن به ویژه از نوع جامد آن و مواد سرخ کردنی، مواد قندی و نمک خودداری کنید. روغن سرخ کردنی را چندبار استفاده نکنید. کارشناسان معتقدند مصرف فست فود، حتی یک بار در هفته باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری قلبی می شود. در برنامه غذیای خود مصرف سبزیجات، میوه ها، لبنیاتکم چرب و آب کافی را بگنجانید. مصرف ماهی و مرغ هم موثر است.

سکته قلبی تقصیر مردم و دولت است!

*وزن خود را کنترل کنید. چاقی به ویژه اگر تجمع چربی در قسمت های مرکزی بدن مانند شکم و پهلوها باشد احتمال ابتلا به بیماری ها و سکته قلبی را افزایش می دهد.

*استرس ها و اضطراب های خود را کنترل و درصورت نیاز درمان کنید. همه باید تلاش کنیم با تغییر دیدگاه خود، انگ اجتماعی مراجعه به مشاور و روان شناس را از بین ببریم و بپذیریم گاهی روح و روان هم مانند جسم نیاز به درمان دارد.

*از مصرف دخانیات خودداری کنید به کودکان خود هم ضررهای استفاده از مواد دخانی را آموزش دهید.

*به ویژه در سنین میانسیالی چکاپ های دوره ای را فراموش نکنید؛ بعضی از این چکاپ ها را در خانه هم می توانید انجام دهید؛ مانند اندازه گیری فشار خون. با انجام آزمایش هایی در دوره های مشخص، چربی و قند خود را هم اندازه گیری کنید.

خواب کافی اهمیت زیادی در سلامتی شما دارد.

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

سکته قلبی تقصیر مردم و دولت است!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج