۱۴۳۰
۶۱۰۳
۶۱۰۳
پ

باورهاي درست و نادرستي كه از بينايي كودكان بين مردم رواج دارد

اگر شما عينكي باشيد، فرزندتان هم عينكي مي شود؟

در مورد چشم و بينايي باورهاي درست و غلط زيادي وجود دارد. بعضي‌ها مي‌گويند نزديك شدن به تلويزيون چشم بچه‌ها را ضعيف مي‌كند و خيلي‌ها هم معتقدند خوردن هويج قدرت بينايي بچه‌ها را بيشتر مي‌كند.

تماشاي تلويزيون چشم را ضعيف مي‌كند

غلط!
با وجود اينكه از زمان اختراع تلويزيون تا الان همه والدين به بچه‌هاي‌شان تاكيد مي‌كنند كه به تلويزيون نزديك نشوند اما حقيقت اين است كه تا به حال هيچ دليل و مدرك مستدلي مبني بر اينكه تماشاي تلويزيون از نزديك باعث ضعف بينايي مي‌شود، به دست نيامده است. علت اين باور شايد آن باشد كه كودكاني كه چشم‌هاي ضعيفي دارند، براي ديدن بهتر تلويزيون مجبورند به آن نزديك شوند بنابراين وقتي بعد از مدتي والدين متوجه شدند كه كودك دچار ضعف بينايي است، ممكن است تصور كنند اين موضوع به خاطر تاثير سوء تلويزيون رخ داده است، درحالي‌كه چنين نيست. آكادمي چشم‌پزشكي آمريكا مي‌گويد كودكان بهتر از بزرگسالان مي‌توانند در فاصله نزديك روي تصوير تمركز كنند، در نتيجه كودكان بيشتر از بزرگسالان دوست دارند به تلويزيون نزديك شوند، يا موقع خواندن كتاب آن را به چشمان خود نزديك كنند.


فرزندان والدين عينكي، عينكي مي‌شوند
متاسفانه اين باور تا حدود زيادي درست است چرا كه ضعف بينايي مي‌تواند يك صفت ارثي باشد. اين موضوع نه تنها درباره ضعف چشم بلكه حتي درباره بيماري‌هاي ديگر چشم مانند آب‌مرواريد هم درست است. بنابر اين مهم است كه بدانيد در خانواده شما چه بيماري‌هاي چشمي وجود داشته يا دارند.

اگر شما عينكي باشيد، فرزندتان هم عينكي مي شود؟


خوردن هويج به بينايي بهتر كمك مي‌كند

هويج سرشار از ماده‌اي است كه در بدن به ويتامين A تبديل مي‌شود و ويتامين A هم براي عملكرد درست چشم‌ها ضروري است اما در اين ميان 2 نكته وجود دارد؛ اول اينكه خوردن هويج جاي عينك را نمي‌گيرد و دوم اينكه فقط هويج نيست كه سرشار از ويتامين A است، مواد خوراكي ديگري مانند زردآلو، شليل، مارچوبه و حتي شير هم همين خاصيت را دارند.

اگر شما عينكي باشيد، فرزندتان هم عينكي مي شود؟


وقتي والدين چشم‌هاي مشكي داشته باشند، امكان ندارد صاحب فرزندي چشم‌آبي شوند
غلط!
هر چند اين اتفاق نادر است اما رنگ چشم فرزندان مي‌تواند با رنگ چشم پدر و مادر تفاوت داشته باشد.


كوچولوي زرنگ، چشم‌هاي تنبل!

اما به جز ضعف بينايي، خطر ديگري هم چشم‌هاي كودكان را تهديد مي‌كند و آن تنبلي چشم است. اين اختلال كه شيوع نسبتا زيادي هم در بين كودكان دارد، ممكن است باعث كم‌بينايي يا نابينايي يكي از چشم‌‌هاي كودك شود. تنبلي چشم اگر زود تشخيص داده شود، مي‌تواند به‌طور كامل و به‌راحتي درمان شود اما اگر درمان اين اختلال دير صورت بگيرد تاثير آن بسيار اندك و گاهي حتي بي‌فايده خواهد بود. فرصت طلايي شما براي درمان اين اختلال و كمك به فرزندتان حداكثر تا ۵ سالگي است و بعد از اين زمان هر چه سن كودك بيشتر شود، شانس درمان كامل تنبلي چشم كمتر مي‌شود، تا جايي كه بعضي از پزشكان معتقدند درمان تنبلي چشم بعد از ۷ تا ۱۰ سالگي بي‌فايده است. خوشبختانه در كشور ما چند سال است كه طرح سنجش بينايي و مشكلات چشمي براي كودكان ۳ تا ۶ ساله اجرا مي‌شود. معاينه چشم كودكان در اين طرح به والدين كمك مي‌كند هر چه زودتر از اختلالات چشمي فرزندشان مانند تنبلي، انحراف چشم، نزديك‌بيني، دوربيني يا آستيگماتيسم باخبر شده و هر چه سريع‌تر نسبت به درمان آنها اقدام كنند.


كار با كامپيوتر به چشم‌ها آسيب مي‌رساند

به گفته آكادمي چشم‌پزشكي آمريكا كامپيوتر آسيبي به چشم‌ها نمي‌رساند اما دقت كنيد وقتي كودك شما براي مدت طولاني پاي كامپيوتر مي‌نشيند و به‌خصوص زماني كه مشغول بازي با كامپيوتر است، كمتر از مواقع ديگر پلك مي‌زند. اين اتفاق هنگام مطالعه و انجام كارهاي ديگر كه نياز به خيره شدن از نزديك دارند نيز مي‌افتد. پلك زدن كمتر باعث مي‌شود تا چشم‌ها خشك شوند و اين موضوع باعث مي‌شود تا كودك دچار احساس خستگي در چشم‌ها شود بنابر اين بهتر است فرزندتان را تشويق كنيد در موقع كار با كامپيوتر هر از چندي استراحت كند.

اگر شما عينكي باشيد، فرزندتان هم عينكي مي شود؟


نکته - بالا رفتن نمره چشم در يك كودك ربطي به اين ندارد كه كودك از چه زماني عينكي شده و از عينكش كم استفاده كرده يا زياد. عينك زدن ضعف بينايي را بدتر نمي‌كند


چشم‌ها در موقع تولد از نظر اندازه، رشد كامل‌شان را كرده‌اند

خيلي از مردم مي‌گويند اندازه چشم‌ها در بدو تولد همان است كه مثلا بايد در ۵۰سالگي باشد و چشم‌ها در طول زندگي بزرگ‌تر نمي‌شوند. علت اين باور هم آن است كه در كودكان چشم‌ها نسبت به ساير اعضاي صورت بزرگ‌تر هستند اما اين باور اشتباه است. چشم‌هاي كودك شما هم مانند خود او رشد مي‌كنند. علت تغيير نمره چشم در كودكان عينكي هم همين رشد چشم‌هاست.


فقط پسرها ممكن است كوررنگ باشند

درست است كه كوررنگي بيشتر در پسرها اتفاق مي‌افتد اما دخترها هم امكان دارد به اين اختلال دچار باشند.


اگر شما عينكي باشيد، فرزندتان هم عينكي مي شود؟

ضعف بينايي كودك‌تان را كشف كنيد

اگر با فواصل منظم در سنين قبل از دبستان فرزندتان را براي معاينه چشم، نزد پزشك ببريد، مي‌توانيد مطمئن باشيد بيشترين كمك را براي بهتر ديدن تا پايان عمر، به فرزندتان كرده‌ايد! علاوه بر آن حواس‌تان باشد ديدن اين نشانه‌ها در كودكان ممكن است به معناي مشكلات چشمي و بينايي در آن‌ها باشد و درصورت تكرار اين علائم بهتر است فرزندتان را نزد پزشك ببريد:
1. نزديك شدن بيش از حد به تلويزيون يا نزديك كردن كتاب، دفتر و وسايل بازي به چشم‌ها
۲. ماليدن مكرر چشم‌ها
3. سردرد
۴. استفاده از انگشت براي دنبال كردن خطوط موقع خواندن كتاب
5. قرمزي و اشكريزش چشم‌ها
۶. بي‌علاقگي و پرهيز از كار يا بازي با وسايلي كه جزئيات زياد و رنگ‌هاي متنوع دارند.
7. خستگي زودرس، تمركز نداشتن، بي‌علاقگي به درس، تنبلي يا افت تحصيلي
۸. انحراف يكي از چشم‌ها


بيشتر مواظب باشيد

  • اگر فرزند شما از عينك استفاده مي‌كند، حتما او را تشويق كنيد تا عينكش را بزند. نبايد با اين تصور غلط كه كودك به عينك وابسته مي‌شود، او را از خوب ديدن محروم كنيد.
  • اگر فرزند شما سردرد دارد، اين موضوع را با چشم‌پزشك در ميان بگذاريد.
  • خستگي و تمركز نداشتن كودك را هميشه به پاي ضعف تحصيلي نگذاريد.
  • تغذيه مناسب نقش مهمي در سلامت چشم و بينايي بهتر دارد. فرزندتان را به خوردن ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه عادت دهيد.
  • استفاده از عينك آفتابي فقط براي بزرگسالان ضروري نيست، چشم بچه‌ها هم در برابر اشعه خورشيد، به‌ويژه در روزهاي تابستان به محافظت نياز دارد، بنابر اين براي فرزندتان عينك آفتابي تهيه كرده و او را به استفاده از عينك آفتابي تشويق كنيد.
منبع : مجله سیب سبز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج