۱۴۳۸۷۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

این ماده اکسیژن کامل اتاق شما را می‌بلعد!

محققان دانشگاهی در جنوب دانمارک با انتشار مقاله‌ای اعلام کرده‌اند که موفق به ابداع ماده‌ای کریستالی شده‌اند که می‌تواند اکسیژن هوا و حتی آب را به خود جذب کند.

فارنت: محققان دانشگاهی در جنوب دانمارک با انتشار مقاله‌ای اعلام کرده‌اند که موفق به ابداع ماده‌ای کریستالی شده‌اند که می‌تواند اکسیژن هوا و حتی آب را به خود جذب کند. ظاهرا حجمی به اندازه‌ی فقط یک قاشق از این ماده کریستالی می‌تواند تمامی اکسیژن موجود در یک اتاق معمولی را به درون خود بکشد.

این ماده اکسیژن کامل اتاق شما را می‌بلعد!

این کریستال، ماده‌ای نمکی شکل ساخته شده از کبالت است که می‌تواند اکسیژن را با غلظتی ۱۶۰ برابر بیشتر از هوایی که ما تنفس می‌کنیم، در خود نگهداری کند. در این مقاله اشاره شده که در صورت استفاده از میزان مناسب این ماده، تا ۹۹ درصد اکسیژن اتاق را می‌توان به دام انداخت.

اما نکته‌ی قابل توجه این است که این کریستال در صورت قرار گرفتن در معرض گرما و یا محیط با اکسیژن کم، می‌تواند اکسیژن ذخیره شده در خود را آزاد کند. کریستین مکنزی، مولف و مسئول این تحقیق در بیانیه خبری خود این ویژگی را مشابه با عملکرد هموگلوبین خون عنوان کرد که با استفاده از مولکول‌های آهن عمل جذب و رساندن اکسیژن به بافت‌های بدن را انجام می‌دهد.

در صورتی که واقعا چنین باشد، این ماده می‌تواند کاربردهای بسیاری همچون تغذیه‌ی سلول‌های سوخت هیدروژنی با اکسیژن فشرده شده و یا سبکتر شدن تجهیزات پزشکی برای بیماران ریوی، که امروزه به ناچار دستگاه‌های سنگینی را همراه خود حمل می‌کنند، ایفا کند.

در عین حال با توسعه این ماده کریستالی، کپسول غواصی نیز می‌تواند در کنار بقیه‌ی وسایل قدیمی در انباری خانه‌ها خاک بخورد. مکنزی در سخنان خود می‌گوید: " فقط چند دانه از این کریستال می‌تواند اکسیژن مورد نیاز برای یک بار تنفس را فراهم کند و چون این ماده توانایی جذب اکسیژن از آب را دارد، غواص دیگر مجبور به حمل مقدار اضافی از آن نخواهد بود."

نتیجه این تحقیقات در این لینک در دسترس است. اگر علاقه دارید بدانید، نام شیمیایی این نمک به صورت زیر نوشته می‌شود:

[{(bpbp)Co2II(NO3)}2(NH2bdc)](NO3)2 * 2H2O, where "bpbp" stands for 2,6-bis(N,N-bis(2-pyridylmethyl)-aminomethyl)-4-tert-butylphenolato, and "NH2bdc2" stands for 2-amino-1,4-benzenedicarboxylato).

لطفا اصلا نپرسید چطور باید این نام را بخوانید چون اگر میدانستم تا الان حداقل یک جایزه‌ی نوبل شیمی برده بودم!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج