جاباما
۱۴۴۱۹۳
۵۰۵۲
۵۰۵۲
پ

میروسلاو، چیرو، شیرو، بلاژ یا بلازویچ!

همه فوتبالدوستان ایرانی میروسلاو بلاژویچ را به خوبی می شناسند. روزگاری او در ایران کوشید تا تیم ملی کشورمان را به جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن ببرد اما اتفاقات بسیاری باعث شد تا این مهم حاصل نشود؛ اگرچه بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که خود چیرو مقصر اصلی این ناکامی بوده است.

میروسلاو، چیرو، شیرو، بلاژ یا بلازویچ!





همشهری تماشاگر: همه فوتبالدوستان ایرانی میروسلاو بلاژویچ را به خوبی می شناسند. روزگاری او در ایران کوشید تا تیم ملی کشورمان را به جام جهانی 2002 کره و ژاپن ببرد اما اتفاقات بسیاری باعث شد تا این مهم حاصل نشود؛ اگرچه بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که خود چیرو مقصر اصلی این ناکامی بوده است.

میروسلاو، چیرو، شیرو، بلاژ یا بلازویچ!

مشخصات

نام کامل: میروسلاو بلاژویچ

تاریخ تولد: ۱۰ فوریه ۱۹۳۵

محل تولد: تراونیک

باشگاه کنونی: زادار

باشگاه های پیشین: اسلوبودا توزلا، آن کی زاگرب، مس کرمان، زیر ۲۳ سال چین، شانگ های شنهوا، تیم ملی بوسنی و هرزگوین، هایدوک اشپیلت، دیناموزاگرب، تیم ملی ایران، تیم ملی سوییس، تیم ملی کرواسی، گراس هاپرز، سیون و ...

داستان کلاه ژاندارم فقید

جام جهانی ۱۹۹۸ فرصتی ایده آل بود تا او خود را بیش از پیش در دنیای مربیگری معرفی کند. کرواسی با هنر او و البته مردان بزرگش توانست تا نیمه نهایی پیش بیاید اما آنجا دیگر راهی به فینال نبود تا کروات ها راهی دیدار رده بندی شوند. در آن روزها یک ژاندارم فرانسوی در درگیری با آشوبگران کشته شد و بلاژ با استفاده از فرصت، کلاه این ژاندارم را با خود به ورزشگاه می آورد، بر سر می گذاشت یا جلوی نیمکت تیم ملی کرواسی قرار می داد.

شروع

در دوران بازی فوتبالیستی تقریبا ضعیف محسوب می شد و به همین خاطر او خیلی زود دریافت که برای این کار (بازی کردن) آفریده نشده است، برای همین سراغ مربیگری رفت و خیلی زود هم توانست به آرزویش برسد. او در سال ۱۹۶۸ برای نخستین بار روی نیمکت یک تیم باشگاهی نشست و این در حالی بود که بلاژ تنها ۳۳ سال داشت.

میروسلاو، چیرو، شیرو، بلاژ یا بلازویچ!

ابداع کننده سیستم ۲-۵-۳

اینکه چه کسی سیستم ۲-۵-۳ را ابداع کرده تبدیل به یک جنجال و بحث بزرگ در فوتبال شده است. برخی دکتر کارلوس بیلاردو را نفر اصلی در ابداع این روش دانسته اند و برخی می گویند فرانتس بکن باوئر آن را تکمیل کرده و در سال ۱۹۸۶ ارائه داده است؛ یعنی همان سالی که آرژانتین بیلاردو با استفاده از همین روش به علاوه دیه گو مارادونا قهرمان جهان شد.

از اینها که بگذریم باید گفت که فوتبالدوستان ایرانی دل خوشی از سیستم ۲-۵-۳ ندارند. در کشور ما این روش با وجود به کار گرفته شدن توسط بسیاری از مربیان، منسوخ شده تلقی می شود. در جام جهانی ۱۹۹۸ اما کرواسی به لطف همین سیستم توانست خود را تا نیمه نهایی بالا بکشد. وقتی یکی از خبرنگاران از بلاژ درباره استفاده از سیستم ۲-۵-۳ پرسید، او پاسخ داد: «پسرم! بگذار حقیقت را به تو بگویم؛ روش ۲-۵-۳ را من در سال ۱۹۸۲ ابداع کردم.» البته شاید بشود این حرف را پذیرفت و شاید هم نه.

۱۰ خصلت جالب بلاژویچ

سرمربی پیشین تیم های ملی ایران و کرواسی خصلت های جالبی داشته و دارد که بسیاری به خاطر آنکه او در ایران کار کرده با آن آشنا هستند.

*هیچ وقت سیگارش را تا ته نمی کشید و آن را نصفه و نیمه خاموش می کرد. اعتقاد داشت که سیگار تا انتها ضرر جسمی و جانی بیشتری دارد!

* همیشه از یک نوع ادوکلن استفاده می کرد، به همین دلیل از بوی این نوع ادوکلن می شد فهمید که بلاژ جایی بوده یا آنجاست.

* عاشق رنگ قهوه ای است. بسیاری مواقع از لباس هایی با رنگ یا زمینه قهوه ای استفاده می کرد.

* استفاده از صفت عالی همواره در ادبیات مورد استفاده اش فراوان وجود داشت.

* دستیار تکراری در ۲ تیم مختلف نداشت. تنها کسی که از این چارچوب خارج ماند، برانکو ایوانوویچ بود.

* دستیارانش را همیشه استاد خطاب می کرد. با این کار احترامی ویژه به آنها می گذاشت.

* به روزنامه نگاران و خبرنگاران اهمیت ویژه ای می داد و احترام بسیاری برایشان قائل بود.

میروسلاو، چیرو، شیرو، بلاژ یا بلازویچ!

* از اینکه بینی اش همیشه قرمز می شد، ناراحت بود.

* هیچ وقت اجازه نمی داد کسی غذا نخورده از پیش او برود. مثلا در اردو و به هنگام ناهار اگر کسی با او کار داشت، حتما او را به غذا خوردن دعوت می کرد. اگر طرف مقابل مقاومت می کرد، خودش بلند می شد و برای او غذا می کشید.

* شوخی فیزیکی مورد علاقه اش زدن پس گردنی است!

تیم جدید

در حالی که در آستانه ۸۰ سالگی قرار دارد، باز هم ول کن مربیگری نیست و به تازگی با عقد قراردادی هدایت تیم فوتبال ان کی زادار کرواسی را برعهده گرفته است. زادار در دسته برتر کرواسی بازی می کند و فصل گذشته عنوان هفتم را کسب کرده بود.

فعالیت سیاسی

چیرو یکی از مشاوران «فرانیو توزمان» در دوران ریاست جمهوری اش بود. او هچنین یکی از اعضای فعال حزب او یعنی HDZ بود اما پس از مرگ توزمان و مسائلی که بین او و رییس جدید پیش آمد، حزب را ترک کرد. بلاژویچ در انتخابات ریاست جمهوری کرواسی در سال ۲۰۰۵ به عنوان نامزد مستقل شرکت کرد اما تنها ۰.۸ درصد از آرا را به دست آورد و در مرحله نخست کنار رفت.

خانواده فاشیستی

میروسلاو بلاژویچ متولد تراونیک و در خانواده ای بوسنیایی - کروات به دنیا آمده است. ۲ برادر بلاژ در دوران جنگ جهانی دوم، عضو یک جنبش فاشیستی بودند که در آن زمان در کرواسی فعالیت گسترده ای را شروع کرده بود. آنتو و یوسو بلاژویچ به دلیل همین فعالیت ها و درگیری های موجود کشته شدند. بلاژویچ در این باره گفته بود: «هیچگاه نخواسته ام کارهای آنها را توجیه کنم؛ درست مثل پدرم که او نیز چنین کاری نکرد. هیچ انسان عاقلی نمی تواند از کارهای ضد انسانی آنها حمایت کند.»

افتخارات

کارنامه بلاژ با توجه به دوران طولانی مربیگری اش در تیم های مختلف خیلی پربار و پرافتخار نیست. بی شک مهمترین افتخارش در عرصه مربیگری کسب عنوان سوم جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با تیم ملی کرواسی باشد.

مربی همه مربیان

موفقیت های او در کرواسی، خصوصا کسب عنوان سوم جام جهانی که بزرگترین افتخار این کشور در عرصه فوتبال بین المللی محسوب می شود، باعث شده تا لقب «مربی مربیان» به او داده شود. تداوم در کار و همچنین کسب عنوان با تیم های باشگاهی بزرگ کرواسی و یوگسلاوی را هم باید به این موضوع افزود.

میروسلاو، چیرو، شیرو، بلاژ یا بلازویچ!

سیون سوییس

قهرمان جام حذفی سوییس: ۱۹۷۴

دیناموزاگرب

قهرمانی در لیگ یک یوگسلاوی: ۸۲-۱۹۸۱

قهرمانی در جام حذفی یوگسلاوی: ۸۳-۱۹۸۲

قهرمانی در لیگ دسته برتر کرواسی: ۹۳-۱۹۹۲ و ۳-۲۰۰۲

قهرمانی در جام حذفی کرواسی: ۹۴-۱۹۹۳

گراس هاپرز

قهرمانی در لیگ سوییس: ۸۴-۱۹۸۳

هایدوک اشپلیت

قهرمانی در سوپرجام کرواسی: ۲۰۰۵

اسلوبوداتوزلا

قهرمانی در لیگ یک بوسنی و هرزگوین: ۱۴-۲۰۱۳

تیم ملی کرواسی

عنوان سوم جام جهانی ۱۹۹۸
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج