۱۴۴۷۷۳
۱۱ نظر
۵۰۰۹
۱۱ نظر
۵۰۰۹
پ

دفاع تمام قد سلحشور از «الهام چرخنده»

سلحشور در تقدیر از الهام چرخنده گفت: به نظر من الهام چرخنده یک میزان و شاخص ارزیابی سینمای ایران است. کسی است که بر خلاف میل سینماگران اقدامی کرد و سینماگران با عکس العملشان ماهیت خود را روشن کردند. هر کسی که باب دل جامعه سینما و تلویزیون اقدام کند برایشان خوب است. هر کس مخالف باشد، بد است.

کافه سینما: فرج الله سلحشور را با جملات صریح و واکنش های بی پرده اش نسبت به مسایل روز سینما و تلویزیون می شناسیم. کارگردانی که در سالهای اخیر با صحبت هایش جنجال های فراوانی در سینما به راه انداخته است.

این کارگردان روز گذشته مصاحبه تازه ای نشریه تماشاگران امروز داشته و بار دیگر درباره فضای فعلی سینما و تلویزوین و تعدادی از چهره هایش صحبت های صریحی انجام داده. بخش هایی از این گفتگو گزیده و پیاده شده را در ادامه می خوانید.

- دولت ما الان به سینما گر پول می دهد که علیه دولت فیلم بسازد. چون عملا کار سینماگر همین شده. اگر دولت ندهد خواهیم دید که غربی ها چطور پول به پایش می ریزند که بسازد و می سازد و اگر داخل هم اکران نشود، در خارج به آن اکران می دهند و از آن استقبال می کنند. من آمار دارم کسانی که به فرهنگ و هنر این مملکت خط می دهند چهار گروهند: ساواکی ها، توده ای ها، صهیونیست ها و بهایی ها.

- فلان آقایی که ما اول انقلاب از چهارپایه کشیدیمش پایین چون داشت تبلیغ حزب توده می کرد الان نمی آید بگوید من توده ای هستم. الان حزب توده نداریم. این آقایی که الان دارد خط و جهت می دهد و در شوراها هست و نظارت میکند، می دانیم که قبلا توده ای بوده. می شناسم ساواکی را که پشت سر هم جایزه و تقدیر و تندیس می گیرد. می شناسیم از عوامل رژیم گذشته که با ساواکی ها همکاری می کردند و الان گل سرسبد هنر این مملکت اند.

- کلیت سینما و تلویزیون ما برای ما مبارزه با ایران و اسلام آمده نه برای حمایت و ترویج فرهنگ ما در بیرون از مرزها

- به نظر شما اگر آقای ضرغامی بشود رییس یک کارخانه مشروب فروشی چون مسلمان است این کارخانه می شود کارخانه شربت فروشی؟ مگر اینکه بیاید ماهیتش را عوض کند. بجای اینکه مشروب تولید کند بیاید شرب تولید کند. باز در آنجا مدیر می تواند این کار را بکند اما در فرهنگ و هنر این هنرمند است که حرف اول را می زند نه مدیر.

- در تلویزوین فیلمساز یاد گرفته چه کار کند. یک کار ده پانزده صفحه ای را می آورند و تصویب می کنند و بودجه می گیرند بعد کارگردان می رود سر صحنه شروع می کند به نوشتن. ۹۹ درصد آثاری که در تلویزیون ساخته می شود آنهایی است که طرحشان در آنجا تصویب می شود و برآورد بودجه اولیه هم می شود و بقیه توی کار و سر صحنه در می آید. مثلا کاری که قرار بوده با ۵/۲ میلیارد تمام شود به ۴۰ میلیارد می رسد. و کاری که قرار بوده یک ساله تمام شود هفت ساله تمام می شود. می رود کار را دقیقه ۹۰ می رساند و مسئول تلویزیون هم هیچ کاری ازشان بر نمی آید چون آنتنش لنگ کار است. من به صراحت می گویم در تلویزیون نظارتی نیست. آنهایی که در شوراهای تلویزیون هستند با تهیه کننده ها رابطه دارند و کارها براساس روابط تصویب می شود.

- یکی از ضربه هایی که به ما زدند این بود که تعداد شبکه ها را آنقدر زیاد کردند که حتی دست خائن ترین کارگردان این مملکت را می بوسند که برایشان کار بسازد. چون آنتن خالی است و چیزی برای پخش ندارند. حتی اگر این کارگردان صد بار در آثارش به این مملکت و ارزش ها توهین کند باز هم می گویند بیار برای ما کار بساز.

- شما فکر می کنید اگر یک کارگردان بدترین کار را هم ساخته باشد، مقام معظم رهبری در جمع به او می گوید تو کار بدی ساخته ای؟ واقعیت این است که آقا حتی گاهی سازندگان آثار ضد ارزشی را هم به نوعی تشویق کرده اند برای اینکه سازنده اش به راه درست و به سمت آثار ارزشی هدایت کنند.

- فیلم سینمایی معراجی ها را دیدم اما خیلی از محتوایش خوشم نیامد.

- کسی که آمریکا را دوست داشته باشد و برای آمریکا ارزش قایل باشد از نظر من منفور است. آقای فرهادی جزو همین آدم هاست. آرزویش این است که برود کف پای یک دبیر جشنواره آمریکایی را ببوسد. از نظر من این انسان هیچ ارزشی ندارد. فارغ از آثارش. ضمن اینکه برای من دست کم ثابت شده در همین دو سال گذشته که داریم می رویم با آمریکایی ها سر مسایل هسته ای مذاکره کنیم، آمریکا دشمن کشور من و دنبال نابودی کشور من است. آقای فرهادی برای چی برای خوشآمد دشمن مملکت فیلم می سازی؟ تو چی کار کرده ای که او خوشش می آید.

- آنها می گویند این خانمی که طلاق می گیرد الان کجا می رود؟ معبد و کعبه اش کجاست ؟ آرزوی این خانم این است که اینجا جدا بشود و برود آمریکا. ملت ما اینطوری است؟ منهای این قشری که از خیابان ولیعصر به بالا هستند و فقط پولدارهایشان می روند آمریکا بقیه پایینی ها اصلا آمریکا می فهمند چی است؟ حالا بخواهند طلاق بگیرند و بروند آمریکا؟ طلاق آن بدبخت هزار و یک دلیل دیگر دارد . آمریکا رفتن و اینها مشکلات فیلمسازهاست که می خواهند جدا بشوند و فوری بروند آمریکا.

- یکی از بزرگ ترین دغدغه ها و آرزوهای فیملسازان ما این است که روزی در جشنواره های خارجی جایزه بگیرند و تشویق بشوند . ما باید دنبال باورها و فرهنگ بومی و ملی خودمان باشیم. آقای مجید مجیدی اگر برای آمریکا فیلم نساخته چرا فیملش را می فرستد آمریکا؟ یا آنها خوب شده اند آقای مجیدی در فیلم هایش یک اشکالی وجود دارد. آیا ممکن است بنیانگذاران کن و اسکار خوب بشوند؟ به نفع ملت ها کار کنند؟ هالیوود آدم شده باشد؟ باید دید کجای کار مجیدی می لنگد. در بچه های آسمان یک خواهر وبرادر کفش هایشان را با هم عوض می کنند که بتوانند مدرسه بروند. شما در تهران نه، در ده کوره ها کجا چنین چیزی را دیده اید؟ آقای مجیدی شما این دو تا بچه ی فقیر را از کجای این چامعه پیدا کرده ای؟ بعد هم به فرض اگر پیدا کرده ای، باید بیایی نشان بدهی؟ این درست است؟ راجع به اعتقادات و فرهنگ مردم جنوب شهر فیلم بسازند نه پابرهنگی و فقر آنها. ساختن فیلم از پابرهنگی به شرطی قبول است که مصرف داخلی داشته باشد. که به یک مسئولی سیلی بزند که چرا به وظایفت عمل نکردی. اما اگر از جنوب شهر فیلم بسازند برای اینکه آمریکا خوشش بیاید بد است.

- بعد از صحبتی که در مورد بازیگران زن داشتم خیلی هایشان بوده اند و زنگ زده اند گفته اند شما درست می گویید. هر موقع بخواهید می آییم و برایتان بازی می کنیم. این هم هست که اینها توی باطن خودشان آنقدرها که ما فکر می کنیم محکم نیستند. خیلی هایشان هم باطل نیستند. محیط سالم گیر بیاورند کار سالم انجام می دهند. محیط ناسالم باشد کار ناسالم می کنند. من بیشتر دوست دارم سراغ بازیگری که متوسط باشد و انسان سالمی باشد بروم تا اینکه بازیگری که خیلی خوب باشد اما انسان نا سالم و آلوده و فاسدی باشد.

- شیار ۱۴۳ و چ را دیدم کارهای خوبی هستند. انصافا در این زمان کارهای ارزشمندی هستندو نباید از حق گذشت.

- من آقای حاتمی کیا را یک هنرمند واقعا فرهیخته و مثبتی می دانم. به رغم اینکه در گذشته بعضی آثارشان زیاد خوب نبود، اما سر جمع آثارش کارهای ارزشمندی هستند.

- خانم مریلا زارعی جزو بازیگران خوب و توانمندی است که الآن داریم

- فیلمساز داریم که فیلمش در جشنواره خارجی رد شده، توی ایران یک انتقادی ازش می کنند، فوری می بیند خارجی ها بهش بها می دهند و از آن تقدیر می کند و به صراحت می گوید هیچ کس نمی تواند فیلم های من را توقیف کند. راست می گوید. در جمهوری اسلامی آن شهامت و شجاعتی که بتواند جلوی این مفسدین بایستد را نمی بینم.

- به نظر من الهام چرخنده یک میزان و شاخص ارزیابی سینمای ایران است. کسی است که بر خلاف میل سینماگران اقدامی کرد و سینماگران با عکس العملشان ماهیت خود را روشن کردند. هر کسی که باب دل جامعه سینما و تلویزیون اقدام کند برایشان خوب است. هر کس مخالف باشد، بد است. این یعنی جامعه سینمای ما حتی آزاد اندیش و آزادمنش هم نیست که مخالف خود را تحمل کند.

- محسن مخملباف آدمی است که فساد موجود در سینما آن را با خودش برد. آدمی که دنبال شهرت و محبوبیت می گشت و در اینجا پیدا نکرد. مخلص نبود. رفیق ما بود می شناختیمش از اولش هر کسی که تاییدش می کرد قبولش داشت، هر کسی که باهاش مخالفت می کرد تحملش نمی کرد. او مارکسیست و بعدها توی زندان در همان سال های آخر پیروزی انقلاب مسلمان شد و بعد از چند سال هم دوباره برگشت به اصل اولیه خودش

- اکبر عبدی به نظرم قوی ترین بازیگر ایران است. واقعا قوی است. منتها نظمش یک مقدار مشکل دارد. اما از نظر بازیگری من تواناتر از ایشان ندیده ام.

- حسن روحانی یک رییس جمهور بلاتکلیف است.

- محمود احمدی نژاد رییس جمهوری بود که خیلی خودش را باور داشت. زیاد خودبین بود اما در اینکه پر تلاش و زحمت کش بود شکی نیست.


- مهران مدیری سیاست مدارترین فرد سینما و تلویزوین این مملکت است که همه مسئولان را سرانگشتش بازی می دهد. همه عوامل تلویزیون و سینما و مسئولان هنری را قشنگ سر انگشتش بازی می دهد. سیاستمدارتر از او اصلا در جامعه سینما و تلویزیون نمی شناسم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در مورد فیلم بچه های آسمان ، آقای سلحشور معلومه که شما اینجور خانواده ها را ندیدی که خواهر و برادر با هم یک جفت کتانی داشته باشند. اگر دیده بودی تعجب میکردم!!!
      اما محض اطلاع حضرتعالی خانواده ی بنده زمانی بود که حتی پول فطریه مان را نیز میخوردیم ، انقدر وضعیت بدی داشتیم اما الان خداروشکر من یک پزشک هستم و دستم به دهانم میرسد...امیدوارم برای مطرح شدن ، راه های بهتری به ذهنتان برسد.والله که این کارها درست نیست!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطرح شدن؟؟؟؟؟

      • الی

        ایول خوب گفتی

      • بدون نام

        با چ جرعتي قسم جلاله ميخوري؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • سفر

      ببین کی از کی دفاع کرده!!!!!!!!!

    • بدون نام

      به نظر من که درست گفته .
      منتهی ما مردم برچسبی هستیم یعنی نگاه نمی کنیم ببین چه می گوید نگاه می کنیم ببینیم که میگوید و چه رچسبی دارد!
      چون ازش خوشمان نمی آید بدون تامل می گوییم غلط گفته است!

      ولی در این مصاحبه درست گفته است

    • برره ای

      آدم وقتی سلحشور ازش حمایت کنه دشمن نمی خواد.

    • بدون نام

      این آقا حتما خودش جزء همون خیابان ولیعصر به بالا است!

    • Malek

      ببخشيد !اين اقاهه كيه كه در مورد همه نظر ميده و با همه هم بده و مخالفه !! شما بيا يك رفراندوم بگير ببين ديگران در مورد شما چى ميگن .شما خيلى شلوغش كردى يكدفعه بگو همه اخى هستن خودت گلى!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من طرفدارشم چون ميشناسمش شما چي نديده و نخونده فقط ميكوبي امثال تو مغرض هستيد و ب همه چي عناد ميورزيد

    • mina

      این همه شما گفتید ما شنیدیم حالا ما بگیم شما بشنوید تمام صحبت های شما تناقض توش بیداد می کنه اگه آقای مخملباف و x و Y تحمل شنیدن صدای مخالف خودشونو نداشتن شما هم دقیقاً شبیه ایشون هستید هر کسی رو که نمی پسندید فاسد خطاب می کنید آیا عقیده فردگرایانه شما نیست که هر کسی مثل شما فکر نکنه خائن و فاسده ؟!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج