جاباما
۱۴۵۱۵۳
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

رهامی: انتخابات سال ۸۴ درس بزرگی بود

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: تجربه نشان داده است که میزان خطای خرد جمعی در قالب تشکل ها همیشه کمتر از تصمیمات فردی خواهد بود.

ایسنا: حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی در همایش «امتداد اعتماد» اظهار کرد: مأموریت اصلی و بزرگ احزاب آماده کردن مردم برای مشارکت سیاسی و مشارکت در قدرت است. بر اساس یک تجربه جهانی مدیریت جوامع پیشرفته روز به روز به سمت خرد جمعی حرکت می‌کند.

وی افزود: دنیا به کمک احزاب اداره می‌شود و امروز کشورهای بزرگ دنیا با تصمیم و اراده یک فرد هرچقدر هم که آن شخص مهم باشد، اداره نمی‌شوند. تجربه نشان داده است که میزان خطای خرد جمعی در قالب تشکل ها همیشه کمتر از تصمیمات فردی و شخصی است.

رهامی ادامه داد: در زمان هایی اشخاص تصمیم گیر بودند مثل چین در زمان مائو، اما به تدریج و بر اساس یک تجربه موفق امروز احزاب در اتاق های فکر برای جامعه برنامه ریزی می‌کنند. افراد و اشخاص می آیند و می روند ولی جوامع سیاسی به واسطه احزاب از ثبات برخوردارند چون قائم به شخص نیستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تشکیل حزب اعتماد ملی توسط مهدی کروبی اضافه کرد: اقدام آقای کروبی و همکارانشان به عنوان بنیانگذاران حزب اعتماد ملی قابل تقدیر است. احزاب و تشکل ها باید با تابلوهای مشخص وارد میدان شوند. ما باید از دیگر دوستانی هم که می خواهند حزب و تشکل ایجاد کنند، استقبال کنیم. چون این مسئله باعث می‌شود سهم سیاسی جامعه تعمیق پیدا کند.

وی در ادامه با بیان این‌که باید از گذشته درس گرفت، یادآور شد: ما در سال ۹۲ تجربه بسیار موفقی داشتیم و یادگرفتیم چطور عقلمان را کنار هم بگذاریم تا شکست تاریخی سال ۸۴ را تکرار نکنیم، انتخابات سال ۸۴ درس بزرگی بود و مشخص کرد اصلاحات به دلیل عدم رعایت قوانین بازی سیاسی با اینکه اکثریت را به همراه داشت شکست خورد و کسانی که سابقه ای در انقلاب نداشتند ضمام امور را به دست گرفتند. همان کسانی که حامیان آن روزشان امروز از آنها اعلام برائت می‌کنند در حالی که در آن زمان مخالفت با آنها را مخالفت با خدا می دانستند.

وی همچنین خاطر نشان کرد : نباید نقش هدایت و همکاری آقایان خاتمی و هاشمی و همه بزرگان اصلاح‌طلب و همچنین فداکاری و بزرگواری آقای عارف را فراموش کنیم. گرچه پس از آن پیروزی در انتخابات ۹۲ بسیاری از الزامات کار جمعی بعد از تشکیل دولت رعایت نشد.

این استاد دانشگاه در ادامه به تربیت سیاسی جامعه که توسط احزاب صورت می گیرد، اشاره کرد و گفت: معرفی کاندیدا یک امر است، اما کار بزرگتر تربیت سیاسی در جامعه و آشنا کردن جامعه با قواعد بازی سیاسی است. ما اگر می خواهیم برای انتخابات بعدی برنامه ریزی کنیم باید یاد بگیریم چطور نیروهایی را تربیت کنیم که مصالح ملی را به مصالح یک شخص یا حزب خاص ترجیح ندهند. در سال ۹۲ آقای عارف این مسئله را نشان داد.

وی در ادامه تأکید کرد: تقاضای امروز من این است که اولویت حزب اعتماد ملی این باشد که در نقاط مختلف ایران نسبت به تربیت سیاسی مدیرانی که قرار است در سالهای آینده بر مسند بنشینند اقدام کنند تا آنچه را آفت امروز می دانیم پیش نیاید.

وی در بخش دیگر ازصحبت هایش با تبریک عید غدیر اظهار کرد: امروز روز نهج البلاغه است . حضرت علی (ع) در سفره های متعددی درباره جایگاه و حقوق مردم مطالبی را بیان کرده و می فرماید همانقدر والی به گردن مردم حق دارد مردم هم بر گردن والی حق دارند. علی (ع) می گوید به من تذکر بدهید و از کارهای من ایراد بگیرید و فکر نکنید که اگر به من تذکر داده شود، ناراحت می شوم. جای جای نهج البلاغه محل تربیت سیاسی و آموزش حقوق شهروندی است.

رهامی با اشاره به سابقه نمایندگی مجلس خود یادآور شد: اوایل انقلاب با حضورحضرت امام (ره) وقتی به مجلس راه یافتم مثل خیلی فکر می کردم با کمی تلاش و فعالیت شبانه روزی بسیاری از کارها درست می‌شود اما الان می بینم که در خیلی از جاها غفلت کرده ایم. یکی از لوازم اصلی حکومت جمهوری و دموکراسی وجود احزاب ، مطبوعات ، آزادی بیان ،‌آزادی انتقادات، متشکل کردن مردم و ... است اما ما در این زمینه موفق نشدیم و کوتاه آمدیم.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد : هر حزبی که گردهمایی برگزار می‌کند در صف اول آن باید دبیر کلش حضور داشته باشد. همایش امروز یک غایب بزرگ دارد که مهدی کروبی است و امیدواریم در جشن های بعدی شاهد حضور آقایان کروبی، مهندس موسوی و خانم رهنورد باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج