جاباما
۱۴۵۹۶۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

شایع‌ ترین روش‌های انتقال هپاتیت C

یک فوق تخصص گوارش و کبد، شایع‌ترین راه انتقال هپاتیت «سی» را از طریق اعتیاد تزریقی دانست و اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به هیپاتیت C ازاین طریق مبتلا شده‌اند.

ایسنا: دکتر سیدموید علویان با اشاره به نقش کبد در بدن گفت: کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که نقش حیاتی در زندگی دارد. کبد در مراقبت از عفونت‌ها کمک می‌کند و میکروب‌ها و سایر مواد سمی را از خون خارج کرده و در حفظ سلامت فرد موثر است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به نقش کبد بعنوان یک پالایشگاه عظیم و تصفیه‌گر بدن از سموم، تصریح کرد: کبد مسئولیت ذخیره انرژی برای به حرکت در آوردن عضلات، کنترل قند خون، تنظیم کلسترول و نیز مسئولیت کنترل چندین هورمون و آنزیم دیگر را دارد.

وی افزود: هپاتیت از نظر لغوی به معنای التهاب کبد است که این التهاب می‌تواند در اثر عوامل مختلف از جمله بسیاری از داروها، ویروس‌های مختلف، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های ژنتیکی پدید آید. هپاتیت C نوعی بیماری کبدی است که در اثر عفونت با ویروس هپاتیت C رخ می‌دهد. ویروس این هپاتیت در سلول‌های کبدی زندگی می‌کند و موجب التهاب کبد (هپاتیت) می‌شود.

وی ادامه داد: گرچه هپاتیت Cیک بیماری خطرناک است اما با درمان مناسب، تحت نظر پزشک بودن و مراقبت بیمار از خود، این افراد می‌توانند زندگی فعال و عادی داشته باشند. اما باید همواره به یاد داشته باشیم که پیشگیری بسیار آسانتر و کم هزینه‌تر از درمان است.

علویان خالکوبی، حجامت، تاتو کردن، سوراخ کردن گوش، خدمات پزشکی و دندانپزشکی در محل‌های نامطمئن و با وسایل آلوده را از روش‌های انتقال بیماری هیپاتیت C دانست و گفت: شایع‌ترین راه انتقال هپاتیت C روش تزریقی است که بیش از ۵۰ درصد مبتلایان را شامل می‌شود.

وی افزود: انتقال هیپاتیت «سی» از راه جنسی نسبت به هپاتیت «بی» کمتر است و شیردهی هم موجب انتقال هپاتیتC نمی‌شود.

علویان با اشاره به علائم هپاتیت «سی» در فرد مبتلا، گفت: خستگی، تب اندک، سر درد، گلو درد خفیف، کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، درد قسمت فوقانی راست شکم، درد مفاصل، خارش پوست، درد عضلانی، ادرار پررنگ و زرد، حالتی که در آن پوست و سفیدی چشم بیمار به سمت زردی می‌رود از جمله نشانه‌های هیپاتیت C است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج