۱۴۶۶۰
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

مواد شيميايي كه مانع باروري شما مي‌شوند

عامل اصلي ناباروري در منزل شماست

تحقيقات و بررسي‌هاي زيادي كه محققان تا به حال انجام داده‌اند حاكي از آن است كه قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي حتي به مقدار اندك هم مي‌تواند سلامت دستگاه توليد‌مثل را تهديد كندراه چاره اين است كه با شناسايي آن‌ها انتخاب‌هاي هوشيارانه‌اي انجام دهيد و اينگونه مواد را از زندگي خود حذف كنيد.

عامل اصلي ناباروري در منزل شماست
ناباروري، خيلي بيشتر از آنچه مردم فكرش را مي‌كنند شايع است. به گزارش برترین ها انجمن پزشكي باروري آمريكا تخمين مي‌زند كه 1/6 ميليون زوج در آمريكا، معادل تقرييا 10درصد جمعيتي كه در سن باروري قرار دارند دچار مشكلاتي در باروري هستند. بچه‌دار شدن براي چنين زوج‌هايي چندان ساده نيست، عارضه‌هايي كه در تخمك‌گذاري و سلول جنسي مرد وجود دارند بخش عمده مشكلات باروري را تشكيل مي‌دهند، چيزي بالغ بر دو سوم كل موارد ناباروري. تحقيقات و بررسي‌هاي زيادي كه محققان تا به حال انجام داده‌اند حاكي از آن است كه قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي حتي به مقدار اندك هم مي‌تواند سلامت دستگاه توليد‌مثل را تهديد كند.با وجود اين هر روز بدون آن‌كه بدانيم با بسياري از اين مواد شيميايي كه در كار هورمون‌ها خلل ايجاد مي‌كنند در تماس هستيم. راه چاره اين است كه با شناسايي آن‌ها انتخاب‌هاي هوشيارانه‌اي انجام دهيد و اينگونه مواد را از زندگي خود حذف كنيد.


عامل اصلي ناباروري در منزل شماست


وقتي ظرف‌ها خطرناك مي‌شود

خطر: تفلون

ظروف تفلون، قابلمه‌ها و ماهي‌تابه‌ها راحت تميز مي‌شوند اما مشكل اينجاست كه مواد شيميايي نچسب به مرور زمان با خراشيده شدن، وارد غذا مي‌شوند و مشكلات زيادي در پي دارند، از جمله عوارضي كه به‌دنبال خورده شدن مواد شيميايي تفلون به‌وجود مي‌آيند مثل مشكلاتي در توليد‌مثل و بچه‌دار‌شدن براي زوجين. محققان دانماركي به اين نتيجه رسيده‌اند مرداني كه بيشتر در معرض مواد شميميايي و پرفلرولكيل اسيد قرار داشته‌اند تنها نيمي از مقدار سلول جنسي سالم مردان ديگر را دارا هستند.

تفلون در چه وسايلي به كار مي‌رود؟ تفلون در ساخت ظروف آشپزخانه به‌عنوان يك مانع روغني عمل مي‌كند.

چطور از خود مراقبت كنيم؟ از خوردن فست‌فودها (كه در ظروفي پخته مي‌شوند كه روزانه بارها و بارها مورد استفاده قرار مي‌گيرند) پرهيز كنيد و غذا را داخل ظروف فلزي ضد‌زنگ، چودني، شيشه‌اي يا سنگي طبخ كنيد.


وقتي كپسول‌هاي آتش‌نشاني خطرناك مي‌شوند

خطر: مواد ضد‌حريق

از مواد موسوم به PBDEدر بسياري از چيزها، از صندلي ماشين و لايي ِموكت و مواد شوينده مبل‌ها گرفته تا ابزار الكترونيكي استفاده مي‌شود. اين گروه از مواد كه بيشتر از همه در ساخت مواد ضد‌حريق مورد استفاده قرار مي‌گيرند قادرند بارداري را به تعويق بيندازند. محققان در سال 2010 گزارشي ارائه كردند كه حقايق هشداردهنده و مفيدي را نشان مي‌دهد. چنانچه سطح PBDE در خون خانم‌ها بالا باشد مدت زماني كه طول مي‌كشد تا باردار شوند تا 30درصد بيشتر از زنان عادي است.

PBDE در چه چيزهايي به كار مي‌رود؟ لايي ِ موكت‌ها، ابزار الكترونيكي و وسايل برقي، كف شست و شوي مبلمان و گرد و خاك.

چگونه در مقابل اين مواد از خود محافظت كنيم؟ به جاي موكت از بامبو يا چوب سخت استفاده كنيد، نيمكت يا نشيمن‌هاي چوبي را جايگزين مبل كنيد، بيشتر از جاروبرقي براي تميز‌كردن استفاده كنيد، وسايل برقي را با يك تكه پارچه نم دار تميز كنيد تا روي آن‌ها گرد و خاك ننشيند و لوازم برقي جديد منزل را از شركت‌هايي تهيه كنيد كه به شما ضمانت مي‌كنند در ساخت محصولات‌شان از مواد ضد‌حريق كمتر بهره گرفته‌اند.


عامل اصلي ناباروري در منزل شماست

وقتي عطر و شامپو خطرناك مي‌شوند

خطر: مواد شيميايي از خانواده فتالات

اگر مقدار فتالات در بدن مردان زياد باشد روي كيفيت سلول‌هاي جنسي مردان تاثير مي‌گذارد.مطالعات انجام شده نشان مي‌دهند، فتالات‌ها باعث خارج‌شدن سلول‌ جنسي مردان از حالت طبيعي خود و آسيب به DNA مي‌شود. فتالات در بدن مردان مثل هورمون زنانه استروژن عمل مي‌كند.

در چه چيزهايي به كار مي‌رود؟ اين ماده در محصولات داراي وينيل، مثل پرده‌هاي حمام و چرم مصنوعي، محصولات خوشبو‌كننده مثل ادكلن، پرفيوم، شمع‌هاي عطري، اسپري خوشبو‌كننده هوا، شوينده‌هاي لباس، نرم كننده‌هاي پارچه، همين‌طور انواع شامپو، صابون، اسپري مو، اسپري بدن، دئودورانت و ديگر محصولات اين‌چنيني به كار مي‌رود.

چگونه از خود مراقبت كنيم؟ از مصرف محصولات وينيل خودداري كنيد. بهتر است پرده‌هاي كنفي را جايگزين پرده حمام كنيد. شمع‌هاي مومي علاوه‌بر نور ملايمي كه ايجاد مي‌كنند به تميز كردن هواي داخل خانه هم كمك مي‌كنند. براي شست‌و‌شوي لباس‌ها از شوينده‌هاي بي‌بو و ساخته شده از مواد گياهي و از سركه سفيد به جاي نرم كننده‌هاي پارچه استفاده كنيد.


وقتي كنسروها خطرناك مي‌شوند

خطر: بي‌پي اِي

مطالعات حاكي از آن است كه مرداني كه سطح بي‌پي‌اي در ادرارشان بالاست سلول‌هاي جنسي مردان كم كيفيت‌تري توليد مي‌كنند و ساخت سلول‌هاي جنسي مردان در بدن‌شان نيز سخت‌تر مي‌شود. زنان نيز از تاثيرات سوء بي‌پي‌اي در امان نيستند. مطالعه‌اي كه در سال 2010 در دانشگاه كاليفرنيا انجام شده نشان مي‌دهد زناني كه تحت لقاح مصنوعي قرار گرفته و سطح بي‌پي‌اي در بدن‌شان بالاست تخمك‌هاي‌شان كمتر زنده مانده و قابليت رشد كمتري دارند.

بي پي‌اي در كجا يافت مي‌شود؟ اغلب در مواد‌غذايي كنسروي، كاغذهاي رسيد و برخي از پلاستيك‌ها بي‌پي‌اي وجود دارد.

چگونه از خود در مقابل بي‌پي‌اي مراقبت كنيم؟ به جاي موادغذايي كنسرو شده از غذاي تازه يا منجمد استفاده كنيد، ليوان ضدزنگ و با استاندارد مواد‌غذايي يا بطري شيشه‌اي را جايگزين كنيد و براي خريدهاي جزئي‌تان از صندوق رسيد دريافت نكنيد.


عامل اصلي ناباروري در منزل شماست

وقتي پرينتر شما خطرناك مي‌شود

خطر:گليمز

اغلب افراد چيزي در مورد گليمز نشنيده‌اند؛ ماده شيميايي حلال موجود درگليكول اتر كه در توليد ميكروچيپ‌ها، بُردهاي‌مداري و برخي داروها استفاده مي‌شود. در سال‌جاري ميلادي آژانس محافظت زيست‌محيطي جهاني اعلام كرد كه بايد در مقابل توليد تركيبات شيميايي و جلوگيري از ايجاد مصارف جديد براي آن‌ها مقتدرتر عمل كرد. مطالعات انجام شده روي كارگراني كه در كارخانجات با ماده گليمز در تماس هستند حاكي از تاثيرات اين ماده شيميايي در بالا رفتن ميزان سقط جنين است. آژانس محافظت زيست‌محيطي در مورد خطرات ناشي از اين تركيبات شيميايي به مصرف‌كنندگان هشدار داده است.

گليمز در ساخت چه وسايلي به كار مي‌رود؟ شوينده‌هاي موكت و فرش، كارتريج‌هاي جوهر پرينتر، رنگ‌ها و باتري‌هاي ليتيومي.

چطور در مقابل گليمز از خود مراقبت كنيم؟ محصولات شوينده فرش و موكت را دور بريزيد و به جاي آن از تركيبات غيرسمي مثل سركه سفيد و بكينگ‌پودر استفاده كنيد. از پرينتر هم فقط در مواقع لزوم استفاده كنيد.


عامل اصلي ناباروري در منزل شماست

وقتي آب خطرناك مي‌شود

خطر: نيترات

آلودگي منابع آب ناشي از نيتروژن و نيترات‌هايي كه از كودهاي شيميايي نشت مي‌كنند به ايجاد مشكلاتي براي توليد مثل، سرطان و سقط شدن جنين منجر مي‌شود. آب آشاميدني كه از حوالي مزارع كشاورزي مي‌گذرد نسبت به آب آشاميدني ارگانيك حاوي نيترات و نيتروژن بسيار زيادي است.

نيترات در كجا يافت مي‌شود؟ نيترات در آب‌هاي آشاميدني نواحي‌ كه كودهاي شيميايي بيشتر استفاده مي‌شود يافت مي‌شود.

چطور در مقابل نيترات از خود مراقبت كنيم؟
براي از بين بردن نيترات داخل آب آشاميدني لازم است كه يك سيستم تصفيه آب خانگي نصب كنيد. در دراز مدت مي‌توانيد با حمايت خود از كشت و كار ارگانيك در شهر يا محل زندگي خود از ميزان كودهاي شيميايي و ورود ديگر تركيبات سمي به منابع آب و آب راه‌ها جلوگيري كنيد.


وقتي ماهي خطرناك مي‌شود

خطر: پي‌سي‌بي

ساليان پيش از پي‌سي‌بي ‌در صنايع الكترونيكي استفاده مي‌شده است اما امروزه ممنوعيت‌هايي در استفاده از آن وجود دارد. پي‌سي‌بي‌ها به سختي تجزيه مي‌شوند و در مسيرهاي آبي شكل مي‌گيرند. يكي از تحقيقاتي كه به تازگي انجام شده نشان مي‌دهد كه پي‌سي‌بي ‌باعث ضعيف شدن سلول‌‌هاي جنسي فرد مي‌شود و كاشت نطفه را در رحم خانم‌هايي كه تحت لقاح مصنوعي قرار مي‌گيرند مختل مي‌كند.

پي‌سي‌بي ‌در كجا يافت مي‌شود؟ در برخي از انواع ماهي‌ها مثل سالمون پرورشي.

چگونه خود را در امان نگه داريم؟ اگر تصميم داريد باردار شويد بايد به قدر كافي امگا۳ بخوريد. در خريد ماهي و غذاهاي دريايي دقت كنيد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

عامل اصلي ناباروري در منزل شماست


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ندا

      پس بهتره بریم بمیریم دیگه! همه چی خطر داره حسن!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج