۱۴۶۷۱
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

ريمل، لنز و استخر دشمن چشم‌هاي شما هستند؟

۵ علت شگفت‌‌انگيز مشكلات چشمي

چشم ما يكي از مهم‌ترين و حساس‌ترين ارگان‌هاي بدن است و بايد كاملا مراقب سلامت آن‌ها بود. هيچ‌وقت فكر نكنيد چون امروز چشم‌‌هاي سالم و قوي داريد فردا هم وضع همين‌گونه خواهد بود. در اين مطلب ۵نكته مهم كه مي‌توانند به چشمان شما آسيب بزنند فهرست شده است.

5 علت شگفت‌‌انگيز مشكلات چشمي
5 علت شگفت‌‌انگيز مشكلات چشمي

همه ما صحبت‌هاي مادرها و مادربزرگ‌هاي‌مان در مورد رابطه هويج و خوب ديدن را در خاطر داريم، احتمالا همه ما كارتون‌هاي زيادي با موضوع خرگوش و هويج ديده‌ايم،‌ احتمالا هم همه ما اين موضوع را شنيده‌ايم (و حتي گفته‌ايم) كه بچه‌ها نبايد نزديك تلويزيون بنشينند، اما خب مسئله اين است كه هيچ تحقيق علمي ثابت نكرده كه هويج ديد فوق‌العاده‌اي براي شما رقم مي‌زند و هيچ تحقيق علمي هم نشان نداده كه نگاه كردن، حتي از فاصله نزديك به تلويزيون باعث اشكال در ديد كودكان مي‌شود با اين وجود اين باعث نمي‌‌شود كه مسئله سلامت چشم‌هاي‌تان را ناديده بگيريد.

چشم ما يكي از مهم‌ترين و حساس‌ترين ارگان‌هاي بدن است و بايد كاملا مراقب سلامت آن‌ها بود. هيچ‌وقت فكر نكنيد چون امروز چشم‌‌هاي سالم و قوي داريد فردا هم وضع همين‌گونه خواهد بود. در اين مطلب ۵نكته مهم كه مي‌توانند به چشمان شما آسيب بزنند فهرست شده است. اين مطلب را بخوانيد و به اين هشدارها توجه كنيد.


5 علت شگفت‌‌انگيز مشكلات چشمي

با لنـز وارد نشـويد

شنا كردن

شنا را يكي از بهترين ورزش‌ها مي‌دانند. اين ورزش براي افرادي كه دچار مشكلات مهره‌ها و ستون فقرات هستند هم ورزش مناسبي است، اما اگر حواس‌تان نباشد اين ورزش مفرح و سودمند مي‌تواند براي شما خطرناك شود.

اگر به استخرهاي روباز مراجعه مي‌كنيد حتما براي ساعاتي كه كنار استخر مي‌نشينيد يك عينك آفتابي مناسب هم داشته باشيد و اگر احساس مي‌كنيد آب استخري كه از آن استفاده مي‌كنيد كلر زيادي دارد حتي در زمان شنا كردن از عينك مناسب استفاده كنيد. اما از همه اين‌ها مهم‌تر اين است كه اگر از لنز طبي يا زيبايي استفاده مي‌كنيد هرگز با آن شنا نكنيد.دكتر هاندر زاش از مركز ملي چشم‌پزشكي انگلستان مي‌گويد: «اگر از لنز استفاده مي‌كنيد خيلي مهم است كه حتما قبل از ورود به استخر لنزتان را خارج كنيد تا دچار عفونت چشم نشويد. ميكروب‌هاي داخل آب مي‌توانند در زمان شنا وارد چشم و لنز شما شده و باعث عفونت چشم شوند كه ايجاد دردهاي شديد مي‌كند.»


لنز، اكستنشن و خطر

خيلي مد روز نباشيد

كپي كردن در جامعه امروز كار عجيبي نيست، اين موضوع به‌خصوص در مورد لباس پوشيدن و استفاده از عطر و لوازم آرايش در جهان امروز به شدت شايع است و بسياري از جوانان دائما در مورد اين‌گونه مسائل خود از ستاره‌ها و چهره‌ها الگو مي‌گيرند، اما حداقل در يك مورد از الگو گرفتن صرف‌نظر كنيد؛ بسياري از چهره‌هاي مطرح عالم موسيقي و هنر به‌تازگي به استفاده از لنزهاي زيبايي عجيب و غريب روي آورده‌اند، اما شما دور اين‌گونه لنزهايي را كه از طريق اينترنت هم مي‌توانيد آن‌ها را خريداري كنيد، خط بكشيد. دكتر آسامپتا مادا، فوق‌تخصص چشم‌پزشكي در دانشگاه نيويورك در اين مورد مي‌گويد: «اين‌گونه لنزها گاه به انواع و اقسام ميكروب‌هاي خطرناك آلوده هستند و حتي مواردي ديده شده كه فرد طي 24ساعت بينايي خود را از دست داده‌ است.»

يك نكته ديگر را هم در نظر بگيريد و آن هم اكستنشن مژه‌هاست؛ در حالي كه افرادي كه اين كار را انجام مي‌دهند آن را كاملا «بي‌خطر» توصيف مي‌كنند اما واقعيت اين است كه مواردي ديده شده است كه اكستنشن ابروها باعث صدمه زدن به چشم‌ها شده است. مواردي از ريزش كامل موهاي ابرو هم پس از استفاده از اين شيوه گزارش شده و نكته ناراحت‌كننده اين است كه در برخي موارد اين ريزش‌ ابروها دائمي بوده است. دكتر بلانكي در اين مورد مي‌گويد: «مژه‌هاي انسان نقش مهمي در حفاظت از چشم بازي مي‌كنند. اكستنشن مژه‌ها اين روزها بسيار محبوب شده است و حتي دختران جواني كه ابروهاي سالم و مناسبي هم دارند از آن استفاده مي‌كنند، اما واقعيت اين است كه هيچ تحقيق جامعي در مورد سالم بودن اين شيوه وجود ندارد و برخي عوارض در مورد آن گزارش شده است. توصيه ما به دختران جوان اين است كه حتي‌الامكان اين كار را انجام ندهند و اگر مي‌خواهند اقدام به اين كار بكنند حتما اين كار را در يك مركز بهداشتي آرايشي معتبر انجام بدهند.»


5 علت شگفت‌‌انگيز مشكلات چشمي

خطراتي كه فكرش را هم نمي‌‌كنيد

زيبايي يا...؟

خب طبيعي است كه دوست داشته باشيد چشم‌هاي‌‌تان زيبا باشند؛ سرمه،‌ ريمل، مداد ابرو و وسايلي اين‌گونه ساخته شده‌‌‌اند تا چشم‌هاي شما زيباتر به نظر برسند، اما يك نكته گاهي در اين وسط ناديده گرفته مي‌‌شود؛ وسايل آرايشي مايملك شخصي شما هستند و شما نبايد آن‌‌ها را با هيچ‌كس ديگري تقسيم كنيد. مطالعات دانشمندان كانادايي نشان داده كه استفاده مشترك از وسايل آرايشي مخصوص چشم اصلي‌ترين علت ابتلاي نوجوانان و جوانان به عفونت چشم و بيماري‌هاي عفوني مثل بيماري‌ هرپس سيپلكس (عفونت تب خالي) چشم است، اگر اين‌گونه عفونت‌‌ها درمان نشوند مي‌توانند باعث كوري هم شوند.در ضمن در مورد وسايل آرايش مخصوص چشم اين هم يادتان باشد كه مسئله بسيار مهم اين است كه هيچ‌گاه از آن‌ها بعد از گذشت زمان انقضا استفاده نكنيد. جالب است در مطالعه‌اي كه در آمريكا صورت گرفته مشخص شده است كه ۹۲درصد از زنان و دختران اين كشور، زمان توصيه شده براي مصرف ريمل (۶ماه بعد از باز شدن در آن) را رعايت نمي‌كنند. دكتر سوزان بلانكي، متخصص چشم در كالج سنت‌سايي در ورمونت مي‌گويد: «اكثريت زنان توجهي به تاريخ مصرف محصولات آرايشي ندارند، برخي از آن‌ها با اين‌كه اهميت اين موضوع را مي‌دانند به آن توجه نمي‌كنند، اين در حالي است كه اين وسايل آفرايشي پس از گذشت چند ماه منبع باكتري‌ها و ميكروب‌هاي خطرناك مي‌شوند و اما توصيه بسيار مهم آخر هرگز در اتومبيل يا در حال راه رفتن چشم‌هاي خودتان را آرايش نكنيد. اين حالات مي‌توانند در يك لحظه باعث مجروح شدن چشم شما يا به وجود آمدن عفونت در آن شوند، در واقع آمار نشان مي‌دهد اين‌گونه اتفاقات برخلاف تصور با درصد بالايي هم رخ مي‌دهند.


5 علت شگفت‌‌انگيز مشكلات چشمي

سفره‌اي براي چشمان شما

براي آن‌كه نابينا نشويد

رژيم غذايي خوب به همه مسائل مرتبط با سلامت ربط دارد،‌ خب بينايي خوب و سلامت چشم‌ها هم از اين قاعده مستثنا نيست. تحقيقات نشان مي‌دهد داشتن رژيم غذايي مناسب مي‌تواند تا حدود زيادي از ابتلا به بيماري تخريب وابسته به سن ماكولاي چشم (AMD) كه اصلي‌ترين علت نابينايي در جهان است، بكاهد.اما تغذيه تنها مسئله مهم در اين مورد نيست، در واقع افزايش آمار مبتلايان به اين بيماري در سال‌هاي اخير ناشي از افزايش مصرف سيگار در سراسر جهان است. بر اساس مطالعات دانشمندان آلمان افرادي كه براي مدت ۲۰سال روزانه ۱۰ عدد يا بيشتر سيگار بكشند ۲برابر بيشتر از افراد عادي به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. دكتر مادا در اين مورد مي‌گويد: «در جهان غرب AMD اصلي‌ترين علت نابينايي است اما مردم متاسفانه توجه زيادي به اين موضوع نكرده و به عوامل خطرزا در آن توجه نمي‌كنند. سيگار نكشيدن و داشتن يك رژيم غذايي مناسب بهترين كار براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري است،‌ ولي اگر بپرسيد چه غذاهايي مي‌توانند به چشم كمك كنند مي‌گويم نه تنها هويج بلكه تمام سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه به خصوص سبزي‌هاي برگ‌دار سبزرنگ، ميوه‌هاي نارنجي و زردرنگ و ماهي‌هاي غني از امگا۳ مواد غذايي هستند كه به بدن شما كمك مي‌كنند تا دچار اين بيماري نشويد.


به آسمان نگاه نكن

اهميت عينك آفتابي

همه انسان‌ها دوست دارند در روزهاي آفتابي به آسمان آبي نگاه كنند و لذت ببرند، اما حواس‌تان باشد، نگاه كردن به خورشيد يا نگاه كردن به نور زياد بدون داشتن عينك آفتابي مناسب مي‌‌تواند باعث عوارض خطرناكي شود.

دكتر استيون ماندرسن، متخصص فيزيولوژي چشمي در دانشگاه سن جورج لندن مي‌گويد:‌ «هرگز به طور مستقيم با چشم غيرمسلح به خورشيد نگاه نكنيد. اين كار مي‌تواند باعث ايجاد تغييرات غيرقابل جبران در چشم شود و باعث شود كه بينايي شما كاهش يابد.» هميشه براي نگاه كردن به خورشيد يا آسمان آفتابي بايد از عينك‌هاي آفتابي استاندارد كه شيشه تيره دارند و در مقابل اشعه UV آفتاب نقش محافظتي دارند، استفاده كنيد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

5 علت شگفت‌‌انگيز مشكلات چشمي


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ن

      لطف کنید یه ذره با دقت تر بنویسید، آخه سیگار کشیدن از بیماری های چشمی جلوگیری می کنه؟

    • عرفان

      دست شما درد نكند بابت اطلاعات ارائه شده.

    • MaRy BoMer

      اونقدر درباره لنزها بد شنیدم که میترسم بزارم....یه سوال داشتم لطفا جواب بدید:ایا لنز در داخل چشم حرکت میکنه و ممکنه که از روی قرنیه بره بالا و خطر ایجاد کنه یا ثابت هس؟؟؟؟؟؟ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج