جاباما
۱۴۶۷۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

هپلـي‌ ها بیشتر جـوش مي‌زننـد!

جوش‌هاي بلوغ را این گونه مغلوب کنید

واقعيت اين است كه احتمالا در مورد دانسته‌هاي كنوني شما و آنچه در دوران نوجواني از آكنه‌ها و جوش‌ها فرا گرفته‌ايد مطمئن نيستيد و احتمالا همه آن‌ها براي شما در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. در اين مطالب شما را با باورهاي عمومي و حرف و حديث‌هاي رايج درباره آكنه‌ها بيشتر آشنا مي‌كنيم.

جوش‌هاي بلوغ را این گونه مغلوب کنید
جوش‌هاي بلوغ را این گونه مغلوب کنید

اگر دوران نوجواني خود را با جوش‌ها و آكنه‌هاي پوستي گذرانده باشيد حتما بارها از سوي ديگران به شما توصيه‌ها و پيشنهاداتي در مورد علت و چرايي و چگونگي برطرف كردن آن‌ها شده است. مثلا اين‌كه زياد چيپس مي‌خوري! صورتت رو خوب نمي‌شوئي! كمتر شكلات بخور! و... اما واقعيت اين است كه احتمالا در مورد دانسته‌هاي كنوني شما و آنچه در دوران نوجواني از آكنه‌ها و جوش‌ها فرا گرفته‌ايد مطمئن نيستيد و احتمالا همه آن‌ها براي شما در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. در اين مطالب شما را با باورهاي عمومي و حرف و حديث‌هاي رايج درباره آكنه‌ها بيشتر آشنا مي‌كنيم.


جوش‌هاي بلوغ را این گونه مغلوب کنید

پنهان كردن مساوي است با بدتر شدن

اگر جوش مي‌زنيد آرايش نكنيد

برخي از مواد آرايشي و آرايش‌ها به‌طور قطع در بدتر كردن وضع آكنه‌ها تاثير دارند به‌ويژه ضخامت فونداسيون‌هاي مايع روي پوست كه مي‌توانند موجب بسته شدن منافذ پوست شوند اما استفاده از كرم پودر خشك يا چرب سبك‌تر مثل كرم پودرهايي كه از مواد معدني ساخته مي‌شوند تا اين حد به بدتر شدن وضع جوش‌ها دامن نمي‌زنند. شخصي كه پوست صورتش جوش مي‌زند قاعدتا دلش مي‌خواهد هرطور شده روي آن را بپوشاند و هرچه كرم پودري كه استفاده مي‌كند ضخيم‌تر باشد براي اين منظور بهتر است اما خودتان قضاوت كنيد! كدام اين‌ها بهتر است؟


هپلي‌ها چه جور پوستي دارند؟

فقط به خاطر نشستن صورت

معمولا آكنه به‌دليل تميز‌نبودن صورت ايجاد نمي‌شود مگر اين‌كه ديگر خيلي تنبل و آلوده و به قول معروف هپلي باشيد.

مطالعات انجام شده نشان مي‌دهند اگر صورت خود را 2 مرتبه در روز بشوييد خيلي موثرتر از يكبار شست‌وشو است اما بيشتر از 2 بار شست‌وشوي صورت توصيه نمي‌شود زيرا باعث خشكي پوست مي‌شود. پاك كننده‌ها فقط چند ثانيه روي پوست قرار مي‌گيرند اما محصولاتي مثل رتينوئيد كه نياز به شسته شدن ندارند، موثرترند.


مضطرب‌ها جوش مي‌زنند

استرس از عوامل ايجاد آكنه است

اين ادعا مي‌تواند واقعي باشد اما تعيين ميزان تاثيرگذاري آن و نسبت ميان آن‌ها كار ساده‌اي نيست. دانش‌آموزان در طول امتحانات پايان ترم بيشتر جوش مي‌زنند اما اطمينان از اين‌كه استرس باعث بروز اين جوش‌ها مي‌شود يا نه كمي دشوار است. با وجود اين افزايش آكنه‌ها در بين دانش‌آموزاني كه پوست‌شان جوش مي‌زند در دوران پر تنش و استرس‌زاي امتحانات به‌طور يكسان شامل همه نمي‌شود، هنوز هم يافته‌هاي كافي در مورد اين‌كه آيا هورمون‌هاي استرس بروز آكنه را تشديد مي‌كنند يا نه در دست نيست.


جوش‌هاي بلوغ را این گونه مغلوب کنید

چي بخوريم، چي نخوريم؟

خورد ن شكلات و سود ا باعث ايجاد آكنه مي‌شود

بحث در مورد رژيم غذايي مناسب براي پيشگيري از آكنه هنوز ادامه دارد البته اين تصور كه خوردن شكلات به ميزان زياد و كافئين باعث ايجاد جوش و آكنه مي‌شود هنوز بر جاي خود باقي است و بسياري از پزشكان هم اين موضوع را تاييد مي‌كنند. برخي مطالعات نشان مي‌دهند محصولات لبني به خاطر وجود هورمون‌ها و باكتري در آن‌ها روي ظهور آكنه‌ها تاثير گذارند اما نه در حدي كه به خانم ۳۰‌ساله‌اي كه شديدا براي حفظ سلامت استخوان‌هايش به خوردن شير نياز دارد، توصيه كنيم خوردن آن را قطع كند.


جوش جواني يا جوش پيري؟

پوست بزرگسالان جوش نمي‌زند

اين ادعا صحيح نيست؛ بررسي‌هاي مختلف نشان مي‌دهد بسياري از افراد بزرگسال تا سنين 30، 40 و 50 هم روي پوست خود شاهد آكنه هستند اما خب مسئله اين است كه آكنه‌اي كه در 46 سالگي روي پوست مي‌زند از آكنه 16 سالگي متفاوت به‌نظر مي‌رسد. جوش‌هاي اين سن بيشتر شبيه برآمدگي‌هاي سرخ رنگ در اطراف دهان و فك هستند، درحالي‌كه جوش‌هاي دوران نوجواني سر سياه يا سر سفيد بودند و روي تمام پيشاني، بيني و گونه‌ها پخش مي‌شدند اما خب شايد نكته اصلي اين است كه آكنه، آكنه است.


نتركانيد

آيا تركاندن جوش‌ها و در آوردن محتواي جوش‌ها صحيح است؟

اين بدترين كاري است كه مي‌توانيد براي رفع يك جوش بكنيد. خيلي از افراد عادت دارند ساعت‌ها با جوش روي صورت‌شان بازي كنند تا با درآوردن چرك داخل آن آكنه برطرف شود. در اين روش احتمال برجاي ماندن رد جوش (اسكار) روي پوست بسيار زياد است. اگر امشب قرار مهمي داريد و يك جوش بزرگ هم روي صورت‌تان جا خوش كرده است مي‌توانيد از متخصص پوست بخواهيد با يك تزريق جزئي باعث فروكش كردن جوش صورت‌تان شود. بهترين كار اين است كه خودتان به جوش‌ها دست نزنيد!


آفتاب يا ضد آفتاب؟

آيا استفاد ه از كرم ضد‌آفتاب وضع جوش‌ها را بد تر مي‌كند؟

خير، اين گفته هميشه درست نيست براي اين‌كه دچار مشكل نشويد فقط كافي است از كرم ضد‌آفتاب مناسب پوست خودتان استفاده كنيد. كرم‌هاي ضدآفتاب شيميايي مثل هليوپلكس با ايجاد واكنش شيميايي اشعه ماوراي بنفش خورشيد را پراكنده كرده و باعث التهاب پوست مي‌شوند. اگر مستعد آكنه هستيد از كرم ضد‌آفتاب حاوي زينك‌اكسيد استفاده كنيد.

برخي مطالعات نشان مي‌دهند محصولات لبني به خاطر وجود هورمون‌ها و باكتري در آن‌ها روي ظهور آكنه‌ها تاثير گذارند اما نه در حدي كه به خانم 30‌ساله‌اي كه شديدا براي حفظ سلامت استخوان‌هايش به خوردن شير نياز دارد، توصيه كنيم خوردن آن را قطع كند


جايش مي‌ماند يا نه؟

آكنه يك مشكل سطحي است نه چيزي فراتر از آن

زياده از حد آكنه را دست‌كم نگيريد چراكه آكنه قادر است آثار ماندگاري روي پوست شما و سپس احساس شما نسبت به‌خودتان بگذارد و باقي بماند. اگر هم در درمان آن كوتاهي شود نيز جوشگاه‌هاي (اِسكارها) هميشگي روي پوست باقي مي‌گذارد. در حال حاضر براي رفع آكنه درمان‌هاي متعددي وجود دارد كه متخصصان پوست مي‌توانند گزينه مناسب را به شما معرفي كنند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

جوش‌هاي بلوغ را این گونه مغلوب کنید


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج