۱۴۸۱۵۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا:

با استقرار دولت فضای کسب و کار بهتر شده

مدیر عامل گروه خودروسازی فرآیند خودروساز شدن یک شرکت و رسیدن به تکامل در این مسیر را درطی ۶ مرحله دانست که خودروساز پس از گذراندن این مراحل می تواند به تولید ناب برسد.

سایپا نیوز: مدیر عامل گروه خودروسازی فرآیند خودروساز شدن یک شرکت و رسیدن به تکامل در این مسیر را درطی 6 مرحله دانست که خودروساز پس از گذراندن این مراحل می تواند به تولید ناب برسد.

سعید مدنی -مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به مراحلی که هر خودروسازی باید طی کند تا به مرحله تکامل برسد افزود: اولین مرحله افزایش تولید است که در سال های 80 تا 85 برای صنعت خودرو کشور اتفاق افتاد. مرحله دوم افزایش درصد ساخت داخل است که با این کار قیمت تمام شده محصول کاهش می یابد، مرحله سوم بهبود کیفیت است و مرحله چهارم توسعه محصول است که محصولات جدید باید وارد بازار شوند، مرحله پنجم بالا بردن توان مردم جهت خرید خودرو است که با افزایش و تشویق شرکت های لیزینگ و فروش اقساطی انجام می شود و مرحله آخر تولید محصول ناب در صنعت خودرو است و این مرحله، تولید سفارشی محصول با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت صورت می پذیرد.

مدنی گفت: در مرحله اول توانمندی خوبی وجود دارد و مرحله دوم نیز قطعات زیادی در داخل تولید شده است و بعضی از سازندگان داخلی در حد و اندازه قطعه سازان جهانی هستند و حتی قطعات به سایر کشورها صادر می کنند.

در مرحله افزایش کیفیت نیز روند خوبی را طی کرده ایم و در مقایسه با سال های 79 و 80 که تولید به لحاظ کیفی با مشکلات فراوانی همراه بود الان در وضعیت نسبتا مناسبی به لحاظ کیفی قرار داریم و البته نیاز به بهبود در این زمینه همچنان وجود دارد. مرحله توسعه محصول نیز در حال انجام است و این موضوع در گذشته نقطه ضعف صنعت خودرو بوده و در سال های اخیر در حال برطرف شدن است و بر همین اساس در گروه خودروسازی سایپا 13 محصول جدید تعریف شده و امسال تاکنون 4 محصول جدید وارد بازار شده و 2 محصول دیگر نیز تا پایان سال وارد بازار خواهد شد.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به دو محصول جدید سایپا که به زودی وارد بازار می شود گفت: خودرو جدید 232 با عنوان ساینا است که در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد و طراحی آن تماما توسط متخصصان حوزه مهندسی سایپا و مرکز توسعه و تحقیقات انجام شده است، علاوه بر این پروژه ملی دیگری هم تحت عنوان پلتفرم SP100 با همکاری شرکت خارجی در حال انجام است و این پروژه با همکاری قطعه سازهای داخلی شروع شده است و تا 2 سال دیگر محصول وارد بازار خواهد شد.

وی افزود: مساله مهمی که خودرو سازی های داخلی با آن درگیر هستند کمبود نقدینگی در شرکت های خودروسازی است چراکه تغییر فضای کسب و کار در سال 91، سه برابر شدن ارز، گشایش اعتبار 130 درصدی به جای 10 درصدی و افزایش بهره های بانکی از 18 درصد به 30 درصد، عواملی بود که باعث کمبود نقدینگی شده است.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در رابطه با عملکرد بانک ها گفت: در تمام دنیا سود بانکی برای تولید 2 تا 3 درصد است ولی در کشورمان حدود 30 درصد است و دریافت تسهیلات از بانک ها به جای کمک به تولید باعث غرق شدن بیشتر مراکز تولیدی می شود و در هیچ کجای دنیا اینچنین بهره هایی به تولید داده نمی شود.

وی با اشاره به بهتر شدن فضای کسب و کار با استقرار دولت جدید افزود: با شروع به کار دولت تدبیر و امید فضای کسب و کار بهتر شده و شرایط واگذاری ارز مبادلاتی و اعتبارات مهیا شده است، جایزه صادراتی که حذف شده بود مجددا آغاز شده و مقررات گمرکی هم تسهیل شده ولی با این وجود کمبود نقدینگی که در دو سال اخیر برای ما ایجاد شده همچنان وجود دارد.

مدنی با اشاره به افق 1404 و برنامه ریزی گروه سایپا برای تولید 3 میلیون خودرو در سال گفت: برای تحقق این هدف نیاز به سرمایه گذاری، همکاری و همدلی همه نهادها داریم.

وی افزود: خودروسازی باعث افزایش اشتغال است و نقش بالایی در تولید ناخالص ملی دارد و این صنعت می تواند نقشی 5 درصدی در تولید ناخالص ملی داشته باشد، علاوه بر این در توزیع عدالت از نظر تولید ثروت نیز تاثیرگذار می باشد.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با انتقاد از واردات بی رویه خودروهای خارجی گفت: متاسفانه در 4 ماه گذشته تقریبا معادل 10 درصد تولید داخلی، خودرو وارد کشور شده است و پولی که صرف خرید این خودروها شده به اندازه هزینه کل صنعت خودرو داخلی است.

وی افزود: در حدود 9 تا 12 هزار میلیارد تومان خودرو برای 30 هزار خودرو وارداتی هزینه شده است در صورتی که مجموع تولید خودروسازی های داخل کشور در این مدت 300 هزار خودرو بوده و قیمت آن به 10 هزار میلیارد تومان هم نرسیده است.

مدنی با اشاره به بعضی از خودروسازان خارجی که با وجود اعمال تحریم ها و ندادن قطعات، اقدام به واردات خودروهایشان در کشور می شود گفت: متاسفانه بعضی از خودروسازان خارجی در شرایط تحریم حاضر به دادن قطعه به ما نیستند ولی به راحتی خودروهای تولیدیشان وارد کشور می شود و لذا این موضوع در شورای سیاست گذاری خودرو مطرح شد و وزیر صنعت در حال پیگیری این موضوع هستند تا خودروسازانی که به صورت CKD قطعه وارد نمی کنند اجازه واردات خودرو نیز نداشته باشند.

وی آینده صنعت خودرو را درخشان دانست و گفت: خودروسازی کشور به جز تنوع محصول مشکل خاصی ندارد و آنهم تا دو سال آینده برطرف خواهد شد و به گفته خودروسازان جهانی که توانمندی های ما را دیده اند در رابطه با تولید، ساخت قطعات و ایجاد سیستم های تولید، هیچ چیزی کمتر از خودروسازان پیشرفته جهانی نداریم و اگر در فضای کسب و کار بستر سازی شود، بهره های بانکی کمتر شود، حمایت ارگانها و مجلس از این صنعت بیشتر شود، مشکلات حمل و نقل، گمرکی و گشایش اعتبار حل شود و مجلس نیز در جهت حمایت از تولید قوانین حمایتی تصویب و جاری کند قطعا آینده این صنعت روشن خواهد بود.

مدنی خاطر نشان کرد: در همه جای دنیا برای حاکمیت به ترتیب سهامدار و سرمایه گذار، شاغلین صنعت و مشتریان مهم هستند ولی متاسفانه در کشورمان بعضی نهاد های نظارتی و حاکمیتی به جای حمایت از سهامداران و سرمایه گذاران بیشتر از نگاه مشتری به این موضوع می پردازند و لذا اگر این حمایت ها از بنگاه های اقتصادی و تولیدی بیشتر شود مشکلات برطرف خواهد ش و منافع آنها نهایتا به مشتری برخواهد گشت.

وی با انتقاد از مسئولینی که با فضا سازی رسانه ای در جهت سرکوب کردن صنعت حرکت می کنند گفت: متاسفانه بعضی از مسئولین در روزهای اخیر مردم را تحریک به نخریدن خودرو می کنند و باید به این افراد گفت با نخریدن خودرو ضربه به خودروساز زده می شود یا به مملکت و نظام؟ چرا که با اینکار صرفا در گروه خودروسازی سایپا اشتغال 40 هزار نفر به صورت مستقیم و قطعه سازان و سایر صنایع وابسته دچار مشکل می شود و اینجور موضع گیری علاوه بر تاثیر در فروش خودروسازان در بحث صادرات محصول نیز اختلال ایجاد می کند و می بایست مسئولین با دقت نظر و بر اساس نظر کارشناسی شده موارد را مطرح نمایند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج