۱۴۸۳۶۷
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

باکو بزرگترین بندر دریای خزر

باکو بزرگترین شهر و بندر جمهوری آذربایجان با تاریخ غنی، شرایط ویژه جغرافیایی، زمین گسترده و منابع معدنی فراوان، آب و هوای دلنشین ، مراکز ارتباطی بین المللی و ...

باکو بزرگترین بندر دریای خزر

باکو بزرگترین شهر و بندر جمهوری آذربایجان با تاریخ غنی، شرایط ویژه جغرافیایی، زمین گسترده و منابع معدنی فراوان، آب و هوای دلنشین ، مراکز ارتباطی بین المللی، زیر بنای مدرن و توسعه دیده اقتصادی تبدیل به یکی از مقصد های محبوب گردشگران و توریست ها شده و باکو یکی از زیباترین پایتخت های منطقه قفقاز در قسمت غربی دریای خزر و جنوب شبه جزیره آبشوران واقع شده است.


باکو بزرگترین بندر دریای خزر
باکو پایتخت آذربایجان بزرگترین مرکز علمی، فرهنگی و اقتصادی در منطقه قفقاز و بزرگترین بندر در دریای خزر است و جمعیت این شهر حدود دو و نیم میلیون نفر است.
در تاریخ بیست و سوم شهریور ماه سال ۱۲۹۷بعد از استقلال، شهر باکو تبدیل به پایتخت جمهوری دموکراتیک آذربایجان شد.
باکو به بولوارد اصلی این شهر ، میدان آبشار ، میدان پرچم ملی ، برج های آتش تازه بازسازی شده، "کریستال هال" ( سالن برگزاری مسابقات معروف یوروویژن) ، مرکز فرهنگی و مدرن "حیدر علیف" که یکی از ۵ معماری برتر در دنیا محسوب میشود، معماری خاص مسجدهای این شهر و ساحل شنی و زیبای آن شهرت دارد.

مکان های تاریخی و سازه های بسیاری در باکو وجود دارد که مربوط به دوره های زمانی متفاوت است. معبد آتشگاه باکو که از زمان قبل از اسلام وجود داشته در 30 کیلومتری "رایون سوراخانی" در جنوب شرق شبه جزیره آبشوران واقع شده است.
معماری های باستانی و تاریخی در باکو مانند "کاخ شیروانشاه" که در دوره حکومت عباسیان تشکیل شد و "قلعه دختر" که از آثار دوره ساسانی است و در روزگار کهن نیایشگاه آناهیتا بوده و زرتشتیان برای زیارت به آنجا میرفتند و همچنین "پارک ملی قبوستان" که به خاطر نقاشی های کهن بر روی سنگ ها مشهور است، همگی جزء فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب میشوند.

باکو و نفت دو بخش جدانشدنی هستند، زمین های نفتی که در شبه جزیره آبشوران وجود دارد و تولید و پالایش نفت ، انرژی ، پتروشیمی ، ماشین آلات صنعتی و همگی در باکو و اطراف این شهر توسعه داده میشود. همچنین یکی از بزرگترین بندرهای دریای خزر در بخش کشتی سازی نیز در باکو فعالیت دارد.
۳۵ دانشگاه و ده ها کالج و دبیرستان در باکو وجود دارد. بسیاری از کمپانی ها در زمینه بانکداری و سرمایه گذاری، همچنین بازار بورس و ارز نیز در این شهر فعالیت دارد.

میانگین درجه هوای باکو مشابه با متوسط درجه هوای کره زمین است. باکو 28 متر پایین تر از سطح دریاست.
وضعیت آب و هوایی شبه جزیره آبشوران که شهر باکو در آن است دارای تابستان های گرم و زمستان های تقریبا معتدل و کوتاهی است. همچنین آبشوران هم عرض جغرافیایی با ایتالیا و یونان است و به دلیل اینکه دریای خزر در این منطقه هیچوقت یخ نمیزند بندرگاه باکو به طور دائم در تمام طول سال فعالیت میکند.


منبع : آژانس قصر شیرین
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سلمان

      باکو یکی از زیباترین شهدهاییست که دیده ام..و روز به روز داره بهتر میشه...جزیره خزر که یکی از پروژه های بی نظیره..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج