جاباما
۱۴۹۳۳۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

اجرای طرح غربالگری بینایی در سطح کشور

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح غربالگری بینایی در سطح کشور تا اواسط آذرماه خبر داد و گفت: بهترین زمان پیشگیری از کم بینایی و نابینایی زیر هفت سال است

ایرنا: «مینو رفیعی» همزمان با اجرای طرح غربالگری بینایی در سطح کشور، تنبلی چشم را شایعترین علت نقص بینایی یک چشمی در کودکان و نوجوانان برشمرد و گفت: این اختلال با تشخیص به موقع قابل درمان است، در حالی که عدم تشخیص به موقع و درمان آن فرد را کم بینا یا نابینا می کند.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور افزود: پس از ۷ تا ۱۰ سالگی، درمان تاثیر چندانی در بهبود بینایی نخواهد داشت، به همین منظور با توجه به اهمیت موضوع، بهزیستی طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم را با هدف اتقاری سطح سلامت بینایی کودکان از سال ۱۳۷۵ اجرایی کرد و به دلیل منحصر به فرد بودن طرح در منطقه خاورمیانه تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را در سال ۱۳۸۵ کسب کرد.

وی با بیان اینکه والدین کودکان ۳ تا ۶ سال باید معاینه چشم را به تکرار در برنامه خود قرار دهند، گفت: در بیماری تنبلی چشم و یا اختلالات بینایی ممکن است چشم فرد از نظر ظاهری هیچ مشکلی نداشته باشد، اما به مرور زمان و در صورت عدم درمان می تواند منجر نابینایی کامل فرد شود که این موضوع در زندگی آینده حوادث متعددی را ایجاد می کند.

به گفته رفیعی سال گذشته بالغ بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار کودک در کشور معاینه شدند به طوری که ۷۸ درصد جمعیت خردسال کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که به نسبت این نوع غربالگری یک پوشش موفقیت آمیزی بود که در روستاها نتیجه مطلوب صد درصدی را به همراه داشت.

رفیعی افزود: بر این اساس ۱۵ هزار و ۵۰۰ کودک با تنبلی چشم شناسایی شدند و نزدیک به ۷۰ هزار نفر دیگر اختلالات دیگر بینایی داشتند که سازمان بهزیستی کشور هزینه جراحی ۲۵۰ کودک را تقبل کرد.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور روش تشخیص در طرح پیشگیری از تنبلی چشم و اختلالات بینایی کودکان را استفاده از چارت E و برای کودکان زیر ۳ سال به دلیل آنکه قادر به تشخیص جهات نیستند، استفاده از دستگاه برشمرد و افزود: آمار تنبلی چشم در ایران ۵ / ۱ تا ۲ درصد است و تمام کودکانی که تنبلی چشم آنها تشخیص داده می شود، باید تحت درمان قرار گیرند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۴۵ هزار پایگاه ثابت و سیار در سطح کشور با ۲۵ هزار مربی به همراه تیم اپتومتریست و پزشک طرح پیشگیری از تنبلی چشم و اختلالات بینایی کودکان را اجرا کردند، اکنون نیز خانواده ها می توانند همراه با کودکان خود برای سنجش بینایی تا اواسط آذرماه به نزدیکترین پایگاه های مستقر در مهدهای کودک و مجتمع های بهزیستی مراجعه کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج