۱۴۹۵۴۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

نیمی از ثروت جهان چگونه قبضه شد؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که نیمی از ثروت جهان در دست یک صدم از مردم کره زمین است، ایدئولوژی لیبرالیسم را مقصر این چالش دانست و بر لزوم ترسیم مبانی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت توسط نظام علمی کشور تاکید کرد.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که نیمی از ثروت جهان در دست یک صدم از مردم کره زمین است، ایدئولوژی لیبرالیسم را مقصر این چالش دانست و بر لزوم ترسیم مبانی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت توسط نظام علمی کشور تاکید کرد.

وحید شقاقی اظهار کرد: با اجرای سیستم عامل لیبرالیسم، ۵۰ درصد ثروت جهان در اختیار تنها یک درصد مردم کره زمین قرار گرفته است. شکاف عمیق طبقاتی در این سیستم عامل بیداد می‌کند. البته همین تعداد معدود نیز که پولدار شده‌اند از لذت و آسایش لازم برخوردار نیستند.

وی افزود: لیبرالیسم، انسان را به سمت تفرد (فردگرایی) سوق می‌دهد که بزرگ‌ترین تهدید دنیای آینده است. مبنای مادی‌گرایانه‌ی صرف نقطه ضعف بزرگ این سیستم عامل است. لیبرالیسم، اصل را بر تولید انبوه، مصرف و لذت بیشتر انسان قرار داده و به این واقعیت که بسیاری لذت‌های انسانی، مادی و قابل خرید و فروش نیستند، بی‌توجه است.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که تولید انبوه بدون توجه به توسعه پایدار، خطری است که لیبرالیسم ایجاد کرده، ادامه داد: اعلام شده که کره زمین جهان تا سال ۲۰۴۰ دو درجه گرم‌تر می‌شود؛ این یعنی بحران آب و غذا.

شقاقی با طرح این سوال که آیا لیبرالیسم توانسته انسان‌ها را شاد کند؟ پاسخ داد: ابرتهدید اضطراب، آسیب‌های زیست محیطی و حرص و طمع ثروت‌اندوزی، خطراتی است که ایدئولوژی لیبرالیسم ایجاد کرده است. نرم‌افزارهای سیستم عامل لیبرالیسم همچون بانک، پول، بیمه و ... عاملی برای افزایش حرص و طمع انسان است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با فروپاشی ایدئولوژی سوسیالیسم، عمده کشورهای جهان به سمت لیبرالیسم گرایش پیدا کردند و این ایدئولوژی محور نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی حاکم بر کشورهای جهان شد. اما هرچه جلوتر می‌رویم می‌بینیم که لیبرالیسم علی‌رغم داشتن مزایا، خطرات منفی دارد که احتمال فروپاشی‌اش بعید نیست.

شقاقی تاکید کرد: برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیاز است تا الگو و ایدئولوژی بومی طراحی شود. متاسفانه در حال حاضر سیستم عامل مشخصی که سند چشم‌انداز را پشتیبانی کند وجود ندارد.

وی طراحی سیستم عامل بومی مبتنی بر مبانی اعتقادی نظام اسلامی را برای پیشبرد اهداف بلندمدت اقتصادی از جمله سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ضروری دانست و گفت: الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، نیازمند بررسی و کارشناسی بیشتر توسط نهادهای علمی و پژوهشی کشور است. این الگو در صورت ارایه مبانی مشخص و واضح‌تر از ایدئولوژی اسلامی، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات بشر امروزی باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج