۱۵۰۱۸
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

لکنت زبان در برخی خانواده‌ها ارثی است؟

گرفتگی زبان در کودکان

زیر زبان بافتی بند مانند دیده می‌شود که سطح زیر زبان را به کف دهان وصل می‌کند. اگر این بافت (فرنولووم) در دهان کودکی کوتاه باشد، زبان او هنگام صحبت کردن می‌گیرد چراکه این کوتاهی بافت به زبان اجازه نمی‌دهد به راحتی در دهان حرکت کند.

گرفتگی زبان در کودکان

زیر زبان بافتی بند مانند دیده می‌شود که سطح زیر زبان را به کف دهان وصل می‌کند. اگر این بافت (فرنولووم) در دهان کودکی کوتاه باشد، زبان او هنگام صحبت کردن می‌گیرد چراکه این کوتاهی بافت به زبان اجازه نمی‌دهد به راحتی در دهان حرکت کند. این مشکل بافتی در برخی کودکان خفیف است و در حرف زدن آن‌ها تداخلی ایجاد نمی‌کند اما اگر مشکل شدید باشد زبان به کف دهان می‌چسبد و حرف زدن کودک با وقفه همراه است. معمولا نمی‌توان به راحتی لکنت زبان را در کودک تشخیص داد، به خصوص اگر خفیف باشد. به همین دلیل شیوع دقیق آن را هم نمي‌توان مشخص کرد برخی مطالعات نشان داده‌اند لکنت زبان در ۴ درصد بچه‌ها دیده می‌شود و مطالعات دیگری مشخص کرده‌اند ۱۱ درصد بچه‌ها دچار این مشکل هستند. بعضی‌ها می‌گویند لکنت زبان در برخی خانواده‌ها ارثی است اما همین موضوع هم هنوز به اثبات نرسیده است.

گاهی ممکن است متخصص اطفال معالج لکنت زبان کودک را در‌‌ همان معاینات اولیه تشخیص دهد اما این تشخیص همیشه ساده نیست و ممکن است بعد‌ها خودش را نشان دهد. اگر فرزندتان راحت شیر نمی‌خورد، او را به متخصص نشان دهید تا زیر زبان او را بررسی کند. البته خوردن شیر مادر برای بسياري از کودکان ممکن است دشوار باشد. بنابراین نمی‌توان به طور حتم احتمال داد که شیر نخوردن صحیح کودک نشانه لکنت زبان اوست. البته در مورد تاثیر لکنت زبان بر شیرخوردن باید گفت این مشکل اجازه نمی‌دهد زبان به راحتی در دهان بچرخد. در این صورت ممکن است کودک نتواند درست سینه را بگیرد، هنگام شیرخوردن سینه از دهانش لیز بخورد یا وزن خوبی نگیرد. از سويي اگر فرزندتان دچار گرفتگی زبان باشد احتمال دارد هنگام شیر دادن به او سینه‌تان درد بگیرد. البته تمام این علائم ممکن است هنگام شیرخوردن خود را نشان دهند و بیشتر مادران به مرور زمان متوجه این مشکل احتمالی فرزندشان ‌شوند. یادتان باشد اگر نشانه‌های گفته شده بیش از ۶ هفته باقی ماندند احتمال ابتلای فرزندتان به لکنت زبان بیشتر است. تاکید مي‌شود مشکلات مادر و کودک هنگام شیرخوردن به هیچ عنوان نشانه قطعی لکنت‌زبان شیرخوار نیست. گرفتگی زبان در کودکان می‌تواند در صحبت کردن آن‌ها اختلال ایجاد کند اما در بیشتر موارد انجام یک جراحی کوچک تحت بی‌حسی موضعی مشکل را حل می‌کند. البته اگر سن کودک بالا باشد ممکن است برای جراحی بی‌هوشی لازم باشد و عمل دردناک‌تر و پیچیده‌تر شود.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

گرفتگی زبان در کودکان


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مینا فتوحی

      با سلام
      با تشکر از مطالب شما، اگر اجازه بدهید به عنوان یک آسیب شناس گفتار و زبان (گفتار درمانگر) نکته ای را توضیح دهم که به اشتباه بین مردم جا افتاده است.
      کوتاه بودن بند زیر زبان مساوی با لکنت نیست. عضو زبان اگر محدودیتی در حرکت خود داشته باشد (برای مثال کوتاه بودن بند زیر آن) فرد دچار اختلال گفتاری یا اختلال در تلفظ حروف خواهد شد که به هیچ عنوان برچسب لکنت نمی خورد. این مشکل با جراحی برطرف خواهد شد و زبان امکان حرکت مناسب را پیدا خواهد کرد.
      اما فردی که دارای لکنت است، عضو زبان در او لزوما هیچ مشکلی ندارد، بلکه روان بودن گفتار او دچار اختلال شده، برای مثال فرد در بیان حروف خاصی گیر میکند، یا آن را تکرار میکند.
      بنابراین اختلالات تلفظی با ناروانی در گفتار (لکنت) یکی نیست.

      با تشکر

      پاسخ ها

      • حسین

        سلام خدمت شما . درست فرمودید من هم چنین‌مشکلی دارم بند زیر زبانم کوتاه است و به لثه چسبیده ولی مشکلی در صحبت ندارم یعنی لکنت ندارم تنها مشکلی که این مورد برام داره این هستش که حرف ( ر ) را نمیتونم بگم اوایلش برام خیلی ناراحت کننده بود ولی بعدش بهش عادت کردم چون کسی زیاد متوجه نمیشه من بجای حرف ر از حرف ل استفاده میکنم ر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج