۱۵۰۷۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

استوديو آپارتمان

استوديو آپارتمان یک مفهوم جدید است که محبوبیت آن در سراسر جهان به سرعت رو به افزايش است. در اين نوع آپارتمان‌ها اتاق نشيمن، اتاق خواب و آشپزخانه در يك فضا با يكديگر تركيب شده است و تجهيزات پخت‌وپز نيز در فضايي مركزي قرار مي‌گيرد...

استوديو آپارتمان

استوديو آپارتمان

امروزه با وسعت شهرنشيني و افزايش قيمت زمين در شهرهاي پيشرفته، آپارتمان‌هايي با متراژهاي خيلي كوچك با نام «استوديو آپارتمان» به وجود آمده است. ايران نيز از اين امر مستثنا نيست و استوديو آپارتمان كم كم جاي خود را در فرهنگ ايراني باز كرده است. شايد تا دو دهه اخير، حتي فكر كردن به زندگي در خانه‌هايي به اين كوچكي براي پدر و مادرهاي ما كه در خانه‌هاي بزرگ با پنجدري، شبستان، حياط‌هاي اندروني و بيروني زندگي مي‌كردند غير قابل باور بود، ولي امروزه به دليل افزايش جمعيت كلان‌شهر‌ها از جمله تهران، افراد براي اينكه بتوانند چهارديواري و سقفي به عنوان خانه داشته باشند به زندگي در اين آپارتمان‌هاي كوچك تن داده‌اند. اين آپارتمان‌ها در ايران بيشتر با نام سوئيت شناخته مي‌شوند.


استوديو آپارتمان


استودیو آپارتمان چيست؟

استوديو آپارتمان یک مفهوم جدید است که محبوبیت آن در سراسر جهان به سرعت رو به افزايش است. در اين نوع آپارتمان‌ها اتاق نشيمن، اتاق خواب و آشپزخانه در يك فضا با يكديگر تركيب شده است و تجهيزات پخت‌وپز نيز در فضايي مركزي قرار مي‌گيرد، سرويس بهداشتي نيز در فضايي كوچك و مجزا تعبیه مي‌شود. در اين آپارتمان‌ها هيچ ديواري بين فضاها براي تفكيك آنها از هم وجود ندارد و تنها فضاي مجزا و تفكيك شده آن، سرويس بهداشتي است. استوديو آپارتمان‌ها نسبت به آپارتمان‌هاي سنتي بسيار ارزان‌تر هستند و مزايا و معايب خاص خود را دارند.

مساحت اين آپارتمان‌ها معمولا بين 25 تا 45 متر‌مربع است. البته آپارتمان‌هايي به مراتب كوچك‌تر از اين متراژ نيز در کشورهایي از جمله ژاپن، کره جنوبي و چندین پايتخت اروپایی وجود دارد.

عكس 7 در برخي از استوديو آپارتمان‌ها از يك نيم ديوار براي تفكيك دو فضا مثلا فضاي خواب و نشيمن استفاده مي‌شود، اين كار به‌منظور ايجاد و حفظ حريم خصوصي است. برخي از صاحب‌خانه‌ها نيز به جاي نيم ديوار، از پارتيشن‌هاي تاشو استفاده مي‌كنند كه اين كار ايده بسيار خوبي است، زيرا پارتيشن‌ها در عين حال كه بسيار دكوراتيو و زيبا هستند و بر زيبايي دكوراسيون فضا تاثير مي‌گذارند، مي‌توانند تنها در مواقع نياز باز شده و مورد استفاده قرار گيرند و در بقيه زمان‌ها تا شده و فضاي کمتری اشغال كنند.

علاوه بر قيمت پاييني كه براي خريد و اجاره استوديو آپارتمان‌ها نياز است، از لحاظ هزينه‌هاي ماهيانه قبوض نيز نسبت به آپارتمان‌هاي سنتي بسيار كم هزينه تر و مقرون به صرفه تر هستند. به دليل كوچك بودن اين آپارتمان‌ها، براي گرم و سرد كردن فضاي داخلي آنها به انرژي كمتري نياز است؛ از اين‌رو در مصرف انرژي بسيار مقرون به صرفه هستند. همچنين به دليل ادغام شدن فضاها، يك منبع نوري مي‌تواند چندين فضا را با هم روشن كند؛ بنابراين در اين آپارتمان‌ها انرژي برق بسيار كمتري استفاده مي‌شود.

تنها ايراد استودیو آپارتمان‌ها محدوديت فضاست؛ بنابراین يك فرد برای ذخیره‌سازي وسايل خود بايد فضاهاي ذخيره‌سازي بسيار خلاقانه و هوشمندانه‌اي خلق كند، همچنين در انتخاب مبلمان و وسايل براي چنين آپارتمان‌هايي بايد بسيار دقت كرد و محتاط بود زيرا با كمي بي دقتي، ممكن است مبلمان خريداري شده سبب كوچك‌تر شدن فضا و ايجاد هرج‌ومرج و به هم‌ريختگي شود.

استوديو آپارتمان

نكاتي براي دكوراسيون استوديو آپارتمان‌ها:

در خصوص دكوراسيون داخلي اين آپارتمان‌ها، بزرگ‌ترين مشكلي كه نه تنها طراحان داخلي بلكه تمام افراد دنيا با آن مواجه هستند چيدمان و طراحي دكوراسيون است. براي مثال در يك استوديو آپارتمان، فرد بايد حجم قابل توجهي از مبلمان و وسايل ديگر را در يك فضاي واحد و نه چندان بزرگ كه در آن، فضاهاي متعددي از قبيل اتاق نشيمن، اتاق خواب و آشپزخانه جاي گرفته است، بگنجاند.

هرگز از چيدمان و دكوراسيون استوديو آپارتمان خود نهراسيد، زيرا براي اين كار نكات و توصيه‌هايي وجود دارد كه مي‌تواند به شما در اين راه كمك كند. واقعيت اين است كه ايجاد يك محيط گرم و دوستانه كار چندان دشواري نيست و تنها نياز به كمي هوشمندي و صبر دارد. در ادامه تعدادي از مهم‌ترين نكات مربوط به چيدمان و دكوراسيون استوديو آپارتمان‌ها را براي شما مطرح كرده‌ايم:

استوديو آپارتمان

هوشمندانه انتخاب كنيد و عاقلانه تصميم بگيريد

يكي از اساسي‌ترين راه‌ها و اقدامات براي اينكه يك استوديو آپارتمان بيش از آنچه هست كوچك و خفه به نظر نرسد، اين است كه از شلوغي و به هم‌ريختگي دكوراسيون آن جلوگيري كنيد. استفاده از وسايلي كه وجودشان لازم و ضروري است، بهترين اقدامي است كه مي‌توانيد انجام دهيد. اولويت در آپارتمان‌هاي كوچك با وسايل ضروري است و وسايل و عناصر بي‌استفاده يا عناصري كه كاربري كمتري دارند، هيچ جايي در دكوراسيون استوديو آپارتمان‌ها ندارند.

ايجاد فضاهاي ذخيره‌‌سازي تعريف شده و كافي

هنگام طراحي دكوراسيون و همچنين چيدمان وسايل، نكته‌اي كه مدام بايد مد نظر داشته باشيد، ايجاد فضاهاي ذخيره‌سازي بيشتر و كافي و استفاده از هر فضاي پنهان و مناسبي براي اين كار است.

انتخاب و پيروي از يك تم

در دكوراسيون آپارتمان‌هاي كوچك، بايد براي كل فضا يك تم را انتخاب کنید و آن را پيش بگيريد. سادگي و دور بودن از هر گونه تكلف و پيچيدگي از مهم‌ترين شعارها براي دكوراسيون فضاهاي كوچك است.

استوديو آپارتمان

مبلمان و وسايلي متناسب با فضا خريداري كنيد

امروزه مبلمان و وسايل متنوعي به‌صورت چند‌ منظوره با طراحي بسيار ساده و ظريف در بازار موجود هستند كه مي‌توانيد براي آپارتمان كوچك خود از ميان اين نوع وسايل مناسب‌ترين گزينه را انتخاب كنيد.

استفاده از ظروف براي پنهان‌سازي عناصر و پيشگيري از ريخت‌وپاش

از سبدهاي حصيري يا جعبه‌هايي استفاده كنيد تا بتوانيد عناصر و وسايل لازم و ضروري مانند محلفه‌ها و حوله‌هاي اضافي را كه نبايد دور از دسترس باشند درون آنها بگذاريد و با مخفي كردن عناصر مختلف از به هم‌ريختگي و ريخت‌وپاش فضا جلوگيري كنيد.

استفاده از يك آينه بزرگ، ترفندي است كه انجام آن حتما در آپارتمان‌هاي كوچك توصيه مي‌شود، زيرا آينه با انعكاس نور در فضا، كمك زيادي در بزرگ‌ و دلباز‌تر به نظر رسيدن محيط مي‌كند. همچنين توصيه مي‌كنيم وسايل و عناصر موجود در دكوراسيون را تا جايي كه امكان دارد از انواع شيشه‌اي انتخاب كنيد.

اين حقيقت است كه پوشاندن كامل پنجره‌ها با پرده و بستن راه ورود نور به داخل سبب مي‌شود فضاي داخل خانه تاريك و در نتيجه خفه و كوچك‌تر به نظر برسد. در دكوراسيون استوديو آپارتمان‌ها توصيه مي‌كنيم پنجره‌ها را در صورت امكان عريان و بدون پرده رها كنيد و اجازه دهيد تا نور طبيعي بدون هيچ محدوديتي وارد خانه شود و آن را روشن و دلباز كند. اگر هم بحث حريم خصوصي مطرح است مي‌توانيد از پرده‌اي حرير و لطيف براي پنجره‌ها استفاده كنيد.

مبلمان و وسايل مختص هر قسمت را به‌طور منظم در جاي مخصوص خود قرار دهيد. درست است كه در استوديو آپارتمان‌ها، حريم و مرز مشخص و واضحي فضاهاي مختلف را از هم جدا نمي‌كند، اما شما بايد مرزهاي ذهني براي خود در نظر بگيريد و عناصر و وسايل مربوط به هر فضا را با نظمي خاص در قسمت خودش قرار دهيد تا خانه سازمان يافته و هدفمند جلوه كند.

استوديو آپارتمان

در دكوراسيون اين آپارتمان‌ها نقطه كانوني ايجاد كنيد. اگر شما به اندازه كافي خوش شانس هستيد كه در آپارتمان كوچك خود شومينه داشته باشيد، آن را به‌عنوان نقطه كانوني در نظر بگيريد و در مركزيت قرار دهيد اما اگر شومينه نداريد، خود به خلق يك نقطه كانوني بپردازيد و براي اين كار مي‌توانيد مثلا از يك تابلوي بزرگ و زيبا يا رنگ‌آميزي يك ديوار با رنگي جذاب و گيرا كمك بگيريد.

يكي ديگر از ترفندهاي مفيد براي مبلمان و وسايل اين آپارتمان‌هاي كوچك، استفاده از انواع پايه‌دار يا با پايه‌هاي واضح و عريان است. اين نوع وسايل زمين زير خود را نمايان مي‌كنند و به چشم اين امكان را مي‌دهند كه فضاي پشت آنها را مشاهده كند؛ همين امر بر گسترش وسعت فضا كمك مي‌كند. در حالي‌كه مبلماني كه كامل روي زمين قرار مي‌گيرند و سطح مقطعي تخت دارند، سبب مي‌شوند تا فضا گرفته‌تر به نظر برسد.

استوديو آپارتمان

توصيه ديگر ما به شما، استفاده از رنگ‌هاي روشن و ملايم در دكوراسيون استوديو آپارتمان‌هاست. البته اين به اين معني نيست كه شما مجبوريد و می بایست حتما از رنگ سفيد استفاده كنيد، بلكه هر رنگ روشن و ملايم ديگري مي‌تواند مناسب باشد تا فضاي كوچك شما باز و روشن به نظر برسد .

در زير چند نمونه اجرا شده از استوديو آپارتمان را براي شما آورده‌ايم تا به كمك آنها بتوانيد ايده‌هاي مفيدي براي استوديو آپارتمان كوچك خود بگيريد:

استوديو آپارتمان

استفاده از رنگ‌هاي خنثي انتخابي هوشمندانه و مناسب براي دكوراسيون اين استوديو آپارتمان‌ است. ديوارها و پرده‌هايي با رنگي خنثي و ملايم سبب مي‌شود فضا بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر برسد، در حالي كه مي‌توانيد با اضافه كردن رنگ‌هاي چاشني مانند تركيبي از مشكي و نقره‌اي، دكوراسيون خود را به‌راحتي داراي سبك و جلوه‌اي گيرا كنيد.

نكته: مبلمان و وسايلي كه به مبلمان شبه روح معروفند، براي دكوراسيون آپارتمان‌هاي كوچك بسيار مفيد هستند. براي مثال اين ميز پذيرايي به سختي قابل رويت است اما به خوبي مي‌توان آن را مورد استفاده قرار داد.

استوديو آپارتمان

در اين تصوير كه استوديو آپارتماني ۲۵ متر‌مربعي را نشان مي‌دهد، برخلاف تاكيدهايي كه بر استفاده از رنگ‌هاي ملايم شده، از تركيب رنگي قوي سفيد و مشكي براي ديوارها استفاده شده است. كاناپه‌اي به رنگ سفيد ساده سبب شده تا طرح‌هاي گرافيكي سفيد مشكي روي كاغذ ديواري به خوبي برجسته شوند و خودنمايي كنند. همچنين پرده‌هايي با رنگ سبز جنگلي، تعادلي محسوس براي اين دكوراسيون به‌وجود آورده است.

نكته: اگر از تركيب رنگي سفيد و مشكي استفاده مي‌كنيد، حتما مقداري رنگ زنده و تند مانند زرد را به دكوراسيون خود اضافه كنيد تا فضا از تك‌رنگي بيرون بيايد.

استوديو آپارتمان

در اين تصوير يك استوديو آپارتمان را مشاهده مي‌كنيد كه از سانت به سانت فضاي آن به خوبي استفاده شده بدون اينكه سبب شلوغي و ريخت‌وپاش فضا شود. وجود ديوارها و ملحفه‌هايي به رنگ خنثي فضا را متعادل و كنترل شده نگهداشته است. طراح براي تفكيك قسمت‌هاي مختلف فضا از بافت‌هاي ارگانيك و لوازم جانبي و اشياء فلزي براق به صورت هوشمندانه استفاده كرده است.

نكته: براي گسترش فضاي بصري خانه از مبلمان‌ كمتر و ظريف‌تر استفاده كنيد.

عكس ۴ از فضا حداكثر استفاده را ببريد. در اين تصوير استوديو آپارتماني را مشاهده مي‌كنيد كه هيچ مرزي بين فضاي خواب، آشپزخانه و فضاي كار وجود ندارد، اما استفاده از رنگي خنثي براي ديوارها به عنوان رنگ اصلي دكوراسيون و همچنين استفاده از اكسسوري‌هايي با رنگ‌هاي گرم، احساسي باز و خوشايند به اين فضا داده است.

نكته : در يك استوديو آپارتمان بايد تعداد وسايل را در حالت حداقل نگه داريد و از چراغ‌ها و لوسترهاي ظريف و كوچك استفاده كنيد.

استوديو آپارتمان

در اين تصوير استوديو آپارتماني را مشاهده مي‌كنيد كه بسيار كاربردي و با سبكي صنعتي دكوراسيون شده است كه در آن، فضاي نشيمن، غذاخوري و آشپزخانه بدون هيچ حائلي با هم ادغام شده‌ اند؛ در حالي كه فضاي خواب تنها به‌وسيله يك قفسه كتابخانه كه خود يك فضاي ذخيره‌سازي ايده‌آل است از ديگر فضاها جدا شده و حريم خصوصي فضاي خواب تا حدي تعيين و حفظ شده است.

استوديو آپارتمان

دكوراسيوني كاملا هوشمندانه و ايده‌آل، اين استوديو آپارتمان را به فضايي كاملا كاربردي و كامل تبديل كرده است. قرار دادن قفسه‌اي با طبقات و فضاهاي ذخيره‌سازي متعدد كه جلوي تخت‌خواب قرار گرفته، ديد فضاي خواب را به كلي مسدود و حريم خصوص آن را كاملا حفظ كرده است. همچنين قرار دادن كاناپه پشت به فضاي غذاخوري سبب شده تا هم فضاي غذاخوري و هم فضاي نشيمن كاملا جدا از هم و راحت باشد.

نكته: از رنگ‌هاي تند و گرم تنها در قالب اكسسوري‌ها و چاشني در دكوراسيون استفاده كنيد تا بدون اينكه سبب تيره شدن فضا شود، آن را گرم و صميمي كند.

برای نتیجه‌گیری، می‌توان گفت استودیو آپارتمان‌ها راه ساده و هوشمند زندگي، به‌خصوص برای نسل آینده است كه رابطه خوبي با فن‌آوری‌های پيشرفته دارند. اين نوع آپارتمان مناسب‌ترين گزينه براي زوج‌هاي جوان است. دكوراسيون يك استوديو آپارتمان مي‌تواند يك اقدام چالش برانگيز و حساس باشد اما با دانستن و به كار گرفتن نكات مطرح شده در این مقاله تا حد زيادي مي‌توانيد بدون مشكل اين كار را انجام دهيد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

استوديو آپارتمان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج