جاباما
۱۵۳۲
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

بازیگر تحسین شده فیلم های فرهادی

از جدایی "نادر" تا خلق "برف روی کاج ها"

«پیمان معادی» را تا قبل از «درباره الی...» به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس فیلم‌هایی مثل «آواز قو»، «کما» و «کافه ستاره» می‌شناختیم، او با بازی در ۲ فیلم «اصـــغر فرهادی»، تبدیل به بازیگری شد که همه تحسین‌اش کردند و نشان داد قابلیت‌های بالایی در بازیگری دارد.

از جدایی "نادر" تا خلق "برف روی کاج ها"
«پیمان معادی» را تا قبل از «درباره الی...» به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس فیلم‌هایی مثل «آواز قو»، «کما» و «کافه ستاره» می‌شناختیم، او با بازی در 2 فیلم «اصـــغر فرهادی»، تبدیل به بازیگری شد که همه تحسین‌اش کردند و نشان داد قابلیت‌های بالایی در بازیگری دارد و این در جشنواره برلین هم مورد تایید داوران قرار گرفت. در روزهایی که همه ما درگیر اتفاقات فیلم جدید فرهادی بودیم، معادی آرام و بی‌حاشیه اولین کار سینمایی‌اش را کلید زد و ترجیح داد خود را درگیر بسیاری از حرف‌ها و ماجراها نکند. اين خصوصیت اخلاقی پیمان است که علاقه‌ای به هیاهو و جلب توجه ندارد و به قولی سرش به کار خودش است و راه خودش را می رود. فیلم‌نامه‌نویس سال‌های گذشته که تبدیل شد به یک بازیگر تحسین شده، حالا قصد دارد «برف روی کاج‌ها» را به کارگردانی خودش روی پرده ببرد که به نظر می‌رسد با آنچه از او می‌دانیم فیلم موفقی از آب در‌بیاید‌؛ فیلمی که این روزها مراحل پایانی تدوین را پشت سر می‌گذارد. این روزها سرش شلوغ است و کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و به قول خودش، وقت سرخاراندن ندارد، می‌گوید حرف‌هایش را زده و ترجیح می‌دهد تا زمان اکران فیلمش به کارهای دیگری بپردازد. اما گزيده‌اي از موفقیت «جدایی نادر از سیمین» و دغدغه‌اش برای کودکان و انجام فعالیت‌های خیرخواهانه او را بخوانيد.


از جدایی "نادر" تا خلق "برف روی کاج ها"

وقتي شب‌ها راحت‌تر مي‌خوابم

‌به كمك هاي سازمان‌يافته و مديريت شده بسيار اعتقاد دارم و بحثي در اين نيست، اما نمي­‌توانم بگويم كساني كه به شكل ديگري كمك مي‌كنند حالا حتما بيايند اينطوري كمك بكنند. براي اين‌كه ‌شخصا ديده‌ام كساني هستند كه هيچ‌كس نمي‌داند آن‌ها نيازمندند و به همان روش سنتي از يك نفر آدم رازدار كمك مي­‌گيرند و حتي گاهي گوني برنجي را در شب تاريك پشت دري مي‌­گذارند و مي‌­روند. آن هم روش خوبي است. بخش زيادي از اين حرف را قبول دارم كه اگر كمك­‌هاي­‌مان سازمان‌يافته‌­تر و جهت‌دارتر باشد بهتر است. آينده‌سازي به نفع همه ما‌ست. اگر همه كمك ‌كنند و هيچ بچه‌­اي مشكل تحصيلي نداشته باشد، مستقيما در بهتر شدن آينده همه ما تاثير دارد، يك نسبت ساده‌ بين اين‌ها برقرار است. ضمن اين‌كه اگر واقعيت را بخواهيد اعتراف مي­‌كنم نصف بيشتر اين كار به دليل كمك به خودم است. يعني ‌وقتي اين كار را مي­‌كنم، شب راحت­‌تر مي­‌خوابم. حقيقت اين است و منتي نيست. فكر مي­‌كنم بسياري از آدم­‌ها كمك مي‌­كنند كه وجدان­‌شان راحت­‌تر باشد، خيال آسوده‌­تري داشته باشند. اين انرژي­‌هايي كه برمي­‌گردد به سمت­‌مان آنقدر زياد و خوب است كه قابل توصيف نيست‌ و اين‌كه همه مسافر يك كشتي هستيم؛ اگر نقطه‌­اي سوراخ بشود همه غرق خواهيم شد. مگر شما يك آدم گرسنه ببينيد، شب مي­‌توانيد سرتان را راحت روي بالش‌ بگذاريد و بخوابيد؟! امیدوارم با همه اين فعاليت­‌هايي كه مي­‌كنم، بتوانم بچه‌­هاي بيشتري را تحت پوشش بگيرم و تاثير بيشتري داشته باشم. بتوانم اعتماد افراد بيشتري را به اين‌گونه فعاليت‌­ها جذب كنم. از اين به بعد تلاشم را بيشتر مي‌­كنم. هميشه هم وقتي به جلسه‌هاي بنياد مي­‌آيم، حال خوبي پيدا مي‌­كنم و تصميم مي‌گيرم وقت بيشتري بگذارم حالا گاهي مشغله باعث مي­‌شود فردا صبح كه بيدار مي­‌شوي يادت برود، اميدوارم اينطوري نشود.


شاید فیلمی برای کودکان بسازم

حتما دلم مي­‌خواهد اين كار را بكنم، فقط از يك چيز مطمئن نيستم، چون خيلي به اين موضوع فكر كردم. يك روز‌ دوست فيلم‌سازي به من گفت تو بايد حتما درباره بچه‌ها فيلم بسازي، اما ‌يك‌خرده راجع به بچه­‌ها نازك‌دل و حساسم و تحمل ديدن خيلي چيزها را راجع به آنها ندارم. ‌حتي فيلم كه نگاه مي­‌كنم، وقتي يك موقع بچه­‌اي در آن اذيت مي‌شود واقعا نمي‌­توانم ادامه بدهم، بلند مي­‌شوم
مي­­‌روم. وقتي رفتار بدي را در كوچه و خيابان با بچه­‌ها مي­‌بينم، حتي اگر مثلا مادري دارد بچه‌­اش را دعوا مي­‌كند مي‌­توانم از ماشين پياده شوم و پرخاش كنم حالا البته اين كار را
نمي­‌كنم، ولي خيلي به هم مي­‌ريزم و ناراحت مي­‌شوم. اگر بخواهم قصه‌­اي راجع به كودكان بسازم، آن‌وقت بايد درد آنها را نشان بدهم كه اين، هنوز برايم سخت است، ولی اميدوارم‌ خداوند آن قدرت را بهم بدهد كه حتي بحران­‌هاي كودكان را به تصوير بكشم، بالاخره اين مسئله را بايد با خودم حل كنم؛ در فيلم كودك بازی كنم و فيلم درباره كودك بسازم و‌... . قول مي­‌دهم اگر روزي بتوانم در اين رابطه قدم بزرگي براي كودكان بردارم، به آن نقطه ضعفم هم غلبه كنم و آن قدم را بردارم.


برف روي كاج‌ها

كساني كه به بنياد كودك كمك مي­‌كنند، ۲ دسته هستند؛ يك عده كساني هستند كه كودكي را تحت پوشش قرار مي‌­دهند كه به آنها «هميار» مي­‌گويند، عده ديگر نيز هنرمندان، چهره­‌ها و بزرگاني هستند كه بنياد را در مراحل مختلف، مراسم‌­ها و‌... همراهي مي­‌كنند كه با اصطلاح «همراه» شناخته مي‌­شوند. پيمان معادي‌ که اين روزها منتظر تولد دومين فرزندش است، درباره بنياد كودك و عشقش به كودكان ‌می‌گوید: «حقيقتش يادم نمي‌­آيد چطور با بنياد‌ كودك آشنا شدم، اما حتما از طريق دوستي بوده، ولي نتيجه اين شد كه يك روز به دفتر بنياد رفتم و صحبت كرديم. ظرف ۱۰ دقيقه،‌ متوجه شدم ‌چقدر اين سيستم شفاف و قابل اعتماد است. اصولا خيلي دغدغه كودكان را دارم، خيلي زياد. بسيار به كودكان علاقه دارم. خيلي بهشان فكر مي­‌كنم و ذهنم خيلي زياد درگير مسائل كودكان است. حالا خيلي كار ويژه­‌اي هم براي آنها نمي‌­كنم، ولي هميشه دلم مي­‌خواهد كاري براي بچه‌­ها انجام بدهم. هميشه مطمئنم ‌از يك سني به بعد خودم را در زندگي وقف كودكان خواهم كرد، اينقدر كودكان را دوست دارم. وقتي به بنياد كودك آمدم، ديدم ‌سيستم بسيار‌ صادقانه است و پرسنل بسيار باشخصيت و خوب هستند. همه با نهايت عشق و علاقه كار‌ مي­‌كنند. نكته مهم برايم اين بود كه اين موسسه روي مسئله تحصيل كودكان به شكل تخصصي كار مي­‌كند. به خصوص از وقتي خودم صاحب فرزند شدم، اين مسئله بسيار برايم اهميت پيدا كرده. هر كدام از ما داريم خيلي تلاش مي­‌كنيم تا فرزندان‌مان ‌همه امكانات را داشته‌ باشند، به همين دليل وقتي مي­‌بينم كودكاني هستند كه هوش و استعداد دارند اما به علت مشكلات مالي نمي‌­توانند درس بخوانند، برايم خيلي سخت است؛ وقتي ديدم مي­‌توانم با كمترين هزينه در اين راستا كمكي بكنم‌ (اين مبلغ اينقدر كم بود كه يك‌جورايي مبلغ خجالت آوري برايم بود)، سريعا اقدام كردم. در اين مدت به خيلي­‌ها بنياد كودك را معرفي كرده‌ام، اما كماكان فكر مي‌­كنم بايد بيشتر گفت و بيشتر ‌اطلاع‌رساني كرد. اين مبلغي است كه خيلي­‌ها مي‌­توانند پرداخت كنند، يعني حالا چه پذيرش كامل و چه تقبل بخشي از اين مبلغ، هزينه‌­اي است كه ‌فكر مي­‌كنم خيلي­‌ها مي‌­توانند تقبل كنند و توانايي پرداختش را دارند.


اصولا بر اين باورم كه همه اتفاق­‌هاي خوب زندگي‌­ام بابت اين است. براي اين‌كه بچه‌‌ها اين‌قدر پاك هستند كه شادي و رضايت آنها موجي از انرژي را به زندگي ما مي­‌فرستد. به هيچ وجه آدم خرافاتي نيستم، اما بسيار به اين‌كه همراه اين كودكان شدن، شادي و خوشبختي براي‌مان مي­‌آورد، باور دارم. اين، تنها جايي است كه مكث مي­‌كنم و فكر مي‌‌كنم خرافاتي نيستم، پس چرا اين‌قدر از آن موقع اتفاق‌­هاي خوب دارد براي من مي‌­افتد؟ هر از گاهي نام‌­هايي از اين بچه­‌ها به من مي­‌رسد كه تكان‌دهنده‌­ترين اتفاقات زندگي من هستند. برايم تحصيل­‌شان مهم است. مثلا وقت­‌هايي كه امتحان دارند استرس مي­‌گيرم.


‌فيلم‌نامه« برف روی کاج‌ها» را ۵ سال پيش نوشته بودم و كاملا هم دارم همان فيلم‌نامه را مي‌سازم. در اين سال‌ها موقعيت پيش نمي‌آمد، ولي امسال موقعيت پيش آمد و دارم كار مي‌كنم. از خط داستاني مي‌توانم بگويم يك درام اجتماعي عاشقانه است متعلق به جامعه امروزي؛ از لحاظ روايت، فيلم ساده‌اي است، منتهي در رابطه با زندگي‌هاي زناشويي امروز جامعه بحث‌هاي خاصي را مطرح مي‌كند. ‌خودم در اين فيلم بازي نمي‌كنم و مهناز افشار و ويشكا آسايش در نقش‌هاي اصلي هستند كه خدا را شكر هر دوي‌شان امسال سيمرغ گرفتند و هر دو بازيگران بسيار خوبي هستند. نمي‌دانم در كل براي فيلم چه اتفاقي مي‌افتد، ولي حداقل مي‌توانم بگويم اين دو بازيگر با بازي‌ متفاوت، همه را غافلگير خواهند كرد. بازيگران ديگرمان كه الان به خاطر مي‌آورم آقايان حسن معجوني، حسين پاكدل، صابر ابر و خانم شيرين يزدان‌بخش هستند.

باز نشر اختصاصی: B artarinha.ir


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Eli

      سلام شما هميشه عالي هستين
      .

    • ...

      اگر میشود نام بچه اول آقای معادی را بنویسید.این گزارش شما راتنها در سایت شما خواندم زیرا در هیچ سایتی اسمی از زن وفرزند آقای معادی نیست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج