۱۵۳۵۳
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

آشتی نفتی ایران و عربستان

وزراي اوپك كلاه زردرنگ اكوادوري سرشان گذاشتند، سقف توليد نفت‌شان را ۳۰‌ميليون‌بشكه تعيين كردند و خوشحال از دبيرخانه اوپك رفتند. وقتي ايران و عربستان به هم نزديك شوند، حال اوپك خوب است.

وزراي اوپك كلاه زردرنگ اكوادوري سرشان گذاشتند، سقف توليد نفت‌شان را ۳۰‌ميليون‌بشكه تعيين كردند و خوشحال از دبيرخانه اوپك رفتند. وقتي ايران و عربستان به هم نزديك شوند، حال اوپك خوب است.

«آقاي رييس، اجازه دهيد! من مي‌خواهم از طرف خودم و ساير وزرا، به خاطر مديريت خوب جلسه و هماهنگي‌هايي كه با ساير وزرا از اجلاس دوحه تاكنون داشتيد، از شما تشكر كنم. اين جلسه نتيجه همان هماهنگي‌هاست.» اين را وزير نفت عربستان در جلسه بسته وزرا به رستم قاسمي گفت، وقتي سقف توليد اوپك از سقف قديمي‌اش بالاتر رفت، وزراي اوپك تصميم گرفتند تا سقف توليد خود را براي سال ۲۰۱۲ به ۳۰‌ميليون بشكه برسانند. سقف توليد قبلي اوپك ۲۴‌ميليون و ۸۴۵هزار بشكه بود كه چند سالي بدون تغيير مانده بود. بر اساس گزارش موسسات معتبر، توليد واقعي اوپك در حال حاضر حدود ۳۰‌ميليون و ۴۰۰‌هزار بشكه در روز است. اجلاس یکصدو شصتم بي‌آنكه نامي از افزايش توليد ببرد، تخلفات اعضا از سهميه‌هايشان را به عنوان توليد رسمي اوپك اعلام كرد. با اين تبصره كه توليد ليبي هم به‌عنوان بخشي از سهميه تازه ۳۰‌ميليون‌بشكه‌اي محسوب خواهد شد. عراق اما، هنوز در سهميه‌هاي اوپك نيست. اوپك یکصد و شصتم ديروز تلخكامي جلسه یکصدو پنجاه و نهم را جبران كرد. رياست ايران بر اوپك، با خاطره‌اي خوش به پايان رسيد.

نقشه اقتصاد جهاني در ابتداي جلسه اوپك

وزير نفت ايران، صبح ديروز، نطق فارسي‌اش را خواند تا صد و شصتمين اجلاس اوپك رسما افتتاح شود. رياست ايران بر اوپك پايان يابد و عراق، رياست اوپك را بر عهده گيرد. رستم قاسمي در سخنراني‌اش با تبريك حضور ليبي، ابتدا وضعيت بازار نفت را تشريح كرد: «از زمان برگزاري آخرين كنفرانس وزراي اوپك در روز هشتم ژوئن ۲۰۱۱ تاكنون، بازار جهاني نفت شاهد نوسانات بيشتري بوده است، قيمت سبد مرجع اوپك در برهه‌اي به ۱۱۳‌دلار در هر بشكه رسيد همچنين در برهه‌ كوتاهي از زمان، (در ابتداي ماه اكتبر) به كمتر از ۹۹‌دلار در هر بشكه رسيد.» رييس اوپك با اشاره به كاهش برآوردهاي رشد اقتصادي ادامه داد: «اگر به مقايسه پيش‌بيني‌هاي ماه جولاي با پيش‌بيني‌هاي دسامبر بپردازيم، مي‌بينيم كه برآورد رشد اقتصادي جهاني براي سال ۲۰۱۱ كه پيش‌بيني مي‌شد ۹/۳‌درصد باشد به ۶/۳‌درصد كاهش يافته است و برآوردهاي سال ۲۰۱۲ كه رقم ۱/۴‌درصد را نشان مي‌دهد به ۶/۳‌درصد كاهش يافته است.» قاسمي به رشد اقتصادي چين هم اشاره كرد و گفت: «رشد اقتصادي چين براي دو سال اخير به ميزان ۹ و ۷/۸‌درصد دچار تغيير جزيي شده است. با اين‌حال، كشورهاي در حال توسعه داراي رشد سريع، بيش از ديگران نگران نرخ رشد واقعي اقتصادي خود هستند.»

رييس اوپك: همه بايد براي ثبات مشاركت كنيم

به گفته قاسمي اوپك از ماه جولاي تا دسامبر پيش‌بيني‌ رشد تقاضاي جهاني نفت را تا مرز ۶۰۰‌هزار بشكه در روز كاهش داده‌ و براي سال۲۰۱۲ به ۱/۱‌ميليون بشكه در روز رسانده است. وي هم احتمال رشد اقتصاد جهاني را در سخنراني‌اش مطرح كرد هم احتمال ركود را. قاسمي ادامه داد: «تحول نسبتا كوچك در يك اقتصاد يا گروهي از اقتصادها در شرايط ناپايدار جهاني مي‌تواند عامل سرنوشت‌سازي باشد.» اما نقطه مهم سخنراني قاسمي به‌عنوان رييس كنفرانس اين جملات بود: «چالش‌ها، پيش روي تمامي دست‌اندركاران صنعت نفت است و صرفا منحصر به سازمان اوپك نيست. كشورهاي عضو اوپك نبايد به‌تنهايي بار تثبيت بازار نفت را به دوش بكشند، همه ما از ثبات منتفع مي‌شويم.» بعد هم ادامه داد: «همه ما از كشورهاي عضو اوپك گرفته تا توليدكنندگان غيراوپك، همچنين مصرف‌كنندگان، موسسات مالي و ديگر طرف‌هاي ذي‌نفع بايد در ايجاد ثبات در بازار استفاده كنيم.»

قاسمي به خبرنگارا ن چه گفت

چنددقيقه قبل از شروع اجلاس یکصد و شصتم، ميكروفن خبرنگاران روبه‌روي وزرا بود. وزراي ايران، عربستان و ليبي ناچار بايد به سوالات بيشتري پاسخ مي‌‌دادند. رستم قاسمي در پاسخ به خبرنگاري كه از او مي‌خواست نظرش را درباره سقف توليد ۳۰‌ميليون بشكه‌اي اعلام كند، گفت: «بايد در جلسه بسته با ساير وزرا درباره آن صحبت كنيم.» يك پاسخ ديپلماتيك. بعد هم درباره وضع بازار نفت گفت: «وضعيت بازار نفت متعادل است.» خبرنگار ديگري مي‌پرسد: آيا شما با توليد فعلي نفت عربستان موافقيد؟ و پاسخ مي‌شنود: «بايد خودشان موافق باشند. خودشان بايد درباره توليدشان نظر دهند.» بلافاصله بعد از آن وزير نفت درباره ديدار ديروزش با وزير نفت عربستان مورد سوال قرار مي‌گيرد: «ما جلسه خيلي دوستانه و خوبي با وزير نفت عربستان داشتيم.»

سپس «شرق» از رستم قاسمي مي‌پرسد:

‌آقاي وزير، درباره احتمال جايگزيني نفت عربستان به جاي نفت ايران در بازار در صورت تحريم احتمالي، با وزير نفت عربستان گفت‌وگو كرده‌ايد؟

«ايشان كاملا اين موضوع را رد كردند. خودشان هم اينجا هستند، مي‌توانيد از ايشان سوال كنيد. ما روابط خيلي خوبي با عربستان داريم مخصوصا قرار شد روابط‌مان را با آقاي النعيمي درباره مسايل مربوط به انرژي گسترش دهيم.»

خبرنگار ديگري از قاسمي پرسيد كه اگر اروپا نفت ايران را تحريم كند، ايران چه‌كار خواهد كرد و پاسخ شنيد: «ما فكر نمي‌كنيم نفت ايران را تحريم كنند؛ اين حتما عاقلانه نيست.» بعد از آن وقتي «شرق» از قاسمي خواست توليد واقعي نفت ايران را اعلام كند، وي ترجيح داد سكوت كند. وقتي خبرنگار ديگري درباره احتمال بستن تنگه هرمز از سوي ايران سوال كرد، پاسخ شنيد: «چنين چيزي مطرح نيست.» وقتي از قاسمي خواسته مي‌شود تا نظرش را درباره قيمت فعلي نفت بگويد، وي پاسخ مي‌دهد: «قيمت‌ها منطقي است.» شرق مي‌پرسد:

‌ايران برنامه‌اي براي افزايش صادرات به چين و هند دارد؟

«چين الان مشتري خيلي خوب ماست. همين سقف صادرات را با چيني‌ها حفظ مي‌كنيم.» وي همچنين به روابط ديرينه ايران با كشورهايي نظير ايتاليا و يونان اشاره كرد و گفت: «من فكر نمي‌كنم آنها نفت ايران را تحريم كنند چراكه اگر اين‌طور باشد قطعا بازار متشنج خواهد شد.»

ماجراي مهم ديدار النعيمي و قاسمي

پس از يك دوره تنش در روابط سعودي و ايران، روابط تهران- رياض وارد مرحله تازه‌اي شده است. «شرق» از علي النعيمي، وزير نفت عربستان مي‌پرسد:

‌آقاي النعيمي، اگر اروپا نفت ايران را تحريم كند واكنش شما چه خواهد بود؟

«شما از اما و اگرها مي‌پرسيد و من نمي‌توانم به اما و اگر‌ها پاسخ دهم.» رستم قاسمي، روز قبل از كنفرانس به هتل محل اقامت وزير نفت عربستان رفت و با علي‌النعيمي ديدار كرد. اما در اين ديدار چه گذشت كه اوپك را به تفاهم رساند. يك منبع آگاه به «شرق» گفت: «وزراي دو كشور تفاهم داشتند كه اوپك هم بايد يك پيام مثبت به دنيا بدهد و هم دنبال تخريب قيمت نباشد.» النعيمي به قاسمي اطمينان داده است كه «هيچ‌كس به‌دنبال بازار نفت كشور ديگري نيست.» وقتي هم قاسمي به وزير نفت عربستان گفته است كه از رسانه‌ها شنيده كه عربستان دنبال گرفتن بازار نفت ديگر كشورها و ايران است جملات جالبي را بر زبان رانده است: «من چنين چيزي نگفته‌ام و نخواهم گفت. نه كسي از من چنين چيزي خواسته است و نه خواسته است كه اينكار را بكنم.» مواضع بعدي النعيمي در ديدار با قاسمي درباره تلاش براي به دست آوردن بازار نفت ايران عجيب مهم است: «چرا ما بايد دنبال بازار نفت ايران باشيم. مگر چيزي كم داريم. ما بايد طوري رفتار كنيم كه عوامل خارجي كه مي‌خواهند در روابط دو كشور سنگ‌اندازي كنند، اجازه كار پيدا نكنند.» ديدار مهم النعيمي با قاسمي نكات مهم ديگري هم دارد كه «شرق» در شماره بعد به آن خواهد پرداخت.

جوان‌ترين وزير و پايان كنفرانس

اجلاس وزراي اوپك ديروز در وين با برگزاري مصاحبه مطبوعاتي دبيركل اوپك و رييس كنفرانس وزرا و صدور بيانيه پاياني اجلاس به پايان رسيد. وزير نفت ايران با ۴۷ سال سن، جوان‌ترين وزير حاضر در اجلاس بود. دبير كل اوپك از مديريت خوب ايران در اجلاس كه منجر به تفاهم شد تشكر كرد و به بيشتر سوالات پاسخ داد.


منبع: شرق

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

آشتی نفتی ایران و عربستان



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج