جاباما
۱۵۳۹۳۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

«آمین» با هادی ساعی به بن بست رسید؟!

چرا سریال پلیسی منوچهر هادی که قرار بود برای پخش در هفته ناجا آماده شود حالا با بالا آوردن یک میلیارد بدهی، متوقف شده؟ سریالی ۱۸ قسمتی که هنوز نیمی از تصویربرداری آن هم باقی مانده است.


«آمین» با هادی ساعی به بن بست رسید؟!





روزنامه هفت صبح - مرجان فاطمی: چرا سریال پلیسی منوچهر هادی که قرار بود برای پخش در هفته ناجا آماده شود حالا با بالا آوردن یک میلیارد بدهی، متوقف شده؟ سریالی ۱۸ قسمتی که هنوز نیمی از تصویربرداری آن هم باقی مانده است. جواد نوروزبیگی، تهیه کننده سریال به سوالاتی درخصوص توقف آن پاسخ می دهد.

«آمین» با هادی ساعی به بن بست رسید؟!

از یک ماه پیش تلویزیون مرتب آنونس سریال «آمین» منوچهر هادی را روی آنتن می برد و اعلام می کند که به زودی قرار است پخش آن را شروع کند. حالا در این اوضاع و شرایط که مردم منتظرند تا طبق وعده، سریال را تماشا کنند؛ یکمرتبه هادی روز گذشته با ایسنا مصاحبه کرده و گفته که این پروژه به علت اینکه یک میلیارد بدهی بالا آورده از اول آبان خوابیده و تعطیلی اش همچنان ادامه دارد!

تعطیلی پروژه «آمین»، یک جورهایی با تعطیلی سایر پروژه های مشابه تفاوت دارد. این بار سیمافیلم با همکاری ناجا، سرنوشت یک سریال مناسبتی نیروی انتظامی را به کارگردانی سپرده که در کل کارنامه کاری اش غیر از یک تله فیلم پلیسی، تجربه دیگری در زمینه ساخت پروژه پلیسی به چشم نمی خورد.

«آمین» قرار بود سریال ۱۳ قسمتی باشد که تلویزیون قصد داشت آن را به مناسبت هفته نیروی انتظامی پخش کند؛ سریالی که بعدها اعلام شد قرار است تعداد قسمت هایش از ۱۳ به ۱۸ قسمت افزایش پیدا کند و برای همین هم ناجا دید که سریال به این زودی ها آماده نمی شود، آن را از کنداکتور هفته نیروی انتظامی خارج کرد.

حالا بعد از گذشت چند وقت از این هفته، «آمین» همچنان بلاتکلیف است. هفت صبح دلایل تعطیلی این پروژه را بررسی می کند.

مشکلی هست؟ نیست؟

ناجی هنر با تعیین بودجه ای مشخص تصمیم می گیرد «آمین» را بسازد و همزمان سریال های دیگری مثل «رهایی»، «زخم»، «قورباغه و قناری»، «میکاییل»، «زاویه هفتم» و ... را هم به تدریج وارد پروسه تولید می کند.

«آمین» با هادی ساعی به بن بست رسید؟!

در واقع ناجا تصمیم داشته تا همزمان هفت پروژه را وارد مرحله تولید کند و از همان ابتدا هم برای اینکه چه مقدار بودجه را در اختیار هر کدام بگذارد برنامه ریزی کرده. حالا «رهایی» و «زخم» که همزمان با «آمین» تولیدشان را شروع کرده اند طبق بودجه ای که برایشان در نظر گرفته شده ساخته و روی آنتن رفته اند اما «آمین» به مشکل برخورده.

حتی «قورباغه و قناری» و «میکاییل» هم تولیدشان را شروع کرده اند. این نشان می دهد که ناجی هنر، به اندازه کافی بودجه برای ساخت سریال در اختیار داشته و حتی در اختیار این پروژه هم گذاشته اما مراحل تولید، با مدیریت درستی پیش نمی رود تا جایی که هادی اعلام می کند سریال، یک میلیارد بدهی بالا آورده و فعلا نه ناجی هنر می تواند بخش مالی را تامین کند و نه تلویزیون می تواند کمکی به پروژه کند.

این مسئله را با جواد نوروزبیگی، تهیه کننده «آمین» در میان می گذاریم؛ می گوید: «یکسری مشکل وجود داشت که الان دارد یکی یکی حل می شود.» با اینحال اما هادی در مصاحبه اش گفته که فعلا تعطیلی ادامه دارد و معلوم نیست مشکل کی حل شود.

یک میلیارد بدهی ناقابل

منوچهر هادی از بدهی یک میلیاردی پروژه صحبت به میان آورده که باعث شده عوامل همگی پراکنده شوند و کار هم به تعطیلی بینجامد. اولین سوالی که پیش می آید این است چرا یک پروژه ۱۸ قسمتی باید یک میلیارد بدهی بالا بیاورد؟ زمانی که برای یک سریال، بازیگرانی مثل امین حیایی، داریوش فرهنگ، بهناز جعفری، آشا محرابی و ... انتخاب می شوند طبیعی است که بودجه بالایی هم برایش در نظر گرفته شده باشد؛ برای همین هم می توان مطمئن بود بودجه توافق شده هم چندان پایین نبوده.

«آمین» با هادی ساعی به بن بست رسید؟!

نوروزبیگی در پاسخ به این سوال که مگر نمی دانستید چقدر بودجه در اختیار دارید و چطور شد که پروژه یک میلیارد بدهی بالا آورد توضیح داد: «از اول یک رقم مشخص به ما اعلام شده بود اما چون تعداد قسمت ها بالا رفت، طبیعتا هم زمان زیادتری برای آن صرف شد و هم هزینه ها بالاتر رفت.»
این در حالی است که تا الان و بعد از پنج ماه، به گفته هادی فقط پنجاه درصد سریال ساخته شده. مگر می شود یک سریال تا این حد طول بکشد؟ آن هم یک سریال 18 قسمتی! از او پرسیدیم که به نظرش هادی در ساخت سریال یک مقدار کند پیش نرفته؟ گفت: «بله یک مقدار هم به خاطر صحنه های اکشن کند پیش رفت.»

بدهی ها بالاتر می رود

زمانی که یک سریال 18 قسمتی برای ساخت 9 قسمت، یک میلیارد بدهی بالا می آورد طبیعتا در ادامه هم بحث بدهی های میلیاردی دیگری پیش می آید، ضمن اینکه الان مدتی هم کار به تعطیلی خورده و خب این تعطیلی هم برای خودش خرج دارد.

«آمین» با هادی ساعی به بن بست رسید؟!

جالب اینجاست که به گفته نوروزبیگی هم تلویزیون و هم ناجا هر دو به توافق شان در قبال پروژه عمل کرده اند. با همه این اوصاف اما تهیه کننده کاملا به برطرف شدن مشکلات به همین زودی ها امیدوار است و می گوید: «داریم با تلویزیون و ناجا توافق می کنیم که به زودی مشکلات را برطرف کنیم.»

این در حالی است که هادی اعلام کرده تعطیلی همچنان ادامه دارد و نه ناجی هنر می تواند این بودجه را تامین کند نه تلویزیون!

دنبال دلیل نگردید

هنوز هم معلوم نیست کدامیک از این دو طرف، قرار است این بودجه را بدهد چون تلویزیون که هنوز مشکل بودجه اش برطرف نشده و ناجا هم همزمان چند پروژه پلیسی دیگر از جمله «میکاییل» و «قورباغه و قناری» را در حال تولید دارد و طبیعتا نمی توند بودجه بیشتری در اختیار این پروژه بگذارد.

«آمین» با هادی ساعی به بن بست رسید؟!

این مسئله را با تهیه کننده در میان می گذاریم، می گوید:«این سوال ها چه تاثیری دارد؟» خب وقتی سریالی ۱۸ قسمتی پنج ماه طول می کشد که فقط نصفش ساخته شود و یک میلیارد هم بدهی بالا می آورد طبیعی است چنین پرسش هایی پرسیده شود؛ می گوید: «اتفاقا این مسئله کاملا طبیعی است. زیاد روی این مسئله مانور ندهید. الان این مصاحبه شما چه کمکی می کند که پروژه راه بیفتد!»

عدم تمایل به رسانه ای شدن مشکلات

جالب اینجاست که به رغم توضیحات کامل هادی به ایسنا، نوروزبیگی کاملا مخالف رسانه ای شدن مسئله است. از پیگیری هفت صبح گلایه می کند آن هم در شرایطی که منوچهر هادی، خودش اولین بار بحث بدهی را پیش کشیده و آن را به عنوان معضلی بزرگ مطرح کرده.

«آمین» با هادی ساعی به بن بست رسید؟!

البته این مسئله دور از ذهنی نیست. اصولا در چنین شرایطی، کارگردان ها خودشان را کنار می کشند و اجازه می دهند تهیه کننده یک سریال تصمیم بگیرد مشکلات بودجه و تعطیلی کار را رسانه ای کندیا نه! معلوم نیست به چه دلیل این بار کارگردان به میدان آمده و این مسئله را مطرح کرده. نوروزبیگی معتقد است که هادی نباید مسئله را رسانه ای می کرده چون به زودی و با توافق، این مشکل برطرف می شود.

همه عوامل برمی گردند

طبق گفته هادی فعلا کار رها شده، خودش به عنوان کارگردان سر کار دیگری حاضر شده و عوامل هم گفته اند تا پولمان را نگیریم ادامه نمی دهیم. بنابراین الان همگی پخش شده اند و سراغ کارهای دیگر رفته اند. از نوروزبیگی می پرسیم که نمی ترسد اگر نتواند دوباره همه عوامل را دور هم جمع کند؟ می گوید: «این مشکلات طبیعی است. بارها اتفاق افتاده که پروژه ای از هم پاشیده و دوباره بعد از حل مشکلات همگی دور هم جمع شده اند.»

«آمین» با هادی ساعی به بن بست رسید؟!

چرا مردم را می گذارید سر کار؟

درست است که جواد نوروزبیگی به عنوان تهیه کننده سریال معتقد است مشکلات کار به زودی حل و فصل می شود و همه سر کارشان برمی گردند اما همچنان این سوالات باقی می ماند که چرا سریالی که قرار بوده در مناسبت نیروی انتظامی از تلویزیون پخش شود، تا یک ماه بعد از پایان هفته نیروی انتظامی، فقط نصف اش ساخته شده؟ هر چقدر هم که سریالی به صحنه های اکشن نیاز داشته باشد، باز هم آنقدر طول نمی کشد!

به هر حال ناجی هنر با مشارکت سیمافیلم این بار پروژه را به کارگردانی سپرده که تجربه خاصی در ساخت فیلم و سریال پلیسی ندارد و در کل کارنامه کاری اش فقط یک تله فیلم پلیسی دیده می شود.

«آمین» با هادی ساعی به بن بست رسید؟!

این سریال برای مناسبت نیروی انتظامی ساخته نشد و به گفته خود هادی، حالا حالاها هم معلوم نیست به سرانجام برسد. حالا هر چقدر هم که تهیه کننده امیدوار باشد، باز هم با توجه به وضعیت بودجه تلویزیون ونیروی انتظامی، معلوم نیست چه سرانجامی در اختیارش باشد.

نکته قابل توجه اینجاست که در این شرایط بلاتکلیفی «آمین»، تلویزیون همچنان آنونس سریال را روی آنتن می برد. وقتی تکلیف یک پروژه حتی در مراحل ابتدایی هم مشخص نیست، چرا تلویزیون باید اینطوری مردم را بگذارد سر کار؟!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج