جاباما
۱۵۴۱۱
۲۹ نظر
۶۶۶۴
۲۹ نظر
۶۶۶۴
پ

بررسی ۱۱ باور رایج درباره سرماخوردگی

طب سنتی و برخی باور‌ها آن قدر زورشان زیاد بود که هنوز هم به قوه خود باقی هستند و وقتی کسی سرما می‌خورد خیلی‌ها از این باور‌ها بهره می‌گیرند. باور‌هایی که برخی از آن‌ها ریشه علمی دارد و برخی دیگر کاملا بی اساس هستند.

روزنامه هفت صبح: زمان‌های خیلی قدیم خبری از دکتر، بیمارستان و... نبود و به هزار سختی می‌شد یک حکیم باشی پیدا کرد. معمولا مردم عادی برای دیدن حکیم باشی باید فرسنگ‌ها راه را با الاغ و قاطر می‌رفتند تا بتوانند نسخه‌ای از او برای درمان بگیرند. خب، در چنین شرایطی که دسترسی به طبیب تا این حد سخت بود مردم باید خودشان دست به کار می‌شدند و با استفاده از جوشانده‌ها و نسخه‌های عجیب و غریب حال خودشان را خوب می‌کردند.

آن موقع‌ها مثل الان نبود که هرکسی سرما می‌خورد سریع به یک درمانگاه می‌رود و با زدن یک آمپول و خوردن انواع و اقسام قرص ها، حال خودش را بهتر می‌کند؛ مردم قدیم سعی می‌کردند از طب سنتی کمک بگیرند.

این طب سنتی و برخی باور‌ها آن قدر زورشان زیاد بود که هنوز هم به قوه خود باقی هستند و وقتی کسی سرما می‌خورد خیلی‌ها از این باور‌ها بهره می‌گیرند. باور‌هایی که برخی از آن‌ها ریشه علمی دارد و برخی دیگر کاملا بی اساس هستند.

بررسی ۱۱ باور رایج درباره سرماخوردگی

۱. اگر لیموترش بخورید باری تب خیلی خوب است؛ مرکبات می‌توانند سرماخوردگی شما را از بین ببرند.

خوردن مرکبات برای درمان سرماخوردگی چندان تاثیری ندارد و بیشتر جنبه پیشگیری دارد و اگر قبل از بیماری مصرف شوند می‌توانند ایمنی بدن را تا حدود زیادی بالا ببرند. لیموشیرین، کیوی و پرتقال که منبع خوبی برای تامین ویتامین C است، باید به شکل روزانه و طبیعی مصرف شود؛ و در رابطه با این ویتامین باید یک نکته را درنظر داشت؛ ویتامین C به برش حساس است و باید بعد از برش آن را سریع استفاده کرد.

اگر می‌خواهید آب پرتقال بنوشید باید سریع آن را مصرف کنید و از گذاشتن آن درون یخچال به مدت طولانی خودداری کنید چراکه خواص خود را از دست می‌دهد. آبمیوه‌های صنعتی هم نمی‌توانند منبع خوبی برای تامین ویتامین C باشند.

۲. شربتی از لیموترش، عسل و آب ولرم می‌تواند برای گلودرد مفید باشد و اگر این شربت را هنگام گلودرد بنوشید خیلی زود خوب می‌شوید.

به طور کلی عسل ترمیم کننده زخم هاست و در زمستان و پاییز که هوا سرد و خسک است می‌تواند بسیار مفید باشد. خوردن عسل، آب ولرم و لیموترش می‌تواند برای گلودرد مفید باشد. عسل را می‌توانید با شیر و چای هم مخلوط کنید و به صورت روزانه بنوشید.

۳. تا موقعی که سرما خورده اید سب آب نروید، نه شنا کنید و نه حمام بروید، چون حالتان خیلی بد می‌شود.

افرادی سرماخوردگی آن‌ها تازه شروع شده، حالت لرز، ترشحات پشت حلق و آبریزش بینی دارند بهتر است که در روز‌های اول سرماخوردگی حمام نروند چراکه این کار می‌تواند بیماری را تشدید کند. فرد سرماخورده باید بعد از حمام مو‌های خود را به خوبی خشک و محیط بیرون حمام را به خوبی گرم کند تا تغییر دما از حمام به اتاق، بدن را با مشکل مواجه نکند.

بررسی ۱۱ باور رایج درباره سرماخوردگی

۴. وقتی سرما می‌خورید نباید ترشی و ماست مصرف کنید چراکه خوردن ترشی و ماست می‌تواند سرماخوردگی را تشدید کند.

هنگام سرماخوردگی نباید ترشیجات و ماست خورده شود و طب سنتی نسبت به این مساله تاکید دارد؛ دلیل اینکه از نگاه طب سنتی خوردن ماست یا ترشی توصیه نمی‌شود این است که طبع ماست و ترشی سرد هستند و در فصل پاییز و زمستان که هوا سرد و خشک است با ید از خوردن غذا‌هایی که طبع سرد دارند خودداری کرد. خوردن خرما، عسل، زنجبیل و دارچین که طبع گرمی دارند می‌تواند در زمان سرماخوردگی مفید باشد.

۵. بوی غذای سرخ کرده و خوردن غذا‌های سرخ کردنی در زمان سرماخوردگی می‌تواند سرماخوردگی را تشدید کند.

بوی غذا‌های سرخ کرده می‌تواند گلو و بینی را در زمان سرماخوردگی تحریک کند. وقتی فردی سرما می‌خورد گلو و بینی او حساس است و بوی سرخ کردنی می‌تواند باعث ترحیک گلو شود و سرفه را تشدید کند. تا سه روز از خوردن غذا‌های سرخ کردنی بپرهیزید و بیشتر غذا‌های آبکی و گرم مثل سوپ میل کنید.

۶. وقتی تب دارید یا گلویتان درد می‌کند نباید لب به شیر بزنید.

خوردن شیر با عسل در دوران سرماخوردگی می‌تواند برای بدن مفید باشد و خوردن شیر هنگام سرماخوردگمی هیچ مشکلی را برای بدن به وجود نمی‌آورد.

۷. وقتی گلویتان چرک درد بهتر است که یک بستنی یخی بخورید، چون این کار تمام میکروب‌ها و ویروس‌های گلویتان را از بین می‌برد.

اینکه در زمان سرماخوردگی بستنی یخی بخورید کار کاملا اشتباهی است و باعث تحریک گلو می‌شود. خوردن بستنی یخی در زمان سرماخوردگی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

۸. خوردن قرص‌های حاوی ویتامین C (قرص جوشان) می‌تواند از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کند پس تا می‌توانی قرص جوشان بخورید تا سرما نخورید.

خوردن قرص‌های جوشان قبل از سرماخوردگی نمی‌تواند چندان کمکی به شما کند و بهتر است به جای این کار از مرکبات به شکل تازه استفاده کنید.

بررسی ۱۱ باور رایج درباره سرماخوردگی

۹. بخور اوکالیپتوس می‌تواند سرماخوردگی را بهبود ببخشد؛ پس، از بخور اوکالیپتوس استفاده کنید.

در ایران تحقیقی در رابطه با اینکه بخور اوکالیپتوس بر روی سرماخوردگی تاثیری دارد یانه، صورت نگرفته است، ولی با این حال بخور برای سرماخوردگی می‌تواند خوب باشد. هنگام بخور باید چشم هایتان را ببندید و دهان و بینی خود را باز بگذارید. به غیر از بخور اوکالیپتوس می‌توانید از بخور آویشن یا مرزن جوش هم استفاده کنید.

۱۰. تا سرما می‌خورید باید سریع به دکتر مراجعه کنید و انواع و اقسام دارو‌ها را مصرف کنید تا خوب شوید.

سرماخوردگی در بیشتر موارد نیاز به درمان دارویی ندارد. بیشتر سرماخوردگی‌ها بعد از سه روز رو به بهبود می‌روند؛ پس در این مدت باید خوب استراحت کنید و مایعات و غذا‌های گرم مثل سوپ و... بخورید. همچنین در این سه روز باید بدن را گرم نگه داشت؛ درصورتی که بعد از سه روز، بهبودی حاصل نشد باید به پزشک مراجعه کنید.

۱۱. آن چیزی که شما را مریض می‌کند قرار گرفتن در معرض ویروس و باکتری است.

شیوع سرماخوردگی در فصل زمستان و پاییز است و این اختلاف دمای ناگهانی باعث می‌شود که بدن کمی دچار استرس شود و وقتی بدن به دلیل این اختلاف دمایی دچار استرس شد کافی است که در مجاورت ویورس و یا میکروب قرار بگیرید تا به راحتی به این بیماری مبتلا شوید، اما سرما به تنهایی نمی‌تواند عامل سرماخوردگی باشد و باید حتما باکتری و ویروس هم در محیط وجود داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مريض

      ممنون از مطلب خوبتون اما املات خيلي ضعيفه سه چهار تااشتباه تايپي داري

    • yas

      جالب بود مرسی

    • niku

      چقدر به موقع و مفید بود .من امروز بخاطر سرماخوردگی مرخصی هستم . و تا الان داشتم استراحت میکردم و انواع و اقسام دروها و مرکبات رو میریختم تو حلقم ! از راهنماییتون متشکرم .

    • محمد

      علمی و کامل بود.تشکر

    • بدون نام

      ممنون از راهنمایتون

    • بهار

      سپاسگذارم خیلی خوب بود مطلب جدیدی که متوجه شدم در مورد شیر بود:-)

    • شادی

      سلام. مرسی برای مطالب خوبتون. لطفا درباره مصرف خیار در دوران سرما خوردگی توضیح بدین.
      از بچگی تو گوش ما خوندن که خوردن خیار برای اشخاص سرما خورده ضرر داره، میخوام بدونم از نظر علمی صحت داره؟

    • اوا

      بسیار اموزنده ومفید بود

    • بدون نام

      زیاد خوب نبود و اکالیپتوس هم برای سرماخوردگی خوب نیست و باعث حساسیت سینوسی می شود

    • بدون نام

      ممنون بسيار اطلاعات خوبي بود

    • شیدا

      عالی بودمرسی ولی خیارواسه سرماخوردگی خوبه یابد

    • علی کتابی

      سلام واقعا مطالباتون عالی و مفید بود دمتون گرم و ازتون سپاسگزارم.

    • پریسا

      بسیار عالی بود من خودم از طبع خشگی دارم و خالا حالاها با سرماخپردگی خوب نمیشم الان دو ساله اصلا دکتر نمیرم همین کارارو مردم ولی بعد هفت روز بهبودی خاصل شد ولی پیاز وسیرخام فرآموش نشه

    • بدون نام

      خیلی ممنون چیزهای زیادی یاد گرفتیم ولی دختر من زود زود مریض می شه نمی دونم چیکار کنم خیلی طول می کشه تا خوب بشه

    • محمدرضا

      استفاده کردم
      تشکر

    • دکتر مهدوی

      خانومای عزیز...برای اینکه دختر خانوماتون یا خودتون کمتر دچار مریضی بشین هرروز صبح ناشتا یک استکان کاسنی وشاتره بخورید..دوسوم کاسنی ویک سوم شاتره

    • بدون نام

      خوردن شیر وقتی که ترشح پشت حلق و آبریزش بینی داریم مضره. باعث تغلیظ ترشحات و سخت دفع شدنش میشه.

    • Simin

      بالاخره بستنی بخوریم یا ن

    • مسخره است

      ... من عکس این مطالب رو از متخصص پرسیدم

    • ندا

      خیلی خوب بود تشکر

    • حدیث

      وای خیلی ممنونم منو از سختی این مریضی نجات دادید

    • بی طرف

      پیامبر فرمودن .خوردن سیاهدانه قسمتی از درمان هر مریضی هست.به جز مرگ. علتش هم این است که سیاهدانه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند .کسانی که زیاد سرما می خورند .ترکیب سیاهدانه نیم کوب وعسل بخورند.که بهش می گن دوسین. بازم برای اطلاعات بیشتر به اینترنت رجوع کنید.

    • سروش خ

      بالاخره بستنی بخوریم یا نخوریم؟؟؟!!!

    • Amine

      من باردارم و سرما خوردم چیکار کنم

    • ایلیل

      ممنون بابت راهنمایی تون

    • احمدی

      گلوم عفونت کرده خوب هم نمیشه راهنمایی کنید لطفا

    • سعید

      عالی اما غلط املایی زیاد داره

    • زهره

      خوب بود ممنون

    • وحید

      فکر کنم شیر واسه سرماخوردگی خوب نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج