جاباما
۱۵۴۲
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

نتایج موفقیت آمیز آزمایش واکسن ایدز

ویروس تزریق شده از نظر ساختار وراثتی، دچار تغییراتی شده بود تا پس از تزریق، آنتی ژن مورد نیاز برای هجوم به ویروس نقص ایمنی میمونی (SIV) را تولید کند؛ این ویروس، معادل ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) است که عامل بیماری ایدز است.

محققان آمریکایی، از تولید واکسنی خبر داده اند که میمون ها را در برابر ابتلا به بیماری ایدز در امان نگه می دارد.

این در حالی است که به گفته آنها، واکسن جدید در ایجاد مصونیت در سیزده میمون از ۲۴ میمون مورد آزمایش، موفقیت آمیز بوده است.

به نقل از «بی.بی.سی»، آنها می گویند، در دوازده مورد، مصونیت ایجاد شده، بیشتر از یک سال دوام داشته است.

این محققان همچنین در گزارشی که در نشریه نیچر منتشر کرده اند، گفته اند دستاوردهای این تحقیق، نقش مهمی در تولید واکسن ایدز برای انسان ها خواهد داشت.

محققان موسسه واکسن سازی و درمان ژنتیک اورگان در مطالعات خود، واکسنی را که دربردارنده ویروس CMV بود، به ۲۴ میمون ماکاک تزریق کردند. ویروس تزریق شده از نظر ساختار وراثتی، دچار تغییراتی شده بود تا پس از تزریق، آنتی ژن مورد نیاز برای هجوم به ویروس نقص ایمنی میمونی (SIV) را تولید کند؛ این ویروس، معادل ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) است که عامل بیماری ایدز است.

آزمایش ها نشان داده است که سیزده میمون از گروه دریافت کننده واکسن در برابر ویروس در امان بوده اند و این حالت، در دوازده میمون برای بیشتر از یک سال برقرار بود.

به گفته محققان، تزریق این واکسن با تحریک سیستم ایمنی میمون دریافت کننده دارو، باعث تولید نوع خاصی از لنفوسیت های «تی» می شود.

لنفوسیت های «تی» از سلول های سیستم ایمنی بدن هستند.

این نوع خاص از لنفوسیت «تی» تا مدت ها پس از سرکوب عفونت در بدن فعال خواهند بود و نسبت به عفونت های بعدی مقاومت خواهند کرد.

پروفسور «لوئیس جی پیکر»، سرپرست محققان، این نوع از لنفوسیت های تی را به سربازانی تشبیه کرده که در آماده باش هستند.

آقای پیکر به «بی.بی.سی» گفت: سربازانی دارید که همراه با اسلحه های خود در پایگاه هستند و سپس شاهد حضور آنها در جبهه خواهید بود.

حال آن که نتیجه تحقیقات نشان داده است که واکسن مورد آزمایش، آثار ابتلا به ایدز را در میمون ها از بین برده و هیچ کدام از آزمایش های انجام شده روی انسان، چنین نتیجه ای نداشته و برای همین، کارشناسان با استقبال از نتیجه این آزمایش درباره ضرورت احتیاط در به کارگیری این واکسن در انسان، هشدار داده اند.

پرفسور «سر اندرو مک مایکل» از دانشگاه آکسفورد، با اشاره به ویروس «اس.آی.وی» به عنوان منشأ ایجاد ویروس «اچ.آی.وی»، مدل به کار گرفته شده در این تحقیق را درست ارزیابی کرد، ولی هشدار داد که بهره از این واکسن، می تواند باعث بروز بیماری در انسان ها شود.

گفتنی است، در حالی که تولید واکسن «اچ آی وی» به چالش بزرگی برای محققان تبدیل شده، تاکنون موفقیت هایی در این باره نیز به دست آمده است.

محققان تایلندی در سال ۲۰۰۹ گزارشی را در نشریه لنست منتشر کردند که خبر از تولید واکسنی آزمایشی می داد که احتمال آلودگی به «اچ آی وی» را یک سوم کاهش می داد.

سال گذشته نیز نوشتاری در نشریه پزشکی «نیوانگلند» منتشر شد که نشان می داد، یکی از داروهای به کار گرفته شده در درمان بیماران مبتلا به ایدز، می تواند در جلوگیری از آلودگی مردان همجنس خواه به ویروس اچ آی وی کارساز باشد.

بنا بر این گزارش، ایران نیز یکی از کشورهایی بوده که در زمینه مقابله با بیماری مرگبار ایدز تحقیقاتی انجام داده و دارویی با نام «آی مد» تولید کرده است؛ هرچند هنوز نتایج قابل استنادی درباره نتایج این دارو اعلام نشده، محققان وزارت بهداشت، از موثر بودن آن خبر می دهند، حال آن که برخی کارشناسان آن را رد می کنند.

منبع : تابناک

نتایج موفقیت آمیز آزمایش واکسن ایدز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • snan

      kheyli aali bod
      lotfan hamishe baram send konid
      mochakerem

    • nasrin

      mer30 az babate matalebe khoobetoon

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج